خانه » جدیدترین » هم قهرمانی، هم همگانی

هم قهرمانی، هم همگانی

یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲  شماره ۱۷۶۰

وقایع استان نقاط ضعف و قوت رویکرد جدید اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی در قبال «پایگاه قهرمانی استان» را ارزیابی می کند

زهرا مدنی: پایگاه قهرمانی در هر استانی تنها سالنی است که به طور ویژه در اختیار قهرمانان قرار می گیرد تا بتوانند به طور رایگان از این فضا برای تمرینات خود به منظور آمادگی برای رقابت های بین المللی استفاده کنند متاسفانه پیش از این پایگاه قهرمانی استان به منظور استفاده عموم در اختیار ورزشکاران مختلف قرار می گرفت و بعضا و به ویژه در بخش بانوان، قهرمانان کشوری استان که برای مثال توانسته بودند در مسابقات انتخابی تیم ملی یا قهرمانی کشور مقام آوری کنند یا در لیگ های کشوری فعالیت داشتند از تمرینات رایگان در این سالن محروم می ماندند در حالی که عموم مردم می توانستند با پرداخت هزینه از امکانات تخصصی سالن استفاده کنند و این سالن ها تنها برای استفاده ملی پوشانی که در اردوهای تیم ملی حضور داشتند، رایگان بود. اخیرا اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی در اقدامی درست و به جا دستورالعملی را صادر کرده که به موجب آن تنها قهرمانان می توانند از این سالن استفاده کنند و مربیان و ورزشکارانی که به طور معمول در این سالن تمرین می کردند به دیگر سالن های مجموعه پنج مرداد هدایت شده اند، این اقدام را با در نظر گرفتن دو شرط می توان مثبت ارزیابی کرد؛ اول اینکه با توجه به کمبود زیرساخت های لازم برای ورزش بانوان در استان پایگاه قهرمانی تنها برای استفاده ملی پوشان حاضر در اردوها محدود نشود چرا که با محدودیت های موجود بانوانی که در مسابقات قهرمانی کشور یا لیگ های مختلف مقام آوری می کنند توانایی های کمتری نسبت به ملی پوشان در بخش آقایان ندارند چه بسا اگر امکانات بیشتری در اختیار این بانوان قرار می گرفت می توانستند مقام آوری های خود را از سطح ملی به سطح بین المللی ارتقا دهند. و شرط دوم اینکه امکانات لازم برای ورزش همگانی در بخش بانوان در سراسر استان مهیا شود تا عموم بانوانی که از این پس امکان تمرین در این سالن را ندارند از انجام فعالیت های ورزشی بازنمانند.
استاندار مرکزی نیز در آخرین نشست شورای تربیت بدنی و ورزش استان مرکزی اشاره کرده بود که سالن‌های ورزشی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های استان باید با تخفیف ۹۰ درصدی در اختیار بانوان خانه‌دار قرار گیرد.
به گفته فرزاد مخلص الائمه دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی دارای ظرفیت‌های ورزشی مطلوبی هستند و سالن های ورزشی این دستگاه ها نباید تنها به کارکنان آنها اختصاص داشته باشد و باید زمینه استفاده همگانی از این ظرفیت‌ها فراهم شود.
اما یکی از مربیانی که در گذشته در پایگاه قهرمانی فعالیت داشته به خبرنگار وقایع استان می گوید: در این سالن ۱۲ مربی در بخش بانوان کار می کردند اما اخیرا با دستور اداره ورزش و جوانان مقرر شده پایگاه قهرمانی استان از درآمدزایی خارج شود تا فقط قهرمان ها اجازه تمرین در این سالن را داشته باشند در حالی که هیچ قهرمان خانمی در استان نیست به جز یک خانم که برای تهران تمرین می کند و اصلا به اراک نمی آید.
این مربی که نمی خواست نامش فاش شود، ادامه می دهد: تایم صبح به دلیل نبودن قهرمان خانم کلا تعطیل شده و تایم عصر نهایتا ۱۰الی ۱۵ نفر آقا کار می کنند که تحت نظر مربی ای تمرین می کنند که قطعا رایگان کار نمی کند.
وی اشاره می کند: همه استان ها اعم از تهران، اصفهان و مشهد هم پایگاه قهرمانی دارند که هم به منظور درآمدزایی و هم برای تمرین قهرمانان مورد استفاده قرار می گیرد.
این مربی ادامه می دهد: چند تا از شاگردان ما که به نیابت از همه به اداره ورزش و جوانان مراجعه کرده بودند با این گفته مواجه شده بودند که ما نمی توانیم امکانات قهرمان ها را در اختیار چندتا خانم که می خواهند چربی های شکمشان را آب کنند، بگذاریم.
