خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/درب های گشوده

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/درب های گشوده

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۲
***امام جمعه اراک از آمادگی مصلی برای سخنرانی همه کاندیداهای ریاست جمهوری خبر داد
****
عباس لعل بار
وقایع استان
***
سومین و مهمترین مناظره انتخاباتی میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برگزار خواهد شد و بنظر می آید که این مناظره بتواند تا حدودی بر نتیجه نهایی انتخابات تاثیر بگذارد. سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی درباره مناظرات کاندیداها گفت: نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها از طرح مسائل ابهام‌آمیز و شائبه‌افکن پرهیز کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، مقدسی با اشاره به اینکه مناظره‌ها فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است، افزود: ماهیت اصلی مناظره بیان توانمندی و ارائه راهکار برای برطرف کردن مشکلات و مدیریت در دستگاه اجرایی است که با بیان استدلالات و نقطه نظرات انجام می‌شود. وی با تاکید بر فرصت کوتاه مناظره برای طرح مسایلی خارج از نقطه‌نظرات، توانمندی‌ها و راهکارها اظهار کرد: در دو مناظره گذشته شاهد بودیم که برخی از رقبا اقدام به طرح مسائل ابهام‌آمیز و شائبه‌افکن کردند که اولا ناپسند است و ثانیا در آن فرصت کوتاه نمی‌توان با مستندات و مدارک به فرد مطرح‌کننده مسائل ابهام آمیز پاسخ داد. مقدسی تصریح کرد: البته باید برای افراد یا دستگاه‌هایی که در جریان روند برگزاری مناظره اتهاماتی علیه آنان مطرح می‌شود، فرصتی فراهم شود تا بتوانند پاسخگوی اتهامات و رفع شائبه ایجاد شده باشند.
این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه با اشاره به وظایف و اختیارات رییس جمهور در نظام اسلامی اظهار کرد: نامزدها در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهور فقط موظف به اجرای قوانین هستند در حالی که برخی از مسائلی که مطرح می کنند، در اختیار رییس جمهور و قوه مجریه نبوده و به قوه مقننه برمی‌گردد. وی ادامه داد: به عنوان مثال وعده افزایش یارانه در اختیار دستگاه اجرایی کشور یا شخص رییس جمهور نیست بلکه باید هر گونه افزایش در یارانه با مصوبه مجلس صورت بگیرد و در اختیار قوه مقننه است.
مقدسی با انتقاد از وعده‌هایی که توسط نامزدها بر خلاف برنامه ششم توسعه داده می‌شود، گفت: یکی از نکاتی که باید کاندیداها در مناظرات مطرح کنند این است که میزان پایبندی خود را نسبت به برنامه ششم توسعه کشور اعلام کنند. وی افزود: برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و دولت مکلف به اجرای آن است و نباید وعده‌های خارج از این برنامه که از ید اختیار قوه مجریه خارج است، داده شود. از طرفی وعده‌های دست‌نیافتنی که منابع آن موجود نیست و بدست نخواهد آمد نیز نباید داد چراکه بیان اینگونه وعده‌ها کشور را دچار مشکل خواهد کرد. نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت در ادامه افزایش پنج برابری یارانه‌ها که در جریان مناظره مطرح شد را امکانپذیر ندانست و افزود: چنین وعده‌هایی در اختیار رییس دولت نبوده و اجرای آن بدون مصوبه مجلس امکانپذیر نیست.
وی تاکید کرد: همه ما در فضای مقدس جمهوری اسلامی ایران تنفس می‌کنیم و به مانند یک کشتی دراقیانوس پرتلاطم معادلات جهانی و دشمنی‌های مستکبران عالم با هدایت مقام معظم رهبری در حال حرکت هستیم. از این رو نباید با طرح مسائل شبهه‌انگیز در خصوص عملکرد دولت، عملکرد همه ارکان و بخش‌های مختلف نظام را زیر سوال ببریم.
مقدسی تصریح کرد: طرح مسایل شبهه‌انگیز و زیر سوال بردن عملکرد نظام بازتاب منفی در عرصه بین‌المللی ایجاد خواهد کرد و کاندیداها باید به این نکته دقت کافی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم کشتی به گل نشسته اقتصاد کشور را تحویل گرفت، افزود: با وجود مشکلات اقتصادی که در ابتدای این دولت به بحران رسیده بود، دولت تدبیر و امید توانست تا حد قابل ملاحظه‌ای این مشکلات را کاسته و رونق اقتصادی را شکل بدهد، گرچه هنوز مشکلات به طور کامل برطرف نشده است.
وی ادامه داد: باید با نگاه منصفانه مناظره کرد به طوری که هم کاستی‌ها و مشکلات را مطرح کرد و هم به نقاط قوتی که در این دولت شکل گرفته شده است اشاره کرد و حداقل انتظار ملت ایران از کاندیداها این است که میزان پایبندی خود را نسبت به برنامه ششم توسعه اعلام کنند.
مقدسی در ادامه گفت: ضمن احترام به سایر رقبای انتخابات ریاست جمهوری باید اعلام کنم که دولت یازدهم قطار اقتصاد کشور را به ریل واقعی خود برگرداند و برای ادامه این مسیر نیاز به حمایت و اعتماد مجدد است و استمرار حرکت دولت یازدهم در دوره دوازدهم به مصلحت کشور است، گرچه؛ میزان، رای مردم است و هر آنچه مردم انتخاب کنند مقبول همگان خواهد بود.

