خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با «سیدعلی آقازاده» استاندار مرکزی در آستانه نودمین روز حضورش در استان/۹۰ روز سخت

گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با «سیدعلی آقازاده» استاندار مرکزی در آستانه نودمین روز حضورش در استان/۹۰ روز سخت

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ شماره ۷۶۷

*** بیشترین وقت خود را در سه ماه اخیر صرف شرکت هپکو نمودم
*** به هیچ عنوان امکان دولتی شدن هپکو وجود ندارد
*** وضعیت طرح ۵۵ متری با تشکیل کارگروهی روشن خواهد شد
*** نخستین فرماندار زن استان برای آشتیان به وزارت کشور معرفی شده است
*** همراهی و هماهنگی با نمایندگان فاکتور مهمی در انتصابات خواهد بود

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

گفتگوی ما با «سیدعلی آقازاده» استاندار مرکزی عصر روز شنبه برگزار شد، این نخستین گفتگوی آقازاده به عنوان استاندار با یک نشریه استانی است و به همین جهت ما سعی نمودیم در این گفتگو بازه گسترده ای از سئوالاتی که از طرف شهروندان در هفته ها و ماه های اخیر به دست مان رسیده بود را از وی بپرسیم. سیدعلی آقازاده نیز البته با صبر و توجه ویژه ای به تمام سوالات ما پاسخ داد هر چند زمان کوتاه اجازه نداد تا تمامی سوالات را از وی بپرسیم ولی در این گفتگو از هپکو، طرح ۵۵متری اراک، تغییرات فرمانداران و مدیران، استفاده از بانوان در مدیریت ها و البته اختلافات گروه های سیاسی استان سخن گفتیم. پیش از گفتگوی ما با آقازاده وی به صحن رسمی شورای شهر اراک رفته بود و در آن جا با اعضای شورای شهر درباره موضوعات مختلف بویژه طرح ۵۵ متری اراک به گفتگو نشسته بود که در این باره هم از وی پرسیدیم و او با روی باز جزییات آن جلسه را بازگو کرد. مشروح گفتگوی ما با استاندار مرکزی را در آستانه نودمین روز حضورش در استان مرکزی در ادامه بخوانید:

استاندار مرکزی در ابتدای گفتگو با تشکر از حمایت ها و نگاه مثبت روزنامه وقایع استان در انعکاس رویدادهای استان بیان کرد: فعالیت روزنامه وقایع استان با توجه به سختی های کار روزنامه قابل تقدیر است بویژه آنکه باید هر روز نسبت به تامین مطالب و البته پشتیبانی جهت انتشار بصورت روزانه، سخت بکوشید و البته این کار شما بسیار ماندگار خواهد بود.

