خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی وقایع استان با مسئول مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی و دوتن از معلولان بهزیستی

گفتگوی وقایع استان با مسئول مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی و دوتن از معلولان بهزیستی

یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ شماره ۱۵۳۳

نیازی به لطف و ترحم نداریم قانون را اجرا کنید

مدیرکل جدید بهزیستی استان مشکلات معلولان را برطرف کند

مریم رسولی

معلولان نیز مانند سایر افراد جامعه حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارند که انتظار می‌رود چالش‌های موجود برای آنها به حداقل برسد و از توان آنها برای رفع چالش‌ها بهره گرفته شود. اما حجم مشکلات معلولان آنقدر زیاد است که از مطالبات جامعه از گلایه گذشته و آنها خواستار حل مشکلات و تحقق مطالبات به حق خود هستند. جامعه معلولان کشور که تعداد آنها هم کم نیست، همواره برای برخورداری از یک زندگی حداقلی، با مشکلات و محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. هر چند که در طول سال‌های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده است اما همچنان این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گلایه‌مند هستند. در عین حال قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و سپس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است اما در این میان بی‌توجهی به اجرای کامل این قانون است که موجبات دلخوری معلولان را فراهم آورده است. در این باره وقایع استان با مدیر مسئول موسسه آرامش کودکان آفتاب که در مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی فعالیت دارد و همچنین دوتن از معلولان بهزیستی به گفت و گو پرداخته است.
فیروزه علیمحمدی مسئول مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی که در راستای خدمات مددکاری به مشکلات جامعه معلولان پرداخته است، به خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: موسسه آرامش کودکان آفتاب که فعالیت خود را از اواخر سال ۱۳۹۴با هدف حمایت از کودکان کار و خیابانی و توانمند سازی کودک و خانواده با کسب مجوز از اداره کل بهزیستی استان شروع نموده است، که در حال حاضر دارای دو زیر مجموعه می باشد.
وی تصریح کرد: یکی از این زیر مجموعه ها، مرکز حمایتی آموزش کودک و خانواده است که در زمینه کودکان کار و خانواده های آنها به فعالیت پرداخته و دیگری مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی می باشد که خانواده ها، مددجویان توانبخشی و معلولان بهزیستی را تحت پوشش دارد.
علیمحمدی ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ تغییراتی اساسی در کل ادارات بهزیستی سراسر کشور اعمال شد که این تغییرات مربوط به گام دوم انقلاب می باشد.
وی افزود: به دنبال این تغییرات، مقرر شد که خدمات بهزیستی محله محور و مبتنی بر خدمات مددکاری باشد، با اجرای این طرح تمامی پرونده های فیزیکی جمع آوری شده و به صورت الکترونیکی درآمدند و همچنین هر محله ای از شهر، دارای یک مرکز مثبت زندگی می باشد.
علیمحمدی یادآور شد: مرکز خدمات مثبت زندگی در کنار انجمن های متعدد مانند انجمن معلولان، ناشنوایان، نابینایان و … به فعالیت پرداخته و همچنین این مراکز در ۱۶ منطقه سطح شهر اراک ساماندهی شده اند که شامل منطقه کوی ولیعصر، کوی الهیه، انتهای خیابان قائم مقام، خیابان کشتارگاه، خیابان داوران، شهرک هجرت، کرهرود، کارچان، ساروق و … می باشند که همه ی این مراکز با کد مخصوص به خود شناخته می شوند.
مسئول مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی تصریح کرد: خانواده هایی که تحت پوشش این مراکز درمی آیند شامل زنان سرپرست خانوار، معلولان، نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی، حرکتی و … می باشند که این افراد می توانند به نزدیک ترین مرکز مثبت زندگی در محله خود مراجعه نمایند.
