خانه » پیشنهاد سردبیر » تاکید ستاد مدیریت بحران شهرستان اراک بر تدابیر لازم در مواجه با فصل سرما /شاسی بلندهای نجات بخش

تاکید ستاد مدیریت بحران شهرستان اراک بر تدابیر لازم در مواجه با فصل سرما /شاسی بلندهای نجات بخش

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶    شماره ۷۰۱

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

در دنیای معاصر مدیریت بحران یکی از عوامل مهم و موثر در توسعه است. بنابراین کشورهایی که نقاط حادثه خیز آن ها بیشتر است و بیشتر در معرض حوادث طبیعی چون سیل، زلزله، طوفان، بارش های سنگین و طغیان قرار دارند با مانعی مضاعفتر در راه توسعه خود نسبت به کشورهای دیگر رو به رو هستند. البته بحران ها تنها منتهی به عواملی زیستی و محیطی نمی شوند بلکه حوادث غیرطبیعی مانند انفجار، آتش سوزی، جنگ های داخلی و … نیز از بحران های کنونی موجود در جهان است. بحران ها سطوح مختلفی دارند ممکن است در سطح بین الملل، کشور، شهر و حتی یک سازمان نیز شکل بگیرند. بحران ها از آن جایی موجب خسارت جانی و مالی می شود در مدیریت کشور، شهر و سازمان مهم تلقی می شوند و باید برای رفع آن اقدامات سریع انجام داد؛ اما مدیریت بحران تنها در حرف نیست بلکه برای مقابله با آن نیاز به نیروی انسانی، تجهیزات، همکاری بین ارگان ها و … است. بنابراین در دنیای امروز مسئله ای بنام مدیریت بحران بسیار مهم می شود. مدیریت بحران را می توان علمی کاربردی دانست که فرآیند پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران را به دنبال دارد. در کشور ما به واسطه شرایط اقلیمی و همچنین مطلوب نبودن زیرساخت ها هم حوادث طبیعی و هم سوانح بحران زا بسیار دیده می شود.
نمونه های آن بارش های برف سنگین در برخی شهرها و حتی بسته شدن راه های ارتباطی با آن ها و یا حوادثی چون پلاسکو و … است.
در استان مرکزی نیز نمونه هایی از این بحران ها گاه مشاهده می شود. بهمن ماه سال گذشته بود که سنگین ترین برف سال های اخیر در استان مرکزی بارید و مردم شهرهای مختلف استان را با دردسرهایی چون شکسته شدن درختان، اختلال در ترددها، بسته شدن راه ها و قطعی آب و برق رو به رو کرد و شرایط در چند شهرستان استان از جمله اراک به مرحله بحران رسید. درست است که بارش برف بعنوان یکی از موهبت های الهی موجب شــادمانی است؛ ولی درگیری های ناشی از بارش زیاد آن که ناشی از ضعف زیرساخت ها در استان و همچنین کمبود امکانات و منابع انسانی نشان داد که مدیریت بحران در این استان و به ویژه اراک چقدر با چالش روبروست که اینطور با بارش ناگهانی یک برف سنگین که قابل پیش بینی هم بود اینطور در فعالیت ها و خدمات رسانی به مردم تعلل ایجاد شد.
با آغاز فصل سرما و نزدیک شدن به بارش های برف و باران این گمانه وجود دارد که باز شاهد زمستان سرد و پربارشی باشیم. بنابراین تاکید مسئولین استان بر مدیریت بحران و همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی و دیگر دستگاه ها در جلوگیری از بروز چنین مشکلات و یا کاهش اثرات آن در زمان وقوع است.
در جلسه اخیر هماهنگی مدیریت بحران استان در این خصوص مواردی مطرح شد و اتخاذ تدابیر لازم از سوی دستگاه های اجرایی شهرستان در جلوگیری از مشکلات ناشی از فصل سرما و بارش ها ضروری عنوان شد
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار اراک گفت: شایسته هیچ شهری نیست که شهرداری آن در مواقع بحران کاری نکند بعد در روزنامه‌ها بگوید که موفق عمل کردیم، اگر شهرداری توان انجام وظایف مربوطه را ندارد اعلام کند تا از دستگاه‌های دیگر تقاضای انجام امور مربوطه را داشته باشیم.
حسن بی‌غم تصریح کرد: در بارش برف سال گذشته شهرستان اراک اگر خودروهای شاسی بلند سپاه نبود، برق و آب شهرستان قطع می‌شد، در مواقع بحران مدیرکل دستگاه‌ها باید خودرو شاسی بلند خود را دراختیار قرار دهند، در صورتی که سال گذشته شاهد بودیم که خودروهای خیلی از دستگاه‌ها حتی استارت هم نمی‌خورد.
وی افزود: شهرداری باید لوازم به روز و مورد نیاز برای آتش‌نشانی را خریداری کند نه اینکه بعد از وقوع حادثه و وارد شدن خسارت تازه به این فکر بیفتیم که خودروی نردبان‌دار نداریم.