 امکان دولتی شدن هپکو وجود ندارد
استاندار مرکزی در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه نزدیک به سه ماه از حضورش در استان می گذرد بیان داشت: در سه ماه اخیر بیشترین وقت خود را صرف شرکت هپکو نمودیم. مشکل هپکو بسیار بزرگتر و بیش از آن چیزی است که متصور می شویم، مشکل هپکو مربوط به ده سال قبل است و البته ما بیش از کارگران هپکو نگران وضعیت شرکت هستیم. بی شک کارگران علاقه و انگیزه زیادی برای کار دارند ولی اگر انگیزه ما بیشتر از آنها نباشد کمتر نیست.
آقازاده تاکید کرد: مشکل هپکو یک مشکل حل شدنی است البته نیازمند یک عزم فراملی می باشد، دستگاه های ملی همه عزم لازم را دارند ولی منسجم و هماهنگ نیست و باید به سمتی برویم که انسجام ملی هر چه سریعتر ایجاد شود.
استاندار مرکزی خبر داد که هفته آینده مدیران اجرایی استان دیداری با وزیر صنعت، معدن و تجارت دارند و هدف از این دیدار برطرف کردن مشکلات شرکت هپکوی اراک است.
وی اظهار امیدواری کرد که این نشست نتیجه مطلوبی در راستای برطرف کردن مشکلات شرکت هپکو داشته باشد.
استاندار مرکزی با اشاره به انصراف سهام‌دار اصلی شرکت هپکو بیان داشت: باتوجه به اینکه سهام‌دار اصلی شرکت هپکو با ۶۱ درصد سهام انصراف خود را علنی کرده و به‌طور رسمی انصراف داده از نظر ما از گردونه مدیریتی شرکت هپکوی خارج شده و هیچ دخل و تصرفی در این شرکت ندارد و قطعا از هپکو رفتــه است. البتــه چون هپکو هیچ زمانی نمی تواند بدون مالک باشد باید منتظر پیدا کردن جایگزین مناسب باشیم.
وی افزود: متاسفانه مالک هپکو دارای منابع مالی لازم نبود و هم اکنون هم سه ماه حقوق عقب افتاده کارگران را دارد که نگران کننده بوده و امیدواریم یک سهامدار صلاحیت دار پیدا شود و با توجه به بدهی حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی کار سختی در پیش است، اگر جرائم و بدهی های بانکی و دیرکردها تعیین تکلیف شوند شاید بتوان اقدام مناسبی کرد.
آقازاده ادامه داد: حتی یک بار یک سهامدار پیدا شد که حاضر بود بدهی های شرکت را با املاکش تهاتر کند که در نهایت امکان پذیر نشد. قرارگاه خاتم الانبیا هم قبول نکرد چرا که می گفت بدهی شرکت به ما مربوط نیست و این شدنی نبود و درحال حاضر دو سهام‌دار جدید متقاضی دریافت سهام شرکت هپکو هستند که امیدواریم با تعیین تکلیف بدهی‌های شرکت سهام این شرکت در اختیار بهترین گزینه قرارگیرد ولی فعلا خبری نیست.
استاندار در پاسخ به سوال ما که آیا امکان دولتی شدن هپکو وجود دارد یا خیر تاکید کرد: چیزی که مشخص است امکان دولتی شدن آن به هیچ وجه دیگر وجود ندارد چرا که اصل ۴۴ به صراحت جلو آن را گرفته است.

 تکلیف ۵۵ متری تا پایان سال مشخص می شود
سیدعلی آقازاده سپس به حضورش در صحن رسمی شورای شهر اراک اشاره کرد و از جزئیات آن گفت. وی بیان کرد: در این نشست اعلام شد که تکلیف پروژه ۵۵ متری با نظر و بررسی یک کارگروه تا پایان سال تعیین می‌شود.
استاندار افزود: اجرای پروژه ۵۵ متری فرصت طلایی برای شهرداری و شهر اراک است و به اراک هویت و شناسنامه جدیدی می‌بخشد. اجرای طرح، نیازمند آزادسازی ٧٣ هزار متر است که اگر هرمتر بهای ۵میلیون تومانی داشته باشد هزینه اجرای طرح بیش از ٢ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
استاندار با تاکید بر اینکه اجرای طرح ۵۵ متری برای شهر حیاتی است و باید هزینه دقیق طرح مشخص شود، گفت: اگر در مدت زمان مشخص، طرح روند مطالعاتی و اجرایی را دنبال نکند عطای طرح به لقای آن بخشیده خواهد شد و اگر بعد از ١۵ سال توان اجرای آن وجود ندارد باید طرح کنار گذاشته شود تا مردم زندگی کنند و بیش از این دچار رنج نشوند.
آقازاده خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از رئیس و دو تن از اعضای شورای شهر، شهردار اراک، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، مشاور طرح و نماینده مالکان طرح، جهت بررسی دقیق و مشاوره جدی شد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: کارگروه باید تا پایان سال جاری اقدامات لازم را انجام و راهکار اجرایی و مکانیزم دقیق ۵٨ بلوک مشخص، سرمایه‌گذاران آماده سرمایه‌گذاری نیز تعیین و انبوه‌سازان داخلی و خارجی دعوت شود و حتی مالکان و ساکنان آماده مشارکت در طرح نیز دعوت شوند و شورا و شهرداری در این راستا باید نقش مشوق را دنبال کند.
وی با تاکید بر اینکه گذشت زمان به صلاح نیست و باید ظرف سه تا چهار ماه آینده تکلیف طرح روشن شود، بیان کرد: در صورت نیاز این طرح در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح خواهد شد ، اگر مکانیزم اجرایی لازم برای طرح حاصل نشود ختم آن اعلام می‌شود.

