خانه » جدیدترین » هوای اراک دوباره ناسالم شد

هوای اراک دوباره ناسالم شد

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰  شماره ۱۵۰۰

این خبر تکراری است

هوای اراک دوباره ناسالم شد

محدثه کاظمی 

پژوهشگر رسانه

مدت ها است که در اراک، علاوه بر کرونا، آلودگی هوا نفس ها را به شماره انداخته است. آلودگی هوا در اراک قصه ای قدیمی است که پیگیری این بحران از سال ۱۳۷۷ توسط فعالان محیط زیست از استانداران مختلف، درخواست شده است. آلودگی هوایی که از منابع متعدد داخلی و خارجی تولید می شود. آلودگی هوایی که توسط مسئولان به زمین یکدیگر پاس داده می شود، نفس مردم اراک را هدف قرار داده است. اگرچه اراک به مدد حضور صنایع در رده کلان شهرها قرار گرفته است اما متاسفانه گویا جز آلودگی نصیبی نداشته و مسئله آلودگی به بحرانی عظیم در این شهر تبدیل شده و نفس مردم اراک از این آلودگی بند آمده است و سلامتی آنها، شوخی بردار شده است! اینکه آلودگی در اراک از منابع متعدد خارجی و داخلی چون تالاب میقان، شرکت املاح معدنی و صنایع متعدد ناشی می شود، مورد قبول است، اینکه حمل و نقل، افزایش جمعیت، فرسودگی خودروها، عدم توسعه کیفی و تغییر سبک زندگی بر آلودگی ها می افزاید نیز مورد قبول است. اما اینکه چاره ای برای این حجم از آلودگی و این اتفاق تکراری در نظر گرفته نمی شود، جای تامل دارد و شوخی بردار نیست! اینکه مردم این شهر با انواع بیماری ها چون سرطان، ام اس، بیماری های قلبی و تنفسی، دست و پنجه نرم می کنند و این شهر در شمار شهرهای صدر مبتلایان بیماری های خاص قرار می گیرد نیازمند مطالعات کاربردی است و جای تامل بیشتری را می طلبد! شهرهای زیادی در دنیا با مساله آلودگی هوا مواجه بوده اند و همچنان نیز هستند و هیچ راهی جز توسعه کمی و کیفی در زمینه های مشکل ساز، پیش رویشان نبوده است. این شهرها، دست بر روی دست نگذاشته اند تا خبر تکراری را هر روز در تیتر اخبار ببینند بلکه بر روی مشکلات تمرکز کرده و سعی در رفع آنها نموده اند. !
بررسی منشا و علل آلایندگی هوای اراک و ارایه راهکارهای سازنده برای حل این بحران، نیازمند اعتبارات لازم است که انتظار می رود هر چه سریعتر این منابع اعتباری تامین شود و طرح های پیشنهادی تنها در حد طرح باقی نمانند و سالیانه چند قدم به هوای پاک نزدیکتر شویم!
ما نیز به عنوان شهروندان یک شهر وظیفه ای داریم، وظیفه‌ اولیه ما این است که بر روی نقش شهروندی خود در حل مشکلات شهر تمرکز کنیم و با رعایت اصولی چون معاینه فنی منظم خودرو، پرهیز از استفاده زائد از خودرو شخصی، کاشت درخت، کاهش مصرف انرژی و نظایر این دسترسی به هوای پاک را ممکن سازیم و در وهله دوم هوای پاک را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.
مطالبه این مورد که هوای پاک حق شهروندی ماست و حقی است که ما از آن محرومیم و به طور جمعی تلاش کنیم و از دولت و همه نهادهای مسئول بخواهیم که یک‌ نقشه راه برای حل مشکل آلودگی هوای کلانشهر اراک طراحی کنند.
اما گویا ما شهروندان این شهر نیز چون مسئولان در برابر داشتن این حق سکوت کرده ایم و همگی دست در دست هم داده و به خبر تکراری هر روز که «هوای امروز اراک ناسالم و خطرناک است»، تنها گوش می سپاریم!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.