وی اضافه کرد: شهرک الغدیر از جمله مناطقی است که تحت پوشش این مرکز قرار دارد که در آن، بلوک های ارمغان که ۴ بلوک سه طبقه را شامل می شوند و ساکنان این بلوک ها معلولان هستند که متاسفانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
مدیر مسئول موسسه آرامش کودکان آفتاب توضیح داد: این بلوک ها که با مشارکت اداره بهزیستی ساخته و به مددجوها تحویل داده شده است، متاسفانه هیچگونه مناسب سازی در این ساختمان ها انجام نشده و این بلوک ها فاقد آسانسور و سرویس بهداشتی مناسب معلولان می باشند و از همه بدتر اسناد مالکیت این بلوک ها دارای ایراداتی بوده و خانواده ها را دچار مشکل کرده است.
علیمحمدی گفت: ساکنان این منازل حدود ۱۲ سال است که اقساط این منازل را نیز پرداخت کرده اند اما زمانی که برای دریافت سند مراجعه کرده اند، با مشکل مواجه شده اند.
مسئول مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی اظهار کرد: زمانی که مرکز مثبت زندگی پرونده های مربوط به این خانواده ها را تحویل گرفت و مورد بررسی قرار داد، متوجه شدیم که اسناد این ۴ بلوک، برعکس چاپ شده است، به طور مثال در سند بلوک ۱ واحد ۱ درج شده بلوک ۴ واحد ۳۰ و مالکان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
وی گفت: در همین خصوص، مکاتباتی با اداره ثبت صورت گرفت، گفته شد که خانواده ها باید حضوری مراجعه کنند و این در صورتی است که خانواده ها معلول جسمی و حرکتی بوده و این کار برایشان امکان پذیر نیست، و در نهایت به ما گفتند که خانواده ها می توانند شکایت کنند.
علی محمدی توضیح داد: در پی همین موضوع با کارشناس حقوقی گفتگو کردیم و گفته شد که خانواده ها مبلغ ۴ میلیون تومان هزینه کارشناسی را پرداخت نمایند، مددجویان هم که توان پرداخت این مبلغ را نداشتند و متاسفانه این موضوع بی نتیجه ماند.
مدیر مسئول موسسه آرامش کودکان آفتاب افزود: در حال حاضر بلوک ها با وجود تمام شرایط سخت و عدم مناسب سازی و اسنادی که دارند بر قوت خود باقی بوده و متاسفانه فقط درگیری های فیزیکی و کلامی بین همسایه ها را پیش آورده، آنها هم نه توانایی حل مشکل را دارند و نه اینکه می توانند منازل را به فروش برسانند و عملا مسئولان معلولان را درگیر کرده اند و مسئولانی که شعار می دهند باید بدانند که در کارنامه خود چنین ضعف هایی دارند.
علیمحمدی افزود: در حال حاضر ۳۰ خانواده درگیر این مشکل شده اند و بنده به عنوان یک مددکار اجتماعی صدایم به جایی نمی رسد تا بتوانم یارییشان دهم بحث مشکلات مالی از یک طرف و بحث معیشتی از طرفی دیگر افراد معلول را دچار مشکل کرده و حالا هم که بحث مسکن مزیدبرعلت شده است.
مسئول مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در پایان گفت: حال جای این پرسش مطرح است که در طرح ملی معلولان که به منظور خانه دار شدن و کاهش مشکلات جامعه معلولان در نظر گرفته شده چرا باید به گونه ای باشد که این افراد توانایی پرداخت مبالغ واریزی را نداشته باشند و باید به سختی این مبالغ را تهیه نمایند، باز هم قرار است با مشکلاتی مانند عدم مناسب سازی و ثبت سند و… را پیش رو داشته باشند؟ امیدواریم با تغییرات در سطح مدیر کل بهزیستی انتظار رفع موانع و مشکلات و برگشت امید به زندگی در خانواده های تحت پوشش را شاهد باشیم.
با یکی از ساکنان این منازل که نمی خواست نام او فاش شود در خصوص شرایط خانه ها و سند های آن به گفتگو پرداختیم. وی گفت: من و همسرم هر دو دارای معلولیت خیلی شدید هستیم و متاسفانه چون توانایی کارکردن نداریم، فاقد شغل می باشیم و با حقوق بهزیستی که مبلغ ۹۰۰ هزارتومان بوده و یارانه ای که دولت می دهد، امرار معاش می کنیم.
این شهروند افزود: زمانی که این منازل را در سال از۱۳۹۰ از بهزیستی تحویل گرفتیم، اصلا شرایط مناسب سازی معلولین در آن رعایت نشده و فاقد آسانسور، انباری و پارکینگ بودند.

