خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به حوادثی که در حوالی خطوط راه آهن در اراک رخ می دهد/خروج از ریل زندگی

نگاهی به حوادثی که در حوالی خطوط راه آهن در اراک رخ می دهد/خروج از ریل زندگی

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷  شماره ۸۱۹

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

عبور از روی ریل قطار برای رسیدن به محل کار، مدرسه، خرید و… این ها برای مــردمانی که در نزدیکی خطوط راه آهن زندگی می کنند بسیار عادی و بخشی از زندگی شان شده است. صدای تلق و تولوق قطار بر روی ریل، صدای بوق هایی که گاه می آید جز نواهای روزانه زندگی شان است و حتی بخشی از هویت جغرافیایشان؛ اما تمام این روزمـرگی درست زمانی از حالت عادی خارج می شود که یک بوق ممتد تمام آن حوالی را بر می دارد و دوباره یک حادثه رخ می دهد. کودکی، زنی، مردی، خودرویی باز به یکی از قطارهایی عبوری برخورد می کند و دوباره مردم آن حوالی، آن هایی که هر روز از روی ریل رد می شوند تا به محل کار، مدرسه، خرید و … بروند یادشان می افتد این آهنگ هر روزه زندگی شان چه نوای وحشتناکی دارد و چقدر می تواند مرگ آفرین و خطرناک باشد.
تصور همه ما این است که قطار یکی از وسایل ایمن حمل و نقل است. البته این دیدگاه تا حدودی درست است زیرا آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادف خودروها و یا حتی سوانح هوایی در کشور ما همیشه بیشتر از تلفات مرگ و میر ناشی از حوادث ریلی است البته این به منزله این نیست که سوانح ریلی وجود ندارد بلکه گاه خبر برخورد دو قطار با هم و یا خروج قطاری از ریل تیتر اخبار می شود. در این میان یکی از شایع ترین تصادفات در حوزه ریلی و راه آهن برخود عابران و خودروهای عبوری با قطار است که گاه گاهی قربانی می گیرد.
این حوادث بیشتر و اغلب در حاشیه شهرها و در مناطقی که عبور و مرور مردم در تلاقی خطوط راه آهن وجود دارد رخ می دهد. شهر اراک نیز به دلیل عبور یکی از شریان های حمل و نقل ریلی چه مسافری و چه باری و قرار گرفتن بخشی از آن در حومه شهر و نزدیک مناطق مسکونی از این دست حوادث کم به خود ندیده است. دو روز گذشته بود که در یکی از همین مناطق، شهروندی اراکی با قطار برخورد و مصدوم شد. این حادثه روز یکشنبه عصر در پی برخورد قطار با زنی در شهرک گردو اراک رخ داد که به مصدومیت وی منجر شد. مصدوم این سانحه از ناحیه دست و پا و لگن دچار شکستگی شد و به بیمارستان منتقل شد.
به گفته شاهدان محلی، این اتفاق در محدوده ای که یکشنبه بازار در آن برپا می شود و در اوج شلوغی رخ داده است. یعنی در ساعاتی که رفت و آمد از روی آن ریل به طور قطع زیاد بوده است و ممکن بود اتفاق های ناگوار دیگری نیز رخ می داد. البته باید گفت باز هم این عابر خوش شانس بوده است که مرگ در انتظارش نبوده است.
در چند سال اخیر شاهد حوادثی چون برخورد قطار با عابر یا خودروهای عبوری بودیم که متاسفانه بسیاری شان تلفات جانی نیز داشته است. در دلخراش ترین آن ها وقوع یک تصادف مرگبار بین دو دستگاه خودروی سواری و یک قطار در کمربند شمالی اراک در ۱۸ مرداد سال ۹۳ با چهار کشته و شش مصدوم همراه بود. سال گذشته نیز در همین روزها در همین منطقه ای که حادثه اخیر رخ داد جوانی بر اثر برخورد با قطار مصدوم شد.
یکی از اهالی گردو که خانه اش در نزدیکی این ریل قرار دارد، می گوید: این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد و حتی گاه شاهد مرگ عابران نیز بوده ایم.
وی ادامه می دهد: در همین زمین خاکی که ریل از وسط آن رد شده بیشتر اوقات کودکان فوتبال بازی می کنند و نگرانی از حـادثه همیشه بــا خانواده هایشان است.
این خانم اراکی اضافه می کند: صدای قطار و لرزش های دیوار و پنجره های ناشی از آن همیشه وجود دارد؛ ولی کاش یک حریم امن در اطــراف ریل ها برای مردمی که در حومه آن زندگی می کنند ایجاد شود.
