خانه » پیشنهاد سردبیر » واکنش قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور به برخی اتهامات علیه پزشکان/زیرمیزی بگیرها کم شده اند

واکنش قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور به برخی اتهامات علیه پزشکان/زیرمیزی بگیرها کم شده اند

چهارشنبه ۲۰ مرداد ۹۵    شماره ۳۸۸

پزشکی حرفه ای مقدس است که با سلامت و جان مردم سر و کار دارد. به همین خاطر بیشتر از مشاغل دیگر مورد توجه قرار می گیرد. این حساسیت ها باعث می شود انتظارات مردمی از پزشکان بالا برود. با این وجود همواره حاشیه هایی پیرامون پزشکان در کشور بوده است. از عدم توجه کافی به بیمار گرفته تا دریافت مبالغی بیشتر از حق و حقوق قانونی توسط برخی پزشکان. همین موضوع باعث واکنش قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی شده است. صحبت های دکتر خلیلی از کاهش شکایات تعرفه ای و زیرمیزی در کشور حکایت دارد. این موضوع امیدوار کننده از دیدی دیگر نشان می دهد این اتفاق در کشور جریان داشته و هنوز متوقف نشده است. رسالت خطیر و زحمات پزشکان برای مردم بر هیچکس پوشیده نیست اما نباید برخی افراد با اقدامات ناشایست نام این حرفه مقدس را زیر سوال ببرند و البته کارهای برخی را نمی توان به جامعه پزشکان بسط داد.
قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر درخواست برخی پزشکان از بیماران جهت واریز مبالغی به حساب آشنایان‌شان، گفت: اگر چنین شکایت‌هایی از پزشکی تکرار شود، سیستم نظارتی دانشگاه‌ها ورود پیدا می‌کنند و برخورد انتظامی و قضایی لازم صورت می‌گیرد. دکتر محسن خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان شکایات تعرفه‌ای با بیان اینکه شکایاتی که به سامانه ۱۶۹۰ گزارش می‌شود، به طور همزمان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شوند، گفت: از آنجایی که رسیدن به نتیجه‌ای قطعی در زمینه شکایات تعرفه‌ای، پروسه‌ای قضایی و زمان بر است، برای اعلام احکام قطعی نیز تاخیر وجود دارد.
کاهش شکایات تعرفه‌ای
وی با بیان اینکه علاوه بر سازمان نظام پزشکی، تعزیرات حکومتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز پرونده‌هایی که در سامانه ۱۶۹۰ ثبت می‌شوند را بر اساس مستندات بررسی می‌کنند، افزود: تعداد پرونده‌هایی که در این سامانه ثبت شده‌اند، نشان می‌دهند که میزان شکایات تعرفه‌ای و به دنبال آن تعداد پرونده‌ها بسیار کاهش یافته است.
خلیلی ادامه داد: از طرفی به دلیل افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌ها و تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات، شاهدیم که اکثر شکایات انجام شده از صورتحساب بیمارستان‌ها است. حال زمانی که این شکایات بررسی می‌شود، می‌بینیم که در بیشتر موارد صورتحساب‌ها طبق تعرفه بوده است.
وی با بیان اینکه اگر هم در مواردی تخلفی صورت گرفته باشد، از سوی تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی با مسئول فنی بیمارستان برخورد می‌شود، اظهار کرد: البته باید توجه کرد که تعداد شکایات نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. آمار این موضوع به صورت جزء به جزء وجود دارد و نشان می‌دهد که تعداد شکایات تعرفه‌ای بسیار کاهش یافته است.
قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره آمار این شکایات، گفت: از آنجایی که آمارها را مقطع به مقطع ارزیابی می‌کنیم، باید صبر کنیم تا آمار سه ماهه در این زمینه اعلام شود. نکته حائز اهمیت این است که به طور کلی آمار شکایت بسیار کاهش یافته، بطوریکه در بیش از ۹۰ درصد شکایاتی هم که بررسی می‌شوند، مشکلی در تعرفه‌ها نیست و طبق تعرفه از بیماران دریافت شده است.
