خانه » جدیدترین » همزمان با دومین روز از دهه فجر صورت گرفت،/بهره برداری از مرکز هوشمند کنترل ترافیک شهرداری اراک

همزمان با دومین روز از دهه فجر صورت گرفت،/بهره برداری از مرکز هوشمند کنترل ترافیک شهرداری اراک

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۷

گروه شهری- وقایع استان:
مرکز هوشمند کنترل ترافیک شهرداری اراک در دومین روز از دهه مبارک فجر با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این آیین، هوشمندسازی را راهکار حل معضل ترافیک عنوان کرد و بیان داشت: با روش‌های سنتی نمی‌توان مباحث ترافیکی را پایش و کنترل کرد و برای کنترل ترافیک نیاز به استفاده از ابزارهای نوین است.
عزیز فیلی افزود: به کارگیری سامانه کنترل هوشمند ترافیک در کلانشهر اراک برای تسریع در تردد و گشوده شدن گره‌های کور ترافیکی یک نیاز مبرم و ضروری است.
وی اظهار داشت: ره‌آوردها و اطلاعات مرکز هوشمند کنترل ترافیک شهرداری اراک علاوه بر کنترل مقوله ترافیک در امنیت شهر نیز نمود خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با تقدیر از عملکرد شهرداری اراک و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در قبل و موفقیت‌های به عمل آمده، وزارت کشور درجه شهرداری اراک را از ۱۰ به ۱۱ ارتقاء داد.
فیلی در ادامه با ابراز خرسندی از تصویب منطقه ۵ اراک همزمان با اولین روز از دهه فجر گفت: افزایش مناطق شهرداری در خدمات‌رسانی به مردم شهر اراک نقش موثری دارد.
مرکز کنترل هوشمند ترافیک گامی موثر در راستای رفاه شهری است
نایب‌رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه گفت: مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهری گامی موثر در راستای رفاه و امنیت شهر است.
مسعود آبایی اظهار کرد: یکی از شیوه‌های بسیار موثر و رایج در اکثر شهرهای مدرن دنیا استفاده از تجهیزات کنترل ترافیک و ثبت هوشمند تخلفات است.
وی افزود: در سال‌های گذشته تدابیر بسیاری به منظور کاهش تراکم ترافیک و آلودگی هوا، برخورد با تخلفات رانندگی و پیشگیری از وقوع تصادفات و سوانح ترافیکی اندیشیده شده است، ولی با گسترش شهرها و رشد جمعیت و افزایش خودرو، کنترل ترافیک با روش سنتی امکان‌پذیر نیست و نیاز است که کنترل به صورت هوشمند انجام شود.
نایب‌رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: در پیاده‌سازی سامانه هوشمند حمل و نقل و ترافیک شهر اراک از بهترین مشاوران و متخصصان و به روزترین سیستم‌ها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بهره گرفته شده است.
آبایی گفت: چندین سال است که جای خالی سیستم کنترل هوشمند ترافیک در اراک احساس می‌شد و این امر موجب بی‌سامانی در وضعیت ترافیک و تخلفات رانندگی شده بود که با ایجاد این مرکز آینده خوبی برای ترافیک شهر انتظار می‌رود.
وی اظهار داشت: با پیاده‌سازی سامانه هوشمند حمل و نقل و ترافیک شهر اراک، بهبود وضعیت ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا جایگزین روش سنتی و دستی گذشته شده است.
وی ضمن قدردانی از مجموعه استانداری در خصوص کمک به مجموعه مدیریت شهری و تخصیص بخشی از اعتبار اجرای پروژه، تصریح نمود: با بهره‌برداری از این سیستم، مانیتورینگ شهر انجام و اطلاعات حاصله در تمام حوزه‌های خدماتی، شهری و عملیاتی برای بهره‌برداری پایش می‌شود.
آبایی در ادامه خواستار تخصیص اعتبار ویژه به منظور توسعه نرم‌افزاری این سیستم شد و اظهار داشت: سامانه حمل و نقل عمومی شهر در حال حاضر نیازمند نوسازی است که این مهم نیز نیازمند حمایت استانداری در تخصیص اعتبار است.
بهره‌برداری از مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهری گامی در ارتقاء خدمات
