خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان در گفت و گو با رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی و چند تن از مربیان استان به بررسی مشکلات ورزشکاران این رشته پرداخته است

وقایع استان در گفت و گو با رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی و چند تن از مربیان استان به بررسی مشکلات ورزشکاران این رشته پرداخته است

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱   شماره ۱۵۵۵

سنگ نوردی با اعمال شاقه

فاطمه چاپاری

ورزشکاران رشته سنگ نوردی استان مرکزی از دهه ۷۰ تا کنون اتفاقات درخشانی را رقم زده اند و استان مرکزی همواره در تیم ملـی سنگ نوردی ایران نماینده داشته است با این حال ورزشکاران این رشته در حال حاضر از داشتن یک سالن اختصاصی محروم هستند، تنها سالن سنگ نوردی شهر اراک یک سالن چندمنظوره است که با استانداردهای سه دهه پیش ساخته شده و در اختیار بانوان قرار گرفته است و آقایان ورزشکار در این رشته تنها دو بار در هفته و از ساعت ۷ تا ۹ شب قادر به تمرین در این سالن هستند. دیگر سالن های سنگ نوردی استان متعلق به شرکت های خصوصی است که به راحتی در اختیار ورزشکاران این رشته قرار نمی گیرد. در سال ۹۴ زمینی در مجموعه پنج مرداد برای ساخت سالن اختصاصی در اختیار هیات سنگ نوردی استان قرار گرفت اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی برای احداث سالن تخصصی در این محل صورت نگرفته و ورزشکاران رشته سنگ نوردی در استان مرکزی این روزها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

