خانه » پیشنهاد سردبیر » منهای «بی طرف»/نمایندگان مجلس به ۱۶ وزیر روحانی رای اعتماد دادند

منهای «بی طرف»/نمایندگان مجلس به ۱۶ وزیر روحانی رای اعتماد دادند

دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶   شماره ۶۶۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سرانجام روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پایان یافتن بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم، رای خود را برای وزرا به صندوق انداختند. براساس آرای ۲۸۸ نماینده حاضر در مجلس تنها یک وزیر پیشنهادی حسن روحانی آن هم حبیب الله بیطرف که وزیر پیشنهادی نیرو بود رای لازم را بدست نیاورد و نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند.
رای بالای نمایندگان به امیر حاتمی وزیر دفاع، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات و دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت از نکات جالب توجه جلسه روز گذشته بود. بطحایی وزیر آموزش و پرورش، ظریف وزیر امور خارجه، صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زنگنه وزیر نفت وزرایی بودند که رای باطله نداشتند. نکته جالب دیگر، ‏درباره سلطانی‌فر است که ۳۹ نفر مخالف و ۲۴ نفر ممتنع داشت ولی حتی یک نفر هم در مقام مخالف برای وی در صحن مجلس صحبت نکرد.
اتفاقی عجیب دیگر در رای بیطرف بود که ۱۴۲ نفر از نمایندگان مجلس بعنوان نمایندگان موافق جهت دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام کرده‌اند که امری کم نظیر بوده است این در حالی است که وی در رای گیری تنها ۱۳۳ رای آورد! یعنی برخی موافقانی که می خواستند در حمایت از وی صحبت کنند هم به او رای ندادند!البته در این میان مخالفت های مردم خوزستان در روزهای اخیر با حضور بیطرف در وزارت نیرو بی شک تاثیر زیادی در رای عدم اعتماد به وی داشت. نکته دیگر این بود که محمود حجتی از وزرای اصلاح طلب کابینه که از مجلس اصولگرای قبل ۱۷۷ رای گرفته بود، در مجلس اعتدالی نمای فعلی تنها ۱۶۴ رای کسب کرد!
 روحانی در صحن چه گفت؟
حسن روحانی در جلسه روز گذشته مجلس پیش از آغاز رای گیری، با بیان اینکه خواست من از مجلس هر ۱۷ وزیر است و ان‌شا الله به همه آنها رای قاطع می‌دهید تا کارمان را زودتر شروع کنیم، یادآور شد: وزرای معرفی‌شده بی‌نقص نیستند. هیچ‌کدام از ما بی‌نقص نیستیم اما من همه تلاشم را به کار بسته و با همه مشورت کرده و حرف بسیاری را به جان خریده و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهم و ارزشمند آنها را شنیده و درکنار هم قرار دادیم و بهترین‌هایی که می‌توانسیتم انتخاب کنیم، معرفی کردیم.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایلنا، وی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: خدا را گواه می‌گیرم اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر، سالم‌تر، توانمندتر و کارآمدتری وجود داشت، تردید به خودم راه نمی‌دادم و به شما معرفی می‌کردم. خدا گواه است که هیچ‌گاه بر مبنای اینکه فرد با من رفاقت قدیمی و اینکه در چهار سال گذشته دولت، چگونه با هم رفتار کرده‌ایم آن را در لیست قرار نداده‌ام.
رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: هیچ‌گاه جناح برای معرفی افراد مطرح نبوده است و دولت دوازدهم برای اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی است. ما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهیم داد و با این سه مولفه رشد خواهیم کرد.
وی با اشاره به صحبت‌های خود با وزیر کار خاطرنشان کرد: من به ربیعی در خصوص شستا و صندوق‌ها بحث‌های زیادی کردم. این بار نیز با ایشان در این باره حرف زدیم تا چهره‌های بنام صنعتی مدیریت شستا را برعهده بگیرد تا بار از دوش ایشان برداشته شود. سیاست‌های کلی این مسئله را به ما می‌گوید بنگاه‌های صنعتی را به بازار آورده و بفروشیم تا وزارتخانه‌های ما از بار بنگاهداری سبک شوند چراکه این مسئله هیچ تناسبی با کار وزارتخانه‌ها ندارد. بنگاهداری توسط وزارتخانه‌ها، کار نادرست و غیر دقیقی بوده که از گذشته انجام شده و ما باید از آن رهایی پیدا کنیم.
روحانی درخصوص وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات که بیشترین حاشیه همراه با بیطرف حول این دو می گذشت، یادآور شد: معرفی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین تجربه ما از جوانان است. علت اینکه گفتم آقای جهرمی این مسئولیت را بپذیرد بخاطر آن است که از ارتباطات مهمتر، فناوری‌های ارتباطی، فضای مجازی و سایبری است. فناوری از ارتباطات هم بسیار مهم‌تر است.
رئیس جمهور با اشاره به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری برای کابینه دور دوم ریاستش اظهار داشت: من در شورای عالی مجازی، بارها آقای آذری جهرمی را دیدم؛ چه آن هنگام که از طرف آقای علوی و وزارت اطلاعات می‌آمد و چه زمانی که از طرف آقای واعظی در جلسات حضور پیدا می‌کرد. در هر دو سمت، آقای جهرمی امنیت و آزادی را باهم می‌دید؛ اگر کسی فکر می‌کرد ایشان آزادی را به مذبح می‌برد، سخت در اشتباه است.
روحانی با اشاره به برنامه‌هایش در دولت دوازدهم تصریح کرد: مسائل پیچیده‌ای پیش‌روی ما است. آن وقت شما می‌پرسید چرا وزیر ارتباطات و فناوری باید امنیتی باشد؟ چون اگر بلد نباشد روز اول گیرش می‌اندازند. البته اگر من حضور داشته باشم جوابشان را می‌دهم چون به مسائل امنیتی آشنا هستم. وی با بیان اینکه آزادی مردم، شبکه‌های اجتماعی و اشتغال در فضای مجازی باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: اگر جوانی را بیاوریم می‌گویند باید پله‌پله بالا بیاید.
اگر شخصی را معرفی کنیم که پلکان را طی کرده باشد، می‌گویند سنش بالاست و چرا جوانان را نیاوردی. ما می‌توانیم یک جوان را بیاوریم و موفق شویم. شایان ذکرست که نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم عصر دیروز با حضور ۱۶ وزیر جدید برگزار شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.