خانه » پیشنهاد سردبیر » وقتی هکرها شما را با گوشی خودتان می بینند

وقتی هکرها شما را با گوشی خودتان می بینند

یکشنبه ۳۱ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۷

مجید آهنگرانی

گوشی هوشمند یا لپ تاپ شما میتواند دوربین مخفی باشد که هکر ها از آن برای فیلم برداری از شما استفاده می کنند.
این موضوع در گزارش جدید امنیتی شرکت کسپرسکی به خوبی تشریح شده است. در این گزارش اشاره شده که مطالعه موردی روی ۲ هزار کاربر گوشی هوشمند نشان داده که این کاربران در بسیاری از امور روزمره ی خود و به ویژه در حالت های حساس و خصوصی گوشی هوشمند خود را در کنار خود دارند که ریسک و خطر فیلم برداری از آن ها توسط هکر ها را افزایش داده است. این موضوع از آن روی جدی است که این روز ها ابزار های هکر ها برای تحت کنترل گرفتن گوشی های هوشمند و به کار انداختن دوربین دستگاه برای فیلم برداری و عکاسی به شدت افزایش یافته و در پژوهشگر ارشد امنیتی کسپرسکی (دی وی دام.) عین حال پیچیده شده اند در این باره گفته است: ما به گوشی موبایل خود به عنوان پنجره های رو به دنیا نگاه می کنیم ، اما متوجه این موضوع نیستیم که برای هکر ها و سارقان اطلاعات این گوشی هوشمند پنجره ای برای دیدن دنیای ما در خصوصی ترین وجه ممکن است.
کسپرسکی که این مطالعه را بیش از همه در راستای بهبود عملکرد محصولات امنیتی خود صورت داده ، در این گزارش اشاره کرده که احتمال در دست داشتن کنترل دوربین گوشی هوشمند کاربران توسط یک هکر این روزها به شدت بالا رفته که دلیل اصلی آن گسترش وجود بد افزار های ناشناخته برای گوشی های هوشمند است . این موضوع هنگامی جدی تر می شود که در نظر آوریم در یک ماه گذشته ، بررسی های تخصصی نشان داده اند که تعداد بد افزارها روی سیستم عامل اندروید که اکنون گسترده ترین و پر استفاده ترین سیستم عامل گوشی های هوشمند است به شدت افزایش یافته تا جایی که حتی شمار بسیاری از نرم افزار هایی که خود را نرم افزار های امنیتی معرفی میکردند از جمله بد افزار هایی بوده اند که اطلاعات کاربران را دزدیده اند. کسپرسکی یک ماه در گزارشی مشابه به این بد افزار های تقلبی کرده بود که بیش از یک میلیون بار از Play Store از دانلود شده بود.
وای فای عمومی و هک اطلاعات
شبکه های جاسوسی تنها کسانی نیستند که دوست دارند شما را شنود کنند، هکر ها، خلافکاران و البته شرکت های مختلف خصوصی هر کدام با هدفی در تلاش برای جمع آوری اطلاعات و شنود شما هستند.
واقعیت این است که کارهای بسیاری برای افزایش امنیت شبکه و تضمین خدمات در وب سایت های بزرگ و به خصوص در برنامه ها و برنامک های روی پی سی انجام شده است. اما همین اشاره آخر به برنامه های روی پی سی ما را به نقطه ای می رساند که مد نظر این نوشته است. گوشی های همراه، برنامه ها و برنامک های موبایلی آسیب پذیرتر از سیستم های دیگر هستند و البته خرابکاران و خلافکاران و شرکت های مزاحم هم حتی بهتر از ما به این موضوع واقف هستند.
خدمات وای فای عمومی اکنون به بخش مهمی از سرویس های اینترنتی موبایلی تبدیل شده است و آن را میتوان و باید گذرگاه اصلی کارکرد برنامک های گوشی هوشمند دانست. اپل و گوگل به عنوان ارائه دهندگان دو سیستم عامل اصلی موبایلی ، خدمات خود را بر اساس اهرم های وای فای عمومی پیکربندی کرده اند.
