خانه » پیشنهاد سردبیر » در آستانه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مجلس/حمایت سه وزیر از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

در آستانه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مجلس/حمایت سه وزیر از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

دوشنبه ۱۰ آبان ۹۵ شماره۴۵۲

وقایع استان-علی امیدی:
سرانجام فردا جلسه رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی برای وزارت خانه های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس برگزار خواهد شد. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی را روز سه شنبه اعلام کرد و گفت: سخنرانان موافق و مخالف وزیران پیشنهادی باید روز امروز، دوشنبه ثبت نام کنند.
از سویی دیگر مدتی پیش، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌و‌گو با تسنیم، از برگزاری جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش و پروش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: این جلسه روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با حضور دکتر روحانی رییس‌جمهوری برگزار خواهد شد.
وی افزود: چون براساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، از تاریخی که وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شوند یک هفته برای برگزاری جلسه رای اعتماد فرصت باقی است و علاوه بر آن نیز هیچ دستور کار دیگری در مجلس به جز جلسه رای اعتماد در این روز در دست نمایندگان نخواهد بود، لذا سه‌شنبه هفته آینده جلسه رای اعتماد برگزار خواهد شد.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور ادامه داد: رییس‌جمهور نیز در این جلسه و در دفاع از وزرای پیشنهادی و همچنین برنامه‌ها و سوابق وزرا در صحن علنی سخنرانی خواهند داشت.
امیری با بیان اینکه پس از اعلام برنامه و سخنرانی رییس‌جمهور محترم، موافقان و مخالفانی که احیاناً ثبت‌نام کرده باشند، صحبت‌هایی را خواهند داشت، گفت: وزرای پیشنهادی در طی این چند روز جلسات متعددی را با فراکسیون‌های مختلف و هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی داشته‌اند و تمامی برنامه‌های خود را برای تصدی این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.
وی درباره نظر اکثریت نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: وزرای پیشنهادی به تمامی سوالات نمایندگانی که در این چند روز با آنان جلسه داشتند پاسخ داده‌اند و رئیس‌جمهور نیز هر سه وزیر پیشنهادی را مطابق با مقتضیات کشور و ذائقه مجلس انتخاب کرده‌اند و امیدوار هستیم نمایندگان نیز رای بالایی به وزرای پیشنهادی بدهند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: نمایندگان مجلس بر این موضوع که این سه وزارتخانه، از وزارتخانه‌های بسیار مهم در حوزه فرهنگ و اجتماعی هستند، اتفاق نظر دارند و مقام معظم ر هبری نیز بارها بر موضوع جوانان و فرهنگ نیز تاکیدات مهمی را داشته‌اند، بر همین اساس نمایندگان می‌توانند با رای اعتماد بالا به وزاری پیشنهای، دلگرمی و انگیزه بالایی را برای خدمت به مردم به آنان بدهند.
از زمان معرفی سه گزینه برای این سه وزارتخانه رایزنی و لابی های گسترده ای توسط دولت و حامیان دولت در مجلس با سایر نمایندگان انجام شد. در نهایت از شواهد پیداست که اکثریت نمایندگان مجلس با این سه گزینه مشکلی ندارند و احتمال زیاد باید شاهد این باشیم که هر سه گزینه روز سه شنبه از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت.
به گزارش وقایع به نقل از قانون نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی خبر داد که روز یکشنبه این فراکسیون با محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت جلسه ای داشته است، وی گفت که نظر این فراکسیون درباره وزرای پیشنهادی در مجموع مثبت است. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: در روزها سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته سه وزیر پیشنهادی ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش در جلسات فراکسیون حضور پیدا کردند و سوابق و عملکرد آنها مورد بررسی قرار گرفت. امروز هم سخنگوی دولت برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در جلسه فراکسیون حضور پیدا کرد.
وی افزود: آقای نوبخت در این جلسه گفت که با توجه به اینکه فرصت زیادی تا پایان دولت باقی نیست باید افرادی انتخاب می شدند که بیشترین تعامل را با دولت داشته‌اند. این توضیحات از نظر فراکسیون قانع کننده بود و نظر فراکسیون درباره سه گزینه پیشنهادی در مجموع مثبت است.
