خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با «وقـایع استان» از وضعیت واگـذاری صنایع، مشکلات کارگران و اعتراضات اخیرشان گفت/حساب مان کنید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با «وقـایع استان» از وضعیت واگـذاری صنایع، مشکلات کارگران و اعتراضات اخیرشان گفت/حساب مان کنید

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۴

*** هیچگاه برای واگذاری صنایع در استان از ما نظرخواهی نکرده اند
*** برخی افراد از شرایط و مشکلات کارگری سوء استفاده می کنند
***
وقایع استان
مهدیه معصومی
***
محمدتقی آبایی هزاوه تیرماه سال گذشته در حالی به عنوان مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی منصوب شد که انتقادات به ناصر شیخی مدیر سابق این اداره کل به اوج خود رسیده بود. شیخی که سال ها در این سمت حضور داشت همواره با برخی از گروه ها و فعالان کارگری در تنش بود و البته پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان مدیری نزدیک به محمود احمدی نژاد توسط حامیان دولت تدبیر و امید مورد نقد واقع می شد. پس از روی کار آمدن آبایی که از بدنه این اداره به مدیرکلی رسید فعالان کارگری به شدت از آن استقبال و ابراز امیدواری کردند که مشکلات شان هر چه سریعتر حل شود. آبایی هزاوه از نیروهای بومی استان و از خانواده شاهد و فرزند شهید است. وی در سالهای گذشته مسئولیت‌هایی همچون ریاست اداره تعاون شهرستان‌های اراک و محلات را برعهده داشته و در دوره کوتاهی نیز در بخش روابط عمومی اداره کل تعاون استان مشغول به کار بوده است.
آبایی در بیش از ۱۸ ماه از حضورش و سکانداری کشتی نابسامان کار و اشتغال در استان هر چند توانسته تنش های میان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکل های کارگران را کم کند ولی وجود بیشمار مشکلات در حوزه کاری اش مانع از آن شده که تغییرات حاصل از مدیریت وی به خوبی به چشم آید. با وی به گفتگو نشستیم و از مشکلات و چالش هایی که وی با آنها روبرو است سخن گفتیم.
***
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درخصوص مشکلات صنایع استان مرکزی گفت: ۴ استان صنعتی در کشور وجود دارد که استان مرکزی به دلیل استقرار صنایع مادر دومین استان صنعتی کشور محسوب می شود و به همین علت از اهمیت بالایی برخوردار است.
آبایی در ادامه افزود: براساس بیمه اجباری و به استناد ماده ۱۴۸ قانون کار حدود ۲۰۰ هزار نفر کارگر در سطح استان داریم که مشمول ماده ۱۴۸ قانون کار کارگر می باشند.و حدود ۹۵۰ هزار نفر مستمری بگیران و افراد بازنشسته به همراه خانواده هایشان که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.در واقع بیش از ۶۵ درصد جمعیت استان مرکزی کارگری و صنعتی هستند.
وی ادامه داد: استان ما جزو استان های بسیارآسیب پذیر است دراین میان یکی از مشکلات اساسی در صنایع استان بحث واگذاری است که در راستای اصل ۴۴ انجام گرفت و آنچه قانون گذار تعریف کرده بود به یک شکل در استان مرکزی صورت نگرفت. در بحث واگذاری ها اهلیت افراد و کسانی که صنایع را به عنوان سهام دار بخش خصوصی تحویل گرفتند مورد توجه قرار نگرفت و تنها به توان مالی آن نگاه کردند اما توان مدیریتی و توان صنعتی فرد نادیده گرفته شد. در حال حاضر تنها ۵ شرکت واگذار شده در استان مرکزی وجود دارد که شرایط بحرانی ندارد. شرکت آذرآب یکی از برندهای کشور و خاورمیانه بود و به عنوان یک شرکت مادر تخصصی که تولید کننده صنعت بود اما به دلیل سوء مدیریت چندین سال با بحران مواجه شد و باعث آن اعتراضات کارگری شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با مشکلات اخیر کارگری استان اظهار داشت: اگر خصوصی سازی به معنای خاص انجام شده بود در حال حاضر با مشکل مواجه نمی شدیم. به عنوان مثال ماشین سازی به جهت تعهدات دولت به صندوق سرمایه گذاری آموزش و پرورش واگذار شد در صورتی که سیستم آموزش و پرورش سنخیتی با صنعت ندارد.در مجموع باید افراد صنعتی وارد فرآیند واگذاری ها شوند متاسفانه این واگذاری های خصولتی باعث ایجاد آسیب شده است.
آبایی در پاسخ به اینکه نتیجه آخرین جلسه استاندار و نمایندگان با وزیر صنعت پیرامون مشکلات شرکت هپکو چه بود، گفت: اصلا در آن جلسه حضور نداشتم و بنده را دعوت نکردند. هیچ زمان از وزارت کار و نماینده آن در استان نظرخواهی نکرده اند و هیچ کجا دعوت نشده ایم. نمی گویم من را دعوت کنند اما انتظار داریم در حد مشورت از ما نظرخواهی کنند.
آبایی افزود: در کمیسیون اصل ۴۴ در خصوص موضوع شرکت هپکو انتقاداتی را وارد کردیم که امیدواریم به آن توجه داشته باشند همچنین از سازمان خصوصی سازی انتظار داریم در خصوص واگذاری هایی که انجام می دهند پاسخگو باشند.اگر سهام دار به تعهداتش عمل نکند منجر به اعتراضات کارگری می شود زمانی که اداره کار از نحوه قرارداد اطلاعی ندارد چگونه باید پاسخگو باشد در شرایط بحرانی اداره کار دیوارش از همه کوتاه تر است.
وی در خصوص وضعیت شورای کارگری هپکو که همواره از مطالبات مهم کارگران بوده است، گفت: پایان شورای هپکو با تنش های کارگری همزمان شد، صلاح دانستند که تشکیل شورای بعد به تعویق افتد. در این خصوص انتخابات نیز صورت گرفت اما بنا به دلایلی کارانجام نشد.طبق قانون برگزاری مجدد انتخاب یکسال به تعویق افتاد.
آبایی به اعتراضات کارگری هم اشاره نمود و بیان کرد: بنده سیاسی نیستم اما فکرمی کنم برخی افراد از شرایط و مشکلات کارگری سوء استفاده می کنند و این اتفاقات را برای خودشان یک ظرفیت می دانند. اصل موضوع کارگری در تجمعات مطالبات کارگران است.
وی افزود: وزیر کار آنچه که از توانش برمی آمد را انجام داد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که چرا در اراک نماندند حداقل دو بار بعد ازآن به اراک آمد. در مجموع نباید انتظار داشت مشکلاتی که طی چندین سال به وجود آمده یک شب حل شود شاید اگر از همان ابتدا نظارت هایی از طریق دستگاه های خاص صورت گرفته بود امروز شاهد این مشکلات نبودیم.
آبایی در خصوص استراحتگاه های مخصوص پرسنل شرکت هپکو و آذرآب و پیگیری این موضوع که معاون وزیر کار در جمع مدیران و شورای کارگری هپکو بیان کرده بود استراحتگاه های تحت پوشش وزارت کار را به مدت یکسال به تعداد ده سوئیت بصورت رایگان در اختیار کارگران هپکو قرار می دهد، گفت: تا به امروز در این خصوص مشکلی نداشتیم و متقاضی محدودیتی ندارد می توانند به امور اجتماعی اداره کار درخواست داده تا وارد سامانه شود و از خدمات استفاده کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.