خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به آمار خریدهای اینترنتی در استان مرکزی/ولخرجی با یک کلیک

نگاه «وقایع استان» به آمار خریدهای اینترنتی در استان مرکزی/ولخرجی با یک کلیک

سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶   شماره ۷۲۶

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

چه بخواهیم، چه نخواهیم این روزها که سرعت تکنولوژی گوش فلک را کر کرده همین که نگاهی به گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ و دیگر وسایل ارتباطی خود بیاندازیم و تلگرام یا اینستاگرام و یا حتی سایت های اینترنتی را باز کنیم با انبوهی از تبلیغات مواجه می شویم که با رنگ و لعاب خاص و با قیمت های باور نکردنی سعی در جلب مخاطب دارند تا کالای مورد نظر خود را به فروش برسانند. بگذریم که برخی از این اقلام به دست مشتری نمی رسند و اگر هم برسند از چندان کیفیت و مرغوبیتی هم برخوردار نیستند.
کاری به خوب یا بدش نداریم این روزها تکنولوژی جز جدایی ناپذیر زندگی ما شده که گاهی آدم هم از سرعت آن جا می ماند تا آنجا که حتی کسب و کارمان را هم به سمت الکترونیکی شدن رفته است، تا همین چند سال پیش که در ایران علی رغم رشد چشمگیر جهانی، فروش اینترنتی آمار ناچیزی داشت و افراد تمایل کمی به خرید از خرده فروشی‎های اینترنتی داشتند اگر کسی کالایی را به صورت اینترنتی سفارش می داد اطراف او را مورد سرزنش قرار می دادند اما این روزها سفارش آنلاین یک محصول با ظهور و بروز فروشگاه های آنلاین مختلف نه تنها دیگر یک عمل قبیح و مورد نکوهش نیست که به اصلاح یک اقدام لاکچری و روشنفکر مآبانه هم به حساب می آید.
بیست و سه چهار سالی می شود که از راه اندازی معروف‌ترین شرکت‌ تجارت الکترونیک آمریکایی در سیاتل واشنگتن می گذرد، شرکتی که آمازون نام داشت و دنیای جدیدی از ارتباطات و خرید را به روی مردم گشود، از آن پس بود که سایت‌های خرید بسیاری در سراسر دنیا راه‌اندازی شد و مشتری‌ها به‌دنبال رفع نیازهای خود به کلیک‌های اینترنتی اعتماد ‌کردند.
حالا چند سالی است که خرید اینترنتی بازار داغی پیدا کرده و بسیاری از مردم، مشتری ثابت این نوع خریدها شده‌اند. هر چند، روزهای ابتدایی ظهور شرکت‌های تجارت الکترونیک در ایران، مردم اعتماد زیادی به این شرکت‌ها نداشتند و از ترس تقلبی‌بودن کالاها، کلاهبرداری فروشندگان و بالابودن ریسک خرید اینترنتی، ترجیح می‌دادند همان روش سنتی قبل را پیش بگیرند اما رفته‌رفته بازار خرید اینترنتی مثل خیلی چیزهای دیگر، جایش را در زندگی آدم‌ها محکم کرد و حالا بسیاری از مردم، مشتری سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خرید آنلاین شده‌اند.
با رونق خرید اینترنتی در میان ایرانیان، عده ای با سرمایه اندک در این راه قدم گذاشته اند و تا آنجا پیشرفت کردند که گوی سبقت را از دست بسیاری از افراد که تا پیش از این کار و کاسبی خوبی داشته اند را ربوده و کار آنها را رو به کسادی گذاشتند.
آقای فرخی از آن دست کاسب هایی است که قریب به ۱۵ سالی در یکی از پاساژهای اراک بوتیک لباس زنانه دارد و از وضعیتی که این روزها برایش فراهم آمده گله مند است و می گوید: فروشگاه های مجازی در مقایسه با واحدهای صنفی ما هزینه آب و برقی نمی پردازند از طرفی اجاره بهایی پرداخت نمی کنند و در مقایسه با مغازه ها مالیات کمتری پرداخت می کنند.
وی ادامه می دهد: این فروشگاه ها که بیشتر در حوزه پوشاک فعالیت دارند بدون هزینه های جانبی مشغول فروش اجناس می‌شوند و به دلیل فروش خوب در دادن تخفیف های ویژه به کاربران خود امکانات بیشتری دارند.
مهدیه یکی دیگر از فروشندگان است که چند سال پیش با اصرار، خانواده اش را راضی کرد تا برای او مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی دست و پا کند. او از فروش خوب آن روزهایش می گوید و معتقد است با ادامه این رویه ترجیح می دهد در آینده خودش هم به این فروشگاه های مجازی روی بیاورد و از این پس به طور مجازی فروش خود را انجام دهد.
گذشته از گلایه مندی فروشندگان، عده ای مشتری پر و پا قرص این فروشگاه ها هستند و عده ای دیگر از این روند ناراضی می باشند.
زهرا ۲۷ ساله می گوید: من تقریبا تمام کالاهای مورد نیازم را به صورت مجازی خریداری می کنم تا به حال مشکلی نداشتم و همیشه قیمت ها کمتر از بیرون برایم تمام شده است.
او ادامه می دهد: یکی از مزیت های خرید مجازی این است که در وقتم هم صرفه جویی شده و مجبور نیستم در این هوای آلوده برای خرید یک قلم جنس به بیرون از خانه بروم.این دختر ۲۷ ساله می گوید: ممکن است در هر کار جدیدی مشکل وجود داشته باشد اما نباید انقدر بزرگش کرد.
