خانه » پیشنهاد سردبیر » کسب و کار گنجی

کسب و کار گنجی

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹  شماره ۱۳۹۴

وقایع استان در گفتگو با مصطفی گنجی تولیدکننده صنایع چرم دست دوز عوامل موثر در موفقیت فروش اینترنتی صنایع دستی را بررسی می کند

کسب و کار گنجی

فاطمه چاپاری

این روزها شیوع کرونا همان طور که یک تهدید برای کسب وکارهای اقتصادی محسوب می شود، بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت های فضای مجازی در این حوزه نیز هست، خیلی از هنرمندان در سطح استان مرکزی و شهر اراک توانستند وارد فضای مجازی شوند و در فضاهای متعدد اعم از تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ و غیره به معرفی کارهای خود بپردازند. یکی از این هنرمندان که در رشته صنایع دستی چرمی با استفاده از همین فضای مجازی توانسته بازار فروش خوبی هم در داخل و هم در خارج، در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، پاکستان و غیره ایجاد کند مصطفی گنجی است که در گفتگویی که با وقایع استان داشته عوامل موثر در فروش اینترنتی موفق کالاهای تولیدی خود را بازگو کرده است.
مصطفی گنجی که از ۵ سال پیش در سن ۲۵ سالگی شروع به کار تولید صنایع چرم دست دوز کرده است، اظهار کرد: من با مقایسه صفحه های داخلی و خارجی که تولیدات چرم دست روز را در اینستاگرام به نمایش و فروش می گذاشتند متوجه شدم کیفیت و ظرافت تولیدات خارجی خیلی بیشتر است به طوری که در ایران هیچ کسی نیست که کار چرمی دست دوز متمایز از کار چرخ دوز اما در این سطح از کیفیت ارائه دهد که همین موضوع مشوق من برای شروع این کار شد و در نتیجه طی یکی دوسال تجربه و آزمون و خطا توانستم به یک سطح خوب از کیفیت و مرغوبیت کالا برسم به طوری که امروز کالاهای تولیدی ما با توجه به کیفیتی که دارند در سطح بین المللی مورد استقبال قرار گرفته است.
وی افزود: تولیدات چرم دست دوز در ایران همواره در طراحی های سنتی ارائه می شده و این محصولات بازار فروش کمتری نسبت به محصولات مدرن چـــرم دست دوز که به تازگی در ایران مرسوم شده دارند.
این هنرمند گفت: ما هم در ابتدای کار، فروش اینترنتی نداشتیم چرا که لازمه فروش اینترنتی ارائه کالای مرغوب و با کیفیت است، همین کیفیت، تمیزی و ظرافت کار است که در فضای مجازی معرف یک برند می باشد و در صورت عدم رعایت این موارد نمی توان انتظار فروش خوب در این فضا را داشت.
وی تصریح کرد: البته طبیعی است کــــه در ابتدای راه اندازی یک صفحه یا سایت برای فروش کالا استقبال چندانی از آن صورت نگیرد، اما در صورت ارائه کالای با کیفیت روز به روز کار با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد.
مصطفی گنجی گفت: من در اوایل کار با حضور در نمایشگاه های صنایع دستی اقدام به فروش محصولات خود می کردم، اما با توجه به حضور عموم مردم در این نمایشگاه ها ما نمی توانستیم مشتری هایی که به طور خاص دنبال کالای دست دوز هستند شناسایی کنیم و از همین رو مجبور می شدیم کالاهای خود را با قیمت خیلی پایینی به فروش برسانیم و این برای ما زیان آور بود، با توجه به این که بازدهی کار خیلی پایین بود ما شروع به فروش اینترنتی کردیم، یکی از مزایای این نوع از کسب و کار این است که ما می توانیم از اقشار مختلف جامعه مشتری داشته باشیم، این شد که ما در فروش اینترنتی با تولید کم اما با کیفیت بسیار بالا توانستیم مشتریانی را شناسایی کنیم که قدر کـار دست دوز را می دانند و حاضر به هزینه برای این کالاها هستند.
وی اظهار کرد: با گذشت حدود سه سال از آغاز فعالیتم خیلی از افرادی که کارهای من را در اینستاگرام دنبال می کردند تصور کرده بودند که من در یک کشور خارجی آموزش دیده ام و حالا در حال ارائه محصولات در ایران هستم در حالی که این طور نبود و من روش خاص خود را به صورت تجربی به دست آورده بودم.
گنجی افزود: کیفیت و ظرافت کارها باعث شد خیلی از افراد برای آموختن این کار ترغیب شوند، از همین رو من اقدام به برگزاری ورکشاپ های سه چهار ساعته در شهرهای مختلف کردم که با استقبال علاقمندان خیلی زود ظرفیت این کلاس ها پر می شد قبل از شیوع کرونا این ورکشاپ ها به صورت حضوری دنبال می شد و با آغاز شیوع کرونا این آموزش ها و ورکشاپ ها به صورت مجازی دنبال شدند.
