خانه » پیشنهاد سردبیر » گلایه های آقازاده

گلایه های آقازاده

یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸   شماره ۱۱۳۶

استاندار مرکزی از شورای شهر اراک خواست از خط خدمت به مردم خارج نشود

گلایه های «آقازاده»

سیدعلی آقازاده: شورا محل کار و خدمت بوده و محل مباحث سیاسی نیست

الهه فراهانی

به مناسبت شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر رییس جمهور و نخست وزیر وقت ایران، از دوم تا هشتم شهریور ماه به نام هفته دولت نامگذاری شده است. استاندار مرکزی به بهانه آغاز این هفته در نشستی با اصحاب رسانه، وضعیت پروژه های عمرانی استان را بازگو کرد و از آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی استان گفت.
استاندار مرکزی در این نشست گفت: امسال در هفته دولت ۷۵۱ پروژه با ارزش نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان در استان افتتاح و ۶۰ پروژه با ارزش ۴۸ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود که بخشی توسط بخش خصوصی و بخش هم توسط دستگاه‌های اجرایی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
سیدعلی آقازاده بیان کرد: چند ماه گذشته از امسال و سال گذشته عملکرد اقتصادی، صنعتی و کشاورزی استان قابل قبول است، برهمین اساس سال گذشته صادرات استان برای نخستین بار از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد که این مهم افتخاری برای استان است که به سبب همت و اراده فعالان عرصه اقتصادی، کشاورزی، تولید، صنعت و غیره محقق شد و به عنوان یک شاخص خوب در عرصه اقتصاد استان به‌شمار می‌رود.
وی عنوان کرد: در زمینه کشاورزی نیز سال گذشته استان در زمینه شیلات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد داشت که امسال تاکنون عملکرد شیلات استان بیش از نصف عملکرد سال گذشته است که این مهم نیز به حوزه اقتصاد استان کمک می‌کند.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در زمینه تولید غلات نیز جایگاه مناسبی داشته و سال گذشته ۳۲۰ هزار تن غلات در استان تولید شد که پیش‌بینی تولید غلات امسال استان نیز بیش از ۳۷۰ هزار تن بوده که تاکنون ۲۸۰ هزار تن خریداری شده است و امیدواریم در مدت زمان باقی مانده میزان آن افزایش پیدا کند.
آقازاده ادامه داد: میزان تولید امسال غلات استان نزدیک به میزان سال گذشته است، این درحالی سات که رقم خرید گندم در کل کشور نزدیک به ۲۰ درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد که این مهم به سبب مسائل و مشکلات موجود در بخش کشاورزی و تامین نهاده‌های کشاورزی بوده است.
وی افزود: امنیت استان و آرامش صنعتی آن در سال ۹۷ و ۵ ماه گذشته از سال ۹۸ در سطح مناسبی بوده و براساس آمار شورای امنیت کشور در ۳ ماه نخست امسال امنیت استان ۵ پله بیشتر از ۳ ماه نخست سال ۹۷ بوده که این مهم به سبب تثبیت و پایداری صنایع استان و همکاری تولیدکنندگان بوده، هرچند که این مهم به این معنا نیست که مشکلات صنعتی و کارخانجات استان برطرف شده است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: سال گذشته هپکو و آذر‌آب و واگن‌پارس تعهداتی را به دستگاه‌های اجرایی داشتند که بخش اعظمی از آن محقق نشده و همچنان مشکلاتی در زمینه تولید و کارگری در استان وجود دارد.
آقازاده بیان کرد: هم‌اکنون واگن‌پارس، ماشین‌سازی و ایرالکو از یک شرایط پایدارتری برخوردارند این در حالی است که هپکو و آذر‌آب در شرایط حساس‌تری قرار دارند که امیدواریم با حمایت دستگاه‌های دولتی و بخش‌خصوصی به‌ویژه سفارش‌دهندگان بزرگ این بخش وضعیت بهبود پیدا کند.
وی عنوان کرد: پیش‌بینی وضعیت واحدها و صنایع کوچک استان پیش‌بینی بهتر، قوی‌تر و پایدارتری است، امیدواریم با گذشت زمان و کم‌رنگ‌تر شدن اثرات تحریم در داخل کشور، شرایط پایدارتر و بهتر شوند هرچند که هم‌اکنون نیز با ثبات قیمت ارز و کاهش نسبی آن طی ۲ تا ۳ ماه گذشته شاهد کم‌رنگ‌تر شدن اثرات تحریم‌ها هستیم.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: هپکو تا کنون ۲ ماه حقوق معوقه داشته و شرکت آذر‌آب ۳ ماه، در تلاش هستیم ظرف هفته آینده حقوق خرداد کارگران آذر‌آب تسویه حساب شود، متاسفانه هم‌اکنون شرکت آذر‌آب بی‌صاحب باقی مانده، هرچند که حدود ۳۰ درصد از سهام اسن شرکت در اختیار بانک کشاورزی است اما بانک کشاورزی بنگاه‌دار خوبی نبوده و دارای سو مدیریتی و ضعف مدیریتی در این زمینه است.
آقازاده ادامه داد: برهمین اساس باید شرکت آذر‌آب هرچه سریع‌تر به دستگاه و سرمایه‌گذار صالح واگذار شود، در این زمینه با سرپرست سازمان خصوصی‌سازی مذاکراتی انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.
