خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به مشکلات ساکنین کوی کوثر اراک و ضرورت تامین زیرساخت ها برای این منطقه/کلونی پردردسر

نگاهی به مشکلات ساکنین کوی کوثر اراک و ضرورت تامین زیرساخت ها برای این منطقه/کلونی پردردسر

یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷  شماره ۸۶۹   شماره ۸۶۹

***

وقایع استان

سحر یاری

***

با افزایش جمعیت تامین مسکن به یکی از چالش های بـــزرگ تبدیل شد که بـا ایده انبوه سازی و ساخت شهرک های مسکونی تا حدودی این مشکل برطرف شد و به این ترتیب زندگی در آپارتمان ها شکل و در ساختمان غول آسا آغاز شد. در کشور ما نیز در دهه اخیر آپارتمان سازی روند رو به رشدی داشته است و در کنار تمام ساختمان های قدیمی که تخریب و به آپارتمان تبدیل می شوند، ساخت شهرک های مسکونی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. در شهر اراک نیز به تبع نیاز و اقتضا شهرک های مسکونی که از همجواری چندین مجتمع پدید آمده اند در نقاط مختلف خودنمایی می کنند.
هر چند گاه بعد از ساخت چنین شهرک هایی انتقادهایی در خصوص کمبود امکانات و زیرساخت ها شنیده می شود. یکی از جدیدترین شهرک هایی که هم اکنون در شهر اراک در حال شکل گیری است کوی کوثر است که به نظر در آینده ای نزدیک با توجه به تعداد ساختمان های موجود پذیرای جمعیت زیادی خواهد بود. همچنین با توجه به وضعیت آب و هوایی و چشم انداز آن از اقبال خوبی در میان مردم برخوردار است ولی ساکنین این شهرک همچنان با چالش های جدی ای رو به رو هستند. نزدیک به دو سال است که مجتمع ۶۶۰ واحدی صدرای این شهرک به بهره برداری رسیده است و مجتمع سپاس نیز از دیگر مجتمع های این شهرک نیز با وجود اینکه عملیات محوطه سازی اش به طور کامل تمام نشده بود به متقاضیان تحویل داده شد بنابراین هم اکنون دو مجتمع این شهرک کاربری مسکـونی خودرا آغاز کرده اند. البته طبق گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی قرار بود تا پایان خردادماه از ۵۲۸ واحد مسکونی دیگر در این شهرک بهره برداری شود یعنی تعداد ساکنین آن در آینده نزدیک بیشتر نیز شده و خواهد شد.
بهرروی این شهرک هم اکنون در حال تکمیل است ولی با وجود اینکه بخشی از آن به بهره برداری رسیده است هنوز ساکنین این شهرک بعد از گذشت دو سال یا بیشتر از تحویل واحدهای خود با مشکلاتی رو به رو هستند.
خانم احدی یکی از ساکنین کوی کوثر می گوید: ما از اولین افرادی بودیم که در این منطقه ساکن شدیم ولی قول هایی در آن زمان داده شد که هنوز برخی از آن ها عملیاتی نشده است.
وی افزود: ما انتظار معجزه نداریم به هر حال هر اقدامی زمان می برد ولی وقتی که قول داده می شود در چنین بازه زمانی فلان امکانات فراهم است باید مهیا شود.
این خانم ساکن کوی کوثر افزود: یکی از مشکلات عمده که از ابتدا با آن روبه رو بودیم و هنوز رفع نشده است. مسئله نبود مدرسه در این شهرک است و در این چند سال ما با دردسرهای فراوان فرزندان خود را در مدارس دیگر ثبت نام کردیم جدای از هزینه اضافه رفت و آمد، ایمنی و امنیت مسیر آن ها به مدرسه های خارج از شهرک همیشه نگرانی والدین بوده است.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد ساخت مدرسه در حال انجام است؛ ولی قطعا برای سال تحصیلی امسال نیز آماده نخواهد شد در حالیکه صحبت هایی مبنی بر این بود که سال گذشته آماده شود. هم اکنون زمان ثبت نام برای مدارس ابتدایی نزدیک است و قطعا باز ما باید فرزندانمان را در مدارس دیگری ثبت نام کنیم.
این شهروند ادامه داد: من نمی دانم آیا وقتی قرار است منطقه ای ساخته شود و واحدهایش به فروش برسد نباید به نیازهای اساسی و ضروری ساکنین آن ها توجه کرد.
آقـــای بیات یکی دیگر از ســاکنین این شهرک می گوید: قرار نیست که فقط ساختمان ساخته شود و وقتی فروخته شد ساکنین آن رها شوند بدون شک هر ساخت و سازی باید پیوست هایی داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین نیازهای ساخت شهرک های جدید فراهم کردن شرایط رفت و آمد و حمل و نقل آن است. مسیر این شهرک چون در کمربندی و ورودی شهر قرار دارد و محل عبـور ماشین های سنگین است بسیار خطرناک است و به نظر می رسد ساخت تقاطع غیر همسطح آن باید با سرعت بیشتری انجام شود.
