خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به تغییر بی سر و صدای بخشنامه مستمری بازنشستگان/ خنده های تلخ

نگاهی به تغییر بی سر و صدای بخشنامه مستمری بازنشستگان/ خنده های تلخ

سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶   شماره ۶۳۳

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

یکی از دغدغه های اصلی افراد پس از سی سال کار مداوم میزان حقوق بازنشستگی آنهاست. آنهایی که پس از سال ها کار سخت، در سال های آخر اشتغال خود به امید استراحت بیشتر در انتظار بازنشستگی خود هستند اما هر روز خبرهایی از قوانین جدیدی به گوششان می رسد. یک روز غیر قانونی اعلام کردن شغل دوم برای بازنشستگان تیتر می شود و روز دیگر هم بخشنامه صادر می کنند که مبنای محاسبات مستمری بازنشستگان از دو سال به پنج سال تغییر کرد و چند سال بعد دوباره به همان قانون قبلی بر می گردند.
گمان می رود این روزها بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم نگرانند، بازنشستگانی که از یک طرف دغدغه تامین هزینه های زندگی خود را دارند که با مستمری بخور و نمیر ماهیانه خود روزگار می گذرانند و از طرفی هم هر رور نقل قول هایی از سوی یکی از مسئولان تامین اجتماعی به گوش می رسد که زندگی نه چندان آرام بازنشستگان را بهم می ریزد و نگرانی هایشان را چندین برابر می کند.
شاید این روزها دغدغه هزینه های ریز و درشت زندگی، مستمری های ناچیز بازنشستگی و مزه تلخ تورم زیر زبان هیچ قشری به اندازه بازنشستگان خانه نکرده باشد.
امری که گرچه سایر اقشار جامعه هم با آن درگیرند، اما بدون تردید قشر بازنشسته به دلیل شرایط خاص زندگی شان به گونه ای ویژه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند چرا که وقتی پس از سال ها کار و تلاش بی وقفه زمان استراحت و آرامش خاطر می رسد، نگرانی ها و دغدغه هایشان رنگ و بویی جدید به خود می گیرد و تازه درمی یابند که بازنشستگی یعنی اول نگرانی ها.
پس از آنکه مدت ها بود مستمری بازنشستگان برمبنای دوسال آخر خدمت محاسبه می شد اما از سال ۹۰ نمایندگان مجلس مصوب کردند صندوق بیمه ای مکلف است حقوق بازنشستگی بیمه شده را برمبنای میانگین حقوق و دستمزد ۵ سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت کند.
این قانون از سال ۹۱ اجرایی شد و براساس مصوبه نمایندگان ملت چنانچه نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه‌شدگان در ۲ سال آخر خدمت‌شان بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد بیمه‌شدگان بوده و با سال‌های قبل سازگار نباشد، مشروط بر آنکه این افزایش دستمزد به دلیل ارتقای شغلی نباشد، صندوق بیمه‌ای مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه‌شده را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد ۵ سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت کند.
حال پس از ۵ سال، چند روز گذشته خبری مبنی بر اینکه دوسال آخر مبنایی بر مستمری بازنشستگان محاسبه می شود منتشر شد.
مدیرکل فنی امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: براساس ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم توسعه، بخشنامه ای تحت عنوان بخشنامه شماره ۶۰ وجود داشت که دو سال بیمه پردازی بیمه شدگان مبنای محاسبه پرداخت مستمری فرد محسوب می شد؛ اما چنانچه این دو سال دستخوش دستمزد نامتعارف در طول بیمه پردازی این افراد،‌ قرار می گرفت ما میانگین پنج سال آخر را محاسبه می کردیم.
سیدمحمدعلی جنانی افزود: طبق ماده ۸۲ قانون برنامه ششم توسعه، این قضیه منتفی شد و ما امروز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ بخشنامه ای با شماره ۶۰/۱ صادر شد که از اول فروردین سال ۱۳۹۶ میزان مستمری براساس قانون اصلاح ماده ۷۷ و تبصره ذیل مصوب ۱۶ اسفندماه ۱۳۷۱ با رعایت سایر قوانین و مقررات تعیین می شود؛ یعنی برای تعیین میزان مستمری بازنشستگان، دو سال آخر محاسبه می شود.
وی ادامه داد: به همین منظور بخشنامه ۶۰ برای محاسبه میزان مستری بازنشستگان لغو و مبنای این محاسبه، بخشنامه ۶۰/۱ جایگزین شد.
افرادی که پس از سی سال کار و تلاش به امید آسایش و رفاه در دوران بازنشستگی نشسته اند اما قوانین دست و پاگیر کشور که هر روز قانون جدیدی را در خصوص این قشر مطرح می کند نه تنها به آنها آرامش نمی دهد بلکه آنها را بیش از قبل نگران حقوق و مزایای خود می کند.
در حال حاضر ۴۲ میلیون بیمه شده تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که حدود سه میلیون تن از این شمار را مستمری بگیران و بازنشستگان تشکیل می دهند. حال آنکه بسیاری از بازنشستگان به دلیل همخوانی نداشتن میزان حقوق دریافتی و مخارج زندگی ناگزیرند با چشم پوشی از زمان استراحت خود به دنبال شغل دیگری باشند تا بتوانند حداقل بخشی از هزینه های زندگی را تامین کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.