خانم الیاسی نیز از اهالی رودکی است و خانه اش نزدیک این ریل است می گوید: مردم به دلیل خرید به صرفه و آسان تر به این بازارچه می آیند که برخی برای رسیدن به آن باید از روی ریل رد شوند و اگر کمی بی دقت باشند ممکن است هر اتفاقی برایشان رخ دهد.
وی ادامه می دهد: کاش می شد این محدوده ه ا را فنس کشی کنند تا کسی نتواند به راحتی به قطار نزدیک شود و اینکه شهرداری منطقه دیگری را برای بازارچه هایی از این دست مشخص کند.
آقای ابراهیمی که از اهالی شهرک ولیعصر است می گوید: حضور قطار بخشی از زندگی مردم شده است. و حتی صدایش هم آزاردهنده نیست. بازی بر روی ریل و حتی دویدن و رسیدن به قطار از سرگرمی های بچه های این محدوده است.
وی می گوید: هر چند گــاهی نیز اتفاق هـایی می افتد و البته همه را نباید تقصیر عابر انداخت. شاید باید مسیر ریل ها عوض شود. پل عابر بگذارند و… .گاهی همسرم می گوید قطار اگر از ریل خارج شود خانه ما را خراب می کند.
وجود ریل و خط آهـن در نزدیکی بخشی از محله های اراک دیگر جزئی از شهر شده است. در کنار برخی باغ ها و مزرعه های اطراف اراک مانند سنجان نیز این ریل ها قرار دارند. هم اکنون حدود ۱۲ کیلومتر از خطوط ریلی اراک حد فاصله اراک تا سمنگان در حاشیه شهر اراک قرار دارد. البته برخی معتقدند به دلیل گسترش و توسعه ناموزون شهر و ایجاد محله های حاشیه نشین و ساخت و سازهای غیرمجاز بسیاری از واحدهای مسکونی در چند قدمی ریل راه آهن قرار دارند؛ ولی گاه متاسفانه دیده می شود آپارتمان های نوسازی در چند طبقه نیز در همین حد فاصل ساخته شده اند و عجیب است که مجوز آن ها چطور صادر شده است. بهرحال در بـرخی مناطق شهر اراک فاصله ریل های قطار تا خانه های مسکونی به چند قدم نیز نمی رسد. این در حالی است که بر اساس قانون، از آکس ریل ها ۱۷ متر حریم برای راه‌آهن در نظر گرفته شده و تا ۳۰ متر بعد از آن یعنی تا فاصله ۴۷ متری نیز حریم قانونی راه‌آهن بوده و مربوط به تاسیسات آن است و هیچ فرد یا ارگانی اجازه ساخت و ساز یا حتی زراعت و درختکاری را ندارد و از فاصله ۴۷ تا ۱۱۷ متری هر ساخت و ساز یا فعالیتی نیاز به اخذ مجوز از راه‌‌آهن جمهوری اسلامی و اداره راه و شهرسازی دارد بنابراین عدم رعایت این حریم توسط مردم حادثه آفرین بوده و می تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
سال هاست که ریل های عبوری از داخل شهر و حومه برخی محله ها در اراک حادثه آفرین است و شاید بخش اعظم آن به دلیل ایمن سـازی نشدن ریل های راه آهن است که در این خصوص در مناطقی، اقداماتی شده است چون دیوارکشی ها در اطراف ریل و یا نصب پل های عابر پیاده در برخی نقاط عبوری این ریل ها. البته رعایت نکات ایمنی در خصوص کاهش سوانح ناشی از برخورد قطار با عابران یا خودروها تنها بر عهده راه آهن نیست بلکه مردم نیز بعنوان یک سر دیگر ماجرا و همچنین برخی از ارگان های دیگر نیز در این راستا باید همکاری داشته باشند. بدون شک مردم باید حریم راه آهن را رعایت و در عبور و مرور از ریل ها دقت و توجه لازم را داشته باشند. همچنین مسئولان و به ویژه شهرداری از برگزاری هر نوع برنامه که موجب تجمع در اطراف خطوط ریلی می شود خودداری کنند. نمونه هایی چون یکشنبه بازار که برای بار چندم شاهد اتفاقی از این دست در زمان برگزاری آن هستیم..
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا جلال الدین کوکنار مدیرکل راه آهن استان مرکزی در خصوص پروژه‌های اجرا شده در خصوص بالا بردن ایمنی حمل و نقل ریلی در مسیرد قطارها بیان کرد: در سال گذشته ۶ پروژه شامل پروژه‌های نصب دستگاه علائم جدید مهارانی ایستگاه مشک‌آباد، نصب دستگاه علائم جدید مهارانی ایستگاه نانگرد، نوسازی و تطویل خطوط ایستگاه‌های مشک‌آباد، اراک، سواریان، سمنگان و باغیک و خطوط ایستگاه شازند و احداث ۷ دهانه زیرگذر باکس بتنی اراک تا شازند به انجام رسید.
وی افزود: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۴۷ هزار میلیون ریال به اجرا درآمد و تاثیر زیادی در افزایش سرعت و ایمنی سیر قطارها و مناطق مسکونی همجوار داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.