خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش وقایع استان از بهداشت باروری در اراک/باروری؛ حق یا وظیفه

گزارش وقایع استان از بهداشت باروری در اراک/باروری؛ حق یا وظیفه

چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵ شماره ۴۷۷

روشنک مشتاق
وقایع استان

سال هاست که در انتظار بچه دار شدن هستند، با کلی آزمایش و دوا و درمان فهمیدند که مشکل از مرد است اما سال هاست که زیر بار نمی رود ، هر بار که دعوایشان می شود، شوهر می گوید:«اجاقت کور است و طلاقت می دهم، » هر بار که زن می گوید تو بچه دار نمی شوی، مرد به گوشش نمی رود، بدتر عصبانی می شود و بد و بیراه می گوید.»
بهداشت باروری به حالتی از سلامت کامل جسمی، روانی و رفاه اجتماعی در همه جوانب مربوط به سیستم تولیدمثل و روند و کارکرد آن اطلاق می شود. همچنین بهداشت باروری بدین معناست که مردم قابلیت تولیدمثل و آزادی تصمیم گیری در مورد چگونگی وقت و تناوب آن را داشته باشند. حقوق باروری بر قبول و شناخت حق اساسی تصمیم گیری آزادانه همه زوجین در مورد تعداد فرزندان، فاصله بین آنهاو زمان فرزنددار شدن و و حق دسترسی به بهترین استاندارد بهداشت باروری و بهداشت جنسی استوار است.این حقوق، حق همه افراد به تصمیم گیری برای تولیدمثلی عاری از تبعیض، فشار و خشونت را نیز شامل می شود. ضعف در سلامتی، موجب می شود زنان نتوانند از سایر حقوق خود بهره مند شوند، بنابراین در بسیاری از موارد، جوامع از مشارکت زنان و دختران بیمار محروم می شوند.» این تعریف را صندوق بین المللی جمعیت از بهداشت باروری ارائه کرده است.
شاخص های بهداشت باروری عبارتند از حقوق بهداشت باروری، بهداشت جنسی، بهداشت جسمی، مشاوره قبل از ازدواج، سلامتی دوران بارداری، مشارکت مردان در امر بهداشت، بهداشت بلوغ، توانمند سازی زنان، پیشگیری و درمان سرطان های دستگاه تناسلی زنان، پیشگیری از عفونت های مقاربتی، تغذیه و تحصیل کودکان و نوجوانان و تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری.
در زمینه بهداشت باروری مشارکت مردان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه بخشی از آنچه زنان در حیات جنسی خود تحمل می کنند، اگرچه ناشی از زن بودن و حاصل شرایط زیستی و بیولوژیکی آنان است ولی توجه و همکاری مردان در این دوران ممکن است به کاهش میزان بروز کسالت ها و عوارض یا مقابله در برابر آنها منجر شود. در واقع منظور از مشارکت مردان، مسئولیت پذیری آنان در زمینه بهداشت باروری و حمایت همسر برای مقابله با دشواری های حیات جنسی و توفیق در این راه است. این مسئولیت پذیری از روابط سالم جنسی تا فرزندآوری، از تغذیه کودک تا تربیت فرزندان و از بکارگیری روشهای جلوگیری از حاملگی زن تا حمایت های دیگر از او را شامل است. به عبارتی نقش مردان در بهداشت باروری، به حکم مرد بودن آنان متنوع است و شامل شریک جنسی برای زن، همسر، پدر،سرپرست خانواده، در دست داشتن سر رشته اقتصاد، اطلاعات، سیاستها و برنامه ها می شود.
وضعیت استان مرکزی در رابطه با بهداشت باروری در حال پیشرفت است، در استان مرکزی از سال ۸۷ باروری پرخطر کاهش یافته که یکی از موارد کاهش بارداری های پرخطر، سن زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال بوده است و در این راستا افراد تشویق به باروری در سنین ۱۸ تا ۳۵ سالگی شده اند.آموزش ناکافی مردم، مشارکت ضعیف بخش خصوصی، کیفیت پایین آموزش های هنگام ازدواج از عوامل بهداشت باروری پایین هستند.
خدمات بهداشت باروری عبارتند از مشاوره در زمینه مراقبت‌های اولیه بهداشتی، مراقبت‌های مربوط به نوزادان و کودکان و آموزش و عمومی کردن تغذیه سالم در دوران کودکی، خدمات مربوط به مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان، زایمان مطمئن، کنترل و درمان سرطان‌های دستگاه تولید مثل و پیشگیری و درمان مناسب بیماری‌های مقاربتی.
حقوق باروری:
فدراسیون بین المللی تنظیم خانواده بزرگترین سازمان داوطلبانه در راستای اهداف بهداشت باروری در دنیاست که ترویج ۱۲ حق را به عنوان حقوق باروری در سطح بین المللی در دستور کار خود قرار داده است، این حقوق عبارتند از:
۱- حق زندگی
۲- حق آزادی و امنیت فردی
۳- حق برخورداری از عدالت و رهایی از هرگونه تبعیض
۴- حق رازداری
۵- حق آزادی اندیشه
۶- حق دسترسی به امکانات و آموزش
۷- حق تصمیم گیری در باره ازدواج و تشکیل خانواده
۸- حق تصمیم گیری فرد درباره تعداد و زمان تولد فرزندان
۹- حق دسترسی به خدمات و برخورداری از بالاترین کیفیت خدمات
۱۰- حق بهره مند شدن از پیشرفت های علمی
۱۱- حق آزادی در اجتماعات و مشارکت های اجتماعی
۱۲- حق رهایی از شکنجه و آزار
این شماره روزنامه وقایع استان با ۶۰ زن در رابطه با حقوق باروری خود گفت و گو کرده است، زنانی که در گفت و گو شرکت کردند در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال بوده اند، نتایج گفت و گو با این زنان نشان می دهد که ۹۱ درصد از آنها تعریف درستی از بهداشت باروری نمی دانستند و در رابطه با آگاهی آنان از حقوق باروری وضعیت به شکل زیر بود.

444

به عبارتی اکثریت زنان از حقوق باروری هیچ اطلاعی نداشتند و تصورشان این بود که باروری تنها وظیفه ای است که هدیه زندگی زناشویی می باشد که اگر از پس آن بر نیایند با القابی نظیر«اجاق کور و نازا» خطاب می شوند. آگاهی از حقوق باروری از حقوق آشکار زنان است که باید به آنها بازگو شود و برای احقاق این حقوق اولین راهکار این است که زنان از این حق مطلع شوند. عدم آموزش زنان و اطلاع رسانی موجب شده که این حقوق بخشی پنهان از زندگی زنان شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.