خانه » اخبار » یکی از مولفه‌های سند تحول در دستگاه قضایی، مبارزه با فساد و رضایتمندی مردم است

یکی از مولفه‌های سند تحول در دستگاه قضایی، مبارزه با فساد و رضایتمندی مردم است

دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ شماره ۱۱۰۲

رییس کل دادگستری استان مرکزی:

یکی از مولفه‌های سند تحول در دستگاه قضایی، مبارزه با فساد و رضایتمندی مردم است

حجت‌اله درودگر به عنوان رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان اراک معارفه شد

همزمان با هفته قوه قضاییه آیین تودیع و معارفه رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان اراک برگزار شد. در این مراسم حجت‌اله درودگر به عنوان رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اراک معارفه و از زحمات صمد خدابخشی قدردانی به‌ عمل آمد.
در این آیین رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: ۶۹ درصد از آرای دادگاه‌های بدوی در دادگاه تجدید نظر تایید، ۱۳ درصد نقض و ۱۸ درصد سایر تصمیمات گرفته می‌شود، نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان ۹۸.۶ درصد است.
حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی با اشاره به خالی بودن ۴۳ درصد از پست‌های قضایی استان اظهار داشت: دستگاه قضایی استان دارای ۲۱۹ قاضی با ۵۷ درصد پست مصوب و ۶۷۴ کارمند با ۴۳ درصد از پست‌های مصوب، مشغول ارائه خدمت است.
وی افزود: سال گذشته ۲۶۶ هزار و ۷۲۳ فقره پرونده به دادگستری کل استان وارد شده که ۵ درصد افزایش را نسبت به سال ۹۶ نشان می‌دهد، تعداد پرونده‌های مختومه دادگستری هم در سال گذشته ۲۶۲ هزار و ۹۳۱ فقره بوده که بیانگر رشد ۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن است. ۵۵ هزار و ۶۷۹ فقره پرونده نیز مانده مجموع پرونده‌های دادگستری استان در سال گذشته بوده است.
رییس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: دادگستری استان در دو ماه نخست امسال ۴۲ هزار و ۴۱۸ فقره پرونده ورودی و ۴۴ هزار و ۵۷ فقره پرونده مختومه داشته است.

نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان ۹۸٫۶ درصد است
عبداللهی با اشاره به عملکرد کیفی دستگاه قضایی استان بیان کرد: ۶۹ درصد از آرای دادگاه‌های بدوی در دادگاه تجدید نظر تایید، ۱۳ درصد نقض و ۱۸ درصد سایر تصمیمات گرفته می‌شود، نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان ۹۸٫۶ درصد است.
وی عنوان کرد: میزان ورودی شوراهای حل اختلاف استان ۷۸ هزار و ۱۷۳ فقره و میزان پرونده‌های مختومه آنها نیز ۷۸ هزار و ۸۸ فقره بوده که ۲۰ درصد مصالحه از مجموع ورودی‌ها را شاهد بوده‌ایم.
رییس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده در دادگستری استان در سال گذشته ۹۸ روز و در سال ۹۶ نیز ۹۵ روز بوده است.
عبداللهی ادامه داد: تعداد پرونده‌های مسن دادگستری استان ۲ هزار و ۱۳۲ فقره و متوسط ارجاع پرونده به هر قاضی ۱۰۲ پرونده در ماه است.
وی افزود: دادگستری کل استان سال گذشته مراکز مشاوره‌ای را در سطح استان تشکیل و به ۹ هزار و ۶۵ نفر که ۴ هزار و ۶۸۱ مورد از آنها در حوزه خانواده بود، خدمات مشاوره‌ای ارائه شد.

