خانه » جدیدترین » آسیب های عزاداری؛ قمه زنی

آسیب های عزاداری؛ قمه زنی

شنبه ۲۴ مهر ۹۵ شماره ۴۳۸

مجید آهنگرانی

عزاداری و سوگواری از سنت های حسنه فرهنگ تشیع است، شیعه در دامان عزاداری ها و سوگواری ها توانسته است معارف خود را عرضه کرده و رهبران خود را به جهان بشناساند. در طول تاریخ اسلام نیز همواره این سوگواری ها زیر بنای حرکت های آزادی خواهانه و انقلاب های شیعی بوده است. در این مراسمات مخصوصا عزاداری امام حسین(ع) اوج ارادت و عشق شیعیان به اسلام و مکتب حسینی برای همگان آشکار است. نکته مهم اینست که این حالت ها و عشق و محبت ها آگاهانه و در مسیر صحیح هدایت شود، و اثر سازنده و مثبتی به همراه داشته باشد. و الا اگر عشق و محبت به ائمه اطهار: همراه با شناخت و در مسیر صحیح انجام نپذیرد، به جای اثر سازندگی، موجب عقب گرد انسان از اصول و مبانی دین می شود، که نه تنها ارزشی ندارد، به طور قطع آسیبی برای دین محسوب می شود. به همین علت دشمنان که نتوانسته اند در اصل این عزاداری ها خللی ایجاد نمایند، در صددند با رنگ مذهب و دین، عزاداری را از مسیر صحیح خارج نمایند چرا که آنان می دانند که عزاداری صِرف هیچ خاصیت و ارزشی نخواهد داشت.
مجالس عزاداری در طول تاریخ منشأ روشنگری و ره یابی به حقیقت بوده است. در این میان گاه خواسته یا ناخواسته این مجالس با آسیب هایی همراه شده است که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خارج نموده بلکه گاه اصل عزاداری حسینی را زیر سئوال برده است. بر این اساس آسیب‌شناسی مجالس عزاداری و آسیب‌زدائی از آنها بزرگ‌ترین خدمت به اسلام و تداوم آن می باشد. در این راستا آگاه نمودن عزاداران با آسیب ها و راه های مبارزه با آن، وظیفه ای است که بر عهده روحانیان و مبلغان دینی نهاده شده است.
قمه‌زنی از بدعتهای عزاداری محرم است که از سوی استعمار انگلیس با سوء استفاده از عشق شیعیان به امام حسین(ع) به منظور دریافت مجوز برای سیطره هرچه بیشتر بر کشور هند، به مسلمانان آموزش داده شد.
قمه زنی مراسمی است که در بعضی شهرستانها و بلاد شیعی و توسط برخی عزاداران امام حسین (ع) اجرا می شود و در تأسی به مجروح و شهید شدن سید الشهدا و شهیدان کربلا و به عنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین انجام می شود.
در این میان رسانه های غربی بیکار نبوده و از این رفتار غلط بیشترین بهره را می برند.
سایت ها و خبرگزاری های بسیاری تصاویر مراسم های قمه زنی را منتشر کردند و با نام ” فستیوال عاشورا” تمام اعتقادات و باورهایی را که نسبت به امام حسین (ع) و جریان عاشورا وجود دارد در چند تصویر خلاصه کردند. این تصاویر نه تنها هیچ شباهتی به اصل ماجرا نداشت بلکه تنها برگرفته از صحنه هایی بود که قمه زنی و برخی تحریفات را به تصویر می کشید.
اگر فردی بی اطلاع از یک موضوع در معرض پیامی از آن قرار بگیرد، باورش از آن موضوع طبق همان پیامی که برایش ارسال شده شکل می گیرد. در مورد تصاویری که با نام فستیوال عاشورا در خبرگزاری ها و سایت های غربی منعکس شد این اتقاق را می شود در بین نظرات و واکنش هایی که کاربران داشتند به خوبی دید.
ادامه سنت ناشایست قمه زنی در سایر کشورها و پر رنگ کردن صحنه های قمه زنی، به عنوان آئین ویژه محرم در سایت های ضد اسلامی از یک سو و بی دفاع بودن سایت ها و کاربران ایرانی در مقابل چنین حملاتی، باعث ارائه چهره خشن و وحشتناک از شیعیان، در جهان شده است.
تمام مراجع ما این عمل را جایز نمی دانند و حتی در نظرات رهبری هم در مورد قمه زنی آمده است که: ” هرکاری که برای انسان ضرر داشته یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مومنین باید از آن اجتناب کنند. قمه‌زنی علاوه بر این‌که از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه علیهم‌السلام، و زمان‌های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم علیه‌السلام، در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بد نام شدن مذهب می‌شود و در هیچ حالت جایز نیست.”
و کلام آخر آنکه از مرحوم آیت ا… لعظمی فاضل لنکرانی نقل شده است: اگر این آسیب‌هایی که در برخی مجالس عزاداری هست ادامه یابد من بر اصل کیان تشیع احساس خطر می کنم. شبیه این اظهار نظر را آیت ا… العظمی مکارم داشتند و می فرمودند اگر این روند ادامه یابد، بیم آن می رود که روند مجالس عزاداری به دست کسانی بیفتد که اصلاً اهلیت ندارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.