خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به معضل بی انگیزگی در میان جوانان /هر چه پیش آید، خوش آید

نگاهی به معضل بی انگیزگی در میان جوانان /هر چه پیش آید، خوش آید

سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶   شماره ۷۲۲

کوروش دیباج: این روزها در حال گشت و گذار در پاساژها او را می بینیم، در خیابان ها و در فضای مجازی حضور پرررنگ او را بیش از گذشته حس می کنی، گاهی وقت ها با خود فکر می کنی مگر کار و زنــدگی نــدارد کــه وقت خود را بــه بطالت می گذارند؟ و گاهی اوقات هم همچون بزرگان فامیل می گویم جوان هم، جوان قدیم! بی هدفی و عدم انگیزه امروزه یکی از معضلاتی جدی در حوزه جوانان است که اکثراً جوانان بالخص آن هایی که در بحث اشتغال و تامین هزینه های زندگی مشکل داشته با آن روبرو هستند.
حسن ۲۵ سال سن دارد و دارای مدرک کاردانی برق است از او درباره هدف و آرزویش می پرسم که با لبخندی تلخ جواب می دهد مگر با این شرایط سخت اقتصادی و بیکاری آرزویی مانده، ما سوخته ایم و هیچ آروزیی نداریم اگر هم داشته باشیم مطمئنا با شرایط موجود دست نیافتنی است.
از یک روز زندگی خود می گوید که ساعت ۱۳ با تذکرات پی در پی اعضای خانواده اش برای حضور سر سفره ناهار بیدار شده و بعد از آن تا دم غروب در فضای مجازی بوده و با دوستانش تا ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب بیرون در خیابان ملک قدم می زند. به قول خودش از بس ایـن خیابان را بــا دوستانش بـالا و پایین رفته می داند چقدر سنگ فرش در آن موجود است. از بی خوابی های شبانه اش تا ساعت ۶ صبح می گوید از اینکه دیگر حوصله جواب دادن به والدین، دوستان و… را ندارد که چه هدفی داری؟ چرا برای محقق شدن هدفت کاری انجام نمی دهی؟
مینا فارغ التحصیل رشته شیمی نظر متفاوت تری نسبت به حسن دارد، او با بیان اینکه جوانان بر خلاف صحبت مسئولین خیلی آرمانی و رویایی برای آینده شان فکر نمی کنند، گفت: مهمترین آرزوی هر جوان بالخص زمانی که فارغ التحصیل می شود اشتغال، ازدواج و مسکن است ولی خود شما بگویید چقدر این شرایط برای جوان امروز فراهم است؟ این روزها چه پسر و چه دختر برای انتخاب همسرش بخاطر اینکه بتواند بخشی از هزینه های زندگیش را همسر متحمل شود به دنبال فرد شاغل می گردد ولی در این وسط تکلیف افراد بیکار چیست؟ بنده بعد از حداقل ۵ سال درس خواندن مدرک را به قول دوستان قاب کرده و بالای شومینه گذاشته ام. بحث من بحث اشتغال نیست بحث من این است اگر ما جوانان آرزو و هدفی هم که داشته باشیم با این شرایط موجود دست نیافتنی بوده و در واقع تصمیم می گیریم این آرزو را در نطفه خفه کنیم.
سینا ۲۴ ساله در حالی که با دوستانش در گیم نت در حال بازی است می گوید: به این حرف ها چه کار دارید با حرف زدن من گره ای از مشکلات ما حل نخواهد شد، که ناگه یکی از دوستانتش می گوید سینا حرف بزن تو که در طول عمرت هیچی نشده ای حداقل یه بار اسمت در روزنامه بیاید و معروف شوی! پس از اتمــام خندیدن جمع سینــا بـا کمی مکث می گوید: فلسفه زندگی من و سایر جوانان امروز شده هر چه پیش آید و خوش آید، خود را به زمان سپرده ایم زیرا کاری غیر از این نمی توانیم انجام دهیم بر فرض ممکن من هم آرزو و هدفی داشته باشم ولی وقتی نتوانم آن را محقق کنم چه فایده ای دارد؟ به غیر از اینکه اعصابم به هم بریزد؟ من بزرگترین آروز و هدفم اشتغال و ازدواج بود که با درس خواندن محقق نشد بر خلاف عده ای که می گویند جوان ایرانی در بحث اشتغال به دنبال پشت میز نشینی و کارمندی است بگویم بارها روزنامه های نیازمندی ها ، اطلاعیه جذب کار اطراف باغ ملی، اپلیکیشن دیوار و شیپور را مطالعه کرده ام ولی حقوق ماهیانه آن در ازای کار سنگین کفاف یک زنده عادی را نمی دهد، چه برسد بــرای تشکیل زندگی. شـما بگویید با ایــن شرایط می توانم انگیزه و هدفی داشته باشم؟
