خانه » جدیدترین » گفتگو با « ابوالفضل شالی بگ» شهردار منطقه ۴ اراک

گفتگو با « ابوالفضل شالی بگ» شهردار منطقه ۴ اراک

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰  شماره ۱۵۳۲

مصائب ساخت و ساز

ضوابط تعیین شده در طرح جامع، انگیزه های ساخت در بخشی از نقاط منطقه ۴ را کاهش داده است

فاطمه چاپاری

منطقه چهار شهرداری اراک شامل ضلع غربی خیابان قائم مقام تا میدان مقاومت، ضلع شرقی خیابان امام خمینی شمالی، جهانگیری، کوی فردوس، بلوارشهدا، داوران، خیابان مشهد، شهرک پردیس، شهرک قائم و آرامستان اراک می شود.
ابوالفضل شالی بگ شهردار این منطقه در خصوص ابلاغ طرح جامع شهر اراک به خبرنگار وقایع استان گفت: ضوابط تعیین شده در این طرح، انگیزه های ساخت در بخشی از نقاط منطقه ۴ را تحت تاثیر قرار داده است.
شهردار منطقه ۴ اراک ادامه داد: علیرغم اینکه در طرح جامع محدوده خیابان جهانگیری و انتهای آن به کاربری های مسکونی و بلندمرتبه سازی تغییر پیدا کرده اما پارامترهای محدود کننده ای وجود دارد که صدور مجوز ساختمان بالای پنج طبقه در این محدوده را با مشکل اساسی روبرو می کند.
شالی بگ تصریح کـــرد: علت اصلی این مشکل را می توان عامل محدود کننده عرض معبر دانست چرا که عرض معابر بالای بیست متر در این طرح تفصیلی وجود ندارد. در حالی که عرض معبر زمین هایی که برای تراکم زیاد درنظر گرفته می شود بالای ۳۵ متر است.
شهردار منطقه ۴ اراک توضیح داد: علاوه بر آن در نظر گرفتن هزینه‌های صدور مجوز و تهیه نقشه، فروش آپارتمان و .. باعث شده مالکین یا سرمایه گذاران انگیزه برای ساخت و ساز در این منطقه نداشته باشند و این مسائل منطقه را چه از لحاظ کاربری و چه از نظر سیمای شهری در وضعیتی نامناسب قرار داده است.
وی یادآور شد: در کنار مشکلاتی که برای این محله عنوان گردید، کاهش طبقات و محدودیت های ایجاد شده در طرح جامع جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قبلی سایر محله های منطقه را نیز تحت تاثیر مستقیم قرار داده است.
شالی بگ گفت: اما با ایجاد تغییراتی در منطقــــه می توان انگیزه های ساخت و ساز را به ویژه در محله انتهای خیابان جهانگیری افزایش داد و از این طریق بخشی از نیازهای شهروندان اراک را مرتفع و نیز میل سفر را از مرکز شهر به این سمت هدایت نمود که این مهم تا حدودی امکان کاهش آلاینده های ناشی از تردد در شهر را فراهم خواهد آورد.
شهرداری منطقه ۴ اراک در ادامه با اشاره به کمبود فضای سبــز در منطقه ۴ اراک افزود: ما به دنبـــال یک سری زمین هستیم تا پارک های محله ای را در فضاهای محدودی در منطقه ایجاد کنیم علاوه بــر آن در صدد ایجاد بازراچه های محله ای در منطقــه نیز می باشیم و چند پیشنهاد عمرانی در منطقه نیز وجود دارد که در آینده اجرایی خواهد شد.
شالی بگ در خصوص دیگر مشکلات موجود در منطقه اظهار کرد: در منطقه چهار شهر اراک چند محدوده خارج از شهری از جمله ولی آباد، صالح آباد، شهرک امام حسین واقع در انتهای خیابان مشهد وجود دارد که پیشنهاد شهرداری در این خصوص به استانداری این بوده است که قسمت هایی از این محدوده ها که مردم در آن ساکن شده اند به بافت شهری افزوده شود. چرا که این مناطق عملا در حریم شهری هستند اما چون از نظر قانونی جزو بافت شهری محسوب نمی شوند شهرداری نمی تواند برای این محدوده ها مجوز ساخت صادر کند و مردم حتی برای تعمیرات خانه خود نیز دچار مشکل می شوند.
شهردار منطقه چهار اراک با اشاره به مشکلات ناشی از برودت هوا در شهر، افزود: در فصول سرد مدارس و مساجد نیاز به رسیدگی هرچه بیشتری دارند از همین رو، در سال جاری از ۵۰ عدد مدرسه و آموزشگاه واقع در منطقه ۴اراک بازدید به عمل آمده و مواردی چون وضعیت آسفالت، مخازن زباله و نیز خط کشی های عابر پیاده در محیط اطراف مدارس مورد بررسی و رفـع نقص قرار گرفته، مشکلات مساجد سطح منطقه نیز در گفت و گو مستقیم با اهالی رصد و بررسی شده است.
وی واحد شهرسازی را از مهمترین بخش های مجموعه شهرداری منطقه ۴ عنوان کرده و خاطرنشان شد: این مجموعه در سال جاری در خصوص نحوه اخذ تراکم ساختمانی بر اساس طرح جامع پاسخگوی مراجعین بسیاری بوده است، ارسال درخواست های مازاد بر ضابطه متقاضیان به کارگروه تسهیل، تنظیم توافقنامه بر اساس فرم کارگروه و تسهیل جهت ارسال به کمیسیون ماده پنج از دیگر اقدامات این بخش از شهرداری منطقه ۴اراک می باشد.
شالی بگ ترمیم جداول شکسته و نامناسب، اجرای جداول جدید را از دیگر اقدامات شهرداری منطقه ۴ اراک عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۰۰۰ متر جدولگذاری در منطقه ۴ اراک انجام شده است و از دیگر اقدامات شهرداری منطقه ۴ اراک در حوزه خدمات شهری نیز مکی توان به پخش ۵۰۰۰ تن آسفالت، اجرای ۲۰۰۰ متر مربع کف فرش و نصب ۴۰ نیمکت بتنی، ۱۲۰ زیرمخزنی و… اشاره کرد.

۱ دیدگاه

  1. چرا به منطقه جهانگیری رسیدگی نمیکن چرا باید آنقدر اختلاف باشه فقیر نشین کردین چرا شهردار این منطقه رسیدگی به وضع انتهای جهانگیری نمیکنه
    قیمت زمینش اندازه قیمت روستاست اخه چرا باید اینطور باشه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.