خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش روزنامه”وقایع استان” از گرایش مردم به جراحی های زیبایی/بکش و خوشگلم کن

گزارش روزنامه”وقایع استان” از گرایش مردم به جراحی های زیبایی/بکش و خوشگلم کن

یکشنبه ۹ آبان ۹۵ شماره ۴۵۱

وقایع استان
روشنک مشتاق

وارد ساختمان پزشکان پنج طبقه ای با آجرنمای سفید رنگ می شوم، از پله ها بالا می روم مطب دکتر چشم پزشک در طبقه دوم قرار دارد، در مطب نیمه باز است ، وارد می شوم. مثل همیشه چندین مریض در انتظار ویزیت هستند، دور تا دور مطب صندلی های مشکی چرم رنگی چیده شده است و تمام دیوار ها قرمز رنگ است. به سمت میز منشی می روم، خودم را معرفی می کنم و چون وقت نگرفته ام مجبورم چندین ساعت منتظر بمانم. آقای دکتر متخصص و جراح پلک هستند این مطب بر خلاف دیگر مطب های زیبایی که بیماران از قشر جوان هستند، در اینجا اکثراً زنان سن ۳۵ سال و بیشتر هستند که برای انجام تزریق بوتاکس ، از بین بردن چروک دور چشم و نیز جراحی افتادگی پلک آمده اند. زنان مشغول نوشیدن قهوه یا آبمیوه هستند و در حین نوشیدن با یکدیگر صحبت می کنند، برخی جراحی انجام داده اند و برخی نیز برای مشاوره آمده اند، هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان و انجام جراحی افتادگی پلک که اغلب به دلیل بالا رفتن سن رخ می دهد و نوعی عمل زیبایی نیز محسوب می شود حدودا چهار میلیون تومان هزینه دارد.جالب اینجاست که تمامی زنانی که در مطب حضور دارند هدف از انجام عمل را زیبایی نمی دانند و معتقدند که از این می ترسند که در اثر بالا رفتن سن و افتادگی بیشتر پلک، دیدشان تضعیف شود. آن ها باهم درباره جراحی های دیگری مثل جراحی بینی، کشیدن پوست و… که روی صورت خود انجام داده اند صحبت می کنند و آدرس دکترهایشان را رد و بدل می کنند. در بین بیماران دختر جوانی را می بینم که می گوید بینی اش را دو بار عمل کرده و تزریق ژل در ناحیه ی گونه و لب را هم نزد همین دکتر انجام داده و امروز آمده برای مشاوره جراحی چشم و می خواهد مدل چشم هایش را گربه ای کند و می گوید این روزها این مدل چشم مد شده است وقتی از او می پرسم اگر چند سال دیگر مد تغییر کرد تکلیف چه می شود، می گوید: “الان جوان هستم و عاشق زیبایی چند سال دیگر شاید برایم مهم نباشد اما شاید باز هم عمل کنم”. نوبتش می شود و خداحافظی می کند و به داخل اتاق دکتر می رود. زنان در رابطه اش صحبت می کنند و این که دختران نسل جوان همه شبیه هم شده اند مدل بینی، گونه و فرم لب ها همگی شبیه هم است. میل به زیباتر شدن در بین مردم ایران به نوعی سرگرمی و گاهی وسواس تبدیل شده که نه تنها در بین جوانان بلکه در دیگر سنین نیز رواج دارد. مردم بدون توجه به عواقب جراحی ها زیر تیغ می روند و هدفشان زیباتر شدن است.
آمارها نشان می دهد در ۱۵ سال گذشته شمار مصرف کنندگان لوازم آرایشی و متقاضیان عمل های جراحی پلاستیک زیبایی، ۷۰ درصد بیشتر شده است.براساس آماری که انجمن جراحی پلاستیک آمریکا ارائه کرده‌است، ۸۰‌درصد از جراحی ‌های سال ‌۱۹۹۹ را زنان انجام می ‌دادند، اما روز به روز بر تعداد مردانی که با اعمالی چون بوتاکس، کاشت مو و جراحی بینی می ‌خواهند خود را زیبا کنند، افزوده می ‌شود.
