خانه » پیشنهاد سردبیر » گلایه استاندار مرکزی از اعضای شورای شهر اراک در نشست خبری با اصحاب رسانه /دو ماه وقت شهر را گرفتند

گلایه استاندار مرکزی از اعضای شورای شهر اراک در نشست خبری با اصحاب رسانه /دو ماه وقت شهر را گرفتند

یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷  شماره ۱۰۳۶

***

مهدیه مهدوی

***

نشست خبری استاندار مرکزی با اصحاب رسانه در آستانه آغاز دهه فجر برگزار شد. سیدعلی آقازاده در این نشست درباره پروژه هایی که در دهه فجر افتتاح خواهند شد، وضعیت شهرداری اراک و انتخاب شهردار، نشاط اجتماعی، وضعیت صنایع استان و انتخابات سخن گفت. در ادامه نشست دو معاون سیاسی و معاون امور عمرانی وی نیز سخن گفتند.
مهمترین سخنان سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در این نشست را در ادامه خواهید خواند:
۱٫پروژه های دهه فجر
امسال در استان مرکزی، ان‌شاءالله پروژه‌های خوب و با تاثیرات مثبتی را در عرصه فضاهای اقتصادی، صنعتی و کشاورزی داریم و امیدواریم بهره‌برداری از این پروژه‌ها که رقم آن نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر است را داشته باشیم.
در حدود دو هزار ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که شامل طرح‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی می‌شود و بخشی توسط بخش خصوصی و بخشی توسط دستگاه‌های اجرایی و دولت انجام می‌شود و امیدواریم این کار بسیار خوبی که در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب انجام می‌شود خود طلیعه‌ای باشد برای این که ما در سال‌های بعدی بیشتر از ظرفیت‌های موجود در کشور و استان به‌ویژه در بخش خصوصی استفاده کنیم.
تعداد پروژه‌های افتتاحی استان در دهه فجر امسال یک‌هزار و ۲۷۷ پروژه است که کل پروژه‌ها را شامل می‌شود، همچنین تعداد ۷۸ مورد کلنگ‌زنی داریم که در مجموع یک‌هزار و ۳۵۵ پروژه افتتاحی و آغاز عملیات داریم. از مجموع این پروژه‌ها، یک‌هزار و ۱۶۱ پروژه به مبلغ یک‌هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان انجام که یک‌هزار و ۸۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۶۳ میلیارد تومان ریالی و ۷ و نیم میلیون یورو به صورت ارزی افتتاح داریم و تعداد ۷۶ پروژه با ارزش ریالی ۲۰۲ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود که این ها پروژه‌های عمرانی هستند.
پروژه‌های افتتاحی و آغاز عملیات در بخش اقتصادی ۱۹۴ پروژه است که رقم این پروژه‌های اقتصادی، یک‌هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان بوده که ۱۹۲ مورد از آنها به ارزش یک‌هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان ریالی افتتاحی هستند، ارزش ارزی این پروژه‌ها هم شامل یک دو میلیون و ۲۴۰ هزار دلاری و یک ۱۲ و نیم میلیون یورویی می‌شود. از پروژه‌های اقتصادی دو مورد کلنگ‌زنی داریم که برآورد ارزش تمام‌شده آنها ۱۲ میلیارد تومان است. بنابراین ارزش کل یک‌هزار و ۲۷۷ پروژه افتتاحی، دو هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان و ۷۸ پروژه کلنگ‌زنی هم ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار مصرف می‌کنند، مجموع پروژه‌های اقتصادی و عمرانی به ارزش دو هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان به صورت ریالی، دو میلیون و ۲۴۰ هزار دلار به صورت ارزی با ارز دلاری و ۲۰ میلیون یورو با ارز یورویی است که بخشی دولتی و بخشی خصوصی هستند.
مجموع اشتغالی که این پروژه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای استان مرکزی به همراه دارد، ۷ هزار و ۶۵۳ نفر در سطح استان است که سال ۹۶ در استان ۷ هزار شغل بنابر آمارهای رسمی در استان ایجاد شد که این پروژه‌ها هم با اشتغالی که ایجاد می‌کنند می‌تواند یک قدم بسیار خوب برای پاسخ به بازار اشتغال استان باشد.