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه این فراکسیون در مورد سه وزیر پیشنهادی رای گیری نکرده است یادآور شد: ما سعی می‌کنیم خیلی نمایندگان را به شرایط خاص پایبند نکنیم و آنها را آزاد بگذاریم اما با برگزاری جلسات با وزرای پیشنهادی و سخنگوی دولت در واقع زمینه برای آشنایی اعضای فراکسیون با این گزینه‌ها فراهم شد.
در صورت رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی، تنها دو روز دیگر به تحقق ترمیم کابینه دولت یازدهم باقی مانده‌است. ترمیمی که به گفته دولتی‌ها از مدت‌ها قبل بر روی آن فکر شده بود.
تنها در خصوص وزیر آموزش و پرورش باید اشاره کرد که برای تغییر وزیر آموزش و پرورش، رییس‌جمهور از شهریور ماه به فکر بوده است. پس از رفتن فانی از وزارتخانه، اسم نجفی بر سر زبان‌ها افتاد و فرهنگیان به این فکر فرو رفتند؛ آیا نجفی می‌تواند؛ وضعیت آموزش و پرورش و فرهنگیان را بهبود ببخشد؟ در حالی که خبرهای حمایت از نجفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، لحظه آخر نامه روحانی از نام دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرده برداشت.
به گزارش ایلنا، در همایش همدلی شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان با دکتر دانش‌آشتیانی که پنج‌شنبه در دبیرستان دکتر شریعتی برگزار شد، ۲ وزیر اسبق آموزش و پرورش یعنی محمد علی نجفی و مرتضی حاجی حمایت خود را از وزیر پیشنهادی به صورت قاطع اعلام کردند و از تشکل‌ها و فرهنگیان خواستند که از او حمایت کنند. از سوی دیگر نیز سید کاظم اکرمی یکی دیگر از وزرای اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، حمایت خود را از دانش‌‌آشتیانی عنوان کرده است. از طرفی دیگر برخی از نمایندگان مجلس با حضور در این همایش حمایت خود را از وی اعلام کردند. مرتضی حاجی که هشتمین وزیر آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است؛ از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد، در این همایش ضمن اعلام حمایت خود از دانش‌آشتیانی، گفت: «آموزش و پرورش نیاز به نوآوری و خلاقیت و مدیر نوآور دارد و البته جسارت که به نظر می‌رسد؛ دکتر دانش این جسارت را داشته باشند. اینطور نیست که ایشان از حوزه وزارت علوم جدا شده باشد و به آموزش و پرورش بیاید؛ بلکه سال‌ها سابقه در حوزه تعلیم و تربیت دارند.»
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش چند کار مهم باید در دستور کار قرار دهد از جمله اینکه هریک از دستگاه‌ها نسبت به آموزش و پرورش احساس تکلیف کند، اظهار داشت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم که تشکیل نظام صنفی معلمان را کمک کنند، چراکه این نظام می‌تواند به انتقال و تنطیم درست روابط فکری بین ستاد تصمیم‌گیری و فرهنگیان کمک کند.
حاجی در گفت‌وگویی درباره دانش گفته است؛ او چهره‌ای است که برای وزارتخانه آموزش و پرورش، علی رغم عدم شناخت جامعه فرهنگی، بسیار مناسب است.
محمد علی نجفی ششمین وزیر آموزش و پرورش که از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ و حدود ۹ سال به عنوان وزیر آموزش و پرورش در رأس این وزارتخانه حضور داشت، درباره دانش‌آشتیانی گفت: «کمک کنیم که دکتر دانش رای اعتماد بگیرد تا انشاا.. در ۴ سال بعدی هم خودشان و هم فرهنگیان قانع شوند که همچنان در آموزش و پرورش بمانند.»
نجفی درباره انتخاب دانش‌آشتیانی گفت: ‌«با دانش‌آشتیانی در رابطه با تصدی وزارت آموزش و پرورش حرف زده شد، ابتدا مخالف بود و گفت؛ قرار است، سفری به کانادا داشته باشند. من خودم هم نظرم بیشتر بر انتخاب آقای دانش بود و گفتم اگر ایشان قبول نکردند من می‌آیم؛ اما در ‌‌نهایت موافقت کردند. برنامه دکتر دانش آشتیانی برای ارائه به مجلس را به صورت مشترک نوشتیم.» (لینک خبر)
وی همچنین دانش آشتیانی را فردی کاردان وصاحبنظر دانست و گفته است که برای کمک به موفقیت وی ازه یچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.