آزادی ۴۱۷ زندانی جرائم غیرعمد و مالی در استان با کمک ستاد دیه
عبداللهی با اشاره به عملکرد مطلوب ستاد دیه استان گفت: سال گذشته ستاد دیه استان با همکاری خیران، یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان به خانواده‌های زندانیان کمک کردند، همچنین سال گذشته توانستیم ۴۱۷ زندانی جرائم غیرعمد و مالی را با کمک ستاد دیه کشور و استان آزاد کنیم.
وی ادامه داد: امسال نیز باتوجه به فراخوان اعلام‌شده ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک‌ جمع‌آوری شد، هم‌اکنون ۲۱۸ زندانی جرائم مالی با بدهی نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان در استان وجود دارد.
رییس ‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به عملکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: سال گذشته در این حوزه شاهد کاهش ۱۲ درصدی پرونده‌های مسن، کاهش ۱۱ درصدی پرونده‌های ورودی، کاهش ۱۲ درصدی موجودی‌ها و افزایش ۱۱ درصدی مختومه‌ها بوده‌ایم.
عبداللهی با اشاره به عملکرد سال گذشته سازمان بازرسی استان بیان کرد: سازمان بازرسی ۳۳ برنامه بازرسی مدون و از پیش تعیین‌شده از دستگاه‌های اجرایی و ۶۶ بازرسی موردی را انجام داده است.
وی با اشاره به عملکرد سال گذشته سازمان ثبت اموال استان مرکزی گفت: اداره‌کل ثبت اموال استان با ۱۲ واحد ثبتی و ۳ اداره ثبت شرکت‌ها،۲۶۲ پست با تصدی و ۷۵ پست بلاتصدی، ۶۰ هزار و ۷۰۹ فقره با رشد ۳۰ درصدی صدور سند مالکیت داشته‌اند.

۸۲۱ مرگ غیرطبیعی در استان مرکزی
رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به عملکرد پزشکی قانونی استان افزود: انجام ۳۴ هزار و ۴۸۴ مورد معاینه سرپایی، یک هزار و ۱۱۶ مورد معاینه اجساد، ۴۱۰ مورد کمیسیون، ۱۳ هزار و ۸۸۰ مورد آزمایشات سم‌شناسی، تشکیل ۱۰ هزار و ۵۲۷ مورد پرونده نزاع، ۸ هزار و ۲۷۵ فقره پرونده ادعای تصادف، معاینه ۶۹ جسد مشکوک به خودکشی و ۲۴ جسد مشکوک به دگرکشی از عملکرد سال گذشته پزشکی قانون استان بوده است.
عبداللهی ادامه داد: در مجموع مرگ‌های غیرطبیعی در استان ۸۲۱ نفر بوده است.
وی تصریح کرد: در تلاش هستم در سال رونق تولید با همکاری مسئولان ذی‌ربط درراستای برطرف کردن موانع تولید و اقتصاد گام‌های موثری برداریم، در این مقطع از زمان که جنگ اقتصادی وجود دارد جهاد در سنگر تولید بوده و باید از افراد فعال در این سنگر پشتیبانی شود.
رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اهداف قوه قضاییه گفت: یکی از بحث‌های سند تحول در دستگاه قضایی، جلوگیری از ورودی‌ها و قضازدایی در دادگستری است، که امیدواریم با همکاری فراقوه‌ای اهداف مورد نظر در این زمینه محقق شود.
عبداللهی بیان کرد: یکی از مولفه‌های سند تحول مبارزه با فساد و رضایتمندی مردم است، این دو مولفه در کنار هم باید دیده شوند، باید تلاش شود تا ضمن حمایت از سرمایه‌گذاری، مبارزه با قاچاق، فساد و رضایتمندی مردم که بخشی از عدالت قضایی است ارتقا پیدا کند.