در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، استان مرکزی در نرخ رسمی اعلام‌شده، در اشتغال کشوری رتبه دوم را بعد استان سمنان دارد، استان سمنان با ۶٫۳ و استان مرکزی با ۶٫۹ در جایگاه اول و دوم کشور در بحث اشتغال قرار دارند، به نظر استان کارنامه قابل قبولی را دارد که حاصل تلاش تمام بخش‌ها است. در بدترین تحریم‌های تاریخ قرار داریم اما اگر همت، مردم و مسئولان باشد به طور حتم می‌شود از این تحریم‌های به قول دشمن فلج‌کننده و شدید عبور کرد، چیزی که الان می‌بینیم شاخصه‌هایمان علاوه بر بحث تورم که آن هم دست دولت نیست خوب است.
۲٫ انتخابات
هیات‌های نظارت در انتخابات دوره گذشته اعتراضات و شکایاتی از برخی از مسئولان داشتند، بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد این اعتراضات در دستگاه قضایی به نتیجه نرسید و برائت صادر شد، بنابراین هر کسی می‌تواند از دیگری شکایت کند اما اگر ملاک ما دستگاه قضایی باشد باید ببینیم این دستگاه چه حکمی صادر می‌کند.
نه تنها در استان مرکزی که در اکثر نقاط این شکایت‌ها شد اما آن چه که به نتیجه رسید کمتر از ۲۰ درصد این شکایت‌ها بود، برخی اوقات هم قبول داریم خلاف می‌شود اما قانون می‌گوید مسئولان یا کارمندان دولت که در بین آنها ممکن است مسئولان هم باشند در غیر ساعات اداری می‌توانند فعالیت انتخاباتی داشته باشند اما عرف بر این است کا مسئول و مجری انتخابات این کار را نکند.
ما هم این قول را به شما می‌دهیم که مسئولان و مجریان انتخابات به‌رغم گرایشات سیاسی که دارند به هیچ وجه در جریان انتخابات دخالت نکنند، بنده این را به خود، معاونان و فرمانداران خواهم گفت، الحمدالله رییس ستاد انتخابات ما هم که معاون سیاسی بنده خواهد بود خود یک فرد کاملا حرفه‌ای بوده و این انتخابات را دیده است.
بنده در بیش از ۳۰ انتخاباتی که برگزار شده بدون اغراق ۲۵ تا ۲۶ انتخابات را خود اجرا کرده‌ام و در هیچ کدام هیچ شکایتی نداشتم و الان هم به شما قول می‌دهم که به گونه‌ای در انتخابات آینده هم عمل کنیم که مردم این اعتماد را کماکان به مسئولان و مجریان انتخابات خود داشته باشند.
۳٫نشاط اجتماعی
جامعه ما امروز از یک افسرگی مزمن بدون هیچ گونه تعارفی رنج می‌برد، دلایل آن هم در کارگروه‌های مختلف که مطرح می‌شود متعدد بوده و اختلاف نظر است، چند کارگروه و چند دستگاه در استان در این زمینه تلاش می‌کنند، مهم‌ترین آنها فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات است که در راس آنها شورای فرهنگ عمومی استان است، مقصر نشان دادن یک نفر یا یک دستگاه در بحث عدم وجود نشاط اجتماعی در جامعه با عدالت همراه نیست.
اداره ارشاد استان در سال ۹۷ کارهای نسبتا بهتری را نسبت به سال گذشته انجام داد که پاسخگو نیست، ما نیاز به برنامه‌های نشاط‌آور در چهارچوب قانون داریم چراکه نشاط به هر قیمتی درست نیست، البته ما واقعا در انجام و اجرای برخی از برنامه‌های فرهنگی شاد در استان مشکل و موانع داریم، اما در کل باید قانون را اجرا کنیم، ارشاد استان می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد اما همه باید همکاری کنند. به طور کلی مسائل فرهنگی جامعه که کم نیست، متعدد بوده و مخالف و موافق و مسئول و متولی هم بسیار دارد را باید با هماهنگی مدیریت کنیم.
۴٫شهرداری اراک
در مورد شورای شهر تا این لحظه بعد از رد شرایط احرازی که فرد منتخب اخیر شورای شهر داشت که توسط وزارت کشور احراز نشد به لحاظ قانونی، بنده هیچ صحبتی با شورای شهر نداشتم و هیچ کسی را معرفی نکردم، چند نفر از اعضای شورای شهر نزد بنده آمدند و گفتند نظر شما چه کسی است و بنده هم گفتم اصلا و ابدا بنده فردی را معرفی نمی‌کنم اما کسی را انتخاب کنید که بتواند این شهر را با این شرایط مدیریت کند و حدالامکان بومی و از خود مجموعه شهرداری باشد.
