خانه » پیشنهاد سردبیر » نشریات چاپی استان در اعتراض به بی توجهی مدیران و مسئولان به مشکلات شان جشنواره مطبوعات استان را تحریم کردند/جشنِ عزا

نشریات چاپی استان در اعتراض به بی توجهی مدیران و مسئولان به مشکلات شان جشنواره مطبوعات استان را تحریم کردند/جشنِ عزا

یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷   شماره ۱۰۴۴

***  تاکنون بیش از ۲۰ نشریه چاپی از این بیانیه حمایت کرده اند

***  باید دید پس از تکمیل شدن این بیانیه و نهایی شدنش، واکنش مسئولان مربوطه چه خواهد بود، بی شک بی توجهی بیش از این از سوی مسئولان نسبت به مشکلات بی شمار اهالی رسانه موجب خواهد شد که سال آتی رسانه ای در استان فعال نباشد که بخواهند برای آن جشنواره ای بگیرند و به قول نشریات معترض، باید سال آتی سوگواره مطبوعات را برگزار کنند

***  به جهت رساندن اعتراض مان به گوش مسئولان از این بیانیه حمایت کرده و اجازه نمی دهیم که برخی با عادی نشان دادن وضعیت تاسف بار نشریات موقعیت خود را مستحکم و شرایط را برای ما اصحاب رسانه، سخت تر نمایند