دغدغه‌های رییس جدید قوه قضائیه ‌کاملا کارشناسی است
در ادامه استاندار مرکزی گفت: دغدغه‌های رییس قوه قضائیه باتوجه به تجربه و سابقه وی در دستگاه قضایی، کاملا کارشناسی است.
سیدعلی آقازاده با اشاره به نقش مهم قوه‌ قضائیه اظهار داشت: اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده در کشور و قوه قضائیه درراستای اقتدار و استمرار امنیت پایدار در نظام جمهوری اسلامی ایران است، دستگاه قضایی با حسایست و درایت موضوعات مختلف و همه جریانات موجود در جامعه را رصد، بررسی و صدور حکم می‌کند.
وی با اشاره به لزوم حمایت همه‌جانبه از دستگاه قضایی افزود: سال گذشته تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی استان، ۲۶۳ هزار فقره بود که به همین میزان هم خروجی و مختومه دارد، این روند نشان‌دهنده یک تلاش شبانه‌روزی است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: به هر پرونده قوه قضائیه چشم‌ها و نگاه‌های بسیاری دوخته شده تا سرانجام پرونده مشخص شود، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت کار دستگاه قضایی است.
آقازاده بیان کرد: دستگاه قضایی استان با حدود ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی یا پست‌های سازمانی خود مشغول به‌کار است، برهمین اساس باید نسبت به تامین نیروی مورد نیاز این دستگاه در استان توجه شود.
وی عنوان کرد: دغدغه‌های رییس قوه قضائیه باتوجه به تجربه و سابقه وی در دستگاه قضایی، کاملا کارشناسی است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: باید روندی ایجاد شود تا هزینه تشکیل و ایجاد پرونده در دستگاه قضایی افزایش پیدا کند، زیرا روند افزایش تعداد پرونده‌ها در این دستگاه، باتوجه به امکانات، نیرو و تجهیزات آن ظلم به این مجموعه است.
آقازاده افزود: بحث هیئت داوری یکی از طرح‌هایی است که رییس قوه قضاییه نیز آن را مطرح کردند، شاید این طرح بتواند درراستای کاهش پرونده‌های ورودی، افزایش راندمان، موفقیت در پرونده‌های خروجی و جمع‌ کردن بسیاری از پرونده‌های با سابقه طولانی و دارای قدمت زیاد، کمک کند.
وی تصریح کرد: ۲۲۰ قاضی در دستگاه قضایی استان مشغول فعالیت هستند که به صورت میانگین، ماهانه ۱۰۲ پرونده به آنها ارجاع داده می‌شود، این حجم کاری برای یک قاضی کار طاقت‌فرسایی است.
استاندار مرکزی با اشاره به هدف قرار گرفته شدن پهپاد جاسوسی آمریکا گفت: چند روز گذشته اتفاق رخ داده در پدافند هوایی کشور ایرانی و خارجی، انقلابی و ضدانقلابی را تحت تاثیر قرار داد.
آقازاده بیان کرد: اقدام رزمندگان کشور در چند روز گذشته سبب تحول و شوک بزرگ در تمام محاسبات سیاسی، نظامی و امنیتی در دنیا شد.
وی عنوان کرد: این اقدام سبب تغییر نظرات آمریکا به تعداد ۴۸ بار در طول ۴۸ ساعت شد. آخرین موضعی که رییس جمهور جاهل آمریکا گرفت این بود که بدون هیچ شرطی حاضر به مذاکره با ایران است، قبل از آن هم گفته بود که تصمیم حمله به ایران را داشتیم اما وقتی متوجه شدیم ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند آن را متوقف کردیم.
استاندار مرکزی ادامه داد: باید به این فرد جاهل گفت که ۴ سال است که زنان، کودکان و مردم بی‌گناه یمنی را با سلاح‌های خود قتل عام می‌کنید و یا نسل‌کشی که در فلسطین اشغالی راه انداخته‌اند، اگر مطمئن بودید که این ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند و آمریکا می‌توانست حمله کند، حتما این کار را انجام می‌داد.
آقازاده افزود: نیروی بازدارنده‌ای که مدافعان وطن ایجاد کردند و آگاهی آنها نسبت به این که در صورت تعرض به خاک ایران، سیستم دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران به چه میزان می‌تواند برای متعرضان خطرآفرین باشد، مانع کار آنها شده است.
وی تصریح کرد: هر حمله‌ای به جمهوری اسلامی ایران ۱۰ برابر بیشتر جواب دارد.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: اثرات این اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در چند هفته آینده مشخص می‌شود.
آقازاده با اشاره به انسجام و حدت بین حوزه‌های مختلف در استان بیان کرد: در استان مرکزی از یک انسجام و همدلی بسیار خوبی در همه حوزه‌ها و همه قوا برخورداریم، مصوبات در شورای تامین استان با اکثریت آرا و با اتفاق آرا انجام می‌شود، در تمام زمینه‌های امنیتی استان شاهد یک تلاش همه‌جانبه در همه دستگاه‌ها هستیم.
وی عنوان کرد: سال گذشته توفیقات حاصل‌شده در زمینه برطرف شدن مشکلات واحدهای اقتصادی، پایین آمدن جرائم، افزایش راندمان استان در ارتقاء سلامت اداری، ارتقاء امنیت استان به سبب همکاری بسیار مجموعه استان بوده است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: اختیارات موجود در دستگاه‌ها همه درراستای خدمت به مردم، تولید و رونق اقتصادی استان است، تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده اما تمام تلاش ما در زمینه پشت‌ سر گذاشتن شرایط کنونی است.
آقازاده افزود: بانک جهانی اعلام کرده که ایران از سال ۲۰۲۰ عوارض تحریم‌ها را پشت‌ سر گذاشته و رشد و رونق اقتصادی آن مثبت می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.