خانه » پیشنهاد سردبیر » همگام با برنامه

همگام با برنامه

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹  شماره ۱۲۷۹

وقایع استان در گفتگو با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بررسی می کند؛ این سازمان در استان چقدر نسبت به برنامه ششم توسعه جلو یا عقب است؟

همگام با برنامه

کوروش دیباج

بخش کشاورزی به دلیل برخورداری از رشد مستمر و پایدار اقتصادی و نقش حیاتی در تأمین غذایی و توسعه اشتغال در جامعه یکی از بسترهای مناسب جهت توسعه پایدار در کشور است. بنابراین با درک و شناخت زیرساخت‌ها و عوامل آن ضروری است که برنامه‌های مناسبی برای گسترش کمی و کیفی عوامل تأثیرگذار بر تولید مطلوب این بخش صورت گیرد. منابع انسانی در بخش دولتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در تولید، وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های این بخش را بر عهده ‌دارد که در کنار آن توجه به تکالیف قانون برنامه ششم توسعه و طرح‌های اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است ازاین‌رو وقایع استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی مصاحبه‌ای را با مجید آنجفی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی انجام داده و از وی پرسیده است که این سازمان در استان چقدر نسبت به برنامه ششم توسعه جلو یا عقب است، که پاسخ وی نسبت به این سؤال را در ذیل ازنظرمی گذرانید.
اهداف برنامه در بخش کشاورزی به‌طور کامل محقق شده است، سال گذشته بر اساس آماری که ارائه شد با توجه به مشکلات دولت همچون تحریم‌ها، تنگناهای اقتصادی، مشکل تأمین ارز نهاده‌ها و… بخش کشاورزی با نرخ رشد ۸ درصد بیشترین نرخ را در بین بخش‌های فعال کشور همچون بخش‌های صنعت و تجارت داشت، خوشبختانه در استان هم این نرخ رشد مطلوب بوده و حتی جلوتر از برنامه ششم توسعه پیشرفته‌ایم.
جهاد کشاورزی استان در برنامه‌هایش در زیر بخش‌های مختلف همچون زراعت، باغبانی، شیلات، دام و طیور، امور اراضی و… تکالیفی برای آن مشخص‌شده است که خوشبختانه جلوتر از اهداف برنامه و وظایفی که برای جهاد کشاورزی استان مشخص است، پیشرفته‌ایم به‌عنوان‌مثال در بخش گندم که به‌عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، جهاد کشاورزی استان میزان گندم تولیدی آن ظرف سه سال گذشته از حدود ۳۷۵ هزار تن به ۴۵۰ هزار تن رسیده است، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تولید گندم نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.
در تولید محصولات باغبانی نسبت به برنامه توسعه‌ای که به جهاد کشاورزی ابلاغ‌شده است، ۱۲۶ درصد از برنامه جلو هستیم در توسعه باغات حدود ۴ برابر برنامه کارشده است، یعنی ازنظر سطح باغات ایجادشده در استان از برنامه توسعه جلوتر هستیم. جهاد کشاورزی تکلیفی را مبنی بر « توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و دِین» دارد که هفت برابر برنامه، مشخصاً ۷۲۷ درصد از برنامه جهاد کشاورزی استان جلوتر بوده است.
