خانه » پیشنهاد سردبیر » پیدا کنید پرتقال فروش را

پیدا کنید پرتقال فروش را

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸  شماره ۱۰۹۷

نگاه وقایع استان به برخی اظهار نظرهای عجیب مسئولین در روزهای اخیر

پیدا کنید پرتقال فروش را

نماینده خمین در مجلس: خواستن اختیارات بیشتر نشان دهنده بی عرضگی دولت است
نماینده تهران در مجلس: مجلس و وزارت خارجه در جریان سفرهای دیپلماتیک نیستند
رئیس جمهور: اوضاع کشور بسیار خوب است

سهراب جان بزرگی

حسن روحانی، رئیس جمهوری که با شعار اعتدال توانست سایر رقبایش را کنار بزند و بر مسند فرد اول اجرایی کشور قرار بگیرد. جریان اعتدال زمانی باب شد که اصلاح طلبان مهره های خود برای شرکت در انتخابات را به نوعی از دست داده بودند و مصلحت را در این دیدند تا به فردی به اصطلاح اعتدالی راضی شوند. هرچند اصول گرایان فرصت خوبی برای جبران ناکامی های سیاسی سالهای اخیرشان داشتند اما با حمایت چهره های شاخص اصلاحات از روحانی و شعارهای جامعه پسند و البته تو خالی او باز هم نتوانستند خودی نشان بدهند و با وجود رو کردن جلیلی و قالیباف و در نهایت ابراهیم رئیسی به عنوان برگ برنده شان، این دست از انتخابات را هم به رقیب سنتی خود باختند.
روحانی روزهای انتخابات اما با روحانی بعد از آن تفاوت های بسیاری داشت. رئیس جمهوری که در اولین ادعایش میگفت رای زیاد مردم باعث می شود تا او بتواند با پشتوانه ای خوب به اجرای برنامه ها و شعارهایش که معمولا در راستای خواسته های عموم جامعه بودند حرکت کند. تمرکز او بر سیاست خارجی با انتخاب مرد کهنه کار سیاست خارجه به عنوان وزیر باعث شد تا گشایش هایی در این حوزه برای او و دولتش اتفاق بیفتد. برجام متولد شد اما بعد از مدتی با تغییرات خارجی و تصمیمات داخلی تبدیل به معضلی شد تا همچنان کش مکش بر سر آن ادامه داشته باشد. در سایر حوزه ها به خصوص اقتصاد و اجتماع اما روحانی نتوانست آنقدر که فکر می کرد موفق عمل کند. بحران اقتصادی که به صورت سینوسی هر چند سال یک بار گریبان اقتصاد بیمار ایران را می گیرد و ارزش پول ملی در برابر ارز های خارجی را به میزان زیادی کاهش می دهد، فرقی برای روحانی و دولتش قائل نشد و کار خودش را کرد. همزمانی این اتفاق با شروع دوباره تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران باعث شد تا کارنامه اقتصادی روحانی را سیاه تر از حتی محمود احمدی نژاد کند. در حوزه اجتماع که یکی از خواست های حداکثری مردم به خصوص جوانان بود، روحانی منشور حقوق شهروندی را ارائه کرد که خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد. این منشور اگرچه می توانست نقطه امیدی برای اصلاح و تغییر در برخی موضوعات اجتماعی باشد، اما نداشتن قدرت کافی برای اجرا باعث شد تا در همان روزهای آغازین تولدش به خاک سپرده شود.
پس از این روند اما اظهار نظرهای روحانی برای مردمی که با امید بسیار وارد بازی انتخابات شده بودند چندان قابل درک نبود و بیشتر به توجیه کارهای نکرده شباهت داشت. یکی از این اظهارات درخواست برای اختیارات بیشتر برای اداره کشور بود. درخواستی که واکنش های بسیاری را به همراه داشت. هرچند این باور رایج وجود دارد که رئیس جمهور در بسیاری از موارد تاثیر چندانی بر سیاست های کلی کشور ندارد اما روحانی و دولتش تقریبا دست بازی برای تصمیم گیری داشتند و خواستن اختیارات بیشتر با وجود پشتوانه رای مردم که زمانی به گفته خود روحانی با آن می شد همه کار کرد، کمی عجیب به نظر می رسید. در همین راستا یکی از آخرین واکنش ها به رئیس جمهور مربوط به نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی است که به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس حضور دارد. رضایی معتقد است این اظهار نظرهای دولت به دلیل نداشتن پاسخی واضح برای کم کاری هایش است. او در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته است: «امروز هر کسی ادعا کند که اختیاراتش کم است در واقع برای فرار از مسئولیت و پاسخ‌گویی، دست به چنین طراحی می‌زند، چراکه قانون اساسی بیشترین اختیارات را به رئیس جمهور داده است. اگر عظم و اراده رئیس جمهور به انجام وظیفه و خدمت به مردم باشد، به قدری تکالیف برعهده دارد که اگر شب و روز هم دوندگی داشته باشد به انجام اختیارات خود نمی‌رسد.»