برای بررسی دقیق تر علل بی هدفی و بی انگیزگی برخی از جوانان به سراغ دکتر صدیقه یزدی، روانشناس بالینی رفته، وی با بیان اینکه انگیزه یکی از وجوه زندگی انسان است، گفت: یک فرد برای ادامه زندگی، انجام فعالیت و حتی تغییر نیازمند انگیزه است و بدون انگیزه زندگی بی حرکت، سرد و بی روح می شود.
وی ادامه داد: در واقــع اگــر دقت کنــیم همه می دانیم چگونه خود را لاغر کنیم، چگونه با دیگران مهربان باشیم، اما متاسفانه بسیاری از افراد برای داشتن انگیزه آنطور که باید ارزشی قائل نمی شود و برای بدست آوردن آن تلاش نمی کنند، بطور کلی هر انسانی برای تغییر به سه مولفه یعنی دانستن(یادگیری) و خواست یا همان انگیزه نیاز دارند اما باید توجه داشت که از دانستن تا انجام دادن و عمل کردن همواره فاصله وجود دارد و آنچــه باعث شروع فعــالیت در انسان می شود همان انگیزه است. به عبارتی انگیزه نقش جرقه ای برای شروع در انسان را ایفا می کند و با یادگیری ادامه راه را می رود.
یزدی تصریح کرد: روانشناسان، انگیزه را یک وضعیت درونی ارگانیزم تعریف می کنند که رفتار و تفکر فرد از آن نشات می گیرد، در واقع همــه ما انسان ها می دانیم که آنچه بشر را به سوی فردا هدایت می کند همان انگیزه است به این ترتیب انسان هایی که در فراز و نشیب زندگی انگیزه ی خود را از دست می دهند دچار یک نوع ناامیدی و افسردگی شده و از ادامه راه زندگی باز می مانند.
این روانشناس بالینی گفت: بطور کلی؛ هر رفتاری که انسان انجام می دهد ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است چرا ما وقتی تشنه می شویم سراسیمه به هر طرف می رویم تا آب بدست آوریم و رفع عطش کنیم، یکی از دلایل آن است که به آب نیاز داریم و کمبود آن در بدن موجب برانگیختگی فیزیولوزیک شده و به این دلیل ایجاد انگیزه می شود و در نتیجه برای رسیدن به هدف یعنی آب همه تلاش خود را بکار می گیریم.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه بی انگیزگی به یکی از مهم ترین معضلات جامعه ما تبدیل شده است، گفت: اکثر نوجوانان و جوانان جامعه یک حالت رکود و بی حسی عاطفی پیدا کردند و اکثر افرادی شاغل در سازمان ها، بیمارستان ها، ادارات و سایر مراکز دچار یک نوع بی انگیزگی شــده اند و از کـاری که انجام می دهند نه رضایت شغلی دارند و نه انگیزه، یزدی مطرح کرد: البته جوانان بیشتر از قشر های دیگر به این بی انگیزگی دچار شده اند و افراد میانسال و مسن به دلیل انعطاف پذیری و نوع تربیت متفاوت کمتر دچار بی انگیزگی هستند، این در حالی است که نوجوانان و جوانان جامعه هدف مشخصی برای خود تعریف نکردند و در کارشان دچار یک نوع بی نظمی شده اند.
این روانشناس بالینی تاکید کرد: نابسامانی و انواع معضلات اجتماعی نظیر بیکاری، تورم، دغدغه های مالی، عدم خودآگاهی و آموزش صحیح می تواند مهمترین دلایل بی هدفی و بی انگیزگی جوانان در جامعه باشد، متاسفانه سیستم آموزش و پرورش و همچنین دانشگاهها طوری است که بی هدفی و بی انگیزگی را در بین جوانان تشویق می کنند، در واقع اگر واقع بینانه نگاه کنیم می توان پی برد که بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور ما در رشته خود مشغول به فعالیت نیستند که البته این بی انگیزگی در بین دختران بیشتر از پسران شیوع دارد، مجموعه ی این عوامل بر بی انگیزگی افراد تاثیری منفی می گذارد.
یزدی در پایان بیان کرد: مشکلات اقتصادی هم در بی انگیزگی افراد جامعه نقش دارد در واقع درست است که پـول خوشبختی نمی آورد اما نبــودن آن می تواند بدبختی بیاورد، و بر اساس آموزه های دینی نیز هر کسی که معاش ندارد معاد نیز ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.