خانه » پیشنهاد سردبیر » پاسخ رییس سازمان صداوسیما و مدیرکل وی در استان به انتقادات نمایندگان/افولی در کار نیست

پاسخ رییس سازمان صداوسیما و مدیرکل وی در استان به انتقادات نمایندگان/افولی در کار نیست

دوشنبه ۹ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۰
وقایع استان- عباس لعل بار
روز گذشته رییس سازمان صداوسیما با حضور درجمع فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی به سوالات برخی از نمایندگان پاسخ گفت. عسگری مدتی پیش در دیدار با مجمع نمایندگان استان مرکزی به شدت مورد انتقاد دکتر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان قرار گرفته بود. در کنار حضور رییس این سازمان در مجلس، قربانی جم مدیرکل صداو سیمای استان مرکزی هم گفتگویی با خبرگزاری ایکنا انجام داد که برخی اظهارات مطرح شده توسط وی جالب توجه است.
عسگری در جمع مستقلین
رییس سازمان صداوسیما در جمع نمایندگان فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به برنامه تلویزیونی «ثریا» گفت: من خودم برنامه ثریا را که وزیر بهداشت در آن حضور یافت، دیده ام؛ هـــرچنـد دست اندرکاران آن برنامه بچه های انقلابی هستند اما با این وجود برنامه را به مدت ۲ ماه تعطیل کردیم چرا که معتقدیم نباید سیاه نمایی کرد. در واقع رویکرد این برنامه درست نبود به همین دلیل تعطیل شد تا دست اندرکاران آن ضوابطی را بپذیرند و به آن ها تاکید کردیم باید به میهمانان خود اعم از مدیران و وزرا احترام بگذارند. وی اظهار داشت: تندروی خوب نیست به همین دلیل ما نسبت به این موضوع حساسیت و دقت داریم تا مبادا سیاه نمایی شود چرا که برای من شخصا مهم است برنامه های رسانه ملی اعتبارات نظام را زیر سوال نبرد.
رییس صدا و سیما با تاکید بر اینکه اگر در زمینه نظامی در صلح مسلح به سر می‌بریم اما به هر حال دشمنانی داریم که در زمینه ماهواره یک جنگ تمام عیار را در پیش گرفته‌اند، ادامه داد: زمانی که به سمت مدیریت رسانه ملی رسیدم ۱۶۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان فعال بود که اکنون از۲۵۰ شبکه عبور کرده است، مشخص است جریانی با مطالعه لایه‌های اجتماعی ایران و علیرغم سختی‌های موجود در ایجاد شبکه اما به این کار با سرعت بالا اقدام می‌کنند.
علی عسگری تاکید کرد: احساس می‌کنم و تحلیلم این است که آن‌ها در برنامه‌های خود سال ۹۵ را سال افول رسانه ملی ایران پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، البته شدت توسعه ماهواره نشان از جدی بودن این جنگ دارد اما خوشبختانه رسانه ملی علیرغم تمام مشکلات افولی نداشت درحالی که اگر رسانه ملی افت کند در زمان کوتاه مشکل امنیت ملی پیدا خواهیم کرد، درواقع اگر نتوانیم افکار عمومی را توجیه و تبیین کنیم و پاسخ دهیم حجم برنامه‌های ماهواره‌‌ای ذهن مردم را تخریب خواهد کرد و بعد از مدت کوتاهی به مسئله امنیتی تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند ما در جنگ سرد و رسانه‌ای هستیم اما رسانه ملی با مشکلات جدی رو به رو است، افزود: این سازمانی که امروز به دست من رسیده ماهیانه ۱۸۵ میلیارد تومان حقوق کارمندانش می‌شود درحالی که کل بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و می‌گویند؛ مابقی را خودتان بدست آوردید، چگونه؟ درواقع در این رکود باید تبلیغاتی را روی آنتن ببریم که خودمان بسیاری از آن‌ها را قبول نداریم.