امکان سخنرانی تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در مصلی
آیت الله دری نجف ابادی بار دیگر بر رعایت اخلاق در انتخابات تاکید کرد. نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه اخلاق مهمترین مولفه انتخابات است و هر نامزد انتخاباتی فرزند نظام و سرمایه انسانی است که نباید شخصیت وی تضعیف شود، گفت: محور تبلیغات باید معرفی برنامه ها قرار گیرد و از رقابت ناسالم پرهیز شود.
دری نجف آبادی افزود: هدف انتخابات مشارکت آگاهانه مردم در تصمیم سازی و سرنوشت کشور است و در جریان تبلیغات انتخابات همه باید پاسدار حریم اسلام و آرمان های ناب انقلاب اسلامی باشند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: فعالیت های تبلیغاتی انتخابات باید حول محور ارزش ها و آرمان های نظام اسلامی انجام شود و آحاد جامعه به ویژه نمایندگان جریان های سیاسی و فکری باید در سایه انصاف و تدبر، تبلیغات انتخاباتی را به پیش ببرند و با همگرایی، توطئه های دشمنان را خنثی کنند.
وی اظهار کرد: فراهم کردن شرایط مساوی سخنرانی نامزدهای ریاست جمهوری در زمینه تامین مکان و لحاظ مسائل امنیتی و انتظامی در اراک ، تدبیری حکیمانه است و برای حضور و سخنرانی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اراک، مصلی بیت المقدس در این کلانشهر به مساوات در اختیار نامزدهایی است که به این خطه سفر می کنند.
وی ادامه داد: پس از سخنرانی حجت الاسلام رییسی یکی از ۶ نامزد ریاست جمهوری در مصلی بیت المقدس اراک، مطالبی با مضمون حمایت تولیت مصلی از جریانی خاص در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مطرح شد در صورتی که پیش از این نیز در نشست های مختلف آمادگی مصلی بیت المقدس برای سخنرانی همه نامزدها مطرح شده بود و هر یک از پنج نامزد دیگر هم که به اراک سفر کند می تواند از این مکان و تریبون با مردم سخن بگوید و دیدگاه های خود را بیان کند.
امام جمعه اراک اظهار کرد: مصلی بیت المقدس اراک، مکانی برای همه طیف های مردمی است و فارغ از جناح بندی و سیاست زدگی هر ۶ نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری و سران قوای سه گانه که به استان مرکزی و اراک سفر می کنند می توانند از این مکان برای انعکاس دستاوردهای نظام و برنامه های آتی کشور استفاده کنند.

تکذیب یک شایعه
مدتی است که میان مردم این شایعه پیچیده شده که هر رییس جمهور باید طبق قانون دو دوره حضور داشته باشد، این شایعه باعث شد که رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی نسبت به آن واکنش نشان دهد. سیدباقر تقوی با بیان اینکه شایعات درباره قانون دو دوره بودن ریاست جمهوری در کشور کذب محض است، گفت: قانون نیست که هرکس یک دوره رییس جمهور بوده در دوره بعد هم رییس جمهور شود.
سید باقر تقوی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای اهمیت مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: دشمنان اسلام و ملت ایران چشم به این دوره از انتخابات دوخته‌اند که حضور پرشور مردم می‌تواند تمام معادلات و برنامه‌های آنان را خنثی کند.
وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری امروز ما در حال گذر از یک گردنه سخت و دشوار و پیچ خطرناک و حساس هستیم که در آن دشمنان تلاش می‌کنند دنیا را از مسیر اصلی خود که همان توحید و حق گرایی است خارج کنند. رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه انتخابات نقش بسزایی در سرنوشت هر جامعه‌ای دارد ما هم باید در انتخابات به وظایف محول شده خود به درستی عمل کنیم تا راه خود را به سوی آینده‌ای روشن بگشاییم و گامی بلند برای رسیدن به جامعه‌ای به دور از هرگونه مشکلات برداریم.
تقوی بیان کرد: به همین منظور گام نخست ما در انتخابات، حضور پرشور در پای صندوق‌های رای است و شرکت در انتخابات مطالبه نظام، مقام معظم رهبری است و تمام مسئولان باید با ترغیب جامعه به حضور گسترده در این عرصه تلاش کنند.
وی عنوان کرد: گام دوم در انتخابات، انتخاب فرد اصلح بوده که باید دقت ویژه‌ای داشت تا بتوانیم به اهداف عالی نظام در تداوم آرمان‌های امام (ره) دست‌یابیم.
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با دادن حق انتخاب به مردم، مردم سالاری دینی و محترم شمردن نظر مردم را به نمایش درآورده و این مردم هستند که با انتخاب فرد مورد نظر خود سرنوشت کشور را رقم‌ می‌زنند.
تقوی خاطرنشان کرد: شایعاتی مبنی بر قانون دو دوره بودن ریاست جمهوری در کشور شنیده می‌شود که این کذب محض است، در کشور ما روسای جمهور همه دو دوره به عنوان رییس جمهور بوده اند اما این قانون نیست که هرکس یک دوره رییس جمهور بوده در دوره بعد هم رییس جمهور شود.
وی اضافه کرد: بنابه فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) که میزان رای ملت است، رای مردم این مرز و بوم تعیین کننده رئیس جمهور دوره دوازدهم ریاست جمهوری است.
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: با تخلفات انتخاباتی و سوء استفاده کنندگان از بیت‌المال برخورد قاطع انجام می‌شود و استفاده از امکانات ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها برای انجام تبلیغات انتخاباتی کاندیدا ممنوع است.
تقوی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان در امر انتخابات باید به گونه‌ای بی‌طرفانه برخورد کنند گفت: مجریان برگزاری انتخابات باید اصل بی‌طرفی در انتخابات را به طور کامل رعایت کرده و به هیچ وجه از امکانات خود، له و علیه هیچ نامزدی استفاده نکنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.