خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ نوروز ۹۷ را چگونه گذراندیم؟/خنده، خون، ترس و شادی

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ نوروز ۹۷ را چگونه گذراندیم؟/خنده، خون، ترس و شادی

یکشنبه ۱۹فروردین ۱۳۹۷   شماره ۸۱۲

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

با شروع سال جدید ناخودآگاه این ذهنیت که قرار است همه جنبه های زندگی تغییر کند و نو شود در انسان ایجاد می گردد؛ البته در زندگی شخصی و فردی ممکـن است تصمیم هایی گرفته و چشم انداز جدیدی تعیین شود؛ اما در سطح کلان تر زندگی مسیر خود را می رود و این تغییرات هیچ اصطکاکی در مسیــر آن ایجاد نمی کند. یکی از دلایلی که برای چند ساعت و چند روز فکر می کنیم اتفاق جدیدی افتاده است شاید به خــاطر این باشد که در خیل عظیم دید و بازدید، پیام های تبریک و مسافرت ها کمتر به اخبار توجه داشته ایم. در ادامه نگاهی داریم به اخبار کشور و شهرمان در تعطیلات نوروزی که شاید فرصت دیدن و پرداختن به آن ها نبود. شهر اراک نیز در ایام نوروز مانند سایر نقاط کشور به استقبال سال نو رفته بود. برگزاری گالری موزه خیابانی در یکی از خیابان های اصلی شهر از جمله این ها بود. همچنین اجرای مراسم فرهنگی جشنواره سفره هفت سین سیار از دیگر اقدامات قابل توجه بود. اما در کنار این رنگ ها و آواها خبرها چه بود.
اولین روز سال نو فرصتی بود تا بیشتر مسئولین کشور در مورد نامگذاری سال جدید به عنوان سال حمایت از کالای داخلی اظهار نظر و بر آن تاکید کنند البته که کمتر به چگونگی تحقق آن و بسترها و زیرساخت های آن اشاره کردند. حوادثی مانند تصادف نیز کاری به اینکه چندمین روز از چندمین ماه سال است ندارد و خیلی ها را گرفتار خود کرد. در نخستین روز سال جدید در استان ما عملیات اجرایی احداث نخستین شهربازی سرپوشیده ساوه آغاز شد و اولین پروژه کلنگ خورده در ساعات اولیه سال نام گرفت تا ببینیم چه زمانی قرار است به بهره برداری برسد.
اما دومین روز سال جدید شاید یکی از روزهای تلخ برای فرهنگ و اندیشه کشور بود داریوش شایگان فیلسوف و اندیشمند معاصر ایرانی بعد از طی دوران بیماری درگذشت. مرگ او تاسف های بسیاری را به همراه داشت.
در سومین روز از سال جدید بیشتر اخبار حول و حوش بازی آن شب تیم ملی فوتبال ایران با تونس می چرخید بازی که در نهایت ایران در آن با دریافت یک گل مغلوب تونس شد. حضور مسعود شجاعی بعنوان کاپیتان مهم ترین رویداد این بازی بود. در استان مرکزی نیز مهم ترین خبر راه افتادن قطار گردشگری بود همچنین یکی از رویدادهای قابل توجه این روز افتتاح خانه امیرکبیر در هزاوه بود که بعد از مدت ها بازسازی و درب آن به روی گردشگران باز شد. مصدومیت ۱۱ نفر در حادثه خروج اتوبوس از جاده از اخبار روز چهارم فروردین بود. طوفان و تندباد در برخی استان ها و خسارت های ناشی از آن اخبار دیگر این روز بود.
چهارم فروردین مصادف با روز زمین بود در این روز در تمام دنیا برای یک ساعت برق ها و دستگاه الکترونیکی خاموش شد. در ایران برج میلاد به صورت نمادین برق های خود را از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خاموش کرد در استان مرکزی نیز چراغ های باغ ملی خاموش شد. البته چهارم فروردین برای مردم اراک اولین روز با هوای ناسالم بود و همچنین متاسفانه در این روز فردی در شکار بر اثر برخورد گلوله سهوی در شازند جان خود را از دست داد.
پنجم فروردین اما رسیدن دلار به پنج هزار تومان یکی از اخبار مورد توجه بود و گمانه زنی ها در مورد افزایش یا کاهش آن در میان مردم گرم بود هر چند که در روزهای بعد با عبور از مرز پنج هزار تومان همچنان در حال رکوردزنی بود.
ششم فرودین بیشتر اخبار حول و حوش سریال پایتخت و سانسورهای آن می گذشت.
در روز هفتم فروردین تیم ملی فوتبال ایران دومین بازی دوستانه خود در سال جدید را انجام داد و توانست با نتیجه دو بر یک به پیروزی برسد. وقوع یک فقره حریق جنگل های کلاردشت نیز از اخبار تاسف انگیز این روز بود.
اما اولین قتل های استان در سال جدید در این روز رخ داد. در یک درگیری خانوادگی در یکی از روستاهای شهرستان خنداب چهار نفر با شلیک گلوله به قتل رسیدند. البته به گفته فرماندهی انتظامی استان مرکزی در تعطیلات نوروز هفت فقره قتل در استان رخ داده است.
در هفتمین روز سال جدید جشن گردشگری کودک و خانواده در اراک برگزار شد و سومین جشنواره باسلق، کاچی و میراث ماندگار نیم ور در این روز در نیم ور محلات آغاز به کار کرد.
