خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش وقایع استان از اعتیاد غذایی/امان از لقمه آخر

گزارش وقایع استان از اعتیاد غذایی/امان از لقمه آخر

شنبه ۲۵ دی ۹۵ شماره ۵۰۵

روشنک مشتاق
وقایع استان

شاید شما هم ار آن دسته افرادی باشید که علاقه زیادی به فست فودها به ویژه پیتزا دارید. تا جایی که با شنیدن نام آن یا دیدن عکسی از آن در کمتر از یک ساعت پشت میزی در رستوران نشسته اید و پیتزا جلوی شماست. اما بیان چنین حرفی به دیگران قطعا واکنش های متفاوتی را در پی دارد. اما ما به شما می گوییم که اگر احساس کردید به این مواد غذایی اعتیاد پیدا کرده اید، دور از ذهن نیست. اما جالب است بدانید که این اعتیاد برای بدن شما بسیار خطرناک است و عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت.
دانشمندان دانشگاه میشیگان به نتایجی دست یافته اند که نشان می دهد، در این تحقیقات مشخص شد برخی غذاها نسبت به غذاهای دیگر اعتیاد آورتر هستند.
آنها در این مطالعه افرادی را تحت بررسی قرار دادند که معتقدند در برخی موارد افراد نمی توانند از خوردن غذای مورد علاقه اشان دست بکشند و غذایشان را روی زمین بگذارند. در بررسی ها مشخص شد این غذاهای اعتیادآور در دو امر مشترک هستند که این دو مورد عبارتند از حجم بالای چربی و گلایسمیک لود بالا. گلایسمیک لود در یک غذا نشان دهنده این است که این ماده غذایی که شما مصرف کرده اید چقدر قند وارد جریان خون شما می کند. در واقع آنها پس از مصرف به سرعت قند خون شما را بالا می برند. نوشابه و پنیر که یکی فاقد گلایسمیک لود و دیگری فاقد چربی است اما این دو ماده غذایی در صدر اعتیادآورترین غذاها قرار می گیرند.
همچنین براساس این مطالعه از مواد غذایی که درصد اعتیاد به آنها بسیار پایین است خیار، هویج، لوبیا بدون سس، سیب، برنج ساده، کلم بروکلی، موز، ماهی قزل آلا، ذرت بدون کره و نمک و توت فرنگی است.
یکی از پژوهشگران این تحقیق می گوید ما در طول این تحقیق دریافتیم افرادی که تجربه اعتیاد به مواد غذایی داشتند اغلب به غذاهایی با گلایسمیک لود بالا و کربوهیدرات تصفیه شده به دلیل سرعت جذب بالا در بدن بسیار زیان آور هستند. کربوهیدرات های تصفیه شده به انرژی مصرفی کمک می کنند اما موادی که کمتر تصفیه شده اند، علاوه بر رساندن انرژی، باعث ورود دیگر مواد مغذی به بدن نیز می شود.
افرادی که به یک غذای خاص اعتیاد دارند ممکن است قند خونشان نسبت به افرادی که اعتیاد غذایی ندارند افزایش پیدا کند. چربی ها را نیز می توان به این شکل به این مواد اضافه کنیم. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، خوردن غذاهای چرب نیز بخش هایی از مغز را که مربوط به طعم و حس لامسه است فعال خواهد کرد و به همین علت است که غذاهای چرب طعم مطبوع تری برای فرد به همراه دارد.
به عبارتی افزایش قند خون به همراه احساس لذت چربی مجموعه عواملی است که دست به دست هم می دهند و افراد را برای اعتیاد به آن ماده غذایی آماده می کنند و موجب می شوند فرد به آن ماده اعتیاد پیدا کنند.
مواد غذایی مانند شکلات و سیب زمینی سرخ کرده چون به شکل طبیعی ساخته نمی شوند و حالت مصنوعی دارند، حاوی چربی و کربو هیدرات تصفیه شده بسیار بالایی هستند.برخی از مواد غذایی با سطح چربی بالا مانند آجیل و غذاهایی با سطح قند بالا مانند موز چنین اعتیادی را در فرد مصرف کننده به وجود نمی آورند، این امر به دلیل طبیعی بودن قند و چربی موجود در این مواد است.
یکی از راهکارهای مناسب و کارساز برای جلوگیری از اعتیاد افراد به ویژه کودکان به این دسته از موادغذایی را اجرای سیاست های مالیاتی و محدود کردن بازار این مواد غذایی در بین مردم می باشد.
اگر فکر می کنید که به مواد غذایی خاصی اعتیاد پیدا کرده اید، درمان بهترین انتخاب شماست. چراکه در صورت کنترل نکردن این موضوع باید منتظر بیماری های گوناگون در بدن خود باشید. در این بین شما می توانید از کامپیوتر، تبلت و موبایل خود برای گرفتن یک برنامه غذایی کالری شمار استفاده کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.