***

در حالی که قرار بود پس از وقفه ای ۱۴ ساله جشنواره مطبوعات استان دوباره برگزار شود رسانه های چاپی استان خبر از تحریم این جشنواره دادند. جشنواره مطبوعات استان با همکاری خانه مطبوعات و اداره کل ارشاد استان برگزار خواهد شد، این جشنواره در سه بخش موضوعی، ویژه و عادی و در قالب تیتر، عکس، مقاله، یادداشت، صفحه آرایی و… فراخوان زده است و براساس زمانبندی اعلامی قرار است جشنواره در اوایل اردی بهشت برگزار شود. اما شرایط سخت و بی سابقه اقتصادی چنان بر مطبوعات چاپی عرصه را تنگ نموده که بسیاری از آنها نمی توانند براساس ترتیب انتشار خود، نشریه شان را چاپ و برای خوانندگان شان عرضه کنند.
حالا بیش از ۲۰ نشریه چاپی که بسیاری به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی بی سابقه کاغذ و چاپ، نتوانسته اند مدت ها چاپ کنند در بیانیه ای اعلام کردند که برای اعتراض به اداره کل ارشاد استان، خانه مطبوعات و البته وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر به شرکت در این جشنواره که به سوگواره ای برای مطبوعات تشبیه شده، نیستند.
در یکسال اخیر تنها قیمت کاغذ بیش از ۵ برابر شده است، هزینه مربوط به لیتوگرافی هم افزایش چشمگیری داشته و بنظر می رسد که این افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت.
بیانیه تحریم جشنواره مطبوعات تاکنون به امضای این نشریات رسیده است:
روزنامه وقایع استان، هفته نامه ندای گویا، فصلنامه رازان، هفته نامه چشم به راه، روزنامه صمت، روزنامه شاخه سبز، عصراقتصاد، اقتصاد مردم، گسترش تجارت، هفته نامه بامداد امروز، هفته نامه بیان اندیشه، هفته نامه صبح خمین، هفته نامه برج شیشه، روزنامه رسالت، روزنامه عطریاس، روزنامه جامعه فردا، دوهفته نامه محلاتی ها، هفته نامه پیام اندیشه ساوه، دوهفته نامه پیام ساوه، هفته نامه سرچشمه، هفته نامه بهرنگ، هفته نامه آینه اشتغال، هفته نامه آرمان خواه، روزنامه صدای ملت، روزنامه سپهر ایرانیان، دوماهنامه محلات چه خبر، هفته نامه مهر ایران، فصلنامه وهم سبز، هفته نامه سپهر مرکزی وروزنامه مناقصه مزایده. در کنار مطبوعات چاپی بسیاری از سایت های خبری و رسانه های غیرچاپی هم از این اقدام رسانه های چاپی حمایت کرده و بیانیه آنها را پوشش داده اند. در بیانیه این نشریات آمده است: «طبیعت این روزها در حالی زمستان را پشت سر می گذارد که مطبوعات چاپی در خزانی تلخ بسر می برند. گرانی کاغذ و هزینه چاپ نشریات کار را به جایی رسانده که بسیاری از همکاران مان توان حتی چاپ یک شماره در ماه را ندارند.
برخی نشریات به چاپ سیاه و سفید روی آورده تند و برخی انتشارشان را منوط به داشتن آگهی کرده اند. اما در کنار این وضعیت تاسف بار عملکرد وزارت ارشاد در رفع مشکلات نشریات چاپی بــه گونه ای بوده که گویی این وزارت خانه و اداره کل ارشاد در استان وجود خارجی ندارند، شاید تصور می کنند مسئولیتی قبال این قشر مظلوم قلم بدست نداشته و ترجیح می دهند با سکوت و بی توجهی به نابودی مطبوعات سرعت بخشند.
بی تدبیری های مسئولان در قبال گرانی کاغذ، هزینه های چاپ و لیتوگرافی اندک امیدهـای اهالی رسانه را از بین برده و اکثر آنهـــا نظاره گر نابودی زحمات چندین ساله شان در این عرصه هستند.
این در حالی است که حمایت دولت از مطبوعات بـه چند وجـــه می توانست باعث یاری رساندن به مطبوعات شود، تخصیص یارانه کاغذ، دادن تسهیلات ارزان قیمت و نیز تجدید نظر در بیمه خبرنگاران و اهل رسانه می تواند از جمله برنامه های حمایتی دولت از رسانه ها باشد.
اختصاص و افزایش نرخ آگهی های دولتی به مطبوعات محلی نیز می تواند در این برهه کشتی به گـــل نشسته رسانه های مکتوب را به سلامت به ساحل آرامش برساند. راه برون رفت از این وضعیت، حمایت مراکز اقتصادی و تولیدی از نشریات است تا آنها بتوانند برخی از نیازهای خود را تامین کنند. برخی مسئولان محلی به مطبوعات به چشم فضول قانونی نگاه می کنند و آنها را نه تنها باور ندارند بلکه دوست دارند به کلی بساطشان برچیده شود.
در همین اوضاع خبر می رسد که خانه مطبوعاتی که در استان با اقبال اصحاب رسانه روبرو نشده و گویی بود و نبودش چندان اهمیتی ندارد به جای آنکه داد مطبوعات را به مسئولان برساند به فکر برگزاری یک جشنواره در اوضاع غمبار کنونی است.
ما جمعی از اهالی نشریات چاپی در این زمان خطیر و سختی که بر اهالی رسانه می گذرد اعلام میداریم نسبت به برگزاری این جشنواره انتقاد داشته و با توجه به اینکه مشکلات حوزه مطبوعات هر روز بیشتر از گذشته می شود و بی توجهی مسئولان بیش از قبل، از شرکت در این جشنواره امتناع کرده و از سایر همکاران نیز دعوت می کنیم در این فعالیت صنفی به جهت رساندن اعتراض مان به گوش مسئولان شرکت نموده و اجازه ندهند که برخی با عادی نشان دادن وضعیت تاسف بار نشریات موقعیت خود را مستحکم و شرایط را برای ما اصحاب رسانه سخت تر نمایند.
ما از شرکت در این جشنواره خودداری نموده و اعلام می داریم تا زمانی که مدیران ارشاد راه حلی اساسی برای مشکلات کنونی مطبوعات را نه در حرف بلکه در عمل پیاده نسازند هیچ گاه سیاهی لشگر چنین برنامه های رزومه پر کنی برای دیگران نخواهیم شد.»
باید دید پس از تکمیل شدن این بیانیه و نهایی شدنش، واکنش مسئولان مربوطه چه خواهد بود، بی شک بی توجهی بیش از این از سوی مسئولان نسبت به مشکلات بی شمار اهالی رسانه موجب خواهد شد که سال آتی رسانه ای در استان فعال نباشد که بخواهند برای آن جشنواره ای بگیرند و به قول نشریات معترض، باید سال آتی سوگواره مطبوعات را برگزار کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.