خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به مهم ترین رویدادهای سال ۹۶ در استان مرکزی و انتخاب بی کفایت ترین مدیر از سوی مردم/زیر ذره بینِ مردم

نگاهی به مهم ترین رویدادهای سال ۹۶ در استان مرکزی و انتخاب بی کفایت ترین مدیر از سوی مردم/زیر ذره بینِ مردم

پنجشنبه ۲۴ اسفند شماره ۸۱۱

***بهروز رفیعی و غلامرضا فتح آبادی در راس انتقادها

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

سال ۹۶ با تمام فراز و نشیب هایش در حال پایان است. تقویم یک ساله گذشته می تواند فرصت مناسبی باشد برای رصد آنچه بر ما و احوالاتمان گذشت. بغیر از مسائل شخصی و فردی که در این یک سال در زندگی تک تک ما گذشت بدون شک رویدادهایی در سطح کلان اجتماعی، سیاسی و… رخ داده که برخی از آن ها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در کیفیت زندگی ما تاثیر داشته است. رویدادهایی که می تواند در وضع اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی موثر باشد. در ابتدا نگاهی داریم به چند رخداد مهم در کشور که قابل توجه و خبرساز بودند بعد از آن به سراغ رویدادهای مهم استان می رویم و در نهایت در بخشی از این گزارش به اعلام نتایج نظر سنجی در مـورد انتخاب بی کفایت ترین مدیر استان در سال گذشته می پردازیم. بدون شک انتخابات ریاست جمهوری مهم ترین رویداد کشور ما در سال گذشته بود. انتخاباتی که بر تمامی جنبه های کشور تاثیر دارد. دوازدهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ برگزار شد که در رقابت تنگاتنگ میان ابراهیم رییسی و حسن روحانی، روحانی توانست برای بار دوم رییس جمهور ایران شود. اما چند رویداد دیگر چون دو حمله تروریستی در تهران توسط عوامل داعش، زلزله در استان کرمانشاه، غرق شدن نفت کش سانچی، سقوط هواپیمای مسافربری در یاسوج و اعتراضات خیابانی در برخی شهرهای کشور از پربحث ترین رخدادهایی بود که منجر به واکنش های مختلف از سوی مردم و مسئولین شد. در این میان عدم ثبات بازار به ویژه بالارفتن تصاعدی قیمت دلار نیز نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرد. اما در استان مرکزی نیز اتفاقاتی روی داد که برخی در ارتباط با تغییرات و رویدادهای کلان کشوری و برخی درون استانی است. مهم ترین و تاسف آورترین اتفاقی که بارها و بارها در یک سال گذشته شاهد آن بودیم اعتراضات دامنه دار کارگری در اراک بود.