وی تصریح کرد: ما قبل از شیوع کرونا نیز فروش اینترنتی داشتیم اما شیوع کرونا و پیگیری آموزش های مجازی، باعث معروفیت برند ما در فضای مجازی و اعتمادسازی بیشتر شد چرا که کسی که من را به عنوان یک استاد قبول داشته باشد به کیفیت محصولات من هم اعتماد دارد همین موضوع افزایش فروش کالاها را هم به همراه آورد.
مصطفی گنجی اظهار کرد: الان تمام سفارشات ما به صورت اینترنتی بوده و سفارش افراد بعد از ثبت در نوبت قرار می گیرد و ظرف مدت ۳ماه آماده خواهد شد، بارها شده در نمایشگاه های صنایع دستی علیرغم ارائه غرفه رایگان حضور نیافته ام چرا که کار آماده نداشته ام و در حال آماده سازی سفارشات خود بوده ام. تولید کار دست دوز خیلی کم هست مثلا من در طول یک سال در نهایت می توانم ۴۰۰تا کار آماده کنم و حالا اگر یک نیروی کار بگیرم این میزان دو برابر خواهد شد اما وقتی بتوانم محصولات خود را به قیمت واقعی خودشان بفروشم آورده ای که در نظرم بوده از فروش این محصول به دست خواهد آمد.
وی افزود: در کشورهای خارجی به خصوص روسیه و کره که تولید این گونه محصولات را دنبال می کنند، تهیه و خرید محصولات چرم دست دوز خیلی گران تمام می شود برای مثال برای خرید یک کیف پول باید حدود ۱۷۰دلار هزینه کرد، از همین رو خیلی از مردم این کشورها به محصولات ایرانی رو می آوردند و خیلی از دنبال کنندگان پیج من نیز از کشورهای پاکستان، آلمان و انگلیس هستند که سفارش کالا داده اند. حتی پیش آمده محصولات را برای فروش در کشور خود سفارش دهند چرا که قیمت محصولات ما یک پنجم قیمت همین محصولات در این کشورها می باشد.
گنجی تولید کننده صنایع چرم دست دوز در ادامه تاکید کرد: این موضوعات فقط مختص کار چرم نیست در تولید هر نوع صنایع دستی و هنری اگر از طراحی های مدرن تری استفاده شده و محصول با کیفیتی ارائه شود این محصول به تدریج در فضای مجازی دیده شده و دایره مشتریان روز به روز افزایش می یابد، نیازی نیست که تولیدکننده به دنبال مشتری برود این خود مشتریان هستند که سراغ او خواهند آمد.
وی در ادامه افزود: من به همراه همسرم تمام محصولات خود را تولید و آماده می کنیم اما در حال آموزش تعداد۱۲۰۰نفر به صورت مجازی هستم که خیلی از این افراد توانستند با این کار اتفاقات خوبی را در حوزه کارآفرینی رقم بزنند و همچنین درآمد این آموزش ها نیز بر درآمد فروش محصولات ما افزوده شده و ما در کنار کسب درآمد بحث اشتغال زایی را هم دنبال کرده ایم، برای مثال من وقت بیشتری ندارم که همه ی بازارهای فروش اینترنتی را پوشش بدهم و یکی از شاگردان من در سایت دیجی کالا محصولات خود را ارائه داده و این بازار را پوشش داده است.
گنجی گفت: تنها نکته مهم در ارائه و فروش کالا به شکل اینترنتی کیفیت و تمیزی کار است، کسی کـه می خواهد یک کالا را به صورت اینترنتی تهیه کند تنها با اکتفا به عکس این محصول خرید خود را انجام می دهد بنابراین نیاز است افراد در کسب و کار اینترنتی عکس های خیلی با کیفیت و با جزییات ریز از محصولات خود تهیه کنند. همچنین دید ما به مشتری باید این گونه باشد که در صورت ارائه کالای با کیفیت هر مشتری ده نفر دیگر را برای خرید محصول جذب خواهد کرد. به نظر من اگر تولیدات با کیفیت بوده و آموزش در زمینه کار فروش مجازی انجام شود هیچ کرونایی نمی تواند روی کسب و کار تولیدکنندگان تاثیر بگذارد.
وی یکی از مشکلات فعلی خود برای کسب و کار و تولید را داشتن سرمایه و مواد اولیه عنوان کرده و افزود: در حال حاضر من در صدد حل این مشکل هستم و هر پولی که به دستم می رسد اولین چیزی که می خرم چرم هست، تا برای توسعه کار خود در آینده از آن ها استفاده کنم. همچنین ورکشاپ ها و آموزش های خود را با هدف شناسایی افراد مستعد و استفاده از توانایی آنها در آینده برای توسعه کار و تولید محصولات خود دنبال می کردم. حتی افراد می توانند در خانه خودشان کار کنند لازم نیست حتما در یک محل جمع شوند یعنی این گونه من برای توسعه کار نیازی به فراهم کردن یک کارگاه بزرگ نخواهم داشت.

۱ دیدگاه

  1. عالی بود فوق العاده

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.