خانه » پیشنهاد سردبیر » نه به مرگ/خودمراقبتی و امید دو راه پیشگیری از سرطان است

نه به مرگ/خودمراقبتی و امید دو راه پیشگیری از سرطان است

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۴

***

وقایع استان

سحر یاری
***
هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری سرطان پیدا نشده و این باعث شده تا همچنان سرطان یکی از بیماری خطرناک در میان جوامع به شما بیاید بیماری که خیلی ها ایستگاه آخر آن را مرگ می دانند؛ اما باید توجه کرد که هم اکنون بسیاری از انواع سرطان ها را می توان کنترل کرد و حتی افراد زیادی هستند که در مبارزه با آن پیروز شده اند. این تصور عامه مردم که بیمار سرطانی یک فرد ناتوان با چهره ای زرد و احتمالا موهای ریخته است همچنان وجود دارد؛ ولی این ترس و این تصور همیشه درست نیست.
قطعا اگر هر کدام از ما خبر بیماری سرطان خود یا یکی از نزدیکانمان را بشنویم دچار یک ترس و وحشت ناگهانی خواهیم شد البته با توجه به آمار سرطان و مرگ و میر ناشی از آن و همچنین هزینه های بالای درمانی این ترس ها طبیعی است. در آخرین مطالعه ای که دانشمندان ایرانی با کمک دانشگاه واشنگتن انجام داده اند مشخص شده است وضعیت سرطان در ایران رو به افزایش است.
طبق نتایج این مطالعه که حدود یک سال پیش در مجله jama Oncology منتشر شد آمده است سرطان پس از بیماری ‌های قلبی ـ عروقی، مهم ترین عامل مرگ‌ و میر در جهان است که احتمال ابتلا و مرگ ناشی از آن تا حدود زیادی به مکان زندگی افراد بستگی دارد. این مطالعه حاکی از افزایش چشمگیر تعداد موارد بروز سرطان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ است که اکثر آنها در کشورهای توسعه نیافته رخ داده است. طبق همین تحقیقات در سال ۲۰۱۵ در ایران، ۳۸۵ هزار مرگ روی داده که ۱۲٫۸ درصد آن (حدود ۴۹ هزار مرگ در هر دو جنس زن و مرد) ناشی از مجموع سرطان‌ها بوده است. از کل تعداد موارد مرگ بر اثر سرطان، ۱۸ هزار مرگ در زنان رخ داده و بقیه موارد معادل ۳۱ هزار مرگ در مردان بوده است. تعداد مرگ‌های ناشی از کل سرطان‌ها در هر دو جنس در ایران طی سال ۱۹۹۰ معادل ۲۴ هزار مورد بوده و به عبارت دیگر، تعداد موارد مرگ ناشی از سرطان در ایران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقریباً دو برابر شده است.
قطعا سبک زندگی جدید در بروز بیماری سرطان موثر باشد. هرچند آمار و مرگ ناشی از سرطان در کشور رو به افزایش است و با توجه به هزینه های بالای درمان این بیماری، همیشه دغدغه مواجهه با آن وجود دارد؛ ولی اطلاع از ابتلا به سرطان پایان راه نیست زیرا به گفته پزشکان و محققان، تشخیص سرطان در مراحل اولیه در درمان پذیری انواع سرطان موثر است. در نتیجه با علم به این موضوع ها و تنها با آگاهی از نشانه های سرطان و چگونگی برخورد با این بیماری، می توان تا حد زیادی از ترس و واهمه نسبت به آن کاست از سوی دیگر نقش امیدواری در درمان بیماری سرطان، از علل دیگر رهایی و بهبودی از چنگال سرطان است. فرهنگ سازی و آگاهی در میان جوامع می تواند یکی از راهکارهای مثبت در این امر باشد. با توجه به آنکه استان مرکزی یکی از استان ها با آمار بالای سرطان در کشور است ضرورت مقابله و پیشگیری از سرطان در آن ضروری تر به نظر می رسد. به طور میانگین هر سال حدود هزار و ۸۰۰ نفر در استان به بیماری سرطان مبتلا می شوند که کمتر از نیمی آن ها دچار مرگ و میر می شوند.
برنامه های پویش ملی مبارزه با سرطان چهار سال است که با هدف کلی کاهش، بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفی زندگی مبتلایان به سرطان با رویکرد افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم و اصلاح باورهای نادرست مردم برگزار می شود. شعار امسال این پویش این است: «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید» .
این پویش ملی همزمان با سراسر کشور از اول تا هفتم بهمن ماه در استان مرکزی نیز برگزار می شود. به گزارش وقایع استان به نقل از فارس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در اعلام برنامه‌های هفته پویش ملی مبارزه با سرطان گفت: با برگزاری کمیته دانشگاهی پویش ملی مبارزه با سرطان و تشکیل یک کمیته درون‌بخشی استانی(با ۳۴ مصوبه) و ۹ کمیته درون بخشی شهرستانی (با ۱۴۳ مصوبه) اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان سال جاری در استان مرکزی کلید خورد.