این ورزشکار توضیح می دهد: از آن جا که این سالن هم کف بود بیماران خاص که توانایی بدنی نداشتند می توانستند به تمرین در این سالن بپردازند وقتی این موضوع را هم در اداره ورزش و جوانان مطرح کردیم نسبت به بیماری و وضعیت ام اس یکی از شاگردان ما هیچ توجهی نشد. وی اظهار می کند: سالن ژیمناستیک، بدمینتون، اسکواش، اسکیت،کشتی هم دولتی هستند چرا این سالن ها برای درآمدزایی مورد استفاده قرار می گیرد و تنها پایگاه قهرمانی را نمی توان برای درآمدزایی مورد استفاده قرار داد؟
او می گوید: ما مربی ها روی درآمد این سالن حساب باز کرده بودیم و بعضی از مربیان با درآمدی که از این سالن به دست می آوردند قسط وام هایشان را می دادند. الان نزدیک به ۱۵سال است که سالن پایگاه قهرمانی درمجموعه پنج مرداد دراختیار هیات های ورزشی قرارداده شده و بانوان در رشته کار با دستگاه در آن فعالیت می کردند و از این طریق سالن به منظور درآمدزایی مورد استفاده قرار می گرفت تا کمک هزینه ای برای ورزشکارانی باشد که برای قهرمانی استان و کشور تلاش می کنند.
این مربی اشاره می کند: در تایم های ویژه که مدیریت پایگاه قهرمانی امکان فعالیت بدنسازی در سالن را برای قهرمانان ‌ملی ‌حاضر در اردوهای ملی فراهم می کرد هم ‌مشکلی نداشتیم چرا که ورزشکار قهرمان در کنار ورزشکاران معمولی تمرین می کردند که این کار باعث می شد بانوان از قهرمانان انرژی بگیرند.
وی می افزاید: متاسفانه در بخش بانوان فقط در چندرشته ملی پوش داشتیم که به خاطر ضعف تمرینات درمراحل اولیه اردو خط می خوردند. این مساله ربطی به تمرینات مردم عادی که درآمد سالن را تامین می کردند، نداشت.
این ورزشکار در پایان می گوید: در حال حاضر تنها مجموعه ورزشی دولتی بزرگی که تنها یک سالن بدنسازی دارد از اول مهر ماه به روی بانوان بسته شده و چندین بیمار ام اس و خانواده هایی که حاضر نیستند دخترانشان را به سالن های خصوصی بفرستند و بقیه دخترانی که دوست دارند در رشته های ورزشی مورد علاقه خودشان تلاش کنند و برای شهرشان افتخار کسب کنند امکان تمرین در این سالن را از دست داده اند، حال بماند که درشش ماه دوم سال چند نفر شاغل در سالن ازکار بیکار شده اند که در این وضعیت سخت اقتصادی به مشکل خواهند خورد.
اما بشنویم از زهرا عراقیه فراهانی معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی که در گفت و گو با خبرنگار وقایع اظهار می کند: پایگاه قهرمانی استان مرکزی هر روز صبح از ساعت ۹ تا ۱۱ و روزهای فرد نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در اختیار بانوان قهرمان کشوری و ملی پوشان قرار می گیرد.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر خدا را شکر ملی پوشان خوبی در بخش بانوان کشور داریم حتی در شهرستان هایمان هم ملی پوشانی چون خانم صبا فرجی در رشته تنیس روی میز را داریم که ایشان خمینی هستند.
معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی توضیح می دهد: ما به بانوان قهرمان کارت هایی می دهیم تا به صورت رایگان از سالن پایگاه قهرمانی استفاده کنند و همچنین یک جلسه در هفته نیز می توانند به صورت رایگان از استخر استفاده کنند و این امکانات مخصوص بانوان ملی پوش حاضر در اردوهای تیم ملی در رشته های مختلف ورزشی است و در خصوص قهرمانان کشوری هم چنانچه هیات معرفی شان کند امکان استفاده از پایگاه قهرمانی و استخر را به صورت رایگان فراهم خواهیم کرد.
عراقیه فراهانی در ادامه اشاره می کند: در تمام شهرهای کشور پایگاه قهرمانی همان طور که از نام اش پیداست مختص قهرمانان است و در حال حاضر در شهر اراک هم تنها خانم های قهرمان می توانند در این محیط تمرین کنند و بانوانی که قبلا به طور معمول در این سالن تمرین می کردند به سالن های دیگر مجموعه پنج مرداد هدایت شده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.