خانه » جدیدترین » گزارشی درباره حکم حبس تعزیری سه خواننده پاپ به دلیل سرقت ادبی/ اجازه بی اجازه

گزارشی درباره حکم حبس تعزیری سه خواننده پاپ به دلیل سرقت ادبی/ اجازه بی اجازه

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶    شماره ۷۰۱

وقایع استان: این روزها خبر سرقت ادبی سه خواننده مطرح پاپ کشور نقل همه محافل است. روز چهارشنبه بود که خبری با این تیتر« محکومیت ۳ خواننده معروف پاپ به حبس با شکایت ترانه سرای مشهور» در رسانه ها منتشر شد.
در خبر آمده بود «رضا صادقی، سینا سرلک و علی لهراسبی» به اتهام سرقت ادبی با شکایت اردلان سرفراز ترانه‌سرا به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
اردلان سرفراز ترانه‌سرایی مشهور علیه سه خواننده داخلی به دلیل استفاده بدون اجازه از دو ترانه‌اش شکایت کرده که دادگاه بدوی رای به دو سال حبس تعزیری این خوانندگان داده است.
براساس این خبر علی لهراسبی و رضا صادقی ترانه «سوغاتی» از اردلان سرفراز را خوانده و منتشر کرده بودند؛ قطعه «برخیز» با صدای سینا سرلک که به عنوان یکی از قطعات سریال پربیننده شهرزاد منتشر شده بود نیز در گذشته با صدای ابراهیم حامدی و با نام محتاج منتشر شده بود که سروده اردلان سرفراز است.
اردلان سرفراز با وکالت صالح دادگر پیگیری های لازم را انجام داده است. این پرونده در دادگاه فرهنگ و رسانه بررسی و منجر به صدور کیفرخواست شده است. سپس به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت ارجاع و نهایتا رای صادر شده خبر از محکومیت این سه خواننده داشته است.»
رضا صادقی در واکنش به این موضوع با بیان اینکه احضاریه دادگاه به دست او نرسیده است، اظهار کرد:«دو سال پیش در کانال تلگرامم صوتی منتشر شد که این قطعه در حد یک گیتار زدن و خواندن چهار بیت از شعر «سوغاتی» آقای سرفراز بود. در این صوت تلگرامی حتی صدای محیط و در و دیوار نیز شنیده می شود. یک هفته پیش وکیل من با من تماس گرفت و گفت چنین حکمی را داده اند؛ آن هم نه به دلیل این شکایت، بلکه گویا دادگاه اظهار کرده بوده چند بار برای ما احضاریه فرستاده اما من، آقای لهراسبی و آقای سرلک در دادگاه حاضر نشده بودیم. گویا به دلیل اینکه به دادگاه بی احترامی شده است این حکم را صادر کرده اند.»
مسعود دهقان نیز به عنوان تهیه کننده و مدیر برنامه سینا سرلک با اشاره به اقامت موقت این خواننده موسیقی ایرانی در خارج از کشور گفت: «ما از این طرح شکایت و برگزاری دادگاه بی اطلاع بودیم و امروز از طریق رسانه ها در جریان حکم صادرشده قرار گرفتیم. این حکم دادگاه غیابی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است و در اسرع وقت از طریق وکیل سینا سرلک به آن اعتراض خواهیم کرد.»
علی لهراسبی نیز در پاسخ به پیگیری ها و در واکنش به حکم صادر شده، گفت: «من تازه متوجه این موضوع شده ام، بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد. باید منتظر ماند و دید واکنش ها چگونه ادامه خواهد داشت و این حکم آیا تغییر خواهد کرد یا نه؟»
اما باید گفت نمونه های سرقت ادبی خصوصا در زمینه ترانه در کشور ما کم نبوده است. البته سرقت ادبی و علمی مسئله ایست که در تمام جهان عمومیت دارد حال باید دید سرقت ادبی در واقع چیست؟
به گزارش وقایع استان به نقل از فرادرس بر اساس لغتنامه آنلاین مریام وبستر، توضیح سرقت آثار دیگران (Plagiarize) به شرح زیر است:
سرقت یا تخریب (ایده ها یا سخنان فردی دیگر) با عنوان فردی دیگر (غیر از صاحب اصلی)، استفاده از (محصولات و حاصل اثر دیگران) بدون دادن حق الزحمه آن، مرتکب شدن سرقت ادبی، انتشار و یا ارائه یک ایده با نام ایده جدید یا اصلی که در واقع از یک ایده دیگری مشتق شده است. به عبارت دیگر، سرقت ادبی عملی کلاهبردارانه و تقلبی است.
این امر شامل سرقت حاصل زحمات دیگران و همچنین دروغ های گفته شده بعد از آن است. بنابراین تمامی اتفاقات و امور زیر، سرقت ادبی محسوب می شوند: تعویض نام اثر دیگران به عنوان اثر خودتان، رو نوشت (کپی) کردن گفته ها و ایده های سایر افراد بدون دادن حق الزحمه آن، استفاده و رو نوشت دقیق از گفته ها و ایده های دیگران در نوشته ها بدون استفاده از علامت های نوشتاری ویژه نقل قول (Quotation Marks) که با دو چنگک ( ” ” ) در طرفین جمله مشخص می شود.
دادن اطلاعات غلط در مورد نوشته نقل قول شده، تعویض و یا تغییر کلمات متن نقل قول شده بدون توجه به ساختار جمله بدون دادن حق الزحمه، رو نوشت کردن تعداد زیادی از گفته ها یا ایده های یک منبع که عمده اثر شما را تشکیل دهد، هر چند هزینه آن پرداخت شود یا خیر. از بیشتر موارد سرقت ادبی می توان حذر و دوری نمود، همانند نوشتن منبع آن. به طور ساده، تصدیق این که اطلاعات مشخص شده از جایی اقتباس شده است و همچنین فراهم نمودن اطلاعات لازم برای یافتن منبع آن معمولا از جرم سرقت ادبی پیشگیری می کند.
در مورد عکس ها، فیلم ها و موسیقی هم این اصطلاح وجود دارد، استفاده از یک عکس، ویدئو و یا قطعـــه ای از موسیقی در یک اثری که خودتان ساخته اید اما اجازه مورد قبول دریافت نکرده اید یا منبع آن را ذکر نکرده اید، ســــرقت ادبی محسوب می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.