خانه » پیشنهاد سردبیر » وزیر کشور حکم شهردار اراک را امضا کرد/پایان دلواپسی

وزیر کشور حکم شهردار اراک را امضا کرد/پایان دلواپسی

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶   شماره ۷۰۳

علی امیدی: وزیر کشور حکم شهردار اراک را صادر کرد. بیش از یک ماه است که بسیاری در انتظار این خبر هستند و تاخیر در صدور حکم داود تاجران توسط وزیر کشور باعث شده بود سه تن از اعضای شورای شهر با نطق هایی تند علیه وی عدم صدور حکم برای تاجران را به گونه ای جلوه دهند که گویی اصلا قرار نیست تاجران حکمی دریافت کند و حتی حامیان تاجران را به دلواپسان تشبیه کردند ولی با امضای وزیر پای حکم، خیال همه راحت شد.
ایرج رضایی سخنگوی شورای شهر اراک و دبیر فراکسیون امید شورا نخستین کسی بود که خبر را رسانه ای کرد و پس از آن تاجران با بیان اینکه حکم خود را صبح دیروز دریافت کرده، بیان داشت: ظاهرا برنامه ریزی اینگونه است که معارفه استاندار مرکزی و شهردار اراک به احتمال زیاد به صورت همزمان و با حضور وزیر کشور در روز چهارشنبه انجام شود.
تاجران با بیان اینکه از روز معارفه فعالیت را به عنوان شهردار اراک در این کلانشهر آغاز خواهد کرد، در این خصوص که تجربیاتش در شهرداری تهران تا چه حد می تواند در مدیریت شهر اراک با تمام چالش هایش تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: تجربه چیزی است که همواره کارآمد است و دانشی است که در هیچ دانشگاهی عرضه نمی شود، باید عمر بگذرد تا تجربه حاصل شود و می تواند بسیار موثر باشد ولی تجربه می گوید اراک زمانی می تواند در سطح کشور و حتی دنیا به عنوان شهری نمونه مطرح شود که تمامی مسئولان آن دست به دست هم و همگام و هم اندیش در مسیر آبادانی آن حرکت کنند. وی اولویت خود را هماهنگی با تمامی مسئولان استان و ایجاد شهری صمیمی عنوان کرد تا در سایه این صمیمیت و با برخورداری از حمایت مسئولان و شهروندان کار را در اراک آغاز کند.
مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری مرکزی نیز پس از صدور حکم تاجران خبر صادر شدن حکم شهردار ساوه را نیز داد. حسن قربانی گفت: وزیر کشور در احکامی داود تاجران را در سمت مدیریت شهری اراک و سید مهدی حسینی را به عنوان شهردار ساوه معرفی کرده است.
وی توضیح داد: استان مرکزی دارای ۳۳ شهرداری است که حکم ۳۱ شهردار آن توسط استاندار و شهرداران اراک و ساوه که دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هستند پس از تایید استاندار مرکزی، باید از سوی وزیر کشور صادر می شد.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان مرکزی گفت: وضعیت شهرداران بیشتر شهرهای این استان مشخص شده و تنها ۶ شهردار هندودر، آستانه، شازند، ساروق، تفرش و خنداب باقی مانده است.
قربانی اظهار کرد: شهرداران باقی مانده نیز به زودی تعیین تکلیف خواهند شد و امید است شهرداران منتخب همه تلاش خود را برای توسعه شهرها و خدمت مطلوب به مردم به کار گیرند.
شهر در دست تاجران
داود تاجران متولد سال ۱۳۳۲ در شهر تهران است که در سال ۵۴ وارد شهرداری تهران شد و سابقه ۴۰ ساله خدمت در حوزه های مختلف شهری را در کارنامه خود دارد.
عضو هیات برنامه ریزی استراتژیک شهرداری تهران، ریاست کمیته خدمات شهری شهرداری تهران، شهردار مناطق ۱۵ ،۱۳ و ۲۰ تهران بزرگ، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران، سرپرست و عضو هیات مدیره سازمان خدمات موتوری تهران، قائم مقام سازمان بهشت زهرا و مدیرعامل و عضو هیات نظارت و رئیس هیات نظارت تاکسیرانی شهرداری تهران، عضو کمیسیون هماهنگی وزارت راه و ترابری، عضو کمیسیون راه اندازی راه آهن شهری تهران، عضو شورای مرکزی انجمن های اسلامی شهرداری تهران، نماینده شهردار تهران در اهواز و شهردار فاو (در دوران جنگ تحمیلی) و عضو معتمدان هیات اجرایی انتخابات وزارت کشور در دومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گوشه ای از سوابق شهردار جدید اراک است.