وی تصریح کرد: سرویس بهداشتی این منازل مناسب سازی نشده و همچنین وجود راه رو های باریک مانع عبور ویلچر می شود، فاضلاب های این ساختمان ها همگی دچار مشکل هستند و نبود آسانسور باعث شده که ساکنان طبقات بالا به سختی تردد کنند، در حال حاضر سنگ نمای دیوارپشت بعضی از ساختمان ها ازبین رفته و در فصل سرما به شدت با مشکل مواجه هستیم و خانه های ما حتی با ۳ بخاری هم گرم نمی شود.
این هموطن ادامه داد: ۸ سال بعد از تحویل خانه ها، برای گرفتن اسناد مراجعه کردیم و مبلغی دریافت کرده و اسناد را تحویل دادند، زمانی هم که برای گرفتن سند مراجعه کردیم، در طبقه سوم یک ساختمان قرار داشت و من با ویلچر و به سختی به طبقه سوم مراجعه کردم.
وی گفت: یک سال بعد از گرفتن سندها، یکی از همسایه ها برای دریافت وام به بانک مراجعه کرد و متوجه شدندکه شماره سند ها اشتباه و جا به جا چاپ شده است.
این هم استانی در پایان توضیح داد: به بهزیستی مراجعه کردیم و جوابی نگرفتیم، به اداره مسکن و شهرسازی هم که مراجعه کردیم به ما گفتند که می توانیم خانه ی خود را با منزل همسایه ای که شماره سند با او جا به جا شده عوض کنیم، آیا این درست است که ما با وجود ناتوانی مالی و شرایط سخت جسمانی که داریم به دلیل چاپ یک شماره اشتباه در سندها با مشکل مواجه شویم و هیچ نهاد و مسئولی هم به ما کمک نکند؟
مهدی معتمدی نسب که هم خود و همسرش دارای معلولیت بوده و از ویلچر استفاده می‌کنند و همچنین به عنوان نماینده از طرف جامعه معلولین، که در طرح ملی مسکن معلولان ثبت نام کرده و توانایی پرداخت هزینه های اولیه را ندارند در باره اظهار کرد: چندین سال است که دچار معلولیت آسیب نخاعی شدید شده ام و همسرم نیز به دلیل بیماری فلج اطفال دارای معلولیت می باشد و هر دو فاقد شغل هستیم.
وی تصریح کرد: ضایعه نخاعی یکی از مهم ترین دلایل بروز معلولیت و ناتوانی در سراسر جهان است که در اثر آسیب اعصاب نخاعی به دلایلی همچون حوادث ناگهانی و یا برخی بیماری ها رخ می دهد.
زمانی که فرد دچار این نوع معلولیت می شود مشکلات فراوانی از جمله اختلال در عملکرد حرکتی، ضعف اندام ها یا حتی فلج شدن اندام شده و سبب ویلچرنشینی فرد تا پایان عمر می شود و همچنین باید هزینه های زیادی جهت تهیه وسایل توانبخشی(ویلچر و…)، فیزیوتراپی و کاردرمانی، خرید لوازم بهداشتی جهت بهداشت فردی، هزینه پرستار و… را پرداخت کند، با توجه به‌ کاهش ارزش پول و افزایش تورم و افزایش قیمت وسایل توانبخشی و لوازم بهداشتی افراد ضایعه نخاعی دچار مشکلات فراوانی شده که متاسفانه دیگر توانایی پرداخت این مبالغ را نداریم.
وی افزود: از سال ۹۲ که ازدواج کرده ایم مسکن به ما تعلق نگرفته و این درحالی است که مسکن، ابتدایی و اصلی ترین نیاز ما است؛ معلولیت برای ما شرایط ویژه ای ایجاد کرده و حال نداشتن خانه، مشکلات ما را بیشتر کرده است.
این فرد دارای معلولیت اضافه می کند: به عنوان خانواده دارای دو عضو معلول برای دریافت مسکن تشکیل پرونده داده ایم و حدود شش سال است که منتظر اجرای طرح مسکن دو معلولیت‌ها از سوی سازمان بهزیستی استان مرکزی هستیم که متاسفانه هیچ اتفاقی در این امر صورت نگرفته و اکنون پس از اجرایی نشدن، در طرح جهش مسکن ملی معلولان ثبت نام کرده ایم هزینه پرداخت اولیه را نداریم.
وی گفت: در حال حاضر هم در این طرح با وجود آنکه طبق قانون باید زمین رایگان در اختیار معلولین قرار گیرد، اداره اوقاف از ما، مازاد بر واریزی مسکن و شهرسازی(۴۰ میلیون) دریافت وجه مبلغ ۲۶ میلیونی را کرده است و این شرایط را بسیار دشوار کرده سازمان بهزیستی استان مرکزی هیچ قدم و کمک مالی جهت خانه دار شدن جامعه معلولان نکرده و فقط وعده می دهند.
معتمدی نسب اظهار کرد: حق مسکن هم در قانون اساسی و هم در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت آمده است که حق هر ایرانی دسترسی به مسکن مناسب است. ماده ۱۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است که ۱۰ درصد از واحدهای مسکونی مناسب سازی شده را واگذار کنند که اقدام نشده است.
وی افزود: ما از نمایندگان مجلس، استاندار، مدیر کل بهزیستی، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اراک، اداره کل مسکن و شهرسازی انتظار داریم که به این مسئله ورود پیدا کرده و مشکل مسکن خانواده های دارای دو عضو معلول را پیگیری و حل نمایند، جامعه معلولین و ما نیازی به لطف و ترحم کسی نداریم، اگر که فقط قانون به درستی اجرا شود نیاز های ما برآورده خواهد شد.
معتمدی نسب در پایان گفت: متاسفانه در ادوار گذشته مسئولین سازمان بهزیستی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند، امید است که با ورود مدیر جدید، به مشکلات جامعه معلولان کمک شایانی داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.