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری اراک بیان کرد: باید به منظور آمادگی مقابله با بحران در فصل سرما تمهیداتی نظیر شناسایی نقاط حادثه‌خیز که امکان آب‌گرفتگی در آنها وجود دارد، هرس درختان درگیر با شبکه‌های برق با همکاری شرکت برق و شهرداری، پاک‌سازی مسیرهای مرتبط، اصلاح‌ پل‌های کم ارتفاع که سبب متوقف شدن عبور آب می‌شود، ترمیم حفاری‌های انجام شده، جمع‌آوری نخاله‌های سطح شهر، پاسخگویی مستمر به سامانه ۱۳۷، پیش‌بینی و تعبیه کیسه‌های نمک در اماکن عمومی و توزیع آن بین شهروندان، خط‌کشی و علامت‌گذاری معابر شهری و غیره انجام شود.
بی‌غم ادامه داد: بحث ساماندهی آب خروجی از قنات وزیری در اراک و برطرف کردن نواقص موجود در شبکه برق زیرگذرهای جاده تهران از همین الان مورد توجه قرار گیرد سال گذشته نبود برق در این زیرگذرها معضلاتی را به‌دنبال داشت.
وی عنوان کرد: برق باختر باید جاده‌های مواصلاتی اصلی را بررسی کند چون از مهرماه به بعد بحث مه و کاهش دید در جاده‌ها را داریم که اگر روشنایی مناسب در جاده‌ها باشد مشکلات کمتری را شاهد هستیم، بنابراین برق باختر تا پایان این ماه نسبت به شناسایی قطعی برق در محورها و برطرف کردن آنها اقدام کند.
بخشدار اراک هم در این جلسه گفت: به فراخور فصل امکان بحران احتمالی و مسائل مبتلا به آن وجود دارد، و بارندگی و نزولات آسمانی را در پیش داریم، سال گذشته برفی که بارید خاطره خوشی به جا نگذاشت و جا دارد که از هواشناسی شهرستان به‌سبب ارائه نکردن گزارش گله‌مند باشیم چون با توجه به اینکه در آغاز فصل تغییرات جوی هستیم لازم بود که گزارشی جامع در این جلسه ارائه کنند.
عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی تصریح کرد: مشکلات موجود در راه‌های دسترسی روستایی عنایت ویژه دستگاه‌ها به‌ویژه راهداری را می‌طلبد زیرا برخی از روستاها در بارش برف سال گذشته ۶ روز در محاصره برف بودند که لازم است قبل از شروع فصل سرما تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی افزود: بستر رودخانه اراک که به رودخانه خشکه معروف است باید پاک‌سازی شود به ویژه قسمتی از آن که در مشهد میقان و سوسن‌آباد قرار دارد.
بخشدار اراک بیان کرد: در مصوبات جلسه باید به‌طور حتم همه دستگاه‌ها در شرایط بحران به صورت شفاهی ملزم به همکاری باشند و نیاز به پیمودن مراحل و مکاتبات نباشد زیرا حوادث غیرمترقبه را داریم که باید این پیش‌بینی و پیشگیری باشد.
حاج‌علی بیگی خاطرنشان کرد: لزوم تدوین سناریو مدیریت بحران را باید مد نظر داشته باشیم و سناریویی برای قرار گرفتن در هر بحرانی تعریف شود و پیش‌بینی تجهیزات و موارد لازم را در قالب این سناریو داشته باشیم. معاون مدیریت بحران استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: تاکنون جلسات متعددی با توجه به فرا رسیدن فصل پائیز و زمستان و مخاطرات این فصل تشکیل و تدابیری نیز اندیشیده شده است. امسال پیش‌بینی شده نزولات آسمانی بیشتری در سطح استان باریده خواهد شد، بر همین اساس جهت هماهنگی با ۳۳ دستگاه مرتبط مکاتباتی انجام شده است.
شمس‌الله حبیبی ادامه داد: سال گذشته شاهد بودیم که با بارش برف تعداد زیادی از تیر‌های چراغ برق سقوط کردند و ناچارا طی ۱۲ یا ۱۳ روز به صورت سیار به مناطقی که با قطعی برق مواجه بودند، امداد رسانی شد، امسال قصد داریم قبل از وقوع حوادث در این خصوص چاره اندیشی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه به دستگاه‌های ذیربط اعلام شده که قبل از فصل سرما اقدامات مربوط به پیشگیری از مخاطرات این فصل را انجام دهند، افزود: طی مکاتبه با دستگاه‌های مختلف از آنها درخواست شده که در خصوص برنامه‌ریزی و همکاری بین دستگاهی موارد متعددی را اجرایی کنند و گزارشی از وضعیت آمادگی خود را در این خصوص ارائه دهند.
وقوع بحران های طبیعی ناگزیر است؛ ولی مسئله این است که چطور در کاهش آسیب ها و صدمات ناشی از آن بتوان راهکار اندیشید. مسئله ای که نیاز به نگاه جدی تر و مسئولیت پذیری بیشتر دستگاه های مرتبط دارد و در این میان نقش مردم نیز بعنوان بازوی کمکی در درک شرایط بسیار مهم است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.