خانه » پیشنهاد سردبیر » آب و آبگینه/ روایتی از حکاکی آیات قرآن توسط یک هنرمند بر روی شیشه

آب و آبگینه/ روایتی از حکاکی آیات قرآن توسط یک هنرمند بر روی شیشه

دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶ شماره ۶۸۲

***

وقایع استان

مهدیه مهدوی تبار

***

شیشه‌ها روی پارچه‌ای مخملی در کنار هم قرار گرفتند، از رنگ های زیبا استفاده شده ؛ سبز، آبی، زرد و… شیشه‌هایی که هر کدام با نقش و نگار متفاوتی حکاکی شده‌اند، نقش و نگارشان کم از آنچه بر پارچه زیرینی‌شان نقش بسته، ندارند.
روی یکی از آنها طرحی از ماه تولد دیده می‌شود. آیات قرآن هم بر برخی از شیشه‌ها حکاکی شده‌است، در گوشه‌ای دیگر این کلمات روی یک مقوا به چشم می‌خورد؛ شفا، آرامش و سلامت، رزق و گشایش. مردی ۵۶ ساله به نام فریدون غفاریان با استفاده از یک دستگاه فرز و یک تیغه مویی شبیه قلم بر روی سطح شیشه خش انداخته، عباراتی را می نویسد. باورش کمی سخت است اما وی در شیشه‌ای به این نازکی، خطوط را زیبا و ظریف حک می‌کند؛ برعکس و از چپ به راست.
با فریدون غفاریان وارد صحبت می شوم از سابقه و هنرش سوال می کنم؟
می گوید: ۳۰ سال است که سابقه کار با این ابزار را دارم، درروزها و سالهای قبل بر روی حکاکی بر طلا کار می کردم و هر از گاهی حکاکی برروی شیشه را انجام می دادم.
وی ادامه می دهد: من همیشه ترجیح می‌دهم به صورت کارگاهی کار کنم تا مردم از نزدیک شاهد کارم باشند.
غفاریان در ادامه از شرکت کردن در نمایشگاه ها سخن می گوید: من نمایشگاه های زیادی شرکت کرده ام و با استقبال خوبی مواجه می شوم، مردم زمانی که کار را آنجا می‌بینند مشتاق تر می‌شوند، هنرمندان ارزش هنر دست را می دانند، همان جا سفارش می دهند و همین موضوع مــــرا تشویق می کند که به کارم با دقت بیشتری ادامه دهم.
وی می گوید: بسیاری از مردم، از خاصیت و متبرک شدن این لیوان ها و ظروفی که در آنها نوشیدنی ریخته می شود و با آیات قرآن تماس پیدا می کند، سوال می کنند و می پرسند که می توان این ظروف و لیوان ها را بدون وضو لمس کرد؟
به عقیده غفاریان آب دارای شعور است و این از ویژگی های آب است، فردی ژاپنی بر تاثیرکلمات مثبت و منفی بر روی مولکول های آب آزمایش کرده، که خاصیت بسزایی دارد، در نتیجه آب درون این لیوان ها هم تحت تاثیر قرار می گیرد. لیوانی با حکاکی از سوره یاسین نظر مرا به خود جلب می کند، ظریف بود و زیبا.
فریدون غفاریان در ادامه از اهدای یک عدد گلدان به حرم مطهر رضوی گفت: برای اولین بار سوره یاسین را برروی گلدان حکاکی و بعد ازاتمام آن را هدیه کردم.
وی در ادامه سخنان خود ازحمایت نکردن مسئولین دولت گلایه می کند و می گوید: هنر نیاز به حمایت بیشتری دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.