این اعتراضات مربوط به کارگران کارخانه ها و مجتمع های صنعتی مختلف این شهر چون هپکو، آذرآب و… بود که حتی در مواردی به خشونت نیز کشیده شد به طوریکه مقامات مسئول در این باره چندین بار به استان سفر کنند؛ همچنان چالش های کارگری در شهر اراک وجود دارد به طوریکه دامنه این اعتراضات حالا به صنایع دیگری چون آلومینیوم سازی نیز کشیده شده است.
دو رویداد دیگر نیز در سطح کلان استان و مدیریتی استان رخ داد. اولی انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اراک بود. بعد از روی کار آمدن دوره پنجم مباحث بسیاری بر سر انتخاب شهردار اراک مطرح شد که در نهایت داوود تاجران بعنوان شهردار اراک انتخاب شد.
اما در عالی ترین سطح استان مهم ترین رویداد تغییر استاندار مرکزی بود. زمزمه های رفتن محمود زمانی قمی استان مدت ها بود که مطرح شده بود وی که بیش از دو سال سکان مدیریت استان را به دست گرفته بود در روزهای آخر حضورش در استانداری با انتقادات بسیاری روبرو شد.؛ ولی بالاخره در اوایل مهرماه بود که سید علی آقازاده بعنوان استاندار مرکزی معرفی شد.
اما چند رویداد دیگر در حوزه های نیز رخ داد. در حوزه فرهنگی مرگ استاد اسدلله رضوانی فرد استاد خطاط و خوشنویس بر اثر بیماری و مرگ استاد یوسف شاه حسینی پژوهشگر برتر کشوری در حوزه آیین های سنتی بر اثر سانحه تصادف دو اتفاق تلخ این بخش بود و همچنین رونمایی از آلبوم « از تو» رضا کهریزی با حضور استاد «لویس چکناواریان» از دیگر رویدادها مهم هنری در سال گذشته بود.
در حوزه ورزش انحلال باشگاه شهرداری اراک یکی از اتفاق های مهم بود البته در این حوزه استان در رشته های مختلف در مسابقات ملی و بین المللی حائز رتبه شد که در گزارشی مفصل به آن پرداخته شد.
اما در سال ۹۶ چند حادثه که بیشتر زنگ خطر وضعیت اجتماعی و امنیتی در استان بود نیز رخ داد. اولی درگیری مسلحانه چند جوان در پارک شهید باهنر اراک بود و دومی نیز سرقت مسلحانه از یکی از بانک های اراک، همچنین یک آدم ربایی در روزهای اخیر در شهر ساوه یکی از خبرسازترین اخبار این حوزه بود. در این میان قرارگرفتن استان مرکزی جز استان های با شیوع مصرف بالای مواد مخدر و همچنین استان های با آمار بالای طلاق از دیگر دستاوردهای سال ۹۶ استان بود.
همانطور که دیده می شود همچنان معضلات اجتماعی و اقتصادی در صدر مشکلات و دغدغه های مردم استان قرار دارند. از آنجاییکه مردم خود بیننده عملکرد مسئولان در حوزه های مختلف هستند وقایع استان در یک نظر سنجی از خوانندگان روزنامه خواست تا بی کفایت ترین مدیر استان را انتخاب کنند. این نظرسنجی طی یک ماه پیش انجام شد. طبق گزینش های مردم و رای آن ها «بهروز رفیعی» مدیرکل برکنار شده بهزیستی استان مرکزی یکی از مدیرانی بود که بیشترین انتقاد به عملکردش وارد بود. نگاه های مردم وقتی به رفیعی منفی تر شد که وی در اظهار نظری جنجالی پیشنهادی شگف انگیز در خصوص رفع آسیب های اجتماعی ارائه کرد. رفیعی گفته بود: « برای حفظ کیان اخلاقی جامعه و مبارزه با مفاسدی همچون ازدواج سفید با تکیه بر آموزه های دینـی، تعــدد زوجیــن ( ازدواج زنــان بی سرپرست و دختران مجرد با سن بالا) با مردان متاهل را تسریع و تسهیل نماییم.» این سخن رفیعی واکنش های انتقادی بسیاری را بهمراه داشت که در کنار عملکردهای ضغیفش در حوزه های دیگر در نهایت باعث تا بعنوان مسئولی انتخاب شد که در میان مردم استان محبوبیتی ندارد. رفیعی طی هفته گذشته از سمت خود برکنار شد و «زهرا امینی» جای او را گرفت.
اما مدیر بعدی که عملکردش از سوی مردم مورد انتقاد بود «غلامرضا فتح آبادی» مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی بود. آمار بالای طلاق در استان مرکزی، شیوع اعتیاد، افزایش خشونت های خانوادگی و اجتماعی و … می تواند از اصلی ترین دلایل این انتخاب باشد. این آرای مردمی نشان دهنده این است که مردم آنچه را که در اطراف خود می گذرد را می بینند و تحلیل می کنند. امید است که در سال پیش رو شاهد رویدادهای مثبت تری در سطح استان و کشور باشیم و مسئولین نیز بیشتر به خواست و پیشنهادات مردم توجه داشته باشند تا اعتمادی دو سویه برای داشتن جامعه ای آرام و مترقی ایجاد شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.