 نخستین فرماندار زن برای آشتیان معرفی شده است
استاندار در ادامه گفتگو در پاسخ به سوال ما درباره درصد تغییر فرمانداران که به زودی استارت آن زده خواهد شد، بیان داشت: درباره فرمانداران نمی توان درصدی را فعلا مشخص کرد، تغییر فرمانداران به فاکتورهای درون و برون استان و شهرستان بستگی دارد. برخی از فرمانداران خودشان اعلام می کنند نمی توانند دیگر همکاری کنند و برخی با توجه به عملکردشان تغییر می کنند البته برخی هم ادامه همکاری خواهند داشت. باید ابتدا کلیه فاکتورها جمع آوری شود، در حال حاضر دو فرماندار ما، در شهرستان محلات و زرندیه، به استان دیگری رفتند که در تلاش هستیم سریعا تعیین تکلیف بشوند و در اولویت قرار دارند. فرماندار زن هم که قولش را دادیم برای شهرستان آشتیان به وزارت کشور معرفی کردیم و نام وی پس از تایید وزارت کشور منتشر خواهد شد.

 همراهی با نمایندگان فاکتور مهمی است
آقازاده درباره استفاده از اصولگرایان و اصلاح طلبان در بین مدیران و معاونان خود بیان داشت: ما از اصولگرایان و اصلاح طلب معتدل در معاونت استفاده کرده ایم و در تغییرات نسبتا کمی هم که داشته ایم این مورد را رعایت کردیم.
وی درباره نقش نمایندگان در انتصاباتش اظهار داشت: هماهنگی و همراهی با نمایندگان فاکتور مهمی است ولی هیچ زمانی نظر خاص و یا تحمیلی از سوی آنها نبوده و همیشه دست من را باز گذاشتند و اجازه دادند با تشخیص خودم اقدام کنم.

آقازاده افزود: انصافا تعامل و همکاری خوبی با نمایندگان داشته ایم و در هیچ مورد چالشی با نمایندگان هیچ حوزه ای نداشتم. استاندار مسئولیت اداره استان را دارد اگرچه ما هم حق را به نمایندگان برای در جریان قرار گرفتن تغییرات و انتصابات قائل هستیم ولی تحمیل نیرو یا چالشی تاکنون به فردی نداشتیم.

 بودجه اسف بار برای استان
اما صحبت از بودجه استان با خنده ما و استاندار همراه شد، استاندار هم در حین خنده اظهارداشت که واقعا این بودجه جای خنده دارد! وی ادامه داد: بودجه استان واقعا وضعیت اسفباری دارد، یک دهم نیاز استان تعیین شده در حالیکه نیازمند مقدار بودجه بسیار بیشتری برای برآورده کردن نیازهای استان هستیم. البته حتی همان یک دهم یا یک پنجمی هم که اختصاص یافته تماما تعلق نمی گیرد و همین هم تمامش اسناد اوراق بهادار است و پول نقد نیست. امروز اگر کاری در استان انجام می شود با پول نقد نیست بلکه با اوراق بهادار است و بسیاری از پیمانکاران نیز از این بابت برای شان سخت است که بجای پول نقد برگه ای بگیرند که سال آینده پول می شود. این یک واقعیت تلخ است و باید با این بودجه کنار آمد.
آقازاده افزود: کشور فاقد منابع مورد نیاز است، این مشکل در سراسر کشور وجود دارد. هم اکنون سیاست عدم چاپ پول که توسط دولت دکتر روحانی دنبال می شود، علی رغم ریاضتی بودنش بسیار درست است چرا که دولت قبل به دلیل چاپ پول و استقراض زیاد از بانک مرکزی بیشترین ضربه را زد و پروژه های ناتمام زیادی را باقی گذاشت. دولت روحانی به فکر دولت آینده است و آینده نگری کرده تا آنها با دست باز منابعی که در اختیار دارند را توزیع کنند.
استاندار با اشاره به اینکه این دولت رکوردار بیشترین میزان به ارث بردن مشکلات است بیان کرد: مشکلات به جا مانده از زمان استاندار قبل به دلیل عملکرد نامناسب مدیران استان بود نه یک نفر و در صدر آن مشکلات اقتصادی است. به همین دلیل اولویت اول ما اشتغال و برطرف نمودن مشکلات صنایع استان که در صدد برطرف نمودن آنها هستیم، هر چند مسائل سیاسی هم برای ما در اهمیت قرار دارد.

