خانه » جدیدترین » وقایع استان در گفت گو با چند تن از قالیشویان شهر به بررسی مشکلات فعالان این صنف می پردازد

وقایع استان در گفت گو با چند تن از قالیشویان شهر به بررسی مشکلات فعالان این صنف می پردازد

یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰  شماره ۱۵۳۱

خبری از خانه تکانی نیست

فاطمه چاپاری

ماه های پایانی سال برای ایرانیان همواره یادآور خانه تکانی و شست و شو بوده است. هرساله این روزها کار قالیشویی ها رونق می گرفت اما به نظر می رسد امسال خبری از آن شور و اشتیاق پیشین برای خانه تکانی نـــوروز نیست. بر اساس گفته های فعالان صنف قالیشویی افزایش قیمت شوینده ها و افزایش کارگاه های قالیشویی کار را به جایی کشانده که بسیاری از کارگاه داران به فکر تعطیلی واحد های خود افتاده اند.
وحید مرادی از کارگاه داران قالیشویی در اراک است که در خصوص مشکلات کارگاه خود به خبرنگار روزنامه وقایع استان می گوید: یکی از مشکلات ما افزایش تعداد قالیشویی ها در شهر است، در حال حاضر بدون محدودیت، جواز تاسیس قالیشویی صادر می شود. در حالی که در گذشته برای مثال گفتــه می شد که شهری چون اراک تنها گنجایش ۵ قالیشویی را دارد و برای کارگاه های بیشتر مجوز صادر نمی گردید، اما پس از آن که اراک به کلانشهر تغییر پیدا کرد بدون محدودیت مجوز تاسیس کارگاه صادر شد. این تغییر فقط اسمی بود، در حالی که جمعیت شهر، شکل خیابان ها و غیره تغییری نکرده است و در چنین شرایطی تعداد کارگاه های قالیشویی افزایش یافت و در حال حاضر به اشباع رسیده است.
وی که سیزده سال در حرفه قالیشویی فعالیت دارد ادامه می دهد: مشکل دیگر اینکه با افزایش تـورم هزینه های کارگاه شامل حقوق و بیمه کارگران، تهیه مواد اولیه و .. افزایش یافته، در حالی که نرخ انجام کار همچنان پایین است.
وی ادامه می دهد: کارگاه قالیشویی ما در حال حاضر نیمه تعطیل است و با شرایط موجود راهی جز تغییر کار باقی نمی ماند. با هزینه ها و مشکلات موجود من به فکر تعطیل کردن کارگاهم هستم.
مرادی در خصوص کار در شرایط خشکسالی و بحران آب اظهار می کند: در زمینه تامین آب مشکلی نداشتیم چرا که در کارگاه های قالیشویی آب زیادی به مصرف نمی رسد و تمام قالیشویی های اراک به اندازه یک چاه کشاورزی آب مصرف نمی کنند.
به گفته مرادی، با توجه به تنگناهای اقتصادی که مردم درگیر آن هستند سفارشات کارگاه های قالیشویی هم کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
اما بهرام جولایی مدیر قالیشویی آریا دراینباره به خبرنگار روزنامه وقایع می گوید: مشکل اصلی ما تهیه مواد اولیه است، قیمت شوینده ها نسبت به ۶ ماه پیش ۱۵۰ برابر افزایش یافته است و تمام فاکتورهای خریدی که ما در کارگاه داریم نشانگر همین مساله است. برای نمونه ماده هیدرو سولفیدی که به قیمت ۶۰ هزار تومان خریداری می شد حالا به ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
وی در ادامه تصریح می کند: این در حالی است که نرخ ها چون گذشته باقی مانده اند. نرخ قالیشویی ها سالی یک بار تعیین می شود و بر اساس تورم حدود ۲۰تا ۲۵ درصد نسبت به نرخ سال گذشته افزایش می یابد در صورتی که ما در خرید مواد شوینده تورم ۴۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه می کنیم.
مدیر کارگاه قالیشویی آریا خاطرنشان می کند: همان طور که گفتم اصلی ترین مشکل ما هزینه تامین مواد اولیه است و اگر نه در حوزه آب مشکلی نداشتیم چرا که کارگاه قالیشویی چاه آب مخصوص خود را دارد که در سال های اخیر اگر چه بر اثر خشکسالی ها میزان آب آن کاهش یافته اما طوری نبوده که در کار قالیشویی خللی ایجاد نماید و از آنجا که ما پساب ها را تصفیه نموده و دوباره مورد استفاده قرار می دهیم در این زمینه به مشکلات زیادی برنخورده ایم.
جولایی توضیح می دهد: ما همچون گذشته سفارشات خود را داریم اما تامین هزینه هایی چون بیمه و حقوق کارگران و تهیه مواد شوینده ما را دچار مشکل کرده است. برای مثال میزان حقوق کارگران حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و مشخص است ما با افزایش بیست و پنج درصدی نرخ قالیشویی از پس تامین حقوق کارگران خود هم برنخواهیم آمد.
مدیر قالیشویی آریا اظهار می کند: من سی سال است که مشغول به این کار هستم و نمی توانم کارگاه خود را تعطیل کنم چرا که در این صورت باید سنوات کارگرانی که ۲۸ سال برای این کارگاه زحمت کشیده اند را پرداخت کنم که مبلغش برای هر فرد حدود ۸۰ میلیون تومان خواهد شد و من توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارم، تعطیل نکردن کارگاه هم سودی برای من ندارد، در حال حاضر مانده ام چه کنم.
وی در پایان در زمینه باورهای رایجی که میان مردم در خصوص تاثیر شست و شوی قالی در قالیشویی ها است نیز بیان کرد: فرش های دستباف هم قبل از صادرات در قالیشویی شسته می شوند و اگر قرار بود شست و شوی فرش در قالیشویی مشکلی ایجاد کند تمام فرش های صادراتی بایستی بازگردانده می شدند. تنها در صورتی که یک فرش فرسوده شده باشد و بر اثر اتفاقاتی چون ریختن مایعات روی فرش یا گذاشتن گلدان نمدار روی آن، پوسیدگی ایجاد شود در حین شست و شو دچار مشکل خواهد شد. بنابراین ما قبل از تحویل فرش برای شست و شو تمامی این موارد را بررسی می نماییم و در صورت مشاهده چنین مواردی به صاحب فرش هشدار خواهیم داد که ممکن است فرش بر اثر شست و شو پاره شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.