این شهروند اراکی اضافه کرد: مشکل اصلی رفت و آمد مربوط به مسیر ابتدای شهرک تا مجتمع ها است برای این منظور تنها یک ماشین وجود دارد و اگر آن ماشین بالا باشد باید مدت طولانی برای بازگشتش صبر کرد و یا مجبور شد پیاده مسیر را رفت.
وی ادامه داد: این پیاده روی در فصل زمستان و گرمای تابستان آزاردهنده است و حتی در برخی ساعات به دلیل کوهستانی بودن محوطه خطرناک نیز هست.
بیات افزود: مشکل دیگر در زمینه آب و برق است. در زمان هایی که باران یا باد شدید می آید برای ساعت های طولانی برق ها قطع می شود در روزهای عادی نیز حداقل دو بار در روز قطعی کوتاه برق هست که به وسایل برقی مان خسارت وارد می کند. نکته دیگر اینکه با قطع شدن برق طبقه های بالا نیز آبشان قطع می شود.
یکی دیگر از ساکنین کوی کوثر نیز با اشاره به چالش قطعی برق می گوید: بعد از قطعی های مکرر بنا شد تا ژنراتور برای هر ساختمان نصب شود تا قطعی برق موجب ماندن آسانسور و یا حبس ساکنین در آن نشود و یا با قطعی آب رو به رو نشویم؛ ولی قرار شده هزینه آن از ساکنین گرفته شود در حالیکه تامین دیزل و ژنراتور بخشی از زیرساخت های ساختمان محسوب می شود و برعهده سازنده است نه بهره بردار نهایی.
خانم دیگری از ساکنین این منطقه می گوید: در این منطقه یک نانوایی بود که از سال گذشته تعطیل شد، یک آژانس هم برای رفت و آمد بود که آن را هم به تازگی جمع کرده اند.
وی ادامه داد: نگرانی من این است با این همه ساختمانی که هر روز دارد ساخته می شود بالاخره اینجا آباد خواهد شد یا نه؟ نکند بعد از فروش ساختمان ها به همین حال رها شود و نه درمانگاهی، نه بازارچه ای و نه خط تاکسی و اتوبوسی نداشته باشد.
برخی مشکلات در مناطقی که به تازگی تاسیس می شوند به دلیل زمانبر بودن تامین امکانات ممکن است طبیعی باشد؛ ولی ایجاد برخی امکانات مانند مدرسه، وسایل ایاب و ذهاب مناسب و مراکز خرید از ضروریات یک منطقه مسکونی است که باید از ابتدا مورد توجه می بود و برای ساخت و تـامین آن ها برنامه ریزی دقیق تری صورت می گرفت.
از آنجاییکه کوی کوثر در چشم انداز آینده خود قرار است دارای جمعیت بیشتری شود بدون شک نیاز به تامین زیرساخت ها و توجه ویژه تری دارد نکته ای که به تازگی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز بر آن تاکید داشته است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق افق جمعیتی ۲۰هزار نفری کوی کوثر اراک در گرو تامین زیرساخت های لازم و رفع کمبودهای موجود است.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، علی اکبر کریمی در خصوص مسائل و مشکلات کوی کوثر اراک، گفت: با توجه به ساکن شدن بخشی از جمعیت شهر اراک در کوی جدیدالتاسیس کوثر، مشکلات و کمبودهای این شهرک مسکونی بایستی رفع و زیرساخت های لازم برای رفاه ساکنان این منطقه فراهم شود.
وی افزود: موضوع تکمیل مدرسه و مسجد نیمه تمام کوی کوثر اراک از جمله مباحث مهم است و از نظر حمل و نقل عمومی نیز این شهرک مشکل جدی دارد که باید برطرف شود.
وی بیان کرد: ایجاد فضاهای بهداشتی و درمانی، ورزشی، امکانات تفریحی و فضای سبز از دیگر نیازهای مهم کوی کوثر شهر اراک است که با توجه به افق جمعیتی ۲۰ هزار نفری این منطقه در آینده نزدیک، باید این زیرساخت ها مهیا گردد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: هر مجموعه و کوی تازه تاسیس مشکلات خاص خود را دارد و بخشی از این مشکل به عدم هماهنگی دستگاه ها و فقدان همکاری برای تقسیم کار برمی گردد.
کریمی تصریح کرد: در زمینه حل مشکلات کوی کوثر اراک، فرمانداری و دستگاه های مرتبط بایستی در جریان قرار بگیرند تا تقسیم کار اصولی صورت پذیرد و کمبودها به تدریج از میان برداشته شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کوی کوثر اراک از نظر موقعیت منطقه ای و وضعیت آب و هوایی از شرایط مطلوبی برخوردار است و می طلبد که دستگاه های مسئول و مرتبط با همکاری و تعامل، برای حل مشکلات و کمبودهای این شهرک مسکونی گام موثر بردارند.

۱ دیدگاه

  1. فقط میسازن میفروشن میرن زیر ساخت امکانات جانبی هیچ هیچ هیچ

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.