 مدیران ناکارآمد
درروزهای اخیر انتقادات نسبت به مدیران ناکارآمد در استان افزایش یافته و به همین سبب سوال بعدی ما از استاندار در این باره بود. آقازاده از برنامه های خود برای این مدیران گفت: برای مدیران ناکارآمد استان برنامه داریم، زمانی که به استان آمدم تاکید کردم مدیران شهرستانی باید در شهرستان خود باشند و این موضوع را همواره بررسی می کنیم و حتما برخورد هم خواهیم کرد. در استان هم اعلام کردیم مدیران باید خود و خانواده شان در استان ساکن باشند، حتی به فرمانداران، مدیران کل و معاونان هم این موارد را گفته ایم.
وی بیان داشت: برای ادامه تحصیل حین مسئولیت مدیران هم اعلام کردیم یا باید استعفا دهند یا مرخصی بگیرند. این موارد در راستای کارآمد کردن مدیریت ها خواهد بود. معتقدم با همین شرایطی که داریم اگر امور به دست مدیران کارآمد سپرده شود و حسن مدیریت وجود داشته باشد اوضاع و احوال ما بهتر خواهد شد.
وی به مدیران ناکارآمد اخطار داد که اگر مدیران نــاکارآمد خــودشان کنار نروند ما در بررسی های خود به آنها می رسیم و پس از شناسایی با آنها برخورد می کنیم و تغییر خواهیم داد.

 سیاسیون استان آستانه تحمل خود را بالا ببرند
استاندار در پایان گفتگو چند توصیه هم به سیاسیون استان داشت. وی بیان کرد: اگر دوستان سیاسی ما مقداری آستانه تحمل خود را بالا ببرند و در واقع جناح های سیاسی ما همدیگر را بپذیرند و قبول کنند حتما شرایط سیاسی ملایم تری خواهیم داشت و خیلی کارها را بهتر می توان انجام داد.
آقازاده افزود: ما در هر دو گرایش افرادی را داریم که تحمل دیدن هم را ندارند، اگر ما بتوانیم میان این ها یک هم زیستی ایجــاد کنیم شـرایط مطلوب تری خواهیم داشت. یکی از وظایف من هم این است که شرایط شکننده را به شرایطی تثبیت شده تبدیل کنیم هرچند سخت است ولی با هم حسن نیت این هدف محقق می شود. این کشور برای همه است و جناح های مختلف باید بپذیرند که همه باید زیر سایه ایران،انقلاب و نظام کار کنیم و دولتی که می آید دشمن ما نیست!
وی ادامه داد: تمام توان خود را در شرایط فعلی باید بگذاریم تا جوانان ناامید نشوند با حسن مدیریت سعی کنیم از این امکانات کم استفاده کنیم و با ایجاد شغل به امیدواری جوانان بیافزاییم. در بحث استفاده از نیروهای خانم هم ما ملزم هستیم مطابق مصوبات و قانون برنامه ششم از خانم ها در مدیریت ها استفاده کنیم ولی بهر حال استان ما در این مورد موفق نبوده و باید مقاومت هایی که در این مسیر است را به همکاری تبدیل نماییم.
البته هم اکنون خانم ها در بخش های مدیریتی حضور دارند ولی فعلا امکان استفاده از بانوان در پست های خشن وجود ندارد ولی در مدیریت های مختلف از بانوان بیشتر استفاده خواهد شد.
استاندار گفتگو را با این جمله به پایان رساند: استارت تغییرات زده شده ولی زمان بر است و بزودی شاهد تغییرات در حوزه فرمانداران و مدیران خواهیم بود البته در این کار تعجیل نداریم و باید منتظر گذر پرسه قانونی آن باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.