خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به وضعیت نامطلوب سلامت و کیفیت برخی مواد خوراکی در بازار/شلیک به سلامتی

نگاهی به وضعیت نامطلوب سلامت و کیفیت برخی مواد خوراکی در بازار/شلیک به سلامتی

سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶   شماره ۷۱۷

***

وقایع استان

علی امیدی

***

روز گذشته رسانه های کشور براساس گفته های مدیرکل اداره استاندارد تهران اسامی ۱۲ محصول غذایی غیراستانداردی را منتشر کردند که در بازرسی‌های صورت گرفته از واحدهای تولیدی، صنفی و عرضه مواد غذایی طی ماه گذشته توقیف و به دادگاه معرفی شد. بر این اساس قند با دو نام تجاری «آباریس» و «موهبت»، خرما با نام‌های تجاری «مضافتی بم» و «نخل سبز»، چای با نام تجاری «محسن»، شکر با نام تجاری «توکل» و جو پرک با نام تجاری «آذرشهر» به دلیل نداشتن استاندارد در واحد صنفی توقیف شدند. همچنین بازرسان استاندارد در بازرسی‌هایی که از واحدهای تولیدی در یک واحد تولیدی آبمیوه در جاده ورامین، آب انار، آب آلبالو و سرکه با نام‌های تجاری «مهیج»، «آوند» و «توفیق» و سویا و آرد سوخاری با نام‌های تجاری «ستاره» در واحد تجاری در جاده آبعلی که بدون مجوز استاندارد تولید می‌شدند را شناسایی کردند. در کنار خبرهای مربوط به توقیف محصولات خوراکی غیر مجاز همزمان خبری دیگر منتشر شد که نشان می دهد وضعیت مواد خوراکی در کشور وخیم تر از حد تصور است.
رئیس سازمان چای کشور گفت: «بیشتر چای خارجی در فرآیند تولید در کشورهای تولیدکننده از سم استفاده می کنند. این کار به جهت شرایط اقلیمی و مدت زمان نگهداری از تولید تا صادرات صورت می گیرد».
به گزارش وقایع استان به نقل از خبرآنلاین، زمان طولانی است که جای چای ایرانی در خانه ایرانی ها خالی است.علت هرچه هست و مقصر هر که هست، مربوط به امروز و دیروز نیست؛شاید بیش از چندین دهه. ازتولید مرغوب ایرانی که راهی صادرات شد و تولید نامرغوب روانه بازار، تا چای خارجی که به راحتی قاچاق شد و با اسانس ذائقه ایرانی ها را به چای های وارداتی عادت داد. حالا زمان زیادی است که چای های خارجی با فرآوری و اسانس، ذائقه ی شهروندان را به سمت خرید چای های خارجی هدایت کرده اند. از سوی دیگر با افزایش قاچاق چای از کشورهای خارجی، چای خارجی با هزینه های کمتری در بازار به فروش می روند.
خیلی ها به این اتفاق ها اعتراض کردند. سالهاست که این اعتراض ها هم ادامه دارد.اما حاصل این اعتراض ها نه موجب افزایش کیفیت چای داخلی عرضه شده به بازار شده و نه از حجم قاچاق کم شده است. غم انگیزتر در این میان سرنوشت تلخ مزاع چای است که آرام آرام تغییر کاربری می دهند و انگار جبر طبیعت است و کسی جلودارش نیست. واقعیت این است که فرآوری و نگهداری نامناسب موجب کاهش کیفیت چای های داخلی در سال های گذشته شده، از همین رو، فروش چای های داخلی کاهش یافته است و رونق بازار چای داخلی کمرنگ شده است. برای مقابله با شرایط ایجاد شده که هم به زیان تولید داخلی،کشاورز چای کار و مصرف داخلی است،دولت یازدهم و دوازدهم با اقداماتی که در این راستا انجام داد.اولین اقدام اثرگذار پرداخت مطالبات انباشته شده چایکاران بود.گام بعدی جلوگیری از ورود چای قاچاق و البته واردات بی رویه این محصول بود.

محمدولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور در این رابطه می گوید: «امسال به جهت شرایط اقلیمی،چایکاران ما در پایان دوره بهره برداری با شرایط نسبت خوبی به لحاظ میزان برداشت برخوردار بودند، به طوری که هم بارندگی داشتیم و هم آفتاب. چون در وسط تابستان خشکی شدیدی داشتیم، تولید برگ سبز چای ۵ روز تمدید شد و حدود هزار تن برگ در این چند روزه خریداری شد».
او ادامه داد:« مجموعا تا روز آخر زمان بهره برداری ۱۰۸ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است که این میزان چای خریداری شده در مقایسه با سال قبل، ۷ درصد چای درجه یک تولید شده است. تا به امروز حدودا ۱۳۰ میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای که حدود ۶۵ درصد از ارزش چای تحویلی است را هم به کشاورزان تقدیم کردیم».
روزبهان عنوان کرد:« دولت ۶۰ درصد از بهای برگ سبز به صورت یارانه دولت تامین می کند و معمولا بسته های حمایتی از جمله افزایش متناسب قیمت خرید برگ سبز چای، پرداخت وام های مختلف بدون بهره برای بهسازی باغ های چای و همچنین تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای را در دستور کار قرار داده و از این طرق از چایکاران حمایت صورت گرفته است.»
اما در کنار چای یکی دیگر از مواد خوراکی پر مصرف ایرانی ها یعنی برنج هم در مظان اتهام است. آلوده بودن برنج های وارداتی چندین سال است که ذهن همه را به خود مشغول نموده و هر از گاهی خبری در این رابطه منتشر می شود. یکی از آخرین خبرها در این رابطه توسط یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد. عضو کمیسیون بهداشت مجلس چندی پیش گفت: مجلس به طور جدی بر عملکرد دستگاه‌های مسئول نظارت دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و کوتاهی با آنها برخورد می‌کند، چنانکه چندی پیش با واردات برنج‌هایی که مشکوک به آلودگی بودند برخورد شد و به آنها اجازه واردات داده نشد.
بهروز بنیادی درباره وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی به کشور اظهارداشت: برای واردات برنج به کشور قوانین سختگیرانه‌ای مطابق با استاندارد‌های جهانی و بعضا سختگیرانه‌تر تعیین شده و دستگاه‌های مسئول مجدانه مراقب اجرای این مقررات هستند.
وی افزود: تمامی برنج‌هایی که از مبادی رسمی کشور وارد می‌شوند توسط سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمونه‌گیری و بررسی می‌شوند و امکان واردات برنج غیرکیفی و آلوده به کشور از مبادی رسمی وجود ندارد.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم گفت: نظارت بر سلامت برنج‌های وارداتی از کشور مبداء و از زمین‌‌های کشاورزی آنها شروع می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه مشکل اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود. وی ادامه داد: آنچه مسلم است بخشی از نیاز کشور به برنج باید از مسیر واردات تأمین شود و از این رو بهتر است شرایطی فراهم شود تا واردکنندگان رسمی و قانونی بتوانند نیاز کشور را تأمین کنند و در غیر اینصورت آنچه که به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد شود ممکن است برنج‌ بی‌کیفیت و آلوده باشد.
بنیادی با اشاره به اینکه در خصوص تأیید سلامت و کیفیت برنج باید اجازه بدهیم تا دستگاه‌های مسئول اظهار نظر کنند، تأکیدکرد: اظهارات غیرکارشناسی می‌تواند به امنیت روانی مصرف‌کننده و همچنین آرامش و ثبات بازار آسیب زده و زمینه را برای فعالیت‌های غیرقانونی آماده سازد. وی در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی به طور جدی بر عملکرد دستگاه‌های مسؤل نظارت دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و کوتاهی با آنها برخورد می‌کند، چنانکه چندی پیش با واردات برنج‌هایی که مشکوک به آلودگی بودند برخورد شد و به آنها اجازه واردات داده نشد.
بنابراین گزارش چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس در ارتباط با واردات ۱۰۰ هزار تن برنج مشکوک به آلودگی (بیش از اندازه بودن میزان آرسنیک موجود در برنج) از مجاری غیر قانونی هشدار داده بودند.
انتشار خبرهای مربوط به آلودگی و یا غیر مجاز بودن مواد خوراکی در کشور چه آنها که وارداتی هستند و چه آنها که تولید داخل می باشند نگرانی های بسیاری ایجاد نموده و بی شک باید مسئولان وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در چنین شرایطی حساس تر عمل کنند و به گونه شفاف به مردم اطلاع رسانی کرده تا در صورتی که این محصولات به هر طریقی وارد بازار شد هموطنان از مصرف آنها خودداری کرده و سلامت آنها مورد اصابت شلیک سودجویان قرار نگیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.