این هفته روزنامه “وقایع استان “با ۵۰ زن بین ۱۷ تا ۴۵ سال گفت و گو کرده و نظر آنها را در رابطه با جراحی های زیبایی پرسیده است.نتیجه گفت و گو نشان می دهد که ۷۶ درصد از افرادی که در گفت و گو شرکت کرده اند از ظاهر خود راضی نیستند و حدود ۴۳ درصد آنها یکی از جراحی های (تزریق بوتاکس، پروتز سینه، جراحی پلک، جراحی بینی، پیکرتراشی، تزریق ژل و سایر جراحی های زنانه ) را انجام داده اند. حدود ۵۸ درصد آنها جراحی های زیبایی را مخصوص زنان می دانند و معتقدند که انجام جراحی های زیبایی برای مردان مناسب نیست.
در ایران سالانه تعداد زیادی از افراد به انجام جراحی‌های زیبایی می‌پردازند. براساس آمار انجمن پزشکی ایران، عمل‌های زیبایی در کشور ما از سال ۸۴ روند رو به افزایش داشته است و در سال‌های اخیر، سن کسانی که خود را به تیغ جراحی می‌سپارند، به ۱۵ سال رسیده است.
ایران در زمینه جراحی زیبایی رتبه اول را دارد و آمار غیر رسمی در سال ۹۴ اعلام کردکه روزانه دو زن در اثر این جراحی ها جان خود را از دست می دهند. در ایران ۶۵ درصد از دختران و زنان جوان از ظاهر خود (قد، زیبایی چهره، بینی و …)راضی نیستند و علاقمند به مصرف دارو یا عمل جراحی در ظاهر خود هستند. تعداد جراحی پلاستیک صورت مانند افتادگی پلک‌ها و جوان‌سازی صورت در ایران بالاست، این در حالی است که در حال حاضر بالاترین میزان جراحی زیبایی مربوط به بینی است که می‌توان گفت آماری بالغ بر ۹۰ درصد را به خود اختصاص داده است. بیش از ۵۰ درصد از افرادی که جراحی زیبایی انجام می‌دهند بلافاصله بعد از عمل، از تصمیم خود پیشیمان می‌شوند؛ چرا که تصورات نادرستی از عمل دارند. تب و تاب جراحی های زیبایی، مهارت و قیمت مناسب این جراحی ها نسبت به سایر کشورها و یکه تاز بودن ایران در انجام این جراحی ها سبب شده است که بسیاری از افراد خارجی از جمله بازیگران برای انجام عمل های زیبایی به ایران بیایند.
طی ۴ دهه پس از ورود جراحی پلاستیک به ایران متقاضیان جراحی های زیبایی به زنان و دختران طبقه متوسط به بالای جامعه محدود می شد، اما در حال حاضر تعداد متقاضیان جراحی زیبایی در بین طبقه متوسط جامعه رواج زیادی یافته است که گاهی هزینه این جراحی ها با درآمد چند ماه آنها برابری می کند . پولدار ها نیز بیشتر برای جلب توجه ، مد کردن و خاص بودن زیر تیغ جراحی می روند. امروزه جوانان زیادی را می بینیم که برای داشتن چشم گربه ای، گوش الاغی، داشتن کمر باریک، زاویه دار کردن صورت، کاشت نگین در چشم و یا خوکی کردن بینی هزینه های زیادی متحمل می شوند. افزایش این رفتار باعث می شود که این فکر در ذهن به وجود بیاید که افزایش جراحی های زیبایی تنها به علت میل به زیباتر شدن انجام نمی شود بلکه ریشه آن را باید در مسائل اجتماعی ، وسواس گرایی، بحران هویت و عقب ماندگی فرهنگی جست و جو کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.