هرچند این صحبت های رضایی خارج از منطق نیست اما وجود اما و اگر برای خدمت به مردم که در واقع همان انجام وظیفه های یک مسئول است، بسیار نا امید کننده به نظر می رسد. وقتی مسئولیت های قانونی تعریف شده برای یک شغل تحت عنوان خدمت به مردم تلقی می شود جای را برای گذاشتن منت بر سر مردم باز می گذارد. همین است که عمده مسئولان در تمامی مراحل از این عبارات بهره می برند. حالا هم که اما و اگر بر سر عظم شخص اول اجرایی کشور برای انجام وظایفش مطرح می شود، ماجرا را دو چندان غم انگیز می کند. به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس «قانون اساسی اختیارات رئیس جمهور را مشخص کرده که باید در چارچوب این قانون انجام وظیفه کند، بیشتر از این موارد هم مردم از رئیس جمهور انتظار ندارند.» اما مردم انتظارات دیگری در حوزه سیاست های کلی دولت دارند چرا که با نشان دادن گوشه ای از این سیاست ها بود که پای صندوق های رای آمدند. هرچند که گویا این بار هم آن برنامه ها، شبیه شعبده بازی های همیشگی هنگامه انتخابات بود.
رضایی در رابطه با عملکرد دولت در این مدت، روحانی را متهم به بی عرضگی کرده و گفته است «با دیدن ضعف، کم‌کاری و ناتوانی خود در برخی موارد که بیانگر بی‌عرضگی دولت است و نشان از آن دارد که نتوانسته‌اند تکالیف خود را به خوبی انجام دهند، پاسخ واضحی برای مردم ندارند از این رو به طرح این صحبت که اختیاراتمان کم است روی آورده‌اند.»
این اظهارات در حالیست که در روزهای اخیر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با سایت عصر ایران مدعی شده است که نه مجلس و نه وزارت خارجه در جریان سفرهای دیپلماتیک به تهران نیستند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته است: اینکه ژاپن می خواهد میانجی‌گری کند و یا اگر از طرف سلطان قابوس نماینده‌ای آمده است، نه مجلس و نه حتی وزیر خارجه در جریان نبوده‌‎اند و این روش بدی است که مسئولان قانونی در جریان این امور نیستند. ما نمی‌دانیم چه پیامی آورده شده است و چه پاسخی داده شده است و این خوب نیست.
مطهری با بیان اینکه گزارشی در این زمینه به مجلس ارائه نمی شود گفته: وقتی وزیر خارجه خبر ندارد ما نیز خبر نداریم ،اطلاعاتی که ما داریم این است که وزیر امور خارجه به صورت مستقیم در جریان امور نبوده است و نقشی نداشتند و این درست نیست. چرا که دستگاه رسمی دیپلماسی کشور وزارت خارجه است و باید در جریان باشند.
چندی پیش نیز در جریان سفر بشار اسد به تهران که موجب استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف از سمت خود شده بود، عنوان شد که وزارت خارجه اطلاعی از سفر رئیس جمهور سوریه به تهران نداشته است. کنار هم گذاشتن این اتفاق ها نشان می دهد که شاید در رده های بالای حکومت از جمله دولت و مجلس نیز کسی نمی داند که چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن در سیاست های داخلی و خارجی کشور است. شاید اعتراض روحانی به اختیارات دولتش نیز در همین راستا باشد اگرچه در جریان سفرهای دیپلماتیک مقام های سیاسی سایر کشورها بودن حق دولت و وزارت خارجه اش است نه اختیار بیشتر.
با همه این تفاسیر اما اظهار نظر آخر روحانی که بیشتر به یک شوخی غم انگیز شباهت داشت هم جالب توجه است. «شرایط کشور بسیار خوب است» روحانی گفته است امروز شرایط عمومی کشور علیرغم آنکه بدخواهان تبلیغ می کنند، بسیار خوب است. شاید هم حق با رئیس جمهور باشد. عادت کردن مردم به شرایط بد اقتصادی و اجتماعی احتمالا برخی مفاهیم از جمله خوب و بد را تغییر داده است و این شرایط دیگر برایمان خوب تلقی می شود. پس خدا به دادمان برسد اگر شرایط بدی هم در پیش باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.