خانه » پیشنهاد سردبیر » کمک بود یا نبود؟

کمک بود یا نبود؟

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ شماره ۱۰۷۵

معاون استاندار از ۹ میلیارد تومان جنجالی که گفته می شد به سمن های استان پرداخت شده سخن گفت

کمک بود یا نبود؟

الهه فراهانی
پس از آن که معاون سیاسی استاندار در یک نشست خبری از پرداخت مبلغ ۹ میلیارد تومانی به سمن های استان داد حواشی بسیاری پیرامون این خبر بوجود آمد. بسیاری از سازمان های مردم نهاد استان به صراحت دریاف حتی یک ریال را از سوی استانداری تکذیب کردند و بسیاری هم با انتقاد از این سخنان بهروز اکرمی بیان کردند که پرداخت کمک نقدی به سمن ها منجر به وارد شدن خدشه به استقلال آنها خواهد شد. اما در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان معاون استاندار کمی موضوع را شفاف تر کرد. اکرمی در این نشست با بیان اینکه اعتبارات اعطا شده به سمن ها در راستای انجام طرح ها بــوده و کمک محسوب نمی شود، اظهار داشت: در سال ۹۷ مبلغ ۹ میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان به حوزه مسائل اجتماعی استان مرکزی اختصاص داده شده است که ۳ میلیارد و ۳۸۹ میلیون تومان از مجموع این اعتبار از سوی وزارتخانه های مربوطه در اختیار ادارات کل ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، زندان ها، آموزش و پرورش و سازمان بسیج قرار داده شده است که نظارت بر این موضوع را هم دفتر امور اجتماعی استانداری بر عهده داشته است.
وی افزود: از آنجاکه فعالیت هـایی کــه توسط سمن ها انجام می شود از دقت بالاتری برخوردار است و هزینه های کمتری را هم به دنبال دارد، بعضا برخی از دستگاه های اجرایی اقدام به برون سپاری این اعتبار کرده اند. در صورتی که این اقدام تداوم داشته باشد و دستگاه های اجرایی اعتباراتی را که در حوزه مسائل اجتماعی به آنها اختصاص داده می شود در دسترس سمن ها قرار دهند، مطمئنا فعالیت ها با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه مبلغ ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان در محورهای کاهش طلاق و مفاسد اخلاقی، کاهش حاشیه نشینی و سکونت در مناطق حاد بحرانی، متکدیان، کودکان کار، ارتقای مشارکت های اجتماعی و عفاف و حجاب به تعدادی از دستگاه های اجرایی استان از جمله دادگستری، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد، کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان، حوزه هنری، کمیته امداد، دفاتر تسهیل گری، فرمانداری ها، نیروی انتظامی، اداره کل زندان ها و تعاون استان، شهرداری ها، خانه سمن ها، رسانه ها، اداره کل کتابخانه ها، کانون زندگی پایدار و… اختصاص داده شده است، گفت: تمامی این دستگاه ها فعالیت های خود را از طریق سمن ها دنبال کرده اند و خودشان این اعتبارات را هزینه نکرده اند.
وی تصریح کرد: مبلغ ۳ میلیارد و ۶۷۴ میلیون تومان هم از مجموع این ۹ میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان به صورت اختصاصی به سکونتگاه های غیررسمی استان اختصاص داده شده است که در واقع پروژه های عمرانی بوده اند. اداره کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کـل کتابخانه های استان مرکزی از جمله دستگاه هایی هستند که این اعتبار را از طریق سمن های مربوطه در حوزه های عمرانی و سکونتگاه های غیر رسمی هزینه کرده اند.
البته این سخنان معاون استاندار باعث نشد تا فعالان اجتماعی و اعضای سمن ها سکوت کنند. برخی در واکنش به این سخنان بیان کردند که اگر به اسم سمن ها بوده چرا به سازمان ها اختصاص یافته و اگر قرار بوده در اختیارات سازمان ها قرار بگیرد چرا بنام سمن ها داده شده است؟
برخی هم با انتقاد از سمن هایی که استقلال شان را زیر سوال می برند اظهار داشتند که تا وقتی برخی از اعضای سمن ها حکم پادو برای دولت را ایفا می کنند این شرایط حکمفرماست.
حالا باید دید آیا فعالان پیگیر این حوزه برای به سرانجام رساندن ابهامات این موضوع و عدم تکرار کوتاهی ها دست به کار می شوند و یا این خبر نیز پس از مدتی به فراموشی سپرده می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.