خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش وقایع استان از تبلیغات گسترده لاتاری در اراک/رویای آمریکایی شدن

گزارش وقایع استان از تبلیغات گسترده لاتاری در اراک/رویای آمریکایی شدن

شنبه ۱ آبان ۹۵ شماره ۴۴۴

وقایع استان
فرشته غلامی

این روزها در هر محفل و مکانی صحبت از قرعه کشی بزرگی است که ممکن است سرنوشت بسیاری از جوانان را تغییر دهد. قرعه کشی ای که تا چندی قبل کمتر کسی به آسانی نام آن را به زبان می آورد. اما اکنون به وفور شاهد تبلیغاتی هستیم از قرعه کشی سالانه ای که در اوایل پاییز برگزار می شود.
اکنون در هر خیابانی که قدم می گذاریم تبلیغات گسترده ای را از لاتاری که در واقع نوعی بخت آزمایی و قرعه کشی است شاهد هستیم. تبلیغاتی که تا چندی پیش کسی جرات بر زبان آوردن آن را نداشت اما حال به راحتی این مساله را به زبان می آورند. با عبور از مقابل کافی نتهای شهر اراک شاهد آگهی هایی با عنوان ثبت نام لاتاری هستیم که این تبلیغات نه تنها شامل کافی نت ها که در صفحات مجازی به خصوص اینستاگرام نیز با باز شدن هر صفحه بدون شک تبلیغی از آن به چشم می خورد.
صفحاتی که گاها با فریب افراد همراه بوده و سودجویانی که برای خالی کردن جیب افراد از هر طعمه ای دریغ نمیکنند و این را دست آویزی برای مقاصد خویش کرده اند.
اما به واقع لاتاری چیست؟ گرین کارتی است که هر ساله امریکا از سال ۱۹۹۰ و به دستور کنگره امریکا مطابق بخش ۲۰۳ قانون مهاجرت و ملیت امریکا از طریق قرعه کشی به پنج هزار و ۵۰۰ نفر میدهد. و هر ساله لیستی از کشورهایی که اتباعشان مجاز به شرکت در لاتاری هستند از سوی اداره مهاجرت امریکا اعلام میشوند. کشور ما ایران نیز تا به امسال جزو کشورهای مجاز بوده است. معیار اینکه اتباع چه کشورهایی می توانند در لاتاری شرکت کنند و چه کشورهایی نمی توانند بستگی به تعداد مهاجران آن کشور در ایالات متحده امریکا دارد. تعداد بسیار زیادی از اتباع کشورها هر ساله از طرق دیگر به آمریکا مهاجرت میکنند. در واقع لاتاری فرصتی برای کشورهایی است که میزان مهاجرت پذیریشان به امریکا کم است.
این قرعه کشی ایالت متحده امریکا که در اوایل پاییز یعنی در ماه اکتبر برگزار میشود و باعث روانه شدن خیل عظیمی از جمعیت به سمت کافی نتها برای ثبت نام میشود.
برای اطلاع از شرایط لاتاری و میزان مراجعه شهروندان اراک و به خصوص جوانان این کلانشهر به کافی نتی در شهر مراجعه کردیم.
امیر ۲۷ سال دارد و دانشجوی فوق لیسانس در دانشگاه صنعتی اراک است و با آرزوی رفتن به امریکا ادامه تحصیل داده است او درباره ثبت نام در لاتاری به وقایع استان می گوید: من سه ساله متوالی است که در قرعه کشی لاتاری ثبت نام میکنم به این امید که شانس برنده شدن را در یکی از این سالها داشته باشم اما هیچ تضمینی برای برنده شدنم نیست و چه بسا سالیان سال هم شرکت کنم اما برنده نشوم و در واقع نمیتوانم با این امید برنامه ریزی کنم.
اما این دانشجوی اراکی که گویا به یکباره بارقه امیدی در چشمش بدرخشد گفت: من به شانس و اقبال اعتقاد چندانی ندارم اما سال گذشته یکی از دوستانم در لاتاری برنده شد و به امریکا مهاجرت کرد و الان هم اوضاع خوبی دارد.
پارسا سال دوم دبیرستان است و از کودکی آرزوی خارج رفتن را دارد او میخواهد در لاتاری ۲۰۱۸ شرکت کند و میگوید : خیلی دوست دارم برای ادامه تحصیل و زندگی بهتر مهاجرت کنم اما در صورت برنده شدن نمیتوانم خرج تحصیل و دانشگاهم را پرداخت کنم.
آقای عباسی یکی از شهروندان اراک است که به همراه همسرش برای ثبت نام لاتاری به کافی نت مراجعه کرده و درباره شانس در لاتاری می گوید:در این زمینه باید بدانیم شانس برنده شدن در میان میلیون ها ثبت نام کننده بسیار کم است اما با این وجود من و همسرم برای زندگی بهتر ناامید نشده و در این بخت آزمایی شرکت میکنیم.
یکی از کافی نت داران خیابان قائم مقام اراک که راضی به فاش شدن نام خود نبود در خصـوص هزینه های ثبت نام برای شرکت کنندگان در قرعه کشی لاتاری میگوید: هزینه ها در حدود ۱۵ تا ۴۰ تومان برای افراد مختلف و با توجه به وضعیت تاهلشان متفاوت است.
او ادامه میدهد: افراد بسیاری برای مراجعه به کافی نت ما می آیند اما چون از شرایط ثبت نام آگاه نیستند و اطلاع غلط دارند ثبت نام نمی کنند. آنها در واقع بدون اطلاع از معنی واژه لاتاری که معادل قرعه کشی در زبان فارسی است به کافی نت مراجعه میکنند اما ثبت نام آنها به منزله پذیرفته شدن نیست.
این کافی نت دار همچنین می گوید :بیشترین افرادی که به کافی نت ما می آیند متاهلین هستند.
او هشدار میدهد: بسیاری از مراجعین بدون اطلاع از نحوه ثبت نام مبالغ بالایی در حدود ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان یا بیشتر را به افراد سودجو میپردازند آنهم فقط برای انجام رجیستری که حدود قیمت آن بین ۱۵ تا سی هزار تومان بسته به شرایط و مجرد یا متاهل بودن مراجعه کننده متفاوت است.
طبق آمارهای به دست آماده تعداد برندگان ایرانی در لاتاری در سال ۲۰۱۵، چهار هزار و ۹۹۲ بوده است و در سال ۲۰۱۶ تعداد برندگان به چهار هزار و ۵۰۱ نفر رسیده است . اما نکته ای که باید گفته شود این است که برخلاف باور بسیاری از افراد پذیرفتن و زندگی رویایی در امریکا پایان راه نیست بلکه باید صحت اطلاعات با مدارک موجود همخوانی داشته باشد و همچنین سابقه تحصیلی حداقل دیپلم و دو سال سابقه کار مرتبط ، انجام آزمایشات پزشکی و سلامت فرد و همچنین حضور به موقع در سفارت امریکا بخشی از مراحل پس از برنده شدن در قرعه کشی لاتاری می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.