خانه » جدیدترین » گفتگو با رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی

گفتگو با رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی

یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱  شماره ۱۵۶۶

برای پیشگیری از اخاذی اینترنتی چه کار کنیم؟

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: مجرمان سایبری در فضای مجازی به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند اقدامات مجرمانه خود را عملی کنند و گاهی کاربران با اشتباهات خود این فرصت را برای مجرمان فراهم می‌کنند.
سرهنگ احسان آنقی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان با بیان اینکه اخاذی کردن به معنی زورگیری یا گرفتن مال یا چیزی که از طریق تهدید صورت می پذیرد بیان داشت: اخاذی کردن جزو اعمالی است که برای کسب مال یا گرفتن خدمات از یک فردی به شکل غیر قانونی و از روی اجبار انجام شود. اگر این عمل از راه اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام شود اخاذی اینترنتی می باشد.
وی افزود: یکی از جرایمی که در فضای مجازی زیاد اتفاق می‌افتد سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و خانوادگی افراد می‌باشد که مجرمان از این اطلاعات برای ایجاد مزاحمت، اخاذی، تهدید ، هتک حیثیت و غیره استفاده کرده و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کنند.
سرهنگ آنقی بیان کرد: برای جلوگیری از این گونه جرایم کاربران باید هنگام انتشار اطلاعات خود در فضای مجازی نهایت دقت را داشته باشند و قبل از انتشار اطلاعات در این فضا به تبعات آن بیاندیشند.
وی افزود: کاربران در هنگام استفاده از فضای مجازی باید مراقب باشند تا با افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار نکنند و هرگز اطلاعات شخصی خود از جمله عکس و فیلم خود را برای شخص ناشناس ارسال نکنند چرا که همین امر نیز باعث سوء استفاده فرصت طالبان و در نتیجه منجر به اخاذی از آنها می شود.
این مقام انتظامی بیان داشت: افزایش آگاهی و توجه کاربران به نکات پیشگیرانه در فضای مجازی همیشه از دغدغه های اصلی پلیس فتا بوده و ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در اولویت قرار دارد.

دستگیری گرداننده ی پیج کراش اینستاگرامی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان در ادامه گفتگو خبر از دستگیری گرداننده ی یکی از پیج های غیراخلاقی در استان داد.
آنقی ضمن اشاره به فراوانی پرونده های هتک حیثیت در فضای مجازی که دومین جرم شایع فضای سایبری را شامل می شود، در تشریح این خبر گفت: در پی بررسی کارشناسان پلیس فتا در فضای مجازی استان، ضمن رصد پیج اینستاگرامی با عنوان «کراش» در بین دانشجویان یکی از دانشگاه های استان، اقدامات لازم برای شناسایی گرداننده این پیج اینستاگرامی آغاز شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه که کراش زدن یا کراش داشتن در فضای مجازی در بین کاربران رایج شده و به معنای عشق پنهانی و یکطرفه است و در آن افراد با یک سری روابط پنهان و آشکار با یکدیگر وارد ارتباطات مجازی می شوند، افزود: اقداماتی که در زمینه دوست‌یابی غیرمتعارف در فضای مجازی صورت می پذیرد به دلیل عواقب خطرناک و گاهی غیرقابل جبرانی که دارد از خطوط قرمز پلیس فتا بوده و با عاملان این موضوع برخورد می گردد.
سرهنگ آنقی بیان کرد: با توجه به ماهیت این گونه دوستی ها که منافی عفت و منزلت جامعه اسلامی می باشد و در نهایت منجر به هتک حیثیت می شود، اقدامات تخصصی لازم انجام شده و گرداننده این پیج کراش در استان مرکزی شناسایی شد.
وی افزود: گراننده ی این پیج غیر اخلاقی پس از اعتراف به اقدامات مجرمانه و تکمیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.
این مقام انتظامی در پایان بیان کرد: خانواده‌ها باید الگوهای سنتی و فرهنگی ناب خود را که باعث استحکام زندگی می‌شود به فرزندان خود آموزش دهند و ضمن به روز نگه داشتن اطلاعات سایبری خود و آموزش های صحیح دوست یابی به فرزندانشان در جهت پیشگیری از آسیب ها اهتمام ویژه ای داشته باشند و در صورت نیاز به هرگونه مشاوره سایبری می توانند با کارشناسان مرکز فوریت های سایبری پلیس به شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس حاصل کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.