خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از میزان اعتماد شهروندان اراکی به اخبار رسانه ها/اعتمادِ از دست رفته

گزارش «وقایع استان» از میزان اعتماد شهروندان اراکی به اخبار رسانه ها/اعتمادِ از دست رفته

شنبه ۲۳ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۸

وقایع استان
روشنک مشتاق

از سر کار به خانه بر می گردید، در طول مسیر موبایلتان را چک می کنید تا اخبار جدید را ببینید. کل خبر را از یکی از کانال های تلگرام یا صفحه های اینستاگرام مطالعه می کنید. کمتر از یک ساعت بعد به دکه روزنامه فروشی سر کوچه منزلتان می رسید روزنامه ای که هر روز آن را می خرید، از روی باجه بر می دارید، از تیتر خبر متوجه می شوید که این همان خبر است که چند دقیقه قبل آن را خوانده اید، دوباره خبر را می خوانید و با تعجب دوباره می خوانید، خبر به گونه ای دیگر ارائه شده است. به خانه می روید روی کناپه لم می دهید و تلویزیون را روشن می کنید همان خبر دوباره تکرار می شود و این بار با قبلی ها فرق می کند.شما به کدام خبر اطمینان بیشتری دارید؟
میزان اعتماد مردم به رسانه های ملی در سراسر دنیا متفاوت است. باقر ساروخانی استاد جامعه شناسی می گوید:«بی اعتمادی از عواملی مثل تناقض گویی، اغراق در انتشار خبر، تحریف، سانسور، موثق نبودن خبر، واقعی و عینی نبودن، عدم بی طرفی، عدم جذابیت ناشی می شود.»
نظرسنجی مرکز سنجش افکار رسانه ملی در سال ۹۴ درصد اعتماد مردم به اخبار تلویزیون را ۶۱ درصد، رادیو ۶۲ درصد و کمترین اعتماد به اخبار شبکه های اجتماعی و موبایل ۲۷ درصد و شبکه های ماهواره ای را ۲۹ درصد اعلام کرده است.
نتایج پژوهش دکتر نعیم بدیعی در بین ۱۲۰۰ شهروند تهرانی در ۲۰ منطقه نشان می دهد:«۹۳ درصد از ۱۲۰۰ شهروند تهرانی به میزان متفاوت تلویزیون تماشا می کنند که در میان آنها، بیش از یک پنجم معتقد به صحت و درستی «زیاد» و «بسیار زیاد» نسبت به اخبار تلویزیون هستند. همچنین دو سوم از این افراد به میزان متفاوت روزنامه می خوانند که بیش از یک پنجم آنها میزان صحت و درستی اخبار روزنامه را «زیاد» و «بسیار زیاد» می دانند.
به گزارش سایت « آی تی» درحالی که تلویزیون و روزنامه ها همچنان در دنیا حرف اول را می زنند، بسیاری از مخاطبان در حال یافتن راهی برای دستیابی دقیق تر به منابع خبری هستند. حدود ۷۷% از مردم ترجیح می دهند بجای تکیه بر یک منبع، منابع خبری متفاوتی را مورد وارسی قرار دهند. وبلاگ ها نیز درمیان منابعی هستند که مردم از آنها استفاده می کنند، هرچند اعتماد کامل به محتویات آنها کمتر دیده می شود.
موسسه گالوپ میزان اعتماد به رسانه در امریکا را ۳۲ درصد گزارش کرده است. این موسسه بیان کرده که اعتماد و اطمینان در رسانه های جمعی، آمریکایی ها به گزارش های خبری به طور کامل، دقیق و منصفانه، به پایین ترین سطح خود در تاریخ نظرسنجی گالوپ رسیده است که این پدیده به علت اعتماد بالای مردم به رسانه های اینترنتی می باشد. مهم ترین دلیل امریکایی هایی که به تلویزیون اعتماد ندارند ظهور اینترنت و وب سایت های اجتماعی است که از نظرشان این رسانه ها بسیار بهتر از تلویزیون اخبار جهان را منعکس می کنند.
با توجه به اهمیت اعتماد به رسانه ها و نیز انتقاد وزیر بهداشت در رابطه با برخوردهای جناحی صدا و سیما و نیز سخنان معصومه ابتکار به جناح بندی، جبهه گیری و دسته بندی های خاص سیاسی،در این شماره از روزنامه «وقایع استان» میزان اعتماد شهروندان اراکی به اخبار تلویزیون ملی و برخی رسانه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
در این گزارش با ۸۰ شهروند اراکی در رابطه با میزان اعتماد به اخبار گفت و گو کردیم.

مهم ترین علل عدم اعتماد به رسانه ها عبارتند از:
۱٫اغراق در انتشار خبر
۲٫بی توجهی به نیاز مخاطبان
۳٫ سانسور
مهم ترین عامل بی اعتمادی زیاد به تلگرام و اینستاگرام شایعه پراکنی و اخبار کذب است.به عبارتی در بین شهروندان اراکی میزان اعتماد به اخبار این رسانه ها نسبت به سایرین کمتر است چراکه این رسانه ها منبع اصلی شایعه پراکنی هستند. شهروندان رادیو را رسانه ای می دیدند که فقط خبرها را تیتروار بیان می کند و تفسیر درستی ارائه نمی دهند و این مهم ترین دلیل عدم توجه به رادیو بود. با این وجود رادیو طرفداران زیادی را در بین مردم دارد.

مهم ترین علت بی اعتمادی مردم به ماهواره ها نیز دشمنی اغلب شبکه های ماهواره ای با نظام جمهوری اسلامی، خدشه دار کردن چهره نظام و اغراق در انتشار خبر بود. همچنین شهروندان مهم ترین علت عدم اعتماد به روزنامه ها را محدودیت روزنامه نگاران و تعطیلی روزنامه و تنبیه می دانستند که این عدم آزادی موجب می شود اخبار شفاف نباشد و برخی روزنامه های وابسته به جناح خاص اخبار را با سوگیری تفسیر و بیان کنند.

کدام خبر از نظر مردم صادقانه ترین است؟
از نظر مردم اخبار ورزشی صادقانه ترین اخبار در تلویزیون هستند.۱۰۰ درصد از پاسخگویان معتقد بودند که همه اخبار ورزشی دارای صداقت کامل هستند.درباره اخبار اجتماعی ۷۰ درصد معتقد بودند که خبر ها صادقانه و به دور از سوگیری و ۹۲ درصد اخبار فرهنگی را صادقانه خبر می دانستند.
میزان اعتماد مردم به اخبار تلویزیون و رسانه های دولتی در کشور فنلاند از بقیه کشورها بیشتر است، برزیل در رتبه دوم، کانادا سوم، هلند چهارم و بعد از آن به ترتیب کشورهای آلمان، انگلیس و اسپانیا قرار دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.