خانه » پیشنهاد سردبیر » یک پایان بندی بد

یک پایان بندی بد

یکشنبه ۱۷ اسفند شماره ۱۳۹۷ روزنامه وقایع استان

آخرین وضعیت ویروس کرونا در روزهای پایانی سال در گفتگوی وقایع استان با رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک
و مدیر گروه شبکه ارتقا سلامت معاونت بهداشتی این دانشگاه

یک پایان بندی بد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک:
نوع جهش یافته ویروس کرونا با سرایت پذیری بیشتر، زنگ خطری است که اعلام می دارد مردم محتاط تر باشند
در حال حاضر بیشتر مغازه دارها ماسک نمی زنند و هیچ تذکری هم به مشتری ها در خصوص رعایت موارد بهداشتی داده نمی شود
ما شاهد عدم رعایت فاصله گذاری ها در روزهای پایانی سال هستیم که این روند می تواند منتج به اعمال محدودیت در روزهایی شود که همه ما دوست داریم بدون محدودیت بگذرند

مدیر گروه شبکه ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه:
چون کرونای جهش یافته گروه سنی نوجوانان، جوانان و بچه ها را هم درگیر می کند، بهتر است مردم، دسته جمعی خرید نکنند و بچه ها را به همراه خود نبرند

