خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با ایمان ملکی پور کارگردان و نویسنده اراکی تئاتر به بهانه حضور نمایش «مهد نی نی ها» در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران

گفتگو با ایمان ملکی پور کارگردان و نویسنده اراکی تئاتر به بهانه حضور نمایش «مهد نی نی ها» در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰  شماره ۱۵۰۰

گفتگو با ایمان ملکی پور کارگردان و نویسنده اراکی تئاتر به بهانه حضور نمایش «مهد نی نی ها» در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران

تقابل بچه ها و آدم بزرگ ها

مریم رسولی

ایمان ملکی پور متولد ۱۳۶۴ اراک، فعالیت های هنری خود را با تحصیل در رشته گرافیک آغاز کرد.
ملک پور موفقیت هایی در زمینه های کارگردانی تئاتر، بازیگری، نویسندگی، طراحی صحنه و موسیقی در کارنامه خود دارد. وی از سال ۸۳ بـه صورت حرفه ای کار تئاتر را با کار بازیگری شروع کرد و در این مدت توانایی هایی خود را در نمایشنامه نویسی و کارگردانی نیز محک زده است.
ملک پور بازی در بیش از۲۰ نمایش از جمله «ستاره و جادوگر سیبیلو»، «سیب زمینی شب عید»، «ساندویچ مغز»، «یک شب بی پایان»، «دلقک»، «پیاز»، «نقل مجلس عاشقی»، «سفر عجیب دلقک ومهد نی نی ها» و…، نویسندگی و کارگردانی نمایش های «سیب زمینی شب عید»، «رنج قالی باطعم شلغم»، «مورچه های زبل ۱ و۲»، «نقل مجلس عاشقی»، «ساندویچ مغز»، «آجیل مشکل گشا»، «یه روز مرغی»، «مهد نی نی ها» و… و همچنین حضور در جشنواره های بین المللی از جمله «چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان با نمایش ستاره و جادگرسیبیلو (بازیگر)»، «هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با نمایش سفر عجیب دلقک(بازیگر)»، «سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجرتهران با نمایش مکبث به روایت مردم کوچه و بازار(بازیگر و دستیار کارگردان)»، «پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه اتو ترکیه با نمایش دلقک (بازیگر)»، «حضور در نهمین جشنواره سراسری ماه، نمایش مورچه های زبل(نویسنده و کارگردان)» و کسب عناوین مختلف بازیگری، نویسندگی و کارگردانی در سطح استان، منطقه و سراسری از جمله «بازیگری و نویسندگی و کارگردانی اول در اولین جشنواره استانی صحنه با نمایش سیب زمینی شب عید»، «بازیگری و نویسندگی و کارگردانی و موسیقی اول در دومین جشنواره استانی صحنه با نمایش پیاز»، «بازیگری اول و نویسندگی دوم و کارگردانی سوم در سومین جشنواره استانی صحنه با نمایش رنج قالی با طعم شلغم»، «بازیگری برتر در بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی با نمایش هملت به روایت مردم کوچه و بازار»، «بازیگری و نویسندگی و کارگردانی اول در دومین جشنواره منطقه ای تئاترتلخ و شیرین لرستان با نمایش سیب زمینی شب عید»، «نویسندگی برتر و کارگردانی سوم در سومین جشنواره منطقه ای تئاترتلخ و شیرین لرستان با نمایش پیاز»، «بازیگری برتر در بیست و سومین جشنواره تئاتر مناطق (منطقه سه سنندج) با نمایش مکبث به روایت مردم کوچه و بازار»، «حضور در نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره ماه نمایش مورچه های زبل»، «نمایش برگزیده بخش مناطق وحضور در جشنواره سراسری ماه»، «بازیگری اول ونویسندگی دوم و کارگردانی دوم در چهارمین جشنواره استانی صحنه با نمایش ساندویچ مغز»، «بازیگری سوم در جشنواره سراسری لاله های سرخ (اندیمشک)»، «کاندید بخش نمایشنامه نویسی ۳۹ جشنواره تئاتر فجر(جز هفت اثر برتر) سال» را در کارنامه خود تاکنون به ثبت رسانده است.
ملکی پور در گفتگو با وقایع استان درخصوص ارزیابی وضعیت تئاتر کودک در سطح کشور گفت: کار کودک در کشور، شرایط امیدوار کننده و روند روبه رشدی شتاب گرفته بود، اما متاسفانه بیماری کرونا آن را تحت تاثیر خود قرار داد، تئاتر کودک در برخی از کلانشهرها مانند اصفهان، مشهد و تهران وضعیت مطلوب تری را نسبت به اراک دارند و چندین گام جلوتر از شهر ما می باشند.