به دلایل مختلف انتخاب شهردار از بین اعضای شورای شهر را گفتیم نباشد بهتر است، یکی از قوی‌ترین اختیارات شورای شهر انتخاب شهردار است، الان هم که گزینه منتخب آنها رد شده به دنبال یک گزینه لایق برای مدیریت شهر باشند، بنده هیچ فردی را معرفی نکرده و نخواهم کرد، اما برای مشورت آماده هستیم، شورای شهر در شرایط خاصی هستند که می‌طلبد حمایت شوند.
بعدا چند نفر از اعضای شورا پس از انتخاب گزینه منتخب شورا برای شهرداری نزد بنده آمدند و گفتند می‌دانستیم احراز قانونی ندارد اما به سبب میثاق خود در لیست مربوطه رای دادیم که اسامی آنها را فعلا مطرح نمی‌کنم.
در بسیاری از بحث‌های مربوط به انتخاب شهردار این اتفاقات طبیعی است اما گله‌مندی ما از انتخاب گزینه فاقد شرایط بود که دو ماه هم وقت شهر را گرفت که تدبیر شورا در این موارد را می‌طلبد البته باید از مشورت دیگران هم استفاده کند.
۵٫فعالیت غیراخلاقی برخی در فضای مجازی
برخی از سایت‌ها کارشان تزریق و پمپاژ ناامیدی و ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان است، برخی از آنها مانند روباه مطلبی را پخش می‌کنند و نامی از خود نمی‌برند، اگر این سایت‌ها جرات و جسارت این را داشته باشند که با نام جلو بیایند ما همه استقبال می‌کنیم.
ما دست خبرنگارانی که با نام انتقاد می‌کنند را می‌بوسیم، حتی اگر برعلیه بنده چیزی بگویند، جای خوشحالی است، اما اینکه عده‌ای بزدلانه و با بی‌تقوایی، گرچه از تقوا و دین صحبت می‌کنند ولی بویی از اینها نبرده‌اند مطالبی را عنوان می‌کنند که باید بدانید اینها دشمن ملت هستند و سر در آخور دشمن دارند و برخی از آنها در خارج از کشور هستند، وقتی بدون اسم و رسم مطلبی را شایعه می‌کنند با چه منطقی باید پاسخگو بود.
این کار زشت سبب فاصله میان مردم، یاس و ناامیدی می‌شود، این گروه‌های بی‌نام و نشان از رده‌های پایین شروع می‌کنند تا به راس برسند، اینهایی که ادعای حزب‌اللهی بودن، دیندار بودن و غیره می‌کنند به نظر بنده از اسرائیل برای کشور و مردم خطرناک‌تر هستند، به هیچ وجه نه شکایتی از اینها می‌کنیم، اینها به قدری بزدل و کوته‌نظر هستند که بدون اسم مطالبی را عنوان می‌کنند و تهمت‌هایی را می‌زنند و بعد می‌روند قایم می‌شوند، درحالی که می‌توانند به آسانی انتقادات خود را مطرح کنند.
بنده انتظارم این است که جامعه رسانه ما که واقعا دامنش از این مطالب پاک است واکنش نشان دهند، نه اینکه برخی اوقات بیایند همراهی کنند که خوشبختانه دیده هم نشده است، برای شناسایی این گروه‌ها و افراد تلاش می‌شود اما شکایتی نداریم و اینها حکم یک مگس را دارند اما متاسفانه پمپاژ ناامیدی می‌کنند، شکاف میان مردم و مسئولان گناه کبیره است و اینها دروغ می‌گویند که معتقد به مسائل دینی هستند که اگر اینگونه بو با اسم و رسم انتقاد می‌کردند، این کمال پستی، بی‌فرهنگی و بی معرفتی است که مطالبی را بگوییم و بعد قایم شویم.
۶٫ صنایع استان
قطعه‌سازان خوبی را در استان مرکزی داریم، ما دومین استان کشور هستیم که دو خودروساز بزرگ کشور را تامین می‌کنند، ابتدا آذربایجان شرقی و بعد استان مرکزی در این زمینه هستند. در جلسه‌ای که با مسئولان ارشد کشور داشتیم مشکلات قطعه‌سازان را گفتیم، قطعه‌سازان استان ۵۰۰ میلیارد تومان از دو شرکت خودروساز بزرگ کشور سایپا و ایران‌خودرو طلب دارند، مسائل و مشکلات مطرح شد.