فاطمه چاپاری

این روزهای پایانی سال به ویژه عصرها، شاهد شلوغی خیابان های مرکز شهر و ازدحام جمعیت در مراکز خرید سرپوشیده مثل بازار، پاساژها و مغازه ها هستیم، ازدحام مردم در این روزها طوری است که در بسیاری از خیابان های مرکز شهر به دلیل ترافیک سنگین نمی توان به راحتی در خیابان ها تردد کرد. از سوی دیگر جمعیت عابران در پیاده روها و مراکز خرید به خصوص در عصر و غروب، طوری شده که رعایت فاصله اجتماعی در این مکان ها را تقریبا غیرممکن ساخته، این در حالی است که با توجه به آمار اخیر مبنی بر افزایش ابتلا و مرگ و میر و همچنین شیوع ویروس جهش یافته کرونا در ایران (معروف به انگلیسی)، متخصصان در توصیه اکید به مردم خواستار خودداری از تجمع در بازار‌ها و حضور در پاساژ‌ها و مراکز تجاری به ویژه با فرزندانشان، شده اند. البته شواهد حاکی است که بی توجهی مردم و مسئولان به پروتکل های بهداشتی، پایان بندی بدی را برای سال ۱۳۹۹ رقم خواهد زد.
از سویی دیگر، برخی خواستار تعطیلی اصنــاف شده اند، در حالی که در یک سال اخیر تعطیلی های اصناف باعث شده خسارت های بسیاری به آنها وارد شود، شایعاتی هم مبنی بر تعطیلی اصناف از اواسط اسفند منتشر شده بود. در چند روز گذشته در بیانیه ای که اتاق اصناف استان مرکزی صادر کرد، جمشید زند رییس اتاق اصناف استان ضمن تکذیب خبر تعطیلی صنوف از نیمه اسفند اظهار کرد: اصناف با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته تاکنون دچار خسارت غیرقابل جبران شده‌اند و تسهیلات حمایتی نیز مشمول همه این واحدها نشده است.
وی افزود: کرونا به ۲ هزار واحد صنفی استان خسارت زد اما، فقط ۳۰۰ صنف مشمول دریافت تسهیلات کرونایی شدند.
بنابراین بنظر نمی رسد که فعلا اراده ای برای تعطیلی اصناف وجود داشته باشد و این مردم هستند که باید با برنامه ریزی تا جای ممکن باعث ایجاد تجمع در مغازه ها و بازار نشوند و محتاط تر عمل کنند.
محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک به خبرنگار وقایع استان گفت: نوع جهش یافته ویروس کرونا با سرایت پذیری بیشتر، زنگ خطری است که اعلام می دارد مردم محتاط تر باشند، متاسفانه چیزی که امروز ما در سطح جامعه شاهد آن هستیم، عادی انگاری این ویروس است، عادی انگاری نتیجه ای ندارد و در صورتی که این روال ادامه پیدا کرده و منجر به بحران شود، ما مجبور خواهیم شد در روزهای آخر سال که هم برای کسبه روزهای حساسی است و هم برای مردم باز به اعمال محدودیت ها برگردیم که مطابق میل هیچ کسی نیست.
وی افزود: به همین دلیل خواهش داریم مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند و مسئولین نیز بر بازار روزهایی که بدون نظارت برگزار می شود، نظارت کافی داشته باشند.
جمالیان اظهار کرد: ما خواهشمان از اتاق اصناف که همواره مدافع صنوف بوده این است که در حال حاضر بر فعالیت صنوف نظارت داشته باشند تا شب عید نیازی به اعمال محدودیت ها نداشته باشیم.
وی افزود: همیشه دفاع کردن به این معنا نیست که در جلسات آن هم حالا که جان مردم در خطر است از کاهش فعالیت صنوف به خاطر مسائل اقتصادی جلوگیری کنیم، دفاع این است که راهکاری پیدا کنیم که هم چرخ اقتصادی کسبه بچرخد و هم سلامت مردم تهدید نشود، این می شود دفاع علمی نه اینکه ما فقط بیایم داد و بیداد بکنیم، درخواست ما رعایت پروتکل ها است، در حال حاضر بیشتر مغازه دارها ماسک نمی زنند و هیچ تذکری هم به مشتری ها در خصوص رعایت موارد بهداشتی داده نمی شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: شاهد عدم رعایت فاصله گذاری ها در روزهای پایانی سال هستیم که این روند می تواند منتج به اعمال محدودیت در روزهایی شود که همه ما دوست داریم بدون محدودیت بگذرند.
وی با تاکید بر مخالفت با هر گونه فروش ویژه و فوق العاده در فروشگاه ها افزود: همچنین در خصوص توزیع مرغ و یا خوار و بار با قیمت دولتی درخواست ما از سازمان صنعت، معدن، تجارت این بوده که توزیع حتما به صورت گسترده اتفاق بیفتد و محدود به چند منطقه نشود، هر ساله دور میدان حافظیه و سر قائم مقام برای ارائه اقلام شب عید به نرخ دولتی شلوغ می شود و بقیه جاها خلوت، امسال خواهش ما افزایش تعداد مراکز توزیع برای جلوگیری از ازدحام جمعیت است که با تعامل خوبی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داشته امیدوار هستیم که در این خصوص مشکلی به وجود نیاید.
جمالیان همچنین در خصوص تاثیر واکسن موجود در کشور بر ویروس کرونای جهش یافته گفت: مطالعات نشان داده که واکسن موجود در برابر نوع جهش یافته ویروس هم فرد را ایمن خواهد کرد، ولی در مورد ایمنی این واکسن در مقابل کرونای آفریقایی هنوز مجامع علمی بحث دارند که ایجاد مقاومت خواهد کرد یا نه، اما خدا را شکر ما فعلا هیچ موردی از ابتلا به کرونای آفریقایی در کشور نداشته ایم.
وی در خصوص چگونگی روند واکسیناسیون افزود: فعلا در مرحله اول واکسیناسیون، به پرستارانی که در بخش مراقبت های ویژه کار می کنند واکسن تزریق می شود و در سری دوم هم برای پرستاران اورژانس و بخش عادی ای که در بیمارستان های مخصوص بستری بیماران کرونا فعالیت می کنند تزریق واکسن انجام خواهد گرفت.
وی در پایان گفت: فعلا برای نیروهای پشتیبانی و بهداشتی دانشگاه و سایر نیروهای آموزش و مردم هیچ گونه واکسنی نیامده است، در صورتی که واکسن برای استفاده مردم به دست ما برسد، مطمئنا مطابق با مصوبات کمیته واکسیناسیون ملی، دراستان اقدام خواهیم کرد.
شهریار حسینی، مدیر گروه شبکه ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در گفتگو با خبرنگار وقایع استان گفت: کرونا جهش یافته در بیشتر استان های کشور و همچنین در تمـام شهرستان های استان مرکزی به استثنای زرندیه یافت شده است، به همین منظور رعایت پروتکل های بهداشتی؛ استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی دست ها و عدم حضور در مکان های شلوغ و پرتردد، چون گذشته توصیه می شود.
وی افزود: با اینکه موارد ابتلا به کرونای جهش یافته که در استان دیده شده، خیلی بدحال نبوده اند و تعداد مبتلایان به ویروس انگلیسی هم تا همین لحظه خیلی زیاد نبوده ولی به هر حال این ویروس در جامعه در حال چرخش است، اینکه در شهر یا استانی موارد ابتلا به این ویروس هنوز یافت نشده به معنی این نیست که ویروس در آن جا وجود ندارد، چون همان طور که وزارت بهداشت هم هشدار داد، ویروس وارد کشور شده است و باید با رعایت موارد بهداشتی سعی کنیم که وارد موج چهارم نشویم.
حسینی افزود: فعلا که همه صنوف در حال فعالیت هستند، اما با توجه به روند بیماری، هفته به هفته در هر یک از استان ها و در کل کشور تصمیم گیری های جدیدی انجام می شود.، اما توصیه هایی که برای حال حاضر می شود داد این است که مردم تا جای ممکن، خریدهای غیر ضروری خود را به تاخیر بیاندازند.
وی تصریح کرد: چون کرونای جهش یافته گروه سنی نوجوانان، جوانان و بچه ها را هم درگیر می کند، بهتر است مردم، دسته جمعی خرید نکنند و بچه ها را به همراه خود نبرند.
حسینی افزود: مردم نباید خرید خـــود را در ساعت های شلوغ انجام دهند، طبق مدل های قبلی، معمولا صبح ها مرکز شهر خلوت تر بوده و عصر خیابان ها و مراکز خرید دچـار ازدحام و شلـــوغی می شوند، بهتر است کسانی که می توانند در ساعات پیک به مراکز خرید و فضاهای سربسته مراجعــه نکنند.
وی در توصیه به اصناف اظهار کرد: جا دارد اصناف هم با تذکر و آموزش رعایت موارد بهداشتی در این زمینه همکاری کنند، همچنین پیش بینی وسایل ضدعفونی در محل برای استفاده مردم و عدم رد و بدل کردن پول نقد از مواردی است که به اصناف توصیه می شود.
وی در پایان به مردم توصیه کرد در خرید های خود وسواس به خرج نداده و در کوتاه ترین زمان ممکن خرید های خود را انجام دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.