زیرمیزی‌هایی که به حساب آشنایان پزشک واریز می‌شود
خلیلی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر افزایش دوباره زیرمیزی‌ها و درخواست برخی پزشکان مبنی بر واریز مبلغ زیرمیزی به حساب یکی از آشنایان‌شان، گفت: اگر چنین شکایت‌هایی از پزشکی تکرار شود، سیستم نظارتی دانشگاه‌ها در این باره ورود پیدا می‌کنند. بنابراین اگر تکرار شکایت‌های این چنینی از پزشکی دیده شود، دانشگاه آنها را بررسی کرده و با بیماران تماس می‌گیرند. بر این اساس در صورتی که مسجل شود چنین اتفاقی رخ داده است، برخورد انتظامی و قضایی لازم انجام می‌شود.
دغدغه‌ای که بیمه‌ها ایجاد کرده‌اند
وی یکی از دغدغه‌های فعلی سازمان نظام پزشکی را بحث بیمه‌ها عنوان و اظهار کرد: ما برای جامعه پزشکی الزام گذاشته‌ایم و آنها با این الزامات کار می‌کنند و به عنوان مثال بیمار را با بیمه جراحی می‌کنند. حال اگر بیمه این هزینه‌ها را با کسورات غیرمنطقی که بر آنها می‌زند، بعد از شش یا هشت ماه نپردازند، زمینه را برای ایجاد مشکلاتی در بیمارستان‌ها و برای پزشک فراهم می‌کنند.
بیمارانی که مجبور می‌شوند آزاد بستری شوند
قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: به عنوان مثال وقتی پزشکی کار می‌کند اما پولی بابت کارش دریافت نمی‌کند، دیگر کارش را هم انجام نمی‌دهد و در این صورت بیمار مجبور می‌شود که به صورت آزاد بستری شده و صورتحسابش را پرداخت کند و خودش پولش را از بیمه دریافت کند. بنابراین مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد می‌شود و این مشکلات باعث می‌شود که حتی اگر بیمارستانی با بیمه‌ای قرارداد دارد، ‌ یک سری از پزشکان که تعداد بیمارشان زیاد است، زیر بار قرارداد نروند.
میزان شکایات تعرفه‌ای را فعلا اعلام نمی‌کنیم!
خلیلی در پاسخ به سوالی درباره جزییات آمار شکایات تعرفه‌ای، تاکید کرد که آمار تعداد پرونده‌ها در سازمان نظام پزشکی وجود دارد که فعلا آن را اعلام نمی‌کنیم، اما تعداد شکایات بسیار کم شده و این آمار در تهران نیز تا درصد زیادی کاهش یافته است. البته در شهرستان‌های برخی استان‌ها زیرمیزی و تخلفات تعرفه‌ای حذف شده و در تهران هم تعداد شکایات کاهش یافته است.
ماجرای زیرمیزی‌ ۷۰ میلیونی
وی در واکنش به اظهار نظر یکی از مقامات تعزیرات حکومتی مبنی بر دریافت زیرمیزی ۷۰ میلیونی توسط یک پزشک و واریز آن به حساب یکی از آشنایانش، گفت: البته برخی پرونده‌ها در این زمینه پرونده‌های قدیمی است. باید توجه کرد که تا سیر رسیدگی به پرونده‌ها تکمیل نشود، قابل اعلام نیستند. درباره این پرونده هم برخوردهایی از سوی سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، اما چون سیر قضایی برخی پرونده‌ها زمان می‌برد، آنها را اعلام نمی‌کنیم. زمانی می‌توان درباره پرونده‌ها اظهارنظر کرد که احکام آن قطعی شده و سیر قضایی آن تکمیل شده باشد.
قائم مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی همچنین اظهار کرد: کل پرونده‌های آرایشی، بهداشتی، مواد غذایی و… و. در سیستم قضایی تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود. باید توجه کرد که ۹۲ درصد پرونده‌های این مجموعه غیرپزشکی هستند و هشت درصد پرونده‌ها، پرونده‌های بیمارستانی و درمانی است. بنابراین زمان قطعی شدن رسیدگی‌ها و احکام طول می‌کشد، در حالیکه در سیستم نظام پزشکی اقدمات سریع‌تر پیش می‌رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.