و اما سومین وزیری که حمایت خود را از دانش‌آشتیانی اعلام می‌کند، سید کاظم اکرمی است. او پنجمین وزیر آموزش و پرورش بوده که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ فعالیت می‌کرد. اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: «ایشان را در ایامی که مدیریت دانشگاه تربیت معلم را بر عهده داشتند؛ می‌شناسم؛ زمانی که در مراسم روسای دانشگاه‌های کشور حضور داشتیم، ایشان به عنوان معاون وزارت علوم در جلسات شرکت داشتند. وی دارای برنامه مشخصی بود و پیگیرانه عمل می‌کرد. در آن زمان شاهد بودم؛ جواب روسای دانشگاه‌ها که با مشکلاتی مواجه بودند را به خوبی و با آرامش پاسخ می‌دادند.»
وی با اشاره به اینکه آقای روحانی سه سال گذشته دانش‌آشتیانی را به عنوان وزیر علوم پیشنهاد کرد، اما به مرحله عملی نرسید، عنوان کرد: «وی دارای سوابق مدیریتی در سطح وزارت علوم است. از سوی دیگر نیز او از سال ۱۳۵۹ در مدرسه مفید، معلم، مربی پرورشی و معاون آموزشی مدیر بودند و حدود یکسالی است که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به عنوان برنامه‌ریز شرکت داشتند و از مسائل آموزش و پرورش به خوبی مطلع هستند.»
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: «قطعا ایشان در ارتباط با صندوق ذخیره فرهنگیان که در حال حاضر یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش است، می‌تواند با گماردن افرادی که تخصصی در اداره یک مجموعه تجاری و اقتصادی دارند، قدم‌هایی برای کم کردن مشکلات آموزش و پرورش بردارد. گرچه مدیر صندوق عوض شد، ولی دانش‌آشتیانی می‌تواند با آوردن اقتصاددانان و یا افرادی که دانش اقتصادی دارند، تحولی در صندوق ذخیره بیافریند.»
اکرمی تاکید کرد: «به نظر می‌رسد؛ یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که دانش‌آشتیانی می‌تواند در مدت باقی مانده تا پایان دولت انجام دهد، این است که تغییراتی در مسئولان سطح وزارتخانه انجام دهد؛ چرا که این تغییر می‌تواند در بهبود شرایط در آموزش و پرورش تاثیرگذار باشد. با اطلاعاتی که دارم این لزوم وجود دارد که وی باید تغییراتی در سطوح مختلف وزارتخانه انجام دهد. بعضی معلمان در استان‌ها از تعدادی مدیران کل ناراضی هستند که به نظر می‌رسد؛ در این سطح هم باید تغییراتی انجام شود و کسانی را بگمارد که قاطبه معلمان از مدیریت آن فرد راضی باشند.»
وی اضافه کرد: «قبل از آمدن دولت روحانی صندوق ذخیره مشکلاتی داشته و پول‌هایی به افرادی داده شده که ضمانت‌نامه‌های محکمی گرفته نشده‌است. در شرایط کنونی قوه قضاییه با پیگیری باید این پول‌ها در درجه اول بازگرداند. از طرفی دانش آشتیانی به محض کسب رای اعتماد و ورود به آموزش و پرورش باید گزارش شفافی از عملکرد و اقدامات مثبت و حتی منفی صندوق ذخیره فرهنگیان به فرهنگیان ارائه دهد.»
اکرمی با اظهار امیدواری از اینکه دکتر دانش بتواند؛ برای دور بعد هم به عنوان وزیر آموزش و پرورش در راس وزارتخانه بماند، گفت:‌ دانش‌آشتیانی فردی از خانواده شهید بوده و پدرشان جزو شهدای هفت‌تیر بوده است. او دارای سوابق مدیریتی خوبی در وزارت علوم بوده و سال‌هاست که مدیر مدارس مفید بوده است و امیدوارم که نمایندگان مجلس به او رای اعتماد دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.