اما در روز هشتم فروردین خبر بازگشت ۲۸۳ ایرانی زندانی در ترکمنستان به کشور در صدر اخبار مسرت بخش در کشور قرار گرفت.
در روز نهم فروردین قرار بود هواداران پرسپولیس جشن زودهنگام قهرمانی لیگ برتر را برگزار کنند اما تیم سایپا با برد دو بر یک در برابر این تیم فرصت این جشن را از آن ها گرفت. در استان مرکزی نیز در نهمین روز از سـال جدید جشنواره گل های لاله در اراک آغاز به کار کرد. در این جشنواره ۲۱ نوع گل لاله به نمایش گذاشته شد و تا ۲۵ فروردین ادامه دارد.
در روز دهم فروردین آکادمی علوم روسیه طی مراسمی مدال طلای نیکولای پیروگوف را به پاس خدمات ارزنده‌ی پروفسور سمیعی در علوم پزشکی، به وی اهدا کرد. همچنین برخورد صاعقه جان سه نفر را در شهرستان میانه گرفت.
در روز یازدهم فروردین خبر تصویب فیلتر تلگرام نقل قول همه محافل شد. در استان مرکزی نیز خبر دستگیری قاتل چوپان ساوه ای در صدر قرار گرفت. قاتلان این چوپان سارقان احشامی بودند که توسط چوپان شناسایی شده بودند.
اما زلزله گویا در سال جدید نیز نمی خواهد از حوالی کشور ما دور شود. زلزله ۵ و سه دهم ریشتری در ظهر روز دوازدهم فروردین باز سرپل ذهاب را لرزاند و مصدومینی نیز بهمراه داشت. در همین روز حوالی ساعت ۲۲ زلزله‌ای به بزرگی ۴ و دو دهم ریشتر حوالی کیلان استان تهران را لرزاند. در روز دوزادهم فروردین در روستای انجدان استان مرکزی همایش بین المللی اسلک لاین که از روز هشتم فررودین آغاز شده بود به پایان رسید.
اولین جشنواره تخم مرغ های رنگی در اراک نیز در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین برگزار شد. برای این جشنواره تعداد ۳۰ عدد تخم مرغ از جنس فایبر گلاس در نظر گرفته شد که برای رنگ آمیزی در پارک های امیرکبیر و ملت جای گذاری شده بودند.
آخرین روز تعطیلات با هیجان بازی نمایندگان فوتبال ایران استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا همراه بود. استقلال در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی میزبان الریان قطر بود که این دیدار حساس در نهایت با ۲ گل به سود استقلال پایان یافت و استقلال از گروه D راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.در این روز تیم پرسپولیس ایران نیز با نسف قارشی ازبکستان بازی داشت که با تساوی بدون گل به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.
اما مهم ترین اخبــاری کـه در تعطیلات با واکنش های مختلفی رو به رو بود خبر فیلترینگ تلگرام بود. روز یازدهم فروردین بودکه علا الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع از مدار خارج شدن تلگرام اظهار داشت: این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد این خبر را باید اولین بار مورد توجه قرار داد. بعد از اعلام این خبر سخنگوی وزارت ارتباطات این گفته را تکذیب کرد و گفت خبرها شایعه است. حسن روحانی، رییس جمهوری نیز در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری، در واکنش به خبرهای مطرح شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام اعلام کرد:«بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسان‌ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی. کام مردم را با اینگونه حرفها تلخ نکنید و در این بحران بیکاری در کشور تیشه به ریشه اشتغال نزنید.» هرچند برخی اخبار و زمزمه ها این خبر را تایید می کند که به زودی تلگرام در ایران از دسترس خارج خواهد شد.
خبر بعدی تیراندازی زنی به نام نسیم اقدم در دفتر مرکزی یوتیوب بود. خبر این بود حوالی ظهر روز سه شنبه پانزدهم فروردین یک زن در دفتر شبکه اجتماعی یوتیوب واقع در شهر سن برونوی ایالت کالیفرنیای آمریکا شروع به تیراندازی کرد در این حمله حداقل ۴ نفر مجروح شدند و خود فرد مهاجم نیز خودکشی کرده است.
این مسئله از این بابت مورد توجه کاربران ایرانی بود که مهاجم زنی ۳۹ ساله ایرانی ساکن آمریکا بود این نگرانی که ممکن است این رفتار او خدشه ای در چهره بین المللی ایرانی ها ایجاد کند در میان ایرانیان وجود داشت. انگیزه اصلی او از این کار اعتراض به برخی سیاست های یوتیوب بود که ویدئوهای او را از یوتیوب حذف می کرده اعلام شده است.
آخرین خبر مورد توجه در این روزها مرگ بهرام زند دوبلور ایرانی بود. که صدای با صلابت او در فیلم ها وسریال های مختلف چون گلادیاتور، جنگویان کوهستان و … در خاطرها خواهد ماند.
سال ۹۷ با اخبار مختلف خود آغاز شد در حالیکه زندگی با مرگ، جنگ، درد، پیروزی، شادی و … ادامه دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.