وی عنوان کرد: شرکت ایرالکو در زمینه اقتصادی و تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده، متاسفانه فلز آلومینیوم و هرچیز مرتبط با آلومینیوم مورد تحریم قرار گرفته، برهمین اساس هدف ما بازگشت و توانایی تولید ۱۷۰-۱۸۰ هزار تنی شرکت ایرالکو است.
استاندار مرکزی افزود: براساس استعلام انجام شده از اداره ثبت شرکت‌ها، شرکت ایرالکو یک شرکت خصوصی بوده و حضور بازنشستگان در آن بلامانع است، اما اگر ثابت شود که این شرکت دولتی است حضور بازنشستگان در آن مشکل دارد، هرچند که در برخی از مکاتبات دستگاه قضا این شرکت دولتی عنوان شده است.
آقازاده با اشاره به برنامه‌های هفته دولت امسال گفت: از معاون اول رئیس جمهور نیز برای حضور در استان دعوت شده که به سبب کثرت برنامه‌ها تاکنونی سفر معاون اول رئیس جمهور به استان قطعی نشده اما قول حضور در استان را در آینده نزدیک داده شده است.
وی تصریح کرد: در هفته دولت امسال ۷۵۱ پروژه با ارزش نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان در استان افتتاح و ۶۰ پروژه با ارزش ۴۸ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود که بخشی توسط بخش خصوصی و بخش هم توسط دستگاه‌های اجرایی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
استاندار مرکزی بیان کرد: باتوجه به این که سال گذشته در هفته دولت ۶۰۹ پروژه اقتصادی با ارزش ۸۱۹ میلیارد تومان افتتاح شد امسال شاهد رشد ۲٫۵ برابری ارزش پروژه‌های افتتاحی استان هستیم، تعداد پروژه‌های کلنگ‌زنی سال گذشته استان نیز ۱۰۰ مورد بود.
آقازاده عنوان کرد: سال گذشته تعداد اشتغال ایجاد شده در استان ۴ هزار و ۳۳ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بود که امسال این رقم به ۷ هزار و ۳۴۴ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد پروژه‌های اقتصادی-افتتاحی هفته دولت امسال ۱۳۰ مورد با ارزش یک هزار و ۵۹ میلیارد تومان و تعداد پروژه‌های عمرانی- افتتاحی ۶۲۱ مورد با ارزش ۸۸۲ میلیارد تومان است.
استاندار مرکزی ادامه داد: امسال در سفرهای هفته دولت به شهرستان‌های استان تمرکز بیشتر بر روی روستاها و برطرف کردن مشکلات مردم است.
آقازاده افزود: پشت پرده صنعت و تولید چیزی نبوده و هرآن چیزی که وجود دارد مشاهده می‌شود، هرچند که پس از ورود به مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی مسائلی مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری کنگره‌ملی نقش امام(ره) و ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان در دفاع مقدس نیز گفت: کنگره‌ملی نقش امام(ره) و ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان در دفاع مقدس یکی از اقدامات بسیار خوب سیاسی و اجتماعی استان بوده که در این زمینه بسیج و سپاه استان اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده‌اند، این کنگره به پشتیبانی بیشتر نیاز داشته و در تلاش هستیم همه قول خود را برای برگزاری این کنگره محقق کنیم، این کنگره ۱۱ مهر ماه امسال برگزار می‌شود.
استاندار مرکزی تصریح کرد: میزان رضایتمندی مردم از دولت توسط سازمان اداری و استخدامی کشور مورد ارزیابی قرار گرفت که استان مرکزی در زمینه برخورد کارمندان و کارشناسان ادارات با مردم در جایگاه ۲۵ کشور و در زمینه نرم‌افزارها سیستم جدید الکترونیکی، IT، دولت الکترونیک و هوشمند رتبه ۱۵ کشور را دارد که نیاز است در این زمینه اقدامات مناسب انجام شود.
آقازاده بیان کرد: در مجموع استان مرکزی در این ارزیابی موفق به کسب جایگاه ششم کشور در زمینه رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌ها را کسب کرد.
وی عنوان کرد: مشاور جوان بنده تاکنون ریالی را از استانداری دریافت نکرده، درخواست پست سازمانی مشاور جوان ارائه شده اما تاکنونی این مهم محقق نشده است.
استاندار مرکزی در خصوص تعامل ضعیف برخی از مدیران با رسانه نیز گفت: این موضوع واقعا باید رسیدگی شود، مدیران نظام جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشند، برهمین اساس هر مدیری که از پاسخگویی طفره رود برخورد و تذکرات لازم داده می‌شود.
