خانه » پیشنهاد سردبیر » انتقاد استاندار مرکزی از وضعیت نامطلوب جذب سرمایه گذار در استان/همیشه ناکام

انتقاد استاندار مرکزی از وضعیت نامطلوب جذب سرمایه گذار در استان/همیشه ناکام

چهارشنبه ۱ آذر ۹۶  شماره ۷۲۷

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی با حضور استاندار و مدیران اقتصادی استان برگزار شد. در این نشست یک مجوز سرمایه گذاری خارجی به سرمایه گذار بخش خصوصی اعطا شد. انتقادات سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی به وضعیت سرمایه گذاری در استان در سال های اخیر از موضوعاتی بود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. سیدعلی آقازاده در این نشست اظهار داشت: استان مرکزی از ابتدای انقلاب تا امروز حدود یک میلیارد دلار جذب سرمایه داشته که برای یک استان در ۴۰ سال وضعیت بسیار نامطلوبی است و در واقع می‌توان گفت در استان مرکزی به شدت در جذب سرمایه‌گذار ناکام بوده‌ایم البته ما قصد نداریم در این بحث کسی را مقصر جلوه دهیم.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، وی افزود: در دوره دولت تدبیر و امید هم جذب سرمایه در استان مرکزی ۳۷۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشته که این رقم هم برای استان نامطلوب بوده و به‌طور کلی می‌توان گفت ما در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی عملکرد مناسب و قابل دفاعی نداشته‌ایم.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت چراغ مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان خاموش است و برای راه‌اندازی این مرکز و رسیدن هدف اصلی که جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی است باید این مرکز محل رفت وآمد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.
آقازاده خاطرنشان کرد: هدف من این است که به عنوان نماینده دولت در استان مرکزی با کمک دیگر مسئولان سبب رونق اقتصادی استان و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار شده و وضعیت مطلوبی در این زمینه داشته باشیم.
وی بیان کرد: مخاطب من دولتی‌ها نیستند بلکه بخش خصوصی است، بنده مادامی که در استان مرکزی خدمت می‌کنم یکی از اولویت‌های کاری خود را جذب سرمایه‌گذار قرار می‌دهم و در همین جلسه اعلام می‌کنم که در هفته یک روز اتاق کار من در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان قرار دارد و به رفع مشکلات در این زمینه می‌پردازیم تا بتوانیم عملکرد نسبتا مثبتی را داشته باشیم.
استاندار مرکزی ادامه داد: برطرف کردن این مشکل نیازمند همکاری تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی است و این دستگاه‌ها باید با یک دید مثبت به بخش خصوصی نگاه کنند و از آن حمایت کنند.
آقازاده عنوان کرد: گاهی اوقات باید قانون را تفسیر کنیم البته قانون می‌تواند ایراداتی هم داشته باشد که این بحث قابل رفع است ولی ما باید انسجام کافی را در استان داشته باشیم تا بتوانیم حداقل ۵۰ درصد از مشکلات مربوط به جذب سرمایه‌گذار را برطرف کنیم.
وی اضافه کرد: به طور قطع استان مرکزی در زمینه جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده و ما باید این مشکل و عقب‌افتادگی را جبران و برطرف کنیم و در این زمینه از تمامی دستگاه‌ها خواهش می‌کنم که با یک دید واقع‌گرایانه و مثبت به این مسئله نگاه کنند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم نه اینکه از ابتدای کار برای سنگ‌اندازی قانون تعیین کنیم.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در راستای رونق جذب سرمایه‌گذار به استان ما هفته‌ای یک روز جلسه‌ای با مدیران دستگاه‌های اجرایی و چند سرمایه‌گذار بسته موضوع آن جلسه داشته‌ باشیم تا بتوانیم بزرگترین ضعف استان به‌رغم تمام استعدادهایی که دارد را برطرف و جبران کنیم.
آقازاده خاطرنشان کرد: مشکلات یک استان تنها در زمینه امنیت نیست بلکه یکی دیگر از مشکلات در رابطه با گرفتاری‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی است و ما سعی می‌کنیم در این جلسات حداقل مقداری از این مشکلات را تا پایان سال ۹۷ رفع کنیم.
وی بیان کرد: نظر من این است که سرمایه‌گذار وجود دارد و اگر همه ما عزمی راسخ داشته باشیم به راحتی می‌توانیم به هدف خود برسیم و در همین راستا از بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی تقاضا داریم که همکاری لازم را با ما داشته باشند.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۱۸ دستگاه اجرایی در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان عضو بوده و وظیفه خدمت رسانی و جذب سرمایه گذار در استان را برعهده دارند.
حسن میرزاخانی افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۲ طرح سرمایه گذاری خارجی با حجم سرمایه گذاری ۹۸۰ میلیون دلار در هفت شهرستان استان مرکزی جذب شده است که ۳۰۰ میلیون دلار آن به صورت نقدی بوده است.
وی ادامه داد: ۳۷۵ میلیون دلار شامل ۳۸ درصد سرمایه گذاری های جذب شده در استان مرکزی در دولت تدبیر و امید در زمینه طرح های از جمله شیمیایی، غذایی، تجهیزات، محصولات غیر فلزی، تولید برق و صنایع سلولوزی جذب شده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان مرکزی با یادآوری وجود برخی مشکلات در حوزه جذب سرمایه گذاری در حوزه بین المللی، ملی و استانی افزود: در زمینه بین المللی رتبه ریسک سرمایه گذاری خارجی در برخی سال ها در کشور در بالاترین عدد ریسک یعنی حدود هفت بود که هم اینک این عدد به پنج و پنج دهم کاهش یافته است.
میرزاخانی گفت: سهولت انجام کسب و کار کشور در برخی سال ها از بین ۱۸۶ کشور حدود ۱۵۲ بود که هم اینک این جایگاه به رتبه ۱۲۰ جهان رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: بحران آلودگی، کمبود آب شیرین، فقدان مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذاران، ناتوانی بانک ها در ارایه خدمات ارزی و نبود همکاری لازم بین بخش های مختلف برای ارائه خدمت به سرمایه گذاران از جمله چالش هایی است که بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی وجود دارد.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان مرکزی گفت: برای معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری این استان، ۳۳ فرصت سرمایه گذاری شناسایی و در قالب کتاب تهیه و در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.
میرزاخانی با یادآوری وجود ۳۳ متقاضی سرمایه گذاری خارجی در زمینه نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی افزود: وجود هوای معتدل و وجود ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال در استان از مهمترین عوامل رغبت سرمایه گذاران خارجی در حوزه ایجاد نیروگاه های خورشیدی در استان بوده است.
وی ادامه داد: تا کنون ۲۱ مکان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی شناسایی شده و اقدام های لازم برای واگذاری این زمین ها به سرمایه گذاران در حال انجام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.