خانه » پیشنهاد سردبیر » آغاز نهمین هفته فیلم و عکس استان با یاد عباس کیارستمی/یک هفته پر سکانس

آغاز نهمین هفته فیلم و عکس استان با یاد عباس کیارستمی/یک هفته پر سکانس

دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵ شماره۴۵۲

وقایع استان
سمیه انصاری فر

نهمین هفته فیلم و عکس استان مرکزی همزمان با سی امین سالگرد تاسیس انجمن سینمای جوان استان مرکزی نهم آبان ماه با اختصاص یک سانس ویژه به هنرمند فقید عباس کیارستمی و یادمان وی در اراک آغاز بکار کرد.
برگزاری هفته های فیلم و عکس فرصتی برای برپایی محفلی دوستانه و به دور از رقابت بین اهالی قدیم و جدید انجمن سینمای جوان اراک است. این هفته ها نزدیک به دو دهه است که در دفاتر انجمن های سینمای جوان سراسر کشور برگزار می شود، اوایل دهه ۸۰ به دلیل برخی عدم حمایت ها برگزاری این هفته به تعویق افتاد؛ ولی در سال ۹۳ هشتمین دوره این هفته ها برگزار و امسال نیز بعد از دو سال شاهد برگزاری نهمین هفته فیلم و عکس در استان مرکزی هستیم.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی در این خصوص به وقایع استان گفت: هفته فیلم و عکس در سراسر کشور به منظور نمایش فیلم ها و عکس های تولیدی اعضای انجمن سینمای جوان برپا می شود.
سعید عبدالحمیدی افزود: برگزاری هفته فیلم و عکس فرصتی برای معرفی اعضاء و آثارشان است و از ابتدای شکل گیری تاکنون بصورت غیررقابتی میان فعالان عرصه فیلم کوتاه و عکس برگزار می شود و جنبه هایی چون آموزش و معرفی هنرجویان و هنرمندان را در نظر داد.
وی بیان کرد: برگزاری این هفته فرصت ارزنده ای برای اهالی سینمای جوان است تا با عرضه و نمایش آثار خود ضمن جذب مخاطبان علاقمند با دریافت نقدها و نظرات مخاطبان راه را برای هرچه بیشتر آموختن و کسب تجربه هموار کنند.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی گفت: هدف از برگزاری این هفته ها این است که هنرجویان و هنرمندان پس از آموزش وارد میدان عمل شده و با نقد و بررسی آشنا شوند.
عبدالحمیدی ادامه داد: فیلمسازان جوان می توانند با شنیدن نظرات و نقدهای فیلمسازان دیگر آستانه تحمل خود را بالا می برند تا موجب افزایش سطح دانش و آگاهی برای تولیدات بعدی شود.
وی در خصوص ضرورت برپایی این هفته ها در استان گفت: هم اکنون این برنامه زمینه مساعدی برای بروز استعداد و نمایش فیلم ها و نقد است.
عبدالحمیدی در خصوص نهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای استان مرکزی اظهار کرد: این دوره از برگزاری هفته فیلم و عکس با سی امین سال تاسیس انجمن سینمای جوان استان مرکزی مصادف شده، البته آخرین برگزاری این هفته در سال ۹۳ بود و بعد از دو سال این برنامه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در حال برگزاری است.
مدیر انجمن سینمای جوان استان مرکزی توضیح داد: در این دوره علاوه بر نمایش فیلم های هنرمندان و هنرجویان فیلمساز استان در سانس های مختلف، نمایشگاهی شامل ۳۰ قطعه عکس از ۱۶ عکاس استان نیز برپا شده است.
عبدالحمیدی ادامه داد: همچنین ۲۰ فیلم کوتاه از فیلمسازان استان و ۱۲ فیلم ملی و بین المللی منتخب جشنواره فیلم تهران در فرهنگسرای آیینه اراک به نمایش درخواهد آمد.
وی در خصوص برگزار نشدن این هفته به صورت سالیانه گفت: هیچ الزامی در برگزاری سالیانه این برنامه نیست؛ اما قطعا برگزاری سالیانه آن موثرتر است؛ ولی یکی از دلایل برگزار نشدن آن در سال گذشته این بود که بعلت برگزاری هفته فیلم و عکس و جشنواره منطقه ای آفتاب در سال ۹۳ در اراک بیشتر تولیدات عکاسان و فیلمسازان استان ارائه شده بود و قطعا چون هر دفتری نیاز به زمان برای تولیدات جدید دارد، این دوسال فرصتی بود تا دوستان به تولید آثار جدید بپردازند.