قرار شد قطعه‌سازان درنهایت با ساپکو تعاملی را داشته باشند که بیشتر بحث حقوق کارگران و پرداخت‌های پایان سال و مطالبات قطعه‌سازان بود که قرار شد حقوق کارگران تامین شود چون حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر از کارگران استان در این صنعت تلاش می‌کنند که نگرانی‌هایی بابت آنها داشتیم که قول‌های برای حل مشکلات داده شد.
پرونده کارکنان هپکو درحال حاضر کاملا مسکوت است، کارکنان هپکو در چهل سالگی انقلاب این عیدی را به مردم استان دادند که دوباره چراغ‌های این کارخانه روشن شد و تولید شکل گرفت، در دهه فجر حداقل از ۴ تا ۵ دستگاه تولیدی هپکو در مقطع جدید فعالیت رونمایی می‌شود و از معاون اول رییس جمهور نه به خاطر حجم اینها بلکه به سبب کار بزرگی که انجام شده دعوت می‌کنیم که حضور داشته باشند.

معاونان استاندار چه گفتند؟
در ادامه بهروز اکرمی معاون سیاسی استاندار نیز بر ضرورت توسعه نشاط اجتماعی در استان مرکزی تاکید کرد و گفت: بحث نشاط اجتماعی را با یک بخشنامه و یا یک دستورالعمل نمی‌توان ایجاد کرد، بنا به دلایلی یک سری مشکلات امروز متوجه مردم جامعه است، اگر قصد داریم از مشکلات به آسانی عبور کنیم، نیازمند یک تعامل همه‌جانبه هستیم. وی افزود: متفاوت بودن انسان‌ها و اختلاف نظراتشان دلیل نمی‌شود که آنها نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند، سلیقه‌ها در بحث نشاط اجتماعی متفاوت است، از سویی نشاط اجتماعی تنها برگزاری کنسرت نبوده بلکه یکی از مظاهر نشاط اجتماعی برگزاری کنسرت است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: آیا نمی‌شود به سایر مظاهر نشاط اجتماعی بپردازیم آیا تنها دولت باید در این زمینه ورود کند، چرا کار را سخت می‌کنیم، اگر رسانه‌ها کمک کنند، برنامه‌های متنوعی را در حوزه نشاط اجتماعی داریم و این را وظیفه خود می‌دانیم که تسهیل‌گر باشیم اما اقدام‌کننده سایرین باشند.
اکرمی بیان کرد: به طور حتم برنامه‌های نشاط اجتماعی را باید در شهرها و روستاهای استان عملیاتی کنیم، هم کنسرت‌های قانونی و هم سایر مظاهر نشاط اجتماعی را باید داشته باشیم، شاد بودن حق مردم ما است.
وی ادامه داد: در رابطه با نقش بنگاه‌های اقتصادی در ورزش باید گفت یکی از دستوراتی است که استاندار صادر کرده و آن را دنبال می‌کنیم، مفهومی به اسم مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه داریم که هم الزام قانونی و هم الزام اداری است که بنگاه اقتصادی که مردم یک استان دود و مسائل دیگر آن را تحمل می‌کنند باید در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی و غیره هم برای مردم آن استان ایفای نقش داشته باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی عنوان کرد: به طور حتم باید بنگاه‌های اقتصادی مسئولیت‌های اجتماعی خود را به شایستگی ایفا کنند، به طور حتم نخستین نشست را در این حوزه در روزهای آینده برگزار می‌کنیم.
اکرمی با اشاره به شکاف بین مردم و مسئولان گفت: به هرحال در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ مردم کشور تصمیم گرفتند که کشورشان را خود اداره کنند که این استقلال هزینه سنگینی دارد، امروز همه مردم ایران هزینه‌اش را پرداخت کردند، هزینه استقلال بالا است، ما مسئولان موظف هستیم که ارتباط بی‌واسطه با مردم داشته باشیم، ان‌شاءالله با حضور استاندار به زودی تمامی مدیران دستگاه‌ها هر هفته طبق یک برنامه در تمامی نمازجمعه‌های شهرهای استان حضور یافته و درباره عملکرد حوزه خود برای مردم گزارش می‌دهند و در پایان نماز هم باید پاسخگوی سوالات مردم باشند و تنها مختص دهه فجر نیست و در طول سال باید ادامه داشته باشد. وی اضافه کرد: همه مدیران دستگاه‌ها حتما در بین مردم حضور پیدا می‌کنند این برگ برنده برای مدیران است چراکه ما برای مردم قرار است کار کنیم.