محمود کارمند است و ترجیح می دهد بیشتر خریدهایش را از اینترنت انجام بدهد او دلایلش را از خرید اینترنتی این گونه بیان می کند: فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به صرفه جویی در وقت و هزینه در زندگی مدرن تاثیر به سزایی دارند زیرا وقت و هزینه کمتری نسبت به خرید از مغازه‌ها با توجه به ترافیک و قیمت بالاتر اجناس در مغازه ها برای این اقدام صرف می‌شود.
سحر هم اکنون مشغول تهیه جهیزیه خود است، او با توجه به اینکه دو سه باری تجربه موفقی در خرید اینترنتی داشته ترجیح داده که اکثر وسایل جهیزیه اش را اینترنتی سفارش دهد.
او می گوید: قدرت انتخاب و تنوع محصولاتی که در اینترنت موجود است به نسبت شهر اراک بیشتر است و من هم دوست دارم جهیزیه ام به نسبت دیگر دوستان و دختران فامیل متفاوت تر باشد.
او می افزاید: گشت و گذار در بازار به زمان زیادی نیاز دارد و با مقایسه راحت اجناس در فروشگاه های اینترنتی خرید بهتری را نسبت به مراجعه به واحدهای صنفی تجربه کرده ام.
در این میان فرامرز که ۳۱ سال دارد نظر مخالفی دارد و می گوید: من اصلا تجربه خوبی نداشتم. چیزی که از کانال های تلگرام و حتی سایت های معتبر اینترنتی خریدم از بازار گرونتر بود و خدمات حمل و نقل هم بسیار بد بود.
خانم مشیری هم تجربه ناموفقی از خرید اینترنتی دارد او چندی پیش برای تولد دخترش ساعت گرانقیمتی را از یک سایت معتبر سفارش داده بود اما پس از دو هفته آن ساعت خراب شد، او در این باره می گوید: پس از اینکه ساعت خراب شد نمایندگی مسئولیتی در قبال هزینه های احتمالی برعهده نگرفت و چون آدرسی از فروشگاه اینترنتی در دست نداشتم از تعمیر و هزینه آن منصرف شدم.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا مدیرکل پست استان مرکزی گفت: بیش از ۶۲ هزار فقره مرسولات خرید و فروش اینترنتی شامل مرسولات وارده و صادره در این استان امسال انجام گرفته و محموله ها توسط پست توزیع شده است.
محمدعلی چراغی افزود: این تعداد خرید اینترنتی شامل ۵۹ هزار و ۲۴۹ مرسوله وارده و ۲ هزار و ۷۰۰ مرسوله صادره است.
وی اظهار کرد: ۳۳ فروشگاه اینترنتی در استان مرکزی فعال است که ۱۹ فروشگاه اینترنتی طرف قرارداد با پست استان در قالب سرویس بازار الکترونیکی و ۱۴ فروشگاه اینترنتی نیز به صورت کشوری قرارداد بسته اند.
مدیرکل پست استان مرکزی گفت: ۵۵ میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۹۹۱ هزار ریال ارزش کالا و خدمات وارده و یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال ارزش کالاهای ارسال شده از استان در سال جاری است.
چراغی افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ مرسوله شامل گیاهان دارویی، نرم افزار رایانه و صنایع دستی از جمله کالاهایی هستند که درسرویس خرید و فروش اینترنتی توسط پست به استان های تهران، خوزستان، کرمانشاه، اصفهان و سایر استان ها صادر شده است.
وی اظهار کرد: ۵۹ هزار و ۲۴۹ فقره کالا و خدمات شامل لوازم جانبی گوشی تلفن همراه و رایانه، لوازم آشپزخانه و لوازم بهداشتی آرایشی در سال جاری از سایر استان ها به استان مرکزی وارد شده است.
مدیرکل پست استان مرکزی گفت: ارزش ریالی مرسولات صادر شده خرید اینترنتی از استان در سال جاری یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون و ۵۷۹ هزار ریال است.
چراغی، سهولت کار، حذف واسطه ها، کاهش هزینه، صرفه جویی دروقت و کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد را از جمله مزایای خرید اینترنتی عنوان کرد. وی، شمار فروشگاه های خرید و فروش اینترنتی که در قالب سرویس بازار الکترونیک است را ۱۹ فروشگاه عنوان کرد.
چراغی افزود: شرکت پست اقلام خریداری شده شهروندان از فروشگاه های اینترنتی را به مشتریان تحویل می دهد.
مدیرکل پست استان مرکزی گفت: این اداره کل آماده عقد قرارداد با شرکت ها و فروشندگان برای ارسال مرسولات مورد نظر در قالب سرویس خرید و فروش اینترنتی است.
روز به روز بر تعداد خریدهای اینترنی افزوده می شود و علیرغم وجود نارضایتی که عده ای از روند فعالیت این خریدهای مجازی دارند اما بسیاری ترجیح می دهتد که روی مبل راحتی خانه بنشینند و با صبر و حوصله، بدون نگرانی و پرسه‌زدن مداوم در خیابان‌ها برای پیداکردن جای پارک یا گذران وقت زیاد در ترافیک‌های شلوغ و سر زدن به فروشگاه‌هایی که هر کدامشان یک طرف شهر هستند، تصویر هر آن چیزی را که نیاز دارند، ببینند و فقط با یک کلیک ساده، سفارش خود را ثبت کنند. این خاصیت دنیای مدرن امروزی است که آدم‌ها می‌توانند درحالی‌که به کار و زندگی‌شان می‌رسند، نیازمندی‌ها را دم در خانه یا محل کار تحویل بگیرند. حالا فکر کنید پیش بینی شده که در آینده هم علاوه بر حس بینایی، حس لامسه و بویایی هم به خدمات الکترونیکی اضافه شود. چه چیزی بهتر از این؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.