عبدالحمیدی تاکید کرد: از طرفی چون برگزاری چنین برنامه های نیاز به بودجه و اعتبار دارد و برای برگزاری جشنواره منطقه ای و هفته فیلم و عکس در سال ۹۳ هزینه های بسیاری شد و همچنین به دلیل تغییر در مدیریت مجموعه فرهنگ و ارشاد استان، اعتبار و برنامه ریزی مجدد برای این برنامه به تعویق افتاد.
وی با بیان اینکه هم اکنون استان مرکزی در اجرای هفته فیلم و عکس وضعیت مطلوبی دارد، گفت: استان مرکزی تاکنون توانسته در ۹ دوره این برنامه را برپا کند در حالیکه بسیاری از استان ها مانند همدان امسال برای چهارمین بار این هفته را برگزار می کنند.
مدیــــر انجمـــن سینمای جوان استان مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا تنها تولیـــدات انجــمن سینمای جوان در این هفته به نمایش درخواهد آمد، اظهار کرد: ما سعی کردیم از تمامی دوستان فعال و فیلمساز که زمانی عضو این انجمن بوده و یا در آن آموزش دیده و آموزش داده اند استفاده کنیم و هیچ شرطی برای اینکه این اثر تولید انجمن باشد گذاشته نشد ممکن بود برخی دوستان فیلمساز آثارشان با حمایت سازمان یا ارگان دیگری یا بطور شخصی ساخته شده باشد.
عبدالحمیدی ادامه داد: در این هفته فیلمسازان جوان در کنار فیلمسازان با تجربه و اساتید، فیلم هایشان به نمایش درخواهد آمد، برخی از فیلم های به نمایش درآمده فیلم اولی است، البته این فیلم ها آثار قابل قبولی هستند به طوریکه دو اثر این مجموعه به بخش رقابتی اولین جشنواره فیلم اولی ها راه پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: فیلم ها در بخش های مختلفی چون مستند که بیشتر مربوط به آثار اساتید و مستندسازان باتجربه است و بخش دیگر در قالب کار هنرجویی که مربوط به هنرجویان قدیمی و تازه کار است به نمایش درخواهد آمد.
عبدالحمیدی اضافه کرد: در کنار نمایش فیلم ها و برگزاری نمایشگاه، نشست تخصصی فیلمسازی، نشست با فیلمسازان جوان و نشست عکاسان نیز برگزار خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوان گفت: قطعا تولیدات انجمن سینمای جوان نسبت به گذشته تغییر کرده در سال های دورتر انجمن سینمای جوان تنها مکانی بود که امکاناتی چون دوربین و فیلم های هشت میلی متری داشت و فیلمسازان بغیر از بحث آموزش برای تامین امکانات و ابزار تولید به انجمن مراجعه می کردند و اتکایشان به ابزار و اطلاعات انجمن بود.
عبدالحمیدی ادامه داد:به مرور زمان به دلیل سهولت دسترسی به ابزار و تکنولوژی نسل جدید شخصا به تولید اثر می پردازند.
وی با بیان اینکه این سهولت دسترسی و تولید با آسیب هایی نیز همراه بوده، اظهار کرد: این امر موجب شده تا برخی فیلمسازان جوان خود را بی نیاز از آموزش ببینند و تنها با داشتن یک قصه و فیلمنامه اقدام به تولید اثر کنند بنابراین ما هم اکنون با آمار بالای تولیدات فیلم کوتاه در کشور رو به رو هستیم که به لحاظ محتوایی و فیلمنامه ضعیف هستند.
عبدالحمیدی تصریح کرد: نهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان استان مرکزی با همکاری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی تا دوازدهم آبان ادامه دارد و در پایان با اهدا لوح یادمان از هنرمندان حاضر در آن قدردانی می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.