شهردار اراک نیز در حاشیه این مراسم گفت: بهره‌برداری از مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهری اراک در راستای ارتقاء خدمات و اصلاحات ساختار شهری اجرا شده است تا علاوه بر کنترل ترافیک در رفاه شهروندان گام موثر برداشته شود.
محمدابراهیم عباسی افزود: مرکز هوشمند کنترل ترافیک شهرداری اراک با مساحتی بالغ بر۵۰۰ مترمربع در مجاورت سازمان حمل و نقل و ترافیک قرار گرفته است که عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ با کار طراحی، محل یابی و تامین اعتبار آغاز گردید و بعد از گذشت ۲۱ ماه عملیات اجرایی پروژه به اتمام رسید.
وی گفت: این مرکز با انواع سیستم های کنترل و هدایت ترافیک از طریق ۴۵ دستگاه دوربین ثابت در داخل اتوبوس ها با هدف شمارش میزان تقاضای سفر در حمل و نقل عمومی، ۲۷ دستگاه دوربین ثابت در سطح برخی از ایستگاه های اتوبوس سطح شهر با هدف مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی، ۱۷ دستگاه دوربین نظارتی در سطح شهر با هدف نظارت بر گلوگاه‌های ترافیکی و عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی، ۵ دوربین تردد شمار با هدف شمارش حجم تردد و سرعت حرکت خودروها در سطح شهر و ۳۰ سنسور ترددشمار، عملیات کنترل و هدایت ترافیک را در سطح کلان شهر اراک بر عهده دارد.
مهندس عباسی در ادامه اعتبار اجرای پروژه را ۴۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تمامی دوربین‌های نصب شده در سطح شهر با شعاع دید مفید ۳۰۰ متر عملیات کنترل ترافیک و ثبت تخلف را گزارش می‌دهد.
شهردار اراک اظهار داشت: با بهره‌برداری از سامانه هوشمند حمل و نقل و ترافیک شهر اراک، این شهر شاهد اثرات سازنده در کنترل ترافیک درون‌شهری و افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در شهر خواهد بود.
شهردار اراک ادامه داد: این مرکز آمادگی ارائه خدمات به مرکز اورژانس به منظور اعلام محورهای ترافیکی، واحدهای خدمات شهری اعم از فضای سبز و… پلیس راهور به منظور اعمال محدودیت‌ها و بازگشایی گره‌های ترافیکی است.
عباسی اظهار کرد: این مرکز مجهز به پیشرفته‌ترین دوربین‌ها و تجهیزات کنترل و نظارتی است و برای اولین بار در کشور این سیستم با حجم گسترده و تنوع خدمات تجهیز و راه‌اندازی شده است.
حذف کاغذ وبرگ جریمه و ارسال تخلفات رانندگی با سیستم پیامکی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک نیز گفت: در این مرکز علاوه بر نظارت تصویری شهر، مدیریت تقاطع‌ها، چراغ‌ها، پلاک‌خوانی، اعمال قانون و جریمه رانندگان و … به وسیله سامانه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، دوربین‌ها و حسگرهای نصب شده به صورت سیستمی یکپارچه انجام می‌شود.
ابوالفضل شالی‌بیگ افزود: با بهره‌برداری از این مرکز و نظارت بر کنترل شهر و ترافیک شهری و ثبت تخلفات علاوه بر کاهش تخلفات و کار پلیس موجب نهادینه شدن فرهنگ ترافیک و پرهیز از تخلف می‌شود.
وی با بیان اینکه استفاده از این سیستم در تسریع خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی نقش موثری دارد، گفت: هم اکنون به عنوان پایلوت در یکی از خطوط، اتوبوس‌ها مجهز به دوربین‌های شمارنده افراد شده و با کنترل و شمارش مسافرین به هنگام ورود و خروج از طریق درها تصاویر به صورت برخط در اختیار مرکز کنترل ترافیک قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه اعمال قانون و جریمه رانندگان خاطی نیز از دیگر وظایفی است که در این مرکز انجام می‌شود، گفت: در این مرکز حذف کاغذ انجام و اطلاعات تخلف رانندگان پس از ثبت در سیستم توسط سامانه پیامکی به رانندگان متخلف ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.