خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان در گفت و گو با رئیس اتحادیه های قناد و بستنی و صنایع چوب و فلز اراک به بررسی بازار شب عید پرداخته است

وقایع استان در گفت و گو با رئیس اتحادیه های قناد و بستنی و صنایع چوب و فلز اراک به بررسی بازار شب عید پرداخته است

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰  شماره ۱۵۳۴

قصه جیب خالی مردم

فاطمه چاپاری

ماه اسفند از راه رسیده اما خبری از رونق بازار شب عید نیست. حال پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بحران، ویروس کرونا در حال کاهش است اما جیب مردم همچنان خالی است، به گفته کسبه شهر استقبال مردم از بازار شب عید کاهشی بیش از ۵۰درصد داشته است و این امر نشان از شرایط سخت اقتصادی خانواده هـا دارد. دستگاه های مسئول در این زمینه نیز دست به اجرای طرح هایی برای تنظیم بازار زده اند اما شنیده ها حاکی از آن می باشد که این اقدامات هم تاثیر چندانی نداشته است. رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی چند روز پیش خبر از برگزاری جشنواره فروش فوق‌العاده نوروزی در شهر اراک با هدف ایجاد تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها داده بود.
جمشید زند با اشاره به استقبال کسبه از این جشنواره گفته بود: بیش از صد واحد صنفی در شهر اراک فروش ویژه خود را آغاز کرده اند و محدودیتی برای حضور واحدهای صنفی در جشنواره فروش ویژه نوروزی وجود ندارد و اصناف می توانند در این جشنواره با ارائه کالای با کیفیت و قیمت مناسب شرکت کنند.
به گفته وی این جشنواره در سطح ملی برگزار شده و بر اساس مصوبه اتاق اصناف ایران و با همکاری وزارت صنعت با عنوان نمایشگاهی به وسعت ایران آغاز به کار کرده است و در این فروش ویژه نوروزی تمرکز بر فعالیت اتحادیه های پوشاک، کیف و کفش، قنادان و آجیل فروشان، میوه و مبلمان است.
به گفته مدیران این حوزه اجرای این جشنواره به منظور برگزاری نمایشگاهی به وسعت ایران است تا این شانس برای حضور همه واحدهای صنفی در کشور وجود داشته باشد این در حالی است که سال های گذشته با برگزاری نمایشگاه های فروش بهاره و پاییزه فرصت کسب و کار و فعالیت های اقتصادی تنها برای بخش کوچکی از تولیدکنندگان و فروشندگان کالا فراهم می شد. اما بشنویم از صحبت های کسبه در مورر تاثیر این طرح بر وضعیت بازار این شب ها، حسن شمس رئیس اتحادیه قناد و بستنی اراک در اینباره به خبرنگار روزنامه وقایع استان گفت: صنوف استقبال خوبی از جشنواره فوق العاده نوروزی داشته اند و روسای اتحادیه ها واحد های خود را برای شرکت در این طرح توجیه کردند و فروشندگان استقبال خوبی از این جشنواره داشته اند در این طرح محصولات با سود خیلی کم به فروش می رسد، از آن جا که بازار رونق چندانی ندارد حتی اگر جشنواره هم برگزار نمی شد کسبه سعی می کردند با سود خیلی پایینی اجناس خود را به فروش برساننند و حال این مساله در قالب جشنواره ساماندهی شده و نظارت اتاق اصناف بر واحدهای شرکت کننده به طور جدی پیگیری خواهد شد.
شمس ادامه داد: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته ۱۰۰تا ۱۵۰درصد و نسبت به شب یلدا ۳۰ درصد افزایش داشته است، از همین رو در روزهای پایانی سال استقبال مردم از بازار کم است چرا که قیمت ها بالا و بضاعت مردم کم است و به طور میانگین می توان گفت میزان خرید مردم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است با این همه علیرغم گرانی های موجود به علت فروکش کردن ویروس کرونا انتظار می رود مردم خرید نسبی از محصولات داشته باشند.
وی افزود: یکی از مهم ترین علل افزایش قیمت محصولات کشاورزی خشکسالی است برای نمونه تولید پسته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. افزایش هزینه های کشاورزی از جمله هزینه های حمل و نقل، دستمزد، آب، برق، سم و بذر را نیز می توان از دیگر علل افزایش قیمت آجیل برشمرد و در آخر ممنوعیت واردات و تحریم ها نیز در این مساله بی تاثیر نبوده است.
رئیس اتحادیه قناد و بستنی اراک اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون قیمت هر کیلو تخمه آفتابگردان درجه یک از ۵۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزارتومان، نخودچی از ۳۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی از ۷۰هزارتومان به ۲۰۰ هزار تومان، فندق از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزارتومان و پسته و مغز بادام از ۲۸۰هزار تومان به ۳۸۰هزار تومان رسیده است.
محمدرضا براتی رئیس اتحادیه صنایع چوب و فلز اراک نیز در اینباره به خبرنگار روزنامه وقایع استان گفت: مردم از نظر مالی در مضیقه اند و با اینکه از ۱۵ روز پیش بسیاری از واحدها فروش فوق العاده را آغاز کرده و کالاهای خود را با ۱۵ درصد تخفیف ارائه دادند بازرسی ها و مراجعت ما به مراکز فروش مبلمان نشان می داد که بسیاری از کسبه تنها دو فاکتور فروش در این مدت داشته اند و این خبر از کاهش قدرت خرید مردم می دهد.
وی افزود: این در حالی است که قیمت ها نسبت به سال گذشته افزایش یا کاهشی نداشته است، اما به طور کلی قیمت ها بالا است و علت این امر گرانی مواد اولیه مصرفی است که در قیمت نهایی کالا هم تاثیر می گذارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.