شاید مهم‌ترین بخش از سیاست‌های اصلاح و الگوی کِشت در کشور و در استان، توسعه محصولات گلخانه‌ای است، همان‌طور که می‌دانیم در محصولات گلخانه‌ای یک‌دهم فضای آب مصرف می‌شود و ده برابر تولید و اشتغال وجود دارد، در توسعه گلخانه‌ها استان مرکزی یکی از استان‌های پیش رو کشور است و در این بخش جهاد کشاورزی استان ۲۱۶ درصد نسبت به اهداف برنامه جلو هستیم.
استان مرکزی درزمینه تولید نهال استاندارد ۲۷۰ درصد رشد داشته است یعنی ۲٫۷ برابر حجم نهالی که باید در استان تولید می‌شده است، نهال تولید کرده‌ایم.استان به دلایل شرایط موجود و وضعیت منابع آبی باید به سمت کِشت‌های فانتزی سوق پیدا کند، کِشت‌هایی که درآمدزایی، اشتغال و گردش مالی بالایی دارد و در کنار همه این موارد ارزش صادراتی دارند در این نوع کِشت‌ها، کِشت گیاهان دارویی جز برنامه‌های وزارتخانه و جهاد کشاورزی استان است، در زمان شروع برنامه در حوزه کِشت گیاهان دارویی استان وضع موجودش ۴۹ هکتار بوده است که هم‌اکنون به ۱۰۵ هکتار رسیده است درواقع سطح زیر کِشت گیاهان دارویی در استان ۱۸ برابر افزایش پیداکرده است.
کِشت گل محمدی یکی از سیاست‌های مهم الگوی کِشت است که جهاد کشاورزی استان ۱۳ برابر برنامه اصلاح الگوی آن، سطح زیر کِشت گل محمدی را افزایش داده است و هم‌اکنون نگرانی ما در حوزه کِشت گل محمدی این است که پای به‌پای توسعه کِشت، جهاد کشاورزی استان باید ظرفیت صنایع تبدیلی و صادرات آن را فراهم کند، که خوشبختانه این کار هم صورت گرفته است. استان مرکزی چند واحد شاخص صنایع تبدیلی در کشور دارد که این صنایع در حال اسانس و گلاب‌گیری ازگل‌های محمدی هستند که در کنار این موارد صادرات به کشورهای دیگر در حال انجام است.
زعفران کِشت جدیدی است که جهاد کشاورزی استان درحال‌توسعه این نوع گیاه است، همان‌طور که می‌دانیم کِشت زعفران در طول سال نیاز به دو دفعه آبیاری دارد و در کنار این مزیت درآمدزایی آن بالاتر از کِشت‌های رایج است. درزمینه کِشت زعفران استان ۱۱ برابر برنامه سطح کِشت خود را افزایش داده است.
استان مرکزی در حوزه تولید قارچ نسبت به اهداف برنامه ۱۲۷ درصد جلوتر است در مورد بیمه محصولات زراعی و باغی جهاد کشاورزی استان نسبت به سال قبل برابر تعهد برنامه انجام داده است، ولی نسبت به سال نودوهفت حدود ۱۵۰ درصد سطح بیشتری را تحت پوشش قرار داده است.
در دنیا یک شاخص بسیار مهم در بخش کشاورزی، ضریب مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی است، جهاد کشاورزی استان در پایان برنامه ششم توسعه، موظف است به ۱٫۷ اسب بخار در هکتار برسد، این ضریب مکانیزاسیون استانداردی است که تا پایان برنامه ششم توسعه تعریف‌شده است. جهاد کشاورزی استان در سال چهارم این برنامه به این ضریب مکانیزاسیون دست‌یافته است. طبق آمار ۹۷ به ۹۶ تعداد کمباینی که در استان توزیع‌شده است در سال ۹۶، ۷ دستگاه بوده که در سال ۹۷، به ۷۱ دستگاه رسیده است، تعداد تراکتوری که در استان توزیع‌شده است در سال ۹۶، ۴۵۰ دستگاه بوده که در سال ۹۷ با وجود افزایش قیمت‌ها و مشکلاتی که وجود داشت ۸۵۰ دستگاه تراکتور توزیع‌شده است. سال ۹۸ جهاد کشاورزی استان تعداد بیشتری از سال ۹۷ توزیع داشته‌ایم ولی با بحران صنعت تراکتور سازی در کشور مواجه شدیم که همین امر باعث شد در سال ۹۸ تراکتوری عرضه نگردد.
در برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون یعنی میزان اسب بخار واقع در هر هکتار برای ما مهم بوده است که خوشبختانه به این ضریب استاندارد که هدف پایان برنامه است، دست پیداکرده‌ایم.
جهاد کشاورزی استان در حوزه جذب خط اعتباری مکانیزاسیون تاکنون ۹۱ درصد پیشرفت داشته است که جهاد کشاورزی استان ۲۱۸ مورد معرفی به بانک داشته است،یعنی از سهمی که به جهاد کشاورزی استان معرفی‌شده است، بیش از دو برابر معرفی برای جذب تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی به بانک صورت گرفته است که ۹۱ درصد آن محقق شده است.
استان مرکزی سومین استان تولید کننده گوشت قرمز در کشور است و مقداری زیادی از این گوشت تولیدشده به استان‌های دیگر ارسال می‌گردد، بخش عمده نیاز گوشت قرمز در استان تهران را استان مرکزی تأمین می‌کند. آن موردی که در اهداف برنامه ششم توسعه برای تولید گشت قرمز در استان مرکزی تعریف‌شده است، جهاد کشاورزی استان توانست بیش از دو برابر اهداف برنامه ششم توسعه تولید داشته باشد
جهاد کشاورزی استان در سال ۹۷، ۵۴ هزار تن و در سال ۹۸، ۵۵ هزار تن گوشت قرمز تولید کرده است درواقع هزار تن به تولید گوشت قرمز استان در سال ۹۸ اضافه‌شده است. بعد از بهره‌برداری پروژه‌های دام داری در شهرستان‌های ساوه و … استان مرکزی به ظرفیت تولید گوشت قرمز ۶۷۰ هزار تن دست پیدا خواهد کرد.
هم‌اکنون در حوزه تولید شیر خام، حدود دو برابر نیاز استان شیر تولید می‌شود اگر بخواهیم بر اساس برنامه ششم توسعه تولید شیر را بررسی کنیم، استان مرکزی ۱۱۷ درصد از برنامه ششم توسعه درزمینه تولید شیر جلو است ، هم‌اکنون در استان حدود ۳۳۰ هزار تن شیر در طول سال تولید می‌شود و با پروژه‌هایی که در حال بهره‌برداری است در پایان سال جاری، امیدوار هستیم در حوزه تولید شیر به دو برابر تولید سال قبل دست پیدا کنیم.
در حوزه گوشت مرغ که حساسیت‌های زیادی است، جهاد کشاورزی ۳۰ درصد از مازاد مصرف استان تولید می‌کند که در این حوزه هم این مازاد به استان‌های دیگر کشور توزیع می‌گردد، در سال ۹۸ تولید گوشت مرغ استان ۱۵ درصد افزایش داده است درواقع استان از تولید ۶۳ هزار تن در سال ۹۷ به ۶۸ هزار تن گوشت مرغ در سال ۹۸ دست پیداکرده است. با توجه به اینکه در حوزه تولید گوشت قرمز و مرغ که محدودیت‌های نسبت به تولید داریم درواقع برای هر استان ظرفیت و سقفی مشخص‌شده است، استان مرکزی نسبت به برنامه ششم توسعه ۴ درصد جلو است.
استان مرکزی در حوزه آبزیان و شیلات از تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تن به تولید ۶ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است درواقع جهاد کشاورزی استان مرکزی درمجموع استخرهای تولید آبزیانی که در اختیار دارد، ۳۵ درصد افزایش تولید آبزیان داشته است.
جهاد کشاورزی استان در حوزه تولید تخم‌مرغ برابر برنامه تولید می‌کند و بر اساس سیاست‌های کنترلی که وجود دارد و با توجه به اینکه مرغداران باقیمت پایین و زیان در حال عرضه تخم‌مرغ هستند، جهاد کشاورزی سیاست افزایش تولید نداشته و برابر برنامه ششم توسعه در این حوزه پیش می‌رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.