معاون امور عمرانی استاندار نیز در این نشست با اشاره به فعالیت شرکت املاح در منطقه میقان اراک اظهار داشت: شرکت املاح معدنی متاسفانه در گذشته مجوزات قانونی فعالیت خود را گرفته است و به فعالیت خود در آن منطقه ادامه می‌دهد، این شرکت دو موضوع دارد، یک موضوع این که بهره‌برداری در آنجا انجام می‌دهد که بحث زیست‌محیطی تالاب را دچار اشکال کرده و ایراداتی بر فعالیت این شرکت به لحاظ زیست‌محیطی وجود دارد که راهکار آن مقابله با فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهد که این را هم خود محیط زیست مشخص کرده است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: یکی اینکه باطله‌هایی که در این مکان جمع شده باید با محلی که این باطله‌ها را از آنجا برداشت کردند برگردد، موضوع دیگر اینکه زمانی که این املاح را برداشت می‌کنند، تعادل زیست‌محیطی را طوری برهم زده‌اند که ارتفاع دریاچه در قسمت‌هایی که برداشت می‌شده زیاد شده، درنتیجه آب دریاچه در این قسمت‌ها جمع شده و راه آن برگرداندن باطله‌ها به محل خودشان است.
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: نگرانی دیگری هم وجود دارد که باطله‌های دپوشده بعد از خشک شدن سطح شان، به صورت ریزگرد وارد محیط شوند، این اتفاق به ندرت می‌افتد اما می‌تواند یک منشا برای آلودگی باشد، درنتیجه راهکار اجرایی برگرداندن باطله‌ها است که شروع شده ولی سرعت با توجه به حجم بالای باطله‌ها کند است.
زندیه‌وکیلی بیان کرد: استاندار دستور استفاده از راهکارهای اجرایی دیگر برای تسریع در کار را دادند تا نگرانی برای آلودگی هوا نداشته باشیم و بحث زیست‌محیطی تالاب هم آسیب نبیند. وی ادامه داد: مجوز داده شده، مدت زمانی دارد و انقضاء می‌شود، این شرکت تقاضای توسعه برداشت خود را هم داشته که توسعه آنها متوقف شده و موفق به اخذ توسعه نشدند اما مجوز آنها پابرجا است و باید الزامات زیست‌محیطی را رعایت کنند.
معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: نکته بعدی درآمدهای حاصل از آن است که در دوره قبل مالیات نداشت چون شرکت اصلی در استان سمنان ثبت شده هیچ درآمدی نداشت، به استان پرداخت نمی‌شد که بحث مالیاتی این شرکت به اراک منتقل شد و الان ارزش افزوده در سرجمع مالیاتی استان لحاظ و این پول پرداخت می‌شود‌.
زندیه‌وکیلی اضافه کرد: گرچه بحث‌های ملی را هم داریم و آن این که این شرکت به علاوه یک شرکت در استان سمنان تنها منبع سولفات سدیم در کل ایران است که امکان عدم برداشت آن به شرطی است که سولفات سدیم را وارد کنیم، سولفات سدیم هم ماده اولیه تمام مواد شوینده است، بنابراین با یک زنجیره تولید بسیار بزرگ در سطح کشور مواجه هستیم و مخالفت با فعالیت آن، وارد کردن سولفات سدیم و موارد دیگر را به همراه دارد.
وی افزود: پروژه‌های عمرانی از مهم‌ترین عاملی که رنج می‌برند تامین منابع مالی است، تاخیر در پروژه‌های شهرداری اراک به دلایل مختلف از جمله ضعف مدیریت شهری، عدم هماهنگی بین بخش‌های فنی و مالی، معارضان و غیره وجود دارد.
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه با روندی که هست دو پروژه میدان شریعتی و میدان ورزش با بالای ۹۰ درصد پیشرفت همراه هستند.
زندیه‌وکیلی با اشاره به طرح ۵۸ متری گفت: همه مردم اراک با این طرح مخالف نیستند، گرچه عده زیادی از افرادی که در این طرح واقع شدند مخالف اجرای آن هستند، افراد معترضی که به دبیر سابق شورای عالی مراجعه کردند به آنها گفته شد در صورتی که طرح جایگزین داشته باشد در قالب بررسی طرح جدید امکان‌‌پذیر است. وی اضافه کرد: هنوز گزینه جایگزینی وجود ندارد، اما هر چه که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم گرفته شود ما هم آن مورد را پیگیری می‌کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.