چینین قابلیت هایی برای بهبود ارتباطات کاربران البته فوق العاده است، اما همین امکانات به طور بالقوه این امکان را به هکر ها میدهند تا در میانه ارتباط کاربران با شبکه قرار گیرند و به اطلاعاتی دست یابند که در اصل مجاز به دسترسی به آن نیستند.
نقطه دسترسی یکی از مهمترین نقاطی است که میتواند کاربران را به خطر بیندازند . مهاجم با فریب خود را به عنوان نقطه دسترسی معرفی کرده و با اجرای نقشه مرد میانه میدان عملا اطلاعات شما را در بین راه میدزد.
حتی بدون گمراه کردن دستگاه کاربر در مسیر اتصال به شبکه، یک هکر یا هر کس و شرکتی که دنبال اطلاعات ماست میتواند از آن چه ما در یک ارتباط وای فای انجام می دهیم مطلع شوند و به اصطلاح ما را شنود میکنند . در مواردی هم شرکت های علاقمند به اطلاعات ما که وای فای مجانی در اختیارمان میگذارند ، با توجه شرایط و مقررات استفاده که ما پیش از دسترسی آن را می پذیریم ، میتوانند به شکل قانونی اطلاعات ما را در جهت فروش و تبلیغات به دست بیاورند.
هنگام استفاده از یک سرویس وای فای عمومی رایگان ، اطلاعاتی همچون زمان استفاده ، نوع دستگاه کاربر ، داده های مرور گر چون آی پی آدرس و نسخه مرورگر ، مکان استفاده ، آی دی دستگاه و صفحات و وب سایت هایی که کاربر به آن ها سر زده است.
این اطلاعات هم در مسائل قانونی و در خواست های حقوقی مورد استفاده خواهد بود ، هم اهداف داخلی شرکت ارائه دهنده اینترنت وای فای را تامین میکند و هم برای تامین نیازهای اطلاعاتی و بازاریابی شرکت های دیگر به آنها فروخته خواهد شد.
بسته به این که چگونه یک شبکه وای فای عمومی پیکربندی شده باشد ، افراد دیگر هم میتوانند دست کم این اطلاعات را درباره سیستم و عملکرد شما در زمان اتصال به دست بیاورند . دسترسی به کوکی های شما میتوانند به هکرها امکان دهد به عملکرد و هیستوری مرورگر کاربردسترسی پیدا کنند و به حسابهایی که شما به آن سر می زنید دسترسی یابند.
شرکت های علاقه مند به اطلاعات ما حتی بدون استفاده از وای فای و از طریق بلوتوث و آی پی آدرس گوشی هوشمند و البته اینترنت خود گوشی میتوانند تحرکات ما را تعقیب کنند.
برای کاستن از احتمال هک شدن گوشی و یا ردیابی شما، چند نکته وجود دارد که رعایت کردن شان هم ممکن است و هم موثر . اگر از گوشی های هوشمند آیفون استفاده میکنید به قسمت تنظیمات گوشی بروید و گزینه پرسش از کاربر پیش از اتصال به شبکه های وای فای عمومی را فعال کنید . با این کار گوشی بدون موافقت شما به شبکه های وای فای که می یابد به صورت خودکار متضل نخواهد شد.
سیستم وی پی ان گوشی همراه میتوانند از گوشی ما در برابر نظارت ناخواسته محافظت کند ( البته نه بیشتر وی پی ان های موجود در ایران) اما برخی از ارائه دهندگان وای فای به دلایلی امنیتی همچون خودداری از دسترسی کودکان به محتوای نامناسب برای آن ها، امکان استفاده شما از سرویس وی پی ان گوشیتان را نمی دهند.
البته راه دیگری هم وجود دارد . آن این است که گوشی خود را در فضاهای نامطمئن در حالت هواپیما قرار دهید که عملا ارتباطش با هر نوع شبکه های قطع می شود و شما تنها میتوانید با بازی کردن با اپ های آن خود را سرگرم کنید تا در موقعیت مطمئنی قرار گیرید و دوباره گوشی را در حالت عادی و ارتباط قرار دهید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.