علی صادقیان مربی سنگ نوردی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: با اینکه اراک مرکز استان است و استعدادهای زیادی در رشته سنگ نوردی دارد، اما فاقد یک سالن تخصصی سنگ نوردی است و تمرینات ورزشکاران این رشته با دیگر رشته های ورزشی تداخل دارد چرا که پیمانکاران بخش خصوصی با اجاره سالن آن را به دیگر رشته های ورزشی می دهند و هم زمان با تمرینات ورزشکارن سنگ نوردی، تمرینات دیگر رشته ها چون هاکی که توپ سنگینی نیز دارد برگزار می شود و این تهدید برای امنیت ورزشکاران محسوب می شود.
وی افزود: حرف ساخت سالن اختصاصی از چندین سال پیش به میان آمده و متاسفانه به علت عدم پافشاری مسئولین تنها در حد حرف باقی مانده و حال با گرانی مصالح و… اجرای این پروزه سخت تر خواهد بود، در حالی که اگر همان سال های پیش احداث آن آغاز شده بودیم شهر اراک تا کنون صاحب یک سالن اختصاصی سنگ نوردی شده بود.
این مربی سنگ نوردی اظهار کرد: تایمی که در اختیار مربیان و ورزشکاران سنگ نوردی قرار گرفته دو روز در هفته از ۷ تا ۹ شب است که هم زمان نامناسبی است و هم طول تمرین بسیار کم است، این موضوع باعث ریزش بسیاری از شاگردان شده است. در حال حاضر حدود ۵ مربی فعال سنگ نوردی در اراک داریم و این سالن آن هم در این تایم محدود پاسخگوی نیاز مربیان و ورزشکاران سنگ نوردی اراک نیست.
وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر ما نمی توانیم با شاگردان خود به طور مرتب و سر تایم مشخص تمرین کنیم و این مساله باعث شده ورزشکاران نتوانند خود را برای مسابقات آماده کنند و شرکت ورزشکاران اراکی در مسابقات کاهش یافته و هر کدام از ورزشکارانی که در حال حاضر در مسابقات حضور پیدا کرده اند هم در سالن های خصوصی یا سالن دیگر شهرها تمرین داشته اند.
رضا احمدی دیگر مربی سنگ نوردی استان هم در گفت و گو با خبرنگار روزنامه وقایع استان گفت: ما از دهه هفتاد جزو اولین شهرهایی بودیم که سنگ نوردی داخل سالن را آغاز کرده ایم و از همان تاریخ تا کنون در اردوهای تیم ملی نماینده داشته ایم و سالن فعلی از بهترین سالن های دهه هفتاد بوده است اما از آن زمان تا کنون این سالن برخلاف سالن دیگر شهرهای کشور نه تنها ارتقا نیافته بلکه فرسوده شده و سالن از صبح تا هفت غروب مختص بانوان است و آقایان تنها سه ساعت آن هم در شب حق تمرین دارند.
وی ادامه داد: برای حل این مشکل اداره کل ورزش و جوانان حدود پنج سال پیش یک قطعه زمین خالی برای ساخت زمین اختصاصی سنگ نوردی در مجموعه پنج مرداد اختصاص داد که تا کنون احداث نشده و دیگر هیات های ورزشی هم بارها برای گرفتن این زمین اقدام کرده اند و گویا هیات و اداره کل ورزش و جوانان هیچ برنامه ای برای ورزشکاران این رشته ندارند.
عباس محمدی مربی سابق تیم ملی سنگ نوردی نیز در گفت و گو با خبرنگار روزنامه وقایع استان گفت: من در شهرهای مختلف جلسات تمرین دارم و شاهد هستم که اراک با اینکه واژه کلانشهر را یدک می کشد نسبت به همه شهرهای همسایه کمترین امکانات سنگ نوردی را دارد، این موضوع در حالی است که ما از سال ها پیش در تیم ملی نماینده داشته ایم و بنده به شخصه هم بازیکن و هم سرمربی تیم ملی بوده ام و هم اکنون هم با اینکه ورزشکاران این رشته در جایگاه خوبی هستند اما از امکانات خوبی برخوردار نمی باشند.
وی افزود: دیواره های سالن فعلی سنگ نوردی قدیمی است و نیازمند بروزرسانی می باشد و علاوه بر آن مختص بانوان است و عملا می توان گفت آقایان ورزشکار در رشته سنگ نوردی هیچ فضایی برای تمرینات خود ندارند تنها از ۷ تا ۹ شب آن هم همزمان با دیگر رشته های ورزشی باید تمرین کنند و ما عملا هیچ فضایی برای دویدن و گرم کردن هم نداریم.
محمدی در پایان اشاره کرد: به نظر می رسد که هیات سنگ نوردی و اداره کل ورزش و جوانان استان این ورزش را فراموش کرده اند، ما به صورت شخصی در انجدان و با استفاده از فضای طبیعت و با هزینه های شخصی یک سایت بین المللی تجهیز کرده ایم و در جشنواره ای که در این محل برگزار شد حدود ۵۰۰ نفر از قهرمانان و مربیان سنگ نوردی در این سایت حضور داشتند اما متولیان این ورزش در استان هیچ گونه همکاری با ما در برگزاری این برنامه انجام ندادند.
سیامک رضایی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: در حال حاضر در استان مرکزی و شهر اراک سالن اختصاصی سنگ نوردی وجود ندارد، حدود ده الی دوازده سالن سنگ نوردی در اراک موجود است که این سالن ها هیچ کدام از نظر ارتفاع استاندارد نیستند، به گونه ای که ورزشکار باید در ارتفاع ۸ متری تمرین کند در حالی که مسابقات در ارتفاع ۱۸ متری است.
وی افزود: همان طور که گفتم مشکل اساسی رشته سنگ نوردی نداشتن سالن است و ما چندین سال است که این موضوع را پیگیری می کنیم که حدود ۵ سال پیش زمینی برای احداث سـالن اختصاصی سنگ نوردی به هیات واگذار شد که نقشه آن نیز آماده است اما از آن جا که تاکید دولت بر تخصیص اعتبارات به پروژه های نیمه تمام بوده است متاسفانه بودجه ای برای احداث این سالن تعلق نگرفت و ما مدت ها است که بر سر این موضوع با دستگاه های مختلف چون سازمان برنامه و بودجه، اداره کل ورزش و جوانان و… در حال مذاکره هستیم اما تا کنون به نتیجه ای نرسیده ایم و ورزشکاران ما در شرایط سختی به سر می بند.
رضایی اظهار کرد: با این همه با همکاری های مدیرکل اداره ورزش و جوانان در اسفند سال ۱۴۰۰ بودجه ای برای احداث سالن اختصاصی درنظر گرفته شد و نقشه در دست اصلاح است و به مشاور سپرده شده و امیدواریم بنا بر قولی که مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی داده است بتوانیم تا پایان هفته برای جذب پیمانکار اقدام کنیم تا حداقل کلنگ این پروژه به زمین بخورد. بودجه ای که اختصاص یافته تنها برای شروع پروژه و اجرای فونداسیون کافی است.
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مرکزی تاکید کرد: اما تنها راهکاری که فعلا می توان به کاربرد این است که سالن چندمنظوره که فعلا مختص بانوان است به طور کامل در اختیار هیات سنگ نوردی قرار بگیرد تا این هیات بتواند بــــا برنامه ریزی هم راهکاری موقت برای حل مشکلات ورزشکاران این رشته بیاندیشد و هم بتواند از این طریق یک درآمدزایی داشته باشد، در این خصوص هم نامه نگاری های لازم با اداره کل ورزش و جوانان استان انجام شده است تا با ترک تشریفات این سالن از بخش خصوصی به هیات سنگ نوردی منتقل شود.

۱ دیدگاه

  1. درود بر آقای رضایی و همکارانش که در این ده سال فعالیت خیلی زحمت کشیدن

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.