آقازاده با اشاره به پرداخت عوارض پالایشگاه‌ها به شهرداری‌ها نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون پالایشگاه به شهرداری‌ها عوارض خود را به‌صورت کامل پرداخت کرده‌اند اما مقداری بدهی معوقه دارند که در این زمینه از ۱۴۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اختلاف نظر وجود داشته که در حال رسیدگی است.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این که ۷ سال از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در استان مرکزی می‌گذرد، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در استان دعوت شده که قول سفر به استان را داده‌اند، حضوز وزیر فرهنگ و ارشاد در استان حداقل انتظار اصحاب رسانه است.
استاندار مرکزی ادامه داد: از عملکرد و کار خوب شورا و شهرداری اراک حمایت کرده و دفاع می‌کنیم، هرچند که گله‌مندی و نواقصی هم وجود دارد، شورا محل کار و خدمت بوده و محل مباحث سیاسی نیست. شورا و شهرداری صرف نظر از گرایش سیاسی باید خدمات انجام دهند، بنای ما در استانداری حمایت از شورا و شهردار کنونی تا زمانی که خط و مسیر خدمت را ادامه دهند، است.
معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست خبری گفت: در هفته دولت ۶۸۱ پروژه عمرانی در استان مرکزی افتتاح و کلنگ زنی می‌شود که تعداد طرح‌ها در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد و مبلغ آن نیز ۹۱ درصد افزایش داشته است.
مهدی زندیه‌وکیلی با اشاره به عملکرد ایرالکو در اجرای تعهدات خود اظهار داشت: یکی تعهدات شرکت ایرالکو، خارج کردن ۵۷۶ دیگ در ۴ سالن با برنامه زمان‌بندی شده بود که با مقداری تاخیر انجام شد، هم‌اکنون سیستم کنترل آلودگی استفاده می‌شود.
وی افزود: تعهد دیگر این شرکت انتقال واحد آندسازی آن بود که تاکنون محقق نشده، در بحث انتقال آند سازی پیشرفت کار کند بوده و تا کنون جدیتی از ایرالکو در این راستا به دلیل تنگاهای مالی مشاهده نشده، اما موضوع تحریم‌ها و ممنوعیت ورود آندها سبب شد تا آنها نسبت به ساخت آند در داخل اقدام کنند.
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: برهمین اساس قرار است این مهم به‌صورت فازبندی انجام شود، شرکت ایرالکو ناچار به اجرای کارخانه آندسازی بوده و شرکت کربن صنعت هم‌اکنون در حال انجام این مهم بوده، با توجه به عدم اخذ تسهیلات، منابعی از اعتبارات داخلی ایرالکو برای پیگیری این کار مشخص شده است.
زندیه‌وکیلی با اشاره به پروژه‌های هفته دولت در استان مرکزی نیز گفت: ۱۱۸ پروژه در اراک، ۱۱۱ پروژه در شازند و ۹۲ پروژه نیز در شهرستان ساوه است، تعداد طرح‌ها در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد و مبلغ آن نیز ۹۱ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: امسال اعتبارات عمرانی استان ۳۶۰ میلیارد تومان بوده که ۴۷ درصد تخصیص داده شده و همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای حوادث ناشی از سیل تخصیص داده شده است.
معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: شهرک خودرو یکی از دو پروژه مهم استان بوده که ادامه روند این پروژه با مشکلاتی مواجه بود که با ورود استاندار مرکزی مشکل برطرف شد.
زندیه‌وکیلی ادامه داد: متاسفانه اراده‌ای در مدیریت شهری برای انتقال صنوف خودرویی به شهرک وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان پروژه کتابخانه مرکزی است که دومین کتابخانه بزرگ کشور از لحاظ مساحت است، طی سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان قرار شد این نهاد اعتباری را به این پروژه اختصاص دهد و استان نیز اعتباری برای تکمیل این پروژه اختصاص داد.
معاون عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به سفر معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان اعتبارات خوبی در حوزه ملی به استان تخصیص داده شد، یکی از مطالبات ما از معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش دهکده المپیک بود که به ردیف بودجه نیاز دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز با اشاره به لزوم ارائه گزارش عملکرد دولت در رسانه‌ها گفت: اقداماتی خوبی در استان انجام شده که هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند، در استان مرکزی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی مناسب بوده هرچند که با مشکلاتی نیز مواجه هستند.
بهروز اکرمی افزود: علی‌رغم کاهش تجمعات کارگری در امسال در مقایسه با سال گذشته، واحدهایی مثل آذر‌آب و هپکو همچنان دچار مشکلاتی بوده که در حال پیگیری آنها هستیم.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون استان مرکزی در زمینه حقوق معوقه کارگران جزو ۵ استان انتهای کشور بوده و به نسبت حقوق معوقه کارگران در استان در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور کمتر و حدود ۲ ماه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.