قربانی جم: بنده از خیلی بومی‌ها، بومی‌تر هستم
حمید قربانی‌جم، مدیرکل صدا و سیما در گفتگو با خبرگزاری ایکنا، با اشاره به انتقادات مردم و مسئولان به صدا و سیما بیان کرد: به هر حال کار هر سازمانی جای نقد دارد، نقد هم باید منصفانه و از روی آگاهی باشد نه نقدی که هیچ استدلال و پشتوانه علمی و تحقیقاتی ندارند به عنوان مثال یکی از نقدهای غیرمنصفانه این است که صدا و سیما با ورود شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و گسترش شبکه‌های اجتماعی مخاطب خودش را از دست داده درحالیکه بنده به جرأت و با استدلال عرض می‌کنم اینطور نیست، صدا و سیما نه تنها مخاطب از دست نداده بلکه روز به روز شاهد پیوستن مخاطبان جدید به برنامه‌ها و تولیدات سازمان است. این ادعا مبتنی بر نظرسنجی‌های تخصصی و کاملاً علمی است که صدا و سیما هر سه ماه یک بار از عموم جامعه می‌گیرد.
مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی با تأکید بر اینکه این سازمان به هیچ عنوان وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شود گفت: سازمان بر اساس رهنمودهای رهبری فعالیت می‌کند و حمایت از دولت و همراهی با آن، از وظایف سازمان است.
قربانی‌جم گفت: اگر کسی از بیرون، به استان مرکزی نگاه کند بدون شک یقین می‌کند چون این استان قطب چهارم صنعت کشور است مسلماً این صنایع بیشترین حمایت را از صدا و سیمای استان دارند اما در عمل اینطور نیست، از گذشته همین منوال وجود داشته که صنایع نه فقط از صدا و سیما بلکه در حوزه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی کمترین مشارکت را دارند که به نگاه مدیران صنایع بر می‌گردد.
وی ادامه داد: این حق مسلم مردم استان است که صنایع به دلیل ایجاد مشکلات از جمله آلودگی‌، بخشی از درآمد خود را صرف امور فرهنگی استان کنند، نباید این انتظار را داشت که صدا و سیما برای جلب حمایت صنایع و سازمان‌ها، خود وارد عمل شود و درخواست کمک مالی کند بلکه باید این دغدغه در خود مدیران ایجاد شود به عنوان مثال در بحث دیجیتال شدن آنتن شهرستان محلات، برخی از خیران وارد عمل شدند و امروز این شهرستان دیجیتال است این یک نگاه خوب فرهنگی است که باید مدیران صنایع و دستگاه‌ها نیز چنین دیدی نسبت به گسترش فرهنگ داشته باشند.
مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی تأکید کرد: اعتماد مردم به رسانه ملی نه تنها کم نشده بلکه روز به روز در حال افزایش است، این ادعای بنده مبتنی است بر نظرسنجی تخصصی که صدا و سیمای کشور به صورت چهره به چهره از مردم گرفته است، در شش ماه دوم سال ۹۵ در نظرسنجی استانی مشخص شد صدا و سیمای استان مرکزی دارای هفتاد درصد مخاطب است.
وی گفت: بنده هیچ وقت ناامید کننده حرف نمی‌زنم با ایده‌های نو و با تلاش و توکل، مشکلات را حل می‌کنیم وگرنه کار کردن در فضای آرام و بدون مشکل، چندان هنر نیست. ما در بخش تجهیزات سیگنال رسانی که امکان پخش زنده را می‌دهد، مشکل داریم و جزو شش و یا هفت استانی هستیم که این تجهیزات را ندارند در بسیاری از استان‌ها، مسئولان با اعتبارات استانی مثل مدیریت بحران و استانداری توانستند این مشکل را حل کنند.
قربانی‌جم با بیان اینکه هر سه ماه یکبار نظرسنجی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با نظارت کارشناسان صورت می‌گیرد گفت: بر این اساس هر سه ماه یکبار می‌دانیم که رادیو استان، واحد سیما و خبر چقدر مخاطب دارد و سطح رضایتمندی چقدر است به عنوان مثال برنامه اینجا آبادی در سه ماهه دوم سال ۹۵، بالاترین مخاطب را در شبکه استانی داشت.
مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی ادامه داد: برنامه‌هایی نیز بوده که در نظرسنجی‌ها کمترین مخاطب و میزان رضایت را داشتند و از ادامه تولید آنها جلوگیری کردیم در واقع کلیه برنامه‌های صدا و سیما به ویژه در استان مرکزی بر اساس نظرسنجی و بازخورد مثبت مردم تولید و پخش می‌شود.
وی ادامه داد: بنده ۲۰ سال تئاتر کار کردم این هنر ظرفیت بالایی در فرهنگ‌سازی دارد، اما هنرمندان استان به ویژه در رشته تئاتر و اداره‌کل ارشاد از ظرفیت صدا و سیما برای انعکاس فعالیت‌ها و پخش تئاتر به درستی استفاده نمی‌کنند، بنده بارها اعلام کردم برنامه‌های هنری را برای پوشش خبری اعلام کنید اما متاسفانه آخرین نهادی که از این رویدادها اطلاع پیدا می‌کند صدا و سیمای استان است، از مسئولان فرهنگی و هنری استان انتظار می‌رود ارتباط هنرمندان را با صدا و سیما بیشتر کنند.
وی تصریح کرد: چشم انداز صدا و سیمای استان جلب رضایت حداکثری مخاطبان است همچنین تلاش داریم از ظرفیت‌ هنرمندان استان برای تولیدات رادیویی و تلویزیونی استفاده کنیم. صدا و سیمای استان در تابستان ۹۴، ۵۹ درصد، در بهار ۹۵، ۶۱ درصد، در تابستان ۹۵، ۷۰,۶ درصد مخاطب داشته که نسبت به دو سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. قربانی‌جم در ادامه گفت: در بخش سیمای استان به ترتیب برنامه‌های اینجا آبادی ۷۴درصد، چهارسوق همدلی ۷۰ درصد و در بخش رادیو برنامه گلبانگ صبح ۶۴ درصد بیشترین مخاطب را داشته است. مدیرکل صدا و سیمای استان در پایان با اشاره به غیربومی بودن خود تصریح کرد: بنده از خیلی بومی‌ها، بومی‌تر هستم و به لطف خدا تعلق خاطر بسیار جدی به استان مرکزی دارم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.