شهردار اراک در روزی که برای ارائه برنامه های خود به شورای شهر اراک آمده بود با اشاره به اینکه برخی از امور مانند زیباسازی شهر، ایجاد فضای سبز، خدمات رسانی شهری و … وظایف ذاتی شهرداری است که بیان آنها اتلاف وقت است، گفت: اما باید برنامه و اقدامات را به نحوی به انجام رساند که شهر اراک از دیگر شهرها متمایز شود چراکه اراک استعدادهای بالایی در حوزه شهری دارد که به خوبی به آن پرداخته نشـــده است و می تواند شهری نمونه باشد و این امر می تواند زمینه توسعه گردشگری را نیز رقم بزند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، تاجران همچنین به ایجاد عجایب هفتگانه در اراک اشاره کرد و گفت: این شهر ظرفیتی مانند تالاب میقان را دارد که فارغ از فعالیت های شرکت املاح ایران در این منطقه که جای نقد دارد می تواند فرصت گردشگری بالایی ایجاد کند، از طرفی در منطقه گردو می توان جنگلکاری و فضای سبز ایجاد کرد. در این منطقه بواسطه منابع آبی منطقه و استفاده از سازه های آبخیزداری در بالادست می توان فضای مناسبی را ایجاد کرد. وی با بیان اینکه در شهر اراک با ایجاد امنیت می توان از متکاها پول درآورد و مردم را مشارکت داد، اظــهار کرد: بـــاید اراکی های داخل شهر، خارج از شهر و حتی خارج از کشور که علاقمند هستند را به سرمایه گذاری ترغیب و دعوت کرد که این امر مشروط به حمایت شوراست و طبق برنامه های تعریف شده هیچ نگرانی از بابت جذب سرمایه گذار وجود ندارد.
تاجران تاکید کرد: ایران ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری دارد و اراک نیز شهری بکر است که هنوز زمینه لازم برای شناخت را نیافته است. اراضی مناسبی توسط شهرداری اراک تملک شده که بلااستفاده مانده است و با مطالعه و طرح جامع می توان استعدادهای بی نظیر این شهر را برای جذب سرمایه گذاری شکوفا کرد. وی تصریح کرد: با توجه به تعداد پرسنل موجود باید بر روی مسئولان و کارمندان مطالعه کنم و اگر تخصص، تدین، خوش نامی و شجاعت را در آنها ببینم قطعا در مسند خود ادامه کار خواهند داد در غیر این صورت شهر و شهرداری اراک نیازی به نیروی لخت و غیرچابک ندارد و کاستی ها با استفاده از فرهیختگان اراکـــی رفـــع می شود.
این کاندیدای شهرداری اراک با بیان اینکه در مواقع مشاهده نقاط ضعف تجربیات را باید در اختیار آنها گذاشت و حتی در صورت نیاز مشروط بر وجود تعهد و انگیزه دوره های آموزشی با حضور بهترین اساتید مدیریت شهری ترتیب داده خواهد شد گفت: پذیرای نظرات اعضای شورا هستم، اما نیروی تحمیلی را نمی پذیرم. وی افزود: باید فردی مفید وارد شهرداری شود و اصل کار بر شایسته سالاری بنا شده است.
داود تاجران درباره تراکم فروشی نیز گفت: تراکم فروشی بدترین کار ممکن در شهرداری است، ما در اراک چیزی به عنوان خط آسمان نداریم و معماری درهم ریخته را شاهد هستیم، طرح جامع اراک باید مجددا مطالعه فنی و بازنگری شود و پس از انجام اصلاحات، طرح تفصیلی ارائه می شود و در قالب زون سازی ها همسو با حفظ حقوق شهرداری باید عمل شود.
وی در خصوص راهکار عملیاتی برای اجرای پروژه ۵۵ متری نیز اظهار کرد: پروژه ۵۵ متری قطعا باید اجرا شود و با جذب سرمایه گذار طی چهار سال محقق می شود البته بعد از مطالعه مجدد ممکن است موارد اصلاحی را اعمال کنیم.
به نظر می رسد حضور داود تاجران با تجربه فراوانی که در عرصه مدیریت شهری دارد می تواند کمک بسزایی در توسعه و آبادانی شهر داشته باشد البته به شرطی که گروه ها و برخی افراد برای رسیدن به منافع خود سنگ اندازی نکرده و اعضای شورای شهر به جای ایجاد چالش با وی به دنبال کمک به تاجران برای برطرف کردن مشکلات باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.