جواد نظری افزود: تهیه و تنظیم بسته خدمتی در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی پویش ملی مبارزه با سرطان و ارسال به مراکز بهداشت شهرستان‌ها، تهیه، تنظیم و درج متون آموزشی مرتبط با پویش برای بارگذاری در پورتال معاونت بهداشت، تهیه، تنظیم و مکاتبه برای درج پیام‌های بهداشتی مرتبط با پویش به‌صورت زیرنویس و پخش رایگان تیزر و انیمیشن‌های ۱۶ گانه پیشگیری و کنترل سرطان از شبکه استانی آفتاب از دیگر برنامه‌های این مرکز است.
وی افزود: اختصاص ۱۰ پایه بنر و ۱۰ سازه مدرن اسکرول لایت باکس در سطح شهر اراک، چاپ و نصب ۳۰ بنر اطلاع‌رسانی در مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه دانشگاه، مراکز آموزشی درمانی و کلینیک‌های تخصصی نیز در این مدت توسط مرکز بهداشت استان انجام می‌شود.
نظری افزود: برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های زنده رادیویی- تلویزیونی با حضور متخصصین هماتولوژی، انکولوژی و پزشکی اجتماعی، تهیه متن آموزشی متناسب با برنامه‌های پویش ملی مبارزه با سرطان برای ایراد سخنرانی در مراسم نماز جمعه، برگزاری جلسات آموزشی با محوریت برنامه‌های پویش ویژه اولیاء و مربیان مدارس، اطلاع‌رسانی و ارسال فایل آموزشی مرتبط با پویش در گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، برگزاری جلسات آموزشی توسط کارشناسان تغذیه در سطوح محیطی با محوریت برنامه‌های پویش، برگزاری جلسات آموزشی ویژه رابطین سلامت و تأکید بر انتقال آموزش‌ها به خانوارهای تحت پوشش، انجام برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های پستان، سرویکس وکولورکتال در قالب برنامه ایراپن در رابطین بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های تحت پوشش از دیگر برنامه‌های مرکز بهداشت استان مرکزی در این هفته است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بازدید از انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان مرکزی(تبسم) و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری آموزشی فی‌مابین معاونت بهداشت و انجمن تبسم در اولین روز از پویش انجام می‌شود و هدف از آن اجرای مداخلات منطقه‌ای سرطان و آموزش کارکنان سازمان‌ها و ادارات شهرستان اراک در راستای افزایش سواد سلامت در پیشگیری و کنترل سرطان به مدت یک سال می‌باشد.
نظری اشاره کرد: مکاتبه با اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در زمینه بارگذاری پیام‌های تصویری پویش در اتوماسیون اداری، تهیه و طراحی پیام‌های تصویری مرتبط با پویش و ارسال فایل آن به سازمان‌ها و ادارات استان جهت بارگذاری در اتوماسیون اداری، تکثیر تیزر و فیلم‌های آموزشی مرتبط با پویش و ارسال به سازمان‌ها وادارات جهت بارگذاری در پورتال با تأکید بر پخش در جلسات درون بخشی، معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی آوای سلامت جهت دسترسی و بهره‌برداری از بسته‌های آموزشی در مجموعه درون و برون‌سازمانی و برگزاری جلسات آموزشی ویژه رابطین سلامت ادارات از دیگر برنامه‌های مرکز بهداشت استان مرکزی قبل از آغاز پویش بوده است.
وی گفت: اجرای طرح ضربتی پایش رستوران‌های سنتی و معدوم‌سازی ۶۰۰ سری قلیان، اجرای برنامه رادیویی در زمینه مصرف قلیان و تأثیر بر بروز انواع سرطان، اجرای برنامه آموزشی جهت مدیران مدارس، رابطین سلامت ادارات، پرسنل خدماتی دانشگاه علوم پزشکی، تهیه ۱۰۰ لمینت با محوریت مضرات دخانیات ویژه ادارات و سازمان‌ها، جلب حمایت نمایندگان مجلس، ادارات کل، نهادها و صنایع در برگزاری روز عاری از دخانیات(سوم بهمن‌ماه) از دیگر اقدامات مرکز بهداشت استان در این هفته می‌باشد.
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: با توجه به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب سمینار و کارگاه‌های آموزشی جهت توانمندسازی کارکنان بهداشتی در مجموعه معاونت بهداشت سمینار علمی یک‌روزه غربالگری و تشخیص بهنگام سرطان‌ها با اخذ امتیاز آموزش ضمن خدمت و مداوم با حضور اساتید و متخصصین سرطان، روز سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه در مرکز بهداشت استان مرکزی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.