خانه » جدیدترین » گریز از مرگ

گریز از مرگ

سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ شماره ۱۴۵۶

گریز از مرگ

اگر نوبت واکسیناسیون شما فرا رسیده است، واکسن بزنید که پیک های بعدی کرونا در کمین است

فاطمه چاپاری

پیک پنجم کرونا با نام کرونای دلتا در حالی ادامه دارد که مرگ و میر ناشی از ویروس کویید ۱۹ هر روز بیشتر می شود. بر اساس پیش بینی ها احتمالا ظرف هفته های آتی شاهد مرگ روزانه حدود هشتصد نفر در کشور خواهیم بود؛ این در حالی است که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این پیک هیچ گونه اقدام و سیاست مداخله ای اعمال نخواهد شد! در حال حاضر بر خلاف پیک های قبلی آمار بیماران غیرکرونایی در بیمارستان ها افزایش یافته و ما شاهد درگیری و ابتلا کودکان به ویروس کرونا و افزایش بستری کودکان نیز بوده ایم در صورتی که در پیک های قبلی این گونه نبوده است. خبرها حاکی از کمبود دارو و سرم در کشور می باشد و ظرفیت بیمارستان های استان هم رو به تکمیل است.
حسین سرمدیان متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری که در حال حاضر در بیمارستان های اراک در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا است از بالاترین میزان مراجعه و بستری مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر خبر داده و معتقد است در شرایط فعلی و با توجه به سرایت پذیری بالای نوع دلتا ویروس کرونا تنها تسریع در روند انجام واکسیناسیون می تواند میزان ابتلا را کاهش داده و راه برون رفتی از شرایط بحرانی باشد.
سرمدیان می گوید: از آن جا که این روند ادامه دار است به نظر می رسد در حال حاضر در اوج پیک پنجم کرونا هستیم؛ در زمان اوج هر موج از شیوع ویروس کرونا تغییرات روزانه قابل مشاهده خواهد بود، گذشته از این تغییرات کم و نسبی می توان گفت اکنون در شرایط اوج قرار داریم.
وی در ادامه اضافه می کند: سرعت انجام واکسیناسیون موجب ایمن شدن جامعه می‌شود، هرچند میزان ایمنی ایجاد شده توسط واکسن ها به موج دلتا نسبی است، اما به طور قطعی امر واکسیناسیون به نحو چشمگیری از مرگ و میر و بستری شدن جلوگیری می‌کند.
وی تصریح می کند: هدف اصلی و اساسی تزریق همه واکسن ها کاهش مرگ و میر است این امر از طرفی با توجه به درگیری کمتر و بطئی تر جامعه به کرونا به واسطه انجام واکسیناسیون وسیع و به موقع و از طرفی دیگر با بهبود شرایط و کاهش بستری ها که باعث خواهد شد امکانات درمانی موجود قادر به پاسخگویی خیل عظیم بیماران درگیر باشد به تحقق خواهد رسید.
سرمدیان اظهار دارد: مردم با مشورت با پزشکان متخصص می توانند واکسن را در زمان نوبت واکسیناسیونشان دریافت نمایند حتی کسانی که در گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند لازم است با نظر پزشک متخصص جهت تزریق واکسن اقدام کنند تا از ایمنی کافی در مواجهه با بیماری برخوردار شوند.
وی با اشاره به این مسئله که امتناع از دریافت واکسن عواقب زیادی برای فرد و جامعه به دنبال خواهد داشت می افزاید: این کار موجب خواهد شد فرد به نوع سخت کرونا مبتلا شده و ویروس در جامعه به گردش درآید و جهش جدیدی از ویروس ایجاد شود که این موارد علاوه بر ایجاد مشکل برای خود فرد باعث متضرر شدن اقوام نزدیک وی نیز خواهد شد.
این متخصص بیماری های عفونی خاطر نشــان می شود: عوارض واکسن ها در مقابل فواید آن ها ناچیز است حتی در حال حاضر که ویروس کرونا دلتا یا هندی در جامعه غالب می باشد واکسیناسیون تنها راه موکد پیشگیری است.
سرمدیان تصریح می کند: واکسن ها (به استثنا نوع فایزر) برای سنین بالای ۱۸ سال امتحان و آزمایش شده اند و فعلاً گروه ها به ترتیب از سنین بالا به پایین و از گروه‌های در معرض خطر تا گروه‌های کمتر در معرض خطر بیماری واکسینه می شوند زیرا محدودیت در تهیه واکسن داخلی و خارجی وجود دارد هر چند بهتر می بود واکسن به میزان کافی و در مدت کوتاه در دسترس باشد تا جامعه هرچه زودتر مصون گردد.
این متخصص عفونی که در سانتر اصلی کرونا یکی از بیمارستان های اراک مشغول به خدمترسانی است می گوید: همه واکسن های موجود در ایران با تکمیل دوزشان حدود ۶۰تا ۷۰ درصد ایمنی ایجاد می کنند ولی وقتی ویروس جهش می یابد ممکن است با وجود واکسیناسیون کامل شخص ایمنی کمتری از اعداد فوق داشته باشد اما امر قطعی این است که واکسن احتمال مرگ و میر را به طور واضحی کاهش می‌دهد.
وی اظهار دارد: در خصوص بیمارانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند واجب است که زودتر نسبت به ویروس کرونا ایمن گردند و تنها می توان گفت سنین کمتر از ۱۸ سال نیاز به واکسیناسیون ندارند زیرا در مورد واکسن در گروه سنی زیر ۱۸ سال، به جز واکسن فایزر که در دسترس نیست پژوهشی صورت نگرفته است.
حسین سرمدیان می گوید: من تعجب می کنم از مردم فهیمی که سال هاست واکسیناسیون های مختلف را برای خود و کودکانشان پذیرفته اند، انجام می‌دهند و فواید آن را هم شاهد هستند، اما از تزریق واکسن کرونا امتناع می ورزند. از دیفتری، کزاز، سیاه سرفه تا هپاتیت، فلج اطفال و سرخک همگی واکسن هایی هستند که درست مانند واکسن کرونا عوارض کمی دارند ولی از مرگ و ناتوانی شدید جلوگیری می کنند.
وی یادآور می شود: افراد بالا پنجاه سال که نوبت واکسیناسیون آن ها فرا رسیده مانند بقیه گروه ها باید به فکر خود و خانواده هایشان از جمله فرزندان و نوه هایشان باشند و هر چه زودتر اقدام به تزریق واکسن نمایند.
سرمدیان در پایان توصیه می کند: از کسانی که ناخواسته یا نادانسته از واکسیناسیون انتقاد کرده و به دلایل مختلف از دریافت واکسن امتناع کرده و دیگران را به رفتاری مشابه تشویق می کنند خواهشمندم یا درصدد افزایش آگاهی خویش برآیند یا سکوت اختیار کنند تا خون مردم در گردنشان نباشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.