خانه » جدیدترین » وقایع استان در گفت و گو با یک کارشناس آموزشی به بررسی تاثیر آموزش مجازی در آینده سیستم آموزشی کشور می پردازد

وقایع استان در گفت و گو با یک کارشناس آموزشی به بررسی تاثیر آموزش مجازی در آینده سیستم آموزشی کشور می پردازد

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰   شماره ۱۵۲۶

گذر از بحران

فاطمه چاپاری: با شیوع بحران کرونا سیستم آموزشی کشور دچار پیچیدگی هایی شد، مدیران آموزشی کشور طراحی برنامه شاد را در اولویت کارهای خود قرار دادند این برنامه در ابتدا مشکلاتی داشت که نارضایتی معلمان، دانش آموزان و والدینشان را به همراه آورد، همچنین خیلی از خانواده به علت نداشتن گوشی یا تبلت های هوشمند و یا عدم توانایی در استفاده از این وسایل دچار مشکلات فراوانی شدند و آموزش قشری از دانش آموزان در مقطع ابتدایی به ویژه سال اولی ها و دانش آموزان استثنائی از طریق شبکه مجازی سختی های خود را به همراه داشت و بسیاری از کارشناسان و مدیران آموزشی به این نتیجه رسیدند که آموزش حضوری جایگزینی نخواهد داشت. حال با گذشت این روزهای سخت ابزارهای آموزش مجازی چون شبکه شاد ارتقا یافته و بسیاری از چالش ها و مشکلات دانش آموزان و معلمان در استفاده از این نوع آموزش مرتفع شده است بحران کرونا رو به فروکش است و ثمرات به دست آمده از این بحران در آینده سیستم آموزشی کشور تاثیرات خوبی خواهد داشت و مدیران آموزشی معلمان و دانش آموزان می توانند با بهره گیری از فضای مجازی کیفیت سیستم آموزشی را ارتقا دهند. یکی از ثمرات فضای آموزش مجازی استفاده از آن در روزهای برفی و یا در مواقع آلودگی هوا است، در گذشته با وقوع چنین اتفاقاتی مدارس به کلی تعطیل می شد و دانش آموزان از دروس خود عقب می افتادند اما اکنون به دنبال بارش برف در شب گذشته در اراک، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی از برگزاری کلاس ها در فضای مجازی خبر داده و گفته: سه شنبه ۲۸ دیماه به علت برودت هوا، بارش برف، لغزندگی معابر و جاده ها کلاس های درس تمامی مدارس شهر و روستا در شهرستان های شازند، آشتیان، نواحی یک و دو اراک، خنداب، کمیجان، فراهان، تفرش، منطقه سربند، بخش خرقان از توابع شهرستان زرندیه و مدارس روستایی خمین در نوبت صبح صرفا به صورت مجازی در سامانه شاد برگزار می شود.
به گفته وی؛ در سایر شهرستان ها چنانچه به واسطه شرایط جوی امکان حضور در بعضی از کلاس های درس فراهم نباشد مدیران مدارس می توانند پس از هماهنگی با اداره متبوع این مساله را از طریق سامانه شاد به اطلاع همکاران و دانش آموزان برسانند.
احمد فرقدان کارشناس آموزشی نیز دراینباره به خبرنگار روزنامه وقایع استان گفت: در حال حاضر مدارس به صورت نیمه حضوری برگزار می شوند و آموزش حضوری مدارس به طور کامل نیز از برنامه های آتی آموزش و پرورش است.
وی افزود: هر چند آموزش مجازی در حال حاضر نسبت به دوسال گذشته رشد بسیاری کرده است. دانش آموزان، والدینشان و همینطور معلم های آموزش و پرورش نیز توانایی خود در فضای مجازی را ارتقا داده و در حال حاضر با مشکلات چندانی برای کار در این فضا مواجه نیستند. همچنین امکانات و سرعت برنامه شاد نیز افزایش یافته و به طور کلی می توان گفت کیفیت آموزش های مجازی بهبود یافته است.
این کارشناس آموزشی اظهار کرد: آموزش مجازی و استفاده از برنامه شاد تجربه خوبی برای دانش آموزان و معلمان کشور رقم زد و در حال حاضر در بسیاری از مواقع چون روزهای برفی و یا در مواقع افزایش آلودگی هوای شهرهای صنعتی و بزرگ چون تهران، اصفهان و اراک می توان از امکانات برنامه شاد و آموزش مجازی بهره برد و دیگر چون گذشته آموزش ها زمان بسیاری گاهی حتی دو هفته به تاخیر نخواهد افتاد.
احمد فرقدان خاطرنشان کرد: حتی اگر آموزش ها کاملا به صورت حضوری برگزار شود نیز برنامه شاد به فعالیت خود ادامه خواهد داد. نیروهای آموزش و پرورش در زمینه های مختلف چون تولید محتوا و ساخت کلیپ های آموزشی پیشرفت بسیاری داشته اند که از ایـن فیلم های آموزشی در کلاس های حضوری نیز استفاده می شود و از طرفی ارتباط بین دانش آموز و معلم از طریق شبکه آموزشی شاد تقویت خواهد شد.
وی در پایان اشاره کرد: اگر بحران کرونا رخ نداده بود شاید تا سال های سال بهره گیری از فضای مجازی و تکنولوژی در مدارس ما اتفــاق نمی افتاد در واقع این مساله یکی از ثمرات مثبت این بحران بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.