این بازیگر تئاتر درخصوص کمیت و کیفیت تئاتر کودک افزود: اگر درمورد شهر اراک بخواهیم صحبت کنیم باید بگویم متاسفانه، آنچه که به عنوان تئاتر کودک در شهر ما اجرا می شود نسبت به دیگر شهرها ۱۰ سال عقب تر است، متن های کودکی که در اراک کار می شود از انسجام مطلوبی برخوردار نیست، به لحاظ کیفی هم چون عناصر مختلف بصری باید در کار کودک رعایت شوند به دلیل فقر و فقدان مسائل مادی، ذوق بصری لازم وجود نداشته و از سطح کیفی پایینی بخصوص در بخش دکور، صحنه و لباس برخوردار می باشد.
وی درخصوص فعالیت های خود در زمینه تئاتر کودک گفت: از سال ۸۳ به صورت حرفه ای وارد گروه تئاتر خورشید (که به صورت تخصصی در کار کودک فعالیت می کردند) شدم، سال ۹۰ هم در زمینه کار کودک شروع به فعالیت و نوشتن کردم، متن کار مورچه های زبل۱ جزو اولین کارها بود که کاندید دریافت جایزه شد و جوایزی هم ازآن خود کرد، سال های اخیر هم در نمایش مهد نی نی ها فعالیت داشتم متاسفانه باید بگویم کار کودک در شهر ما ممکن است اجرا داشته باشد اما متناسب با فضای فرهنگی کشور رشد نداشته است.
این بازیگر تئاتر در اشاره به چالش هایی که در کار کودک وجود دارد، گفت: بازی درزمینه کودک فاکتورهای خاص خود را به همراه دارد، بازیگر حتما باید با این فضا آشنایی کامل را داشته باشد، چالش های این نوع از نمایش بیشتر در بخش بازیگری وجود دارد چراکه بازیگر کار کودک توانایی آن را دارد که در کارهای بزرگسال هم فعالیت داشته باشد، اما یک بازیگر حرفه ای کارهای بزرگسال، شاید توانایی لازم برای فعالیت در کار کودک را نداشته باشد.
وی درخصوص استقبال مردم از کار تئاتر افزود: خوشبختانه مردم به شرط آنکه فاکتورهای اصلی لحاظ شده و علی الخصوص اطلاع رسانی شده باشد، استقبال می کنند معمولا زمان اجرای نمایش، مخاطب هایی که در روزهای ابتدایی به تماشای تئاتر می نشینند، آن را تبلیغ می کنند و همچنین کار کودک در شهرهای دیگر حدود ۲ ماه اجرا دارد ولی در اراک اجراها بیش از ده شب طول نمی کشد، اگر سالن های خصوصی و دولتی از گروه ها حمایت لازم را به عمل آورند و مدتی سالن را در اختیار آنها قرار دهند، به درآمد زایی هم می رسند ولی متاسفانه هنوز این رشد فکری در شهر ما به وجود نیامده است.
ملکی پور درخصوص ویژگی ها و مولفه های منحصر به فرد کار خود بیان کرد: در نمایش مهد نی نی ها و برای اینکه بخش فانتزی کار کودک را غنا ببخشیم، سعی کردیم از شکل های بصری که در تئاتر اراک کمتر استفاده شده و جدید هستند را اجرا کنیم، در نمایش از سایه و سایه های رنگی و از نور بلک لایت استفاده کردیم خوشبختانه بچه ها ارتباط بیشتری با نمایش برقرار کرده و با آن همراه شدند چراکه کار کودک مستلزم خلاقیت و استفاده از عناصر بصری جذاب است و باعث می شود که باورپذیری آن دو چندان شود.
کارگردان نمایش مهد نی نی ها درخصوص متن نمایشنامه گفت: آقای باغچه بان که مردم او را بیشتر به عنوان معلم ناشنوایان می شناسند، اولین مهدکودک ایران را دایر کردند، وی از پیشگامان و بزرگان این عرصه بودند که علاوه بر نویسندگی، نمایشنامه می نوشتند و در آن زمان که به کودکان به چشم نیروی کار نگاه می شد، اهمیت دادند.
وی تصریح کرد: مهد نی نی ها هم در قالب مهدکودکی است که از آقای باغچه بان به نسل حاضر رسیده و قاب عکس او در این مهد وجود دارد و قرار است که این مهد به خاطر طمع آدم بزرگ ها ازبین برود، بچه های مهد به اتفاق آقای باغچه بان که به صورت فانتزی در نمایش حضور دارد، تصمیم می گیرند مانع این اتفاق شوند.
ملکی پور ادامه داد: پلتفرم تئاتر ایران درخصوص نمایش هایی است که قابلیت اجرا برای کل کشور را دارند، نمایش مهد نی نی ها هم پس از کسب مجوز خود از مرکز هنرهای نمایشی تهران، در بستر تلوزیون تئاتر ایران در بخش کودک و نوجوان یک پلتفرم بوده و اکران می شود، دوستانی که تمایل به دیدن نمایش دارند می تواند از طریق این پلتفرم به تماشای آن بنشینند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه بیشتر کارهای کودک حالتی نصیحت گونه و همراه با نتیجه گیری بوده است، گفت: زمانی که یک پیام نه تنها به کودکان بلکه به بزرگسالان هم در قالب شعار انتقال می دهیم، از پذیرش بالایی بـــرخوردار نیست، مفاهیم و ارزش ها زمانی معنا پیدا می کنند که در قالب قصه و به صورت نامحسوس نشان داده شوند؛ اگر در بستر نمایش، عواقب یک کار را به کودکان نشان دهیم در ذهن آنها شکل می گیرد و امیدواریم کسانی که نمایشنامه می نویسند به این مهم توجه کنند.
ملکی پور افزود: تمام تلاش خود را کردیم که پیامی در قالب شعار در نمایش اجرا نشود، چون در اراک هنوز معنای حرفه ای کار کودک جایگاهی ندارد و گروه هایی هم وجود ندارند که بخشی از کار را پیش ببرند، نویسنده یا کارگردان از صفر تا صد ماجرا را به تنهایی عهده دار است.
این نویسنده گفت: شاید در نمایش مهد نی نی ها هم لغزش هایی وجود داشته باشد، اما خوشبختانه این نمایش با شرکت در جشنواره منطقه ای دزفول و در رقابت با نمایش دیگر شهرها، در حوزه های متن، کارگردانی و بازیگریی رتبه های خوبی را کسب کرد و خوش درخشید.
وی در خصوص اینکه پدرها و مادرها چه میزان از کار کودک استقبال می کنند، گفت: خوشبختانه پدرها و مادرها استقبال خوبی از نمایش های کودک دارند و آن چیزی که وجود ندارد همت کسانی است که بایستی این مسیر را هموار کنند، ما برای نمایش مهد نی نی ها با آموزش و پرورش رایزنی هایی انجام دادیم تا بچه ها را برای تماشای نمایش دعوت کنند، متاسفانه همکاری انجام نشد و هنوز این مسئله برای مسئولان این شهر جا نیفتاده تا برای رشد آینده های این کشور قدم مثبتی بردارند.
ملکی پور افزود: امروزه در دنیا، مفاهیم درسی از طریق تئاتر به نمایش در می آیند، تئاتری تحت عنوان تئاتر تعلیمی و تربیتی به نام پداگوژیک در سطح دنیا وجود دارد و آموزش ها از طریق نمایش شکل می گیرند؛ متاسفانه در کشور ما توجه ای به این موضوع نشان داده نشده و در سال های اخیر به صورت کمرنگ در چند مورد از موسسات خاص این موضوع درحال شکل گرفتن است، اما ما در حال حاضر در مورد یک جامعه هدف صحبت می کنیم که به آن اهمیتی داده نشده است.
وی درباره ی انتقاداتی که به نمایش مهد نی نی ها وجود داشت گفت: انتقادها به دوصورت بود، یک نوع انتقاداتی که از سوی حرفه ای های این کار شکل می گرفت و گاها در بستر شکل گیری کار سعی کردیم اشکال ها را برطرف کنیم و بعد کار را به اجرا بیاوریم و نوع دیگر انتقادات مردم بودند که چرا تئاتر کودک بیشتر اجرا ندارد، نمایش های بیشتری اجرا نمی کنید و یا دیالوگ های نامناسبی که در برخی از نمایش ها وجود دارد مناسب کار کودک نیست.
این بازیگر تئاتر درخصوص انتظاراتی که جامعه تئاتر از مسئولان دارد، گفت: مسئولان شاید از اینکه ما انتظاراتی از آنها داشته باشیم ناراحت باشند، کلمه مسئول را زمانی فرد می تواند یدک بکشد که هدف گروه هایی باشد که مشغول به کار فرهنگی هستند و شرایط به اجرا درآوردن یک نمایش را تسهیل کنند، از مسئولان انتظار داریم سنگ نیندازند و کمک کنند که تئاتر (بخصوص کار کودک) در این شهر به اجرا درآید، این شهر از سالن مناسب برخوردار نیست و گروه های نمایش باید هزینه هایی را برای اجــاره سالن هایی که فاقد یک نور مناسب صحنه، سیستم گرمایشی و سرمایشی و سرویس های بهداشتی هستند را پرداخت کنند.
ملکی پور در پایان گفت: امیدوارم شرایطی در شهر ایجاد شود که هنرمندان